A-kielten opetuksen monipuolistaminen Tampereella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
S2-tiimin muistiinpanot
Kielipläjäys 7. luokalle
Tavoitteena monipuolinen kielitaito
LOTILAN KOULU MUSIIKKILUOKAT, KIELET,ERITYISOPETUS
VALMISTELIJOIDEN JA PÄÄTTÄJIEN ”SYITÄ”
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OPS MH/IK
Perusopetuksen ryhmäkoko
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Kielitaito on kilpailuetu
Kielenopetus eri asteilla
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
Kielivalinnat 2. luokalla
Kouluinfo Renkomäen koulu
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Kielivalinnat Lapin yliopiston harjoittelukoululla
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Vanhempien mielipiteitä
Tervetuloa kielivalintailtaan
TERVETULOA HAAGAN PERUSKOULUUN
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille keskiviikkona
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Oulunkylän ala-asteen koulu
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Ystävyys ja myötätunto
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

A-kielten opetuksen monipuolistaminen Tampereella Työryhmän raportin ennakkoesittely Lasten Parlamentin hallitus 15.1.2009 Nuorisofoorumin hallitus 3.2.2009

A-kielten opetuksen monipuolistaminen Tampereella Työryhmä Kehityspäällikkö Veli-Matti Kanerva (pj.), POHA Rehtori Tarja Höyssä, Sampolan koulu Apulaisrehtori Anu Parikka, Lentävänniemen koulu Suunnittelupäällikkö Aila Salmelin, Tilaajayksikkö Suunnittelija Kirsi Leino (siht.), POHA

Työskentelyn taustalla Yksipuolistuneet ja vähentyneet A-kielten valinnat A1- ja A2-kieliryhmien syntymisen takaaminen jatkossa Kielitarjonnan ajanmukaistaminen Huoltajien palaute tiedottaminen todelliset valinnanmahdollisuudet Vertailu muiden isojen kaupunkien käytäntöihin

A-kielten tarjonta >< ryhmien toteutuminen lv.2008-2009 Muu kuin A2-englannin tarjonta: SA 25 koulussa RA 9 koulussa RU 7 koulussa VE, ES 1 koulussa toteutuneet ryhmät: SA 8 koulussa RA 1 koulussa RU 3 koulussa VE - ES 1 koulussa Muu kuin A1-englannin tarjonta: SA 27 koulussa RA 4 koulussa RU 3 koulussa VE 2 koulussa toteutuneet ryhmät: SA 9 koulussa RA 1 koulussa RU, VE -

Työryhmä esittää Kieliohjelmaan lisätään A1- ja A2-espanja A1- ja A2-kielen ryhmän minimikoko: 12 oppilasta Tätä pienempi aloitusryhmäkoko mahdolliseksi perusopetuksen johtajan päätöksellä Työryhmä esittää kolmea vaihtoehtoista tapaa kielivalintojen järjestämiseksi ja toteuttamiseksi Kielten tarjonta ja kielipolut tarkistettava alueittain Aluerehtorit seuraavat, että vierasta kieltä ei opeteta liian suurissa ryhmissä

Vaihtoehto A Monipuolinen A1- ja A2-kielitarjonta englanti, saksa, ranska, ruotsi, venäjä, espanja Nykytilanne A2-kielen aloittamisajan suhteen eli A2-kieli alkaa 4. luokalta

Vaihtoehto A = Edut: Huomioon otettavaa: ajanmukaistaa ja monipuolistaa kielitarjontaa (espanja) A2-kieliryhmiä syntyy enemmän 4. luokalta alkava A2-kieli: oppilaan koulupäivä ei muodostu liian pitkäksi/raskaaksi lukujärjestysteknisesti helppo (2 vvkt/vuosiluokka) toisessa / naapurikoulussa kielenopetuksessa käyminen helpompaa Huomioon otettavaa: A2-kieli valitaan liian aikaisin oppilasmäärät ovat laskussa; pienissä kouluissa valitsijoiden määrä pieni kun valinnanvaraa on paljon, valinnat jakautuvat enemmän ja kieliryhmiä voi syntyä vähemmän ei vaikuta positiivisesti monipuolisten A1-kielen ryhmien syntymiseen

Vaihtoehto B Monipuolinen A1- ja A2-kielitarjonta englanti, saksa, ranska, ruotsi, venäjä; espanja A2-kieli alkaa 5. luokalla (3vvkt 5. ja 6. luokalla)

Vaihtoehto B = Huomioon otettavaa: Edut: lukujärjestysteknisesti hankala toisessa koulussa kieltenopetuksessa käyvälle oppilaalle hankalampaa; edellyttänee koulun vaihtoa pidentää oppilaan koulupäivää enemmän kuin 4. luokalta alkava A2-kieli monessa muussa kunnassa A2-kieli alkaa 4. luokalta Edut: helpottaa A2-kielen valintapäätöstä, kun on enemmän tietoa oppilaan valmiuksista oppia vierasta kieltä oppiminen edistyy, kun opetusta on 3 tuntia viikossa 2 tunnin asemesta

Vaihtoehto C Monipuolinen alueellinen A1-kielitarjonta englanti, saksa, ranska, ruotsi, venäjä; espanja A2-kielenä tarjotaan ainoastaan englantia A2-englanti alkaa 4. luokalta

Vaihtoehto C = Helpompi saavuttaa sama taitotaso 6. luokan lopussa Sitoutuminen vankempaa, valinnat säilyvät varmemmin koko perusopetuksen ajan Voi lisätä ja monipuolistaa syntyviä kieliryhmiä: liian runsas tarjonta helposti ”syö” valintoja Suunnittelun ja tiedottamisen merkitys kasvaa A1-kielivalinnan myötä vaihdetaan koulua

Vaihtoehto C:ssä huomioon otettavaa Valinta on tehtävä jo 2. luokan kevätlukukauden alussa, jos haluaa kaksi A-kieltä Virhevalinnat voivat lisääntyä Vaatii ohjausta jo ensimmäisten luokkien aikana sekä valintatilanteessa Valintojen rajoittaminen voi vähentää valintoja, ainakin aluksi Monipuoliset kielivalinnat saattavat keskittyä enemmän tiettyihin kouluihin Pitää olla alueellisesti kattava tarjonta ja oppilasalueen koulujen yhteistyötä, jolloin jokaisesta kielestä on vähintään yksi keskitetty ryhmä Kieliohjelma ja -polut pitää miettiä uudelleen

Muut toimenpide-ehdotukset Keskitetyt kielivalintainfot 2. ja 3. lk huoltajille syksyllä Näkyvyys mediassa 3. luokkalaisen kielivalintaopas huoltajille jaettavaksi aikaisemmin Koulujen kielivalintatilaisuuksien ohjeistaminen Ns. palveleva puhelin Kielisuihkutusten lisääminen 1.-2. luokkalaisille Kielivalintainformaatiota jo esikoulussa ja koulun alkaessa Kielikerhoja 1.-2.-luokkalaisille HIP-toimintana Seutuyhteistyön lisääminen

Kuulemisprosessi SYKSYLLÄ 2008 Perusopetuksen kouluilta lausunnot Perusopetuksen kieltenopettajien kokous Vanhempainyhdistysten lausunnot Ennakkoesittely selvityksen tilaajalle (LANULA 2005-2008) lautakunnan viimeisessä kokouksessa KEVÄÄLLÄ 2009 Lasten Parlamentin hallituksen kokous 15.1.09 Nuorisofoorumin hallituksen kokous 3.2.09

Lasten Parlamentin ja Nuorisofoorumin edustajien kuuleminen Hallitusten kokouksissa 15.1. ja 3.2.2009 - Asian esittely diasarjan avulla - Yleiskeskustelu asiasta - Kättennostoäänestys esitetyistä vaihtoehdoista - Äänestystuloksen ja perustelujen kirjaaminen pöytäkirjaan

Lasten Parlamentin hallituksen mielipiteitä - Ennen kielten opiskelun valintaa Valittavista A1 ja A2 -kielistä saa liian vähän tietoa etukäteen. Kielisuihkutus alkuopetuksessa pitäisi ottaa käyttöön joka koulussa. Kielten opiskelun aloittaminen 1.-2. –luokalla ei välttämättä ole mielekästä, mutta voisi helpottaa kielten opiskelussa niitä oppilaita, joilla on vaikeampaa koulussa. Pienissä kouluissa ei välttämättä opeteta kuin yhtä kieltä, muun kielen valinta vaatisi koulun vaihtoa ja se on pienille lapsille vaikeaa.

Lasten Parlamentin hallituksen mielipiteitä - Ryhmäkoot Kielten ryhmien perustamisen mahdollistavat ryhmäkoot ovat liian suuria, ryhmiä ei saada kokoon (A1 12 oppilasta, A2 16 oppilasta). Useat eri kielivaihtoehdot pienentävät entisestään todennäköisyyttä siitä, että ”kieliryhmiä” saadaan kokoon. Useita kieliä olisi hyvä olla valittavana, usein vain saksa.

Lasten Parlamentin hallituksen mielipiteitä - Opetuksen sisältö Opetuksen sisällön mielekkyys 3:lla luokalla voisi lisätä A2 –kielen valintaa. Oppimisen pitäisi olla hauskaa. Muun kuin englannin opiskelu vaatii innostusta ja harrastuneisuutta. Englanti tulee tutuksi jo ennen 3. –luokkaa (esim. televisio, internet, radio / musiikki, elokuvat…) Kaksoistunnit kielten opiskelussa mahdollistavat opiskelun mielekkyyden ja monipuolisuuden paremmin kuin kaksi yksittäistä tuntia (vierailut, elokuvat, teematunnit…). Hyvät ja pätevät opettajat lisäävät kielivalintoja 3. luokan jälkeen.

Lasten Parlamentin hallituksen mielipiteitä  - Omat kokemukset kielten opiskelusta Olisin valinnut saksan, mutta ryhmää ei saatu kokoon. Opettaja ei osaa opettaa, tunnit ovat tylsiä. Koulun vaihto / toisella koululla käyminen kielten opiskelussa ei ole mielekästä, rajaa valintoja. Englanti on turvallinen valinta, kun kaveritkin valitsevat.

Lasten Parlamentin hallituksen äänestystulos - Esityksen vaihtoehtojen kannatus:         A  6 ääntä         B  2 ääntä C  1 ääni

Tampereen Nuorisofoorumin kanta Nuorisofoorumin hallitus oli yksimielisesti työryhmän esityksen (vaihtoehto C) kannalla.  Foorumin mielestä Vaihtoehdon C etuja olisivat, että oppilailla olisi todennäköisesti parempi motivaatio opiskella aloittamaansa A1-kieltä, joka olisi jokin muu kuin englanti ja jatkaa sitä läpi opiskeluajan. Englanti nähtiin myös helpommaksi ja nopeammaksi oppia mm. siksi, että sitä kuulee arjessakin enemmän. Lisäksi Nuorisofoorumi kannatti esiopetuksessa, 1. ja 2. luokalla järjestettäväksi ”kielisuihkuja”. Etuna nähtiin myös ryhmäkokojen pienentäminen. Ryhmäkoot eivät saa myöskään olla liian suuria. Kuitenkin, jos lapsella on oppimishäiriöitä, häntä ei pidä painostaa kahden vieraan kielen opiskeluun.

KIITOS MIELENKIINNOSTANNE!