Www.helsinki.fi/yliopisto Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen 3.3.2010Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Advertisements

Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Oodi-päivä
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Ministeriön tietotarpeet ja käsitemalli Jukka Haapamäki
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Avaintietoja Tutkinto-opiskelijoita Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoita Henkilöstöä Vuosibudjetti 256, 5 M€, josta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kemianteollisuuden suunta ja ammatilliset mahdollisuudet Uudenmaan opinto-ohjaajat
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Yliopistojen työehtosopimus
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HY:n Oodi-päivä: Opintosuorituksen kieli Esko Koponen Asiantuntija, kansainväliset opintoasiat Rehtorin kanslia/opintoasiat
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Tutkintotodistukset Oodista nappia painamalla? Oodi-päivät Opiskelijarekisteri/ Teemu Ajalin/ Tutkintotodistukset.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Opintoasiainsuunnittelija Anu Aunela Eläinlääketieteellinen tiedekunta WebOodin tenttityökalu eläinlääketieteellisessä.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Rahoitusmallin valmistelu Päivi Seppä.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Taustaa Keväällä 2011 hankittiin Oraclen OBIEE (Oracle Business Intelligence Enterprise Edition) eli Rapo Tavoitteena on tuottaa tietovarastosta entistä.
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Infran elinkaaren mallintamisen koulutus
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden yksikkö1

 Opintosektorin uudistus oli Bolognan prosessi  Organisaatiomuutokset Hallitus Työnjako tiedekuntien ja uusien laitosten kesken Keskushallinnossa: rehtorin kanslia ja yliopistopalvelut  Talous ja johtaminen Hallitus, rehtori, dekaanit Uusi budjetointimalli ja toiminnan seuranta  Koulutuksen ja opintosektorin merkitys kasvanut Tulostavoitteet ja OPM:n seuranta: tutkintotavoitteet ja opintoajat Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Uusi yliopisto, opetus ja opintohallinto

 Strateginen tavoite opetuksessa Opetuksen ja oppimisen laatu on korkeatasoista. Kansainvälisyys on olennainen osa kaikkea toimintaa.  Kehittämiskohteet Opetuksen johtaminen Opiskelija-opettajasuhdeluku Opetuksen palautejärjestelmä Opiskelijoiden opiskelukyky ja ohjaus Opetuksen ja opetustehtävien arvostus  Toimenpiteitä toimenpideohjelmissa ja tavoiteohjelmissa Yliopiston tavoiteohjelma (hallitus ) Seuranta kolmivuotiskauden aikana Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopiston strategia kaudelle

Yliopiston tavoitteena edelleen tuottaa:  Tutkintoja (kohtuullisessa ajassa suoritettuna) koulutusaloittaiset tutkintotavoitteet sovittu OPM:n kanssa  Korkeatasoista osaamista Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010

 Miten tulosten toteutumista seurataan? Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010

Toiminnan laatuun, laajuuteen ja vaikuttavuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus 75% Muut koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteet 25% Koulutus 55% Tutkimus ja tutkijankoulutus 45% Koulutuk- sen laajuus 85% Koulutuk- sen laatu ja vaikutta- vuus 15% Toiminnan laajuus 75% Laatu ja vaikutta- vuus 25% Koulutus- ja tieteenala- rakenne 75% Strateginen kehittä- minen 25% Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Opetusministeriön yliopistojen perusrahoitusmalli 2010 alkaen

OPM:n asetus lokakuussa § Koulutuksen laajuus (85%) 1. Laskennallinen opiskelijamäärä 30% a) FTE-tutkinto-opiskelijat (85%) b) avoimessa yliopisto-opetuksessa ja erillisinä opintoina suor. op:t yhteensä (15%) 2. Alempien ja ylempien kk-tutkintojen tavoitteet 35% a) alempien kk-tavoitteet (25%) b) ylempien kk-tutkintojen tavoitteet (75%) 3. Suoritetut alemmat ja ylemmät kk-tutkinnot 35% a) alempien kk-tutkintojen määrä (25%) b) ylempien kk-tutkintojen määrä (75%) Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteerit 1/2

OPM:n asetus lokakuussa § Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus (15%) 1. Koulutuksen laatu ja opiskeluprosessien toimivuus 80% a) koulutuksen laatuyksiköt ( €/yksikkö/vuosi) b) lkv:ssa väh. 45 op suorittaneiden alempaa tai ylempää kk-tutkintoa opiskelevien lukumäärä (50%) c) alemman tai ylemmän kk-tutkinnon aloittaneista tavoitetutkinnon suorittaneiden osuus 7 v kuluttua opintojen aloittamisesta (50%) 2. Koulutuksen kansainvälistyminen 20% a) kalenterivuonna Suomesta lähteneiden ja Suomeen saapuneiden vaihto- opiskelijoiden määrä (kesto yli 3 kk) (50%) b) alempaan tai ylempään kk-tutkintoon johtavissa opinnoissa vieraskielisessä opetuksessa suoritettujen op määrä (13%) c) alemman tai ylemmän kk-tutkinnon suorittaneiden tutkintoon sisällytettyjen ulkomailla suoritettujen opintopisteiden määrä (12%) d) ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä (25%) Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteerit 2/2

 Seurantaindikaattoreita eli tunnuslukuja valmistellaan  Käyttötarkoitukset: Sopimuksissa, rahoituskriteereinä, AMK:n tuloksellisuusrahoituksessa, OPM:n suunnittelu- ja seuranta-asiakirjoissa, korkeakoululaitoksen tilaa kuvattaessa  Seurantaindikaattoreiden pääryhmät 1.Koulutus 2.Kansainvälisyys 3.Tutkimus, tutkimus- ja kehitystyö, taiteellinen toiminta 4.Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus 5.Voimavarat Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Opetusministeriön seurantaindikaattorit

 Jatkuva seuranta mm. hallitukselle vuoden aikana kolmesti tietyistä aiheista  Vuosiraportointi tavoiteohjelmien toteutuminen  Tuloksellisuusindikaattorit  Toimintakertomus perusteellinen uudistaminen mahdollista Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopiston oma seuranta kehitteillä

 Kysymyksiä? Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010