Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden yksikkö1
Opintosektorin uudistus oli Bolognan prosessi Organisaatiomuutokset Hallitus Työnjako tiedekuntien ja uusien laitosten kesken Keskushallinnossa: rehtorin kanslia ja yliopistopalvelut Talous ja johtaminen Hallitus, rehtori, dekaanit Uusi budjetointimalli ja toiminnan seuranta Koulutuksen ja opintosektorin merkitys kasvanut Tulostavoitteet ja OPM:n seuranta: tutkintotavoitteet ja opintoajat Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Uusi yliopisto, opetus ja opintohallinto
Strateginen tavoite opetuksessa Opetuksen ja oppimisen laatu on korkeatasoista. Kansainvälisyys on olennainen osa kaikkea toimintaa. Kehittämiskohteet Opetuksen johtaminen Opiskelija-opettajasuhdeluku Opetuksen palautejärjestelmä Opiskelijoiden opiskelukyky ja ohjaus Opetuksen ja opetustehtävien arvostus Toimenpiteitä toimenpideohjelmissa ja tavoiteohjelmissa Yliopiston tavoiteohjelma (hallitus ) Seuranta kolmivuotiskauden aikana Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopiston strategia kaudelle
Yliopiston tavoitteena edelleen tuottaa: Tutkintoja (kohtuullisessa ajassa suoritettuna) koulutusaloittaiset tutkintotavoitteet sovittu OPM:n kanssa Korkeatasoista osaamista Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010
Miten tulosten toteutumista seurataan? Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010
Toiminnan laatuun, laajuuteen ja vaikuttavuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus 75% Muut koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteet 25% Koulutus 55% Tutkimus ja tutkijankoulutus 45% Koulutuk- sen laajuus 85% Koulutuk- sen laatu ja vaikutta- vuus 15% Toiminnan laajuus 75% Laatu ja vaikutta- vuus 25% Koulutus- ja tieteenala- rakenne 75% Strateginen kehittä- minen 25% Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Opetusministeriön yliopistojen perusrahoitusmalli 2010 alkaen
OPM:n asetus lokakuussa § Koulutuksen laajuus (85%) 1. Laskennallinen opiskelijamäärä 30% a) FTE-tutkinto-opiskelijat (85%) b) avoimessa yliopisto-opetuksessa ja erillisinä opintoina suor. op:t yhteensä (15%) 2. Alempien ja ylempien kk-tutkintojen tavoitteet 35% a) alempien kk-tavoitteet (25%) b) ylempien kk-tutkintojen tavoitteet (75%) 3. Suoritetut alemmat ja ylemmät kk-tutkinnot 35% a) alempien kk-tutkintojen määrä (25%) b) ylempien kk-tutkintojen määrä (75%) Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteerit 1/2
OPM:n asetus lokakuussa § Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus (15%) 1. Koulutuksen laatu ja opiskeluprosessien toimivuus 80% a) koulutuksen laatuyksiköt ( €/yksikkö/vuosi) b) lkv:ssa väh. 45 op suorittaneiden alempaa tai ylempää kk-tutkintoa opiskelevien lukumäärä (50%) c) alemman tai ylemmän kk-tutkinnon aloittaneista tavoitetutkinnon suorittaneiden osuus 7 v kuluttua opintojen aloittamisesta (50%) 2. Koulutuksen kansainvälistyminen 20% a) kalenterivuonna Suomesta lähteneiden ja Suomeen saapuneiden vaihto- opiskelijoiden määrä (kesto yli 3 kk) (50%) b) alempaan tai ylempään kk-tutkintoon johtavissa opinnoissa vieraskielisessä opetuksessa suoritettujen op määrä (13%) c) alemman tai ylemmän kk-tutkinnon suorittaneiden tutkintoon sisällytettyjen ulkomailla suoritettujen opintopisteiden määrä (12%) d) ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä (25%) Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteerit 2/2
Seurantaindikaattoreita eli tunnuslukuja valmistellaan Käyttötarkoitukset: Sopimuksissa, rahoituskriteereinä, AMK:n tuloksellisuusrahoituksessa, OPM:n suunnittelu- ja seuranta-asiakirjoissa, korkeakoululaitoksen tilaa kuvattaessa Seurantaindikaattoreiden pääryhmät 1.Koulutus 2.Kansainvälisyys 3.Tutkimus, tutkimus- ja kehitystyö, taiteellinen toiminta 4.Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus 5.Voimavarat Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Opetusministeriön seurantaindikaattorit
Jatkuva seuranta mm. hallitukselle vuoden aikana kolmesti tietyistä aiheista Vuosiraportointi tavoiteohjelmien toteutuminen Tuloksellisuusindikaattorit Toimintakertomus perusteellinen uudistaminen mahdollista Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopiston oma seuranta kehitteillä
Kysymyksiä? Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010