Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
John Rawls REILUPELI.
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
S2-tiimin muistiinpanot
Helsingin kaupunginkirjaston kokemukset lukulaitteiden lainauksesta ja digisisällön neuvotteluista.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Tarkoin määritellyt tavoitteet
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa

AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Urban Design Management Harry Edelman ja sen sovellusnäkymät.
RUSINOITA PULLASTA Some-suosikkejani Jari Sjölund Turun normaalikoulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
II Hankkeet, niiden toteuttaminen ja käytäntö
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Me. säätiö © 2015 Me-säätiö Me-säätiö Ulla Nord.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Kirjaston kotipalvelu  Toimitetaan kirjaston aineistoja niille asiakkaille, jotka eivät itse pääse kirjastoon  Palvelu on asiakkaille sama, mutta toteutustapa.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Englannin valinnainen lisäkurssi
4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat - nykytila ja tavoitearkkitehtuuri
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Esteettömyystyötä Helsingin yliopistossa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto ESTEETTÖMYYS ON YHTEISTYÖTÄ: KORKEAKOULUJEN ESTEETTÖMYYSYHTEISTYÖN MAHDOLLISUUDET JA HAASTEET Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto Email:vammaisasiamies@utu.fi

Esteettömyystyön haasteet yhteistyön avaimina? Tarve esteettömyyden kehittämiseen, mutta ei riittävästi resursseja Toiminnan monialaisuus ja "hajanaisuus"-yhteistyön vahvuus voidaan yhdistää monenlaisia voimavaroja Yhteistyön käynnistäminen ei vaadi suurta koneistoa: Voi tarkoittaa yhtä hyvin parin tunnin kokousta kuin parin vuoden projektia

Yhteistyön edellytykset Yhteistyötä voi rakentaa vain yhdessä omista hyväksi havaituista toimintatavoista on pystyttävä luopumaan Yhteistyö ei tarkoita oman toiminnan merkityksen vähenemistä Yhteistyö edellyttää yhteisten intressien avointa pohtimista, toiminnan tavoitteiden ja sisällön rakentamista

Yhteistyön edellytykset Yhteistyö edellyttää erojen tunnistamista, tunnustamista ja kunnioittamista: yhteistyön reunaehtojen rakentaminen Toiminnan sisältöjä ja tavoitteita on oltava valmis tarvittaessa muuttamaan Yhteistyö on aina jakamista: Ideoiden, tiedon, hyvien ja huonojen uutisten

Yhteistyön haasteet? Erilaiset toimintakäytännöt, kulttuurit ja politiikat uhka vai mahdollisuus? Yhteistyötä on edistettävä yhtä aikaa usealla toiminnan tasolla ja rakennettava yksituumaisuutta Yhteistyön hedelmät eivät välttämättä kypsy nopeasti: Välittömien hyötyjen osoittaminen vaikeaa

Miksi yhteistyötä? Esteettömyyden rakentuminen edellyttää yhdessä tekemistä ja moniäänisyyttä Opiskelun ja opetuksen esteettömyys on osa korkeakoulupolitiikkaa ja siihen vaikuttamista