Apprenticeships in England Apprenticeship week 2010 February 2 – 3 London Sari Turunen-Zwinger ja Kari Viinisalo ”Suuri osa siitä, mitä opimme koulussa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
1 © NOKIA Tulevaisuusluotain.PPT / / OVu Tulevaisuusluotain - Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakointi Informaatio ja Kommunikaatio Teknologia.
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
KV1 Oppisopimuskoulutus 2020 eurooppalaisessa viitekehyksessä.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Tredu eli Tampereen seudun ammattiopisto Koulutuscoctail
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään (OKS) –hanke 2008–2009 Hankkeessa kehitetään toimijoiden.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Perusopetuksen ryhmäkoko
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
Yrittäjyys ja kilpailukyky
Ajankohtaista CIMO LLP – Comenius päättyy 2013 UUSI OHJELMA ”Erasmus for All ” : KA1 – Learning Mobility of Individuals KA2 – Cooperation.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ry Toiminta-ajatus ” Parantaa jäsenen työmarkkina-arvoa, elämän laatua ja ammattikunnan vaikuttavuutta. ”
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Apprenticeships in England Apprenticeship week 2010 February 2 – 3 London Sari Turunen-Zwinger ja Kari Viinisalo ”Suuri osa siitä, mitä opimme koulussa ja yliopistossa …ei liity talouselämän edellyttämään osaamiseen” Adam Smith ”Kansojen varallisuus” v Kari Viinisalo

Showcasing English Apprenticeships Oppisopimuskoulutus osana Englannin kansallista kehittämisohjelmaa Oppisopimusviikko NAS CASET: BT, Englannin armeija Learning and Skills Council Lontoon NAS toimipiste

Englanti osaamisen huippumaaksi 2020 ” Maailmanluokan osaamisella menestystä globaalissa taloudessa” (Leitch, 2006) Kilpailukyky perustuu osaamiseen ja johtamiseen Tarjontalähtöisestä kysyntälähtöiseen koulutukseen – edellyttää rakenteellisia uudistuksia (Skills Brokers - osaamisen välittäminen) Oppisopimuskoulutuksen lisäämistä ( ) Hallituksen strategia oppisopimuskoulutuksen kehittämiseksi (2008) ja aikuiskoulutusstrategia Skills for Growth (2009) Kari Viinisalo

Train to Gain Lord Leitch 2006 World Class Apprenticeship NAS 2009 Skills for Growth reform programme Englannin ammatillisen ja työelämälähtöisen koulutuksen strategiat 2000-luvulla ”Maailman johtava osaaminen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus” Kari Viinisalo Apprenticeship Ambassadors Network Training Pledge ”National Modern Apprenticeship Task Force Employers 2004

Kari Viinisalo 1.Nostamalla oppisopimuskoulutukseen osallistuvien määrää vuoteen 2020 mennessä ja samalla parannettava koulutuksen laatua sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen arvostusta (intermediate skills). 2. Taloudellisesti hyödyllinen osaaminen perustuu kysyntää vastaavaan koulutustarjontaan. Koulutusta yleensä on tuettava uudella kansallisella oppimista arvostavalla kulttuurillisella ilmapiirillä ja ruokittava niin yksityisten ihmisten kuin työnantajien ”nälkää” hankkia parempaa osaamista. 3. Nostamalla aikuisväestön osaamistasoa yleensä. Leitch esittää, että Englannin on investoitava voimakkaasti osaamisen kehittämiseenmm. seuraavin toimenpitein:

Kari Viinisalo ”Olemme ryhmä kokeneita liikkeenjohtajia, jotka uskomme oppisopimuskoulutukseen, koska olemme nähneet sen hyödyt liiketoiminnallemme. Myös hallitus tukee 100 % oppisopimuskoulutusta ja työnantajia osaavan työvoiman saamiseksi kansainvälisen kilpailukyvyn turvaamiseksi.” Sir Roy Gardner:

Showcasing English Apprenticeships Simon Waugh/The Head of NAS – Huoli Englannin kilpailukyvystä – Ikääntyminen – ”to grow business you need skilled personnel” – Imago-ongelma – Pääministerin kiinnostus Saadaan resursseja Johtaako ”chasing up numbers?” – laatuongelmiin? Kari Viinisalo

Showcasing Oppisopimuksen nykytilanne – Sopimuksia (väkiluku 50 milj.) – Tutkinnon suorittaa noin 70% (huomattavaa parannusta tapahtunut, kun karsittu oppilaitoksia) – Oppisopimusammatteja 193 (n % ”ammateista”) – Oppisopimusviikolla 150 – 200 tapahtumaa, joihin osallistuu poliitikkoja ja julkisuuden henkilöitä Kari Viinisalo

Oppisopimuskoulutuksen hallinto NAS perustettiin huhtikuussa 2009 (end to end responsibility) Kahden ministeriön alainen semiautonominen organisaatio – Department for Business, Innovation and Skills (BIS) ja Department for Children, Schools and Families (DCSF) – DCSF rahoittaa alle 18 v. opiskelun täysimääräisesti – BIS rahoittaa ”yhteishankintana v. 50% ja 25 +v. 40%: loput työnantajan rahoittamaa – NAS saa rahoitusta DCSF/60% ja BIS/40% Kari Viinisalo

How are Apprenticeships Delivered? BISDCSF NAS SFA YPLA Local Commissioning Plans National Commissioning Plan LAs, Schools and Connexions Contracting Policy, funding and targets 19+ year olds year olds EmployersProviders Employer engagement IAG SSCs Framework Development Funding Information Key Apprenticeships Kari Viinisalo

23 June 2009Skills and Business Expo Background

Finnish Apprenticeship Delegation 3 February 2010

Established in 2001 to improve the skills of the nation. to deliver an effective and comprehensive learning offer for young people in every area, in partnership with local authorities, schools, colleges and learning providers to support businesses to find the skills they require, and to help adults to train, retrain and secure sustainable employment. Who We Are Kari Viinisalo

Osaamisen vajeen vaikutuksia yrityksille Englannissa 15% yrityksistä ilmoittaa, että työntekijöillä on osaamisvajetta. Siitä oli seurannut: 1/5 oli menettänyt liiketoimintaa osaamisvajeesta johtuen Yksi kuudesta ei ollut aloittanut uuden palvelun tai tuotteen kehittämistä Yli neljännes ilmoitti osaamisvajeesta seuranneen toiminnallisten kustannusten kasvua Lähde: Kari Viinisalo

Osaamisen välittäjän palvelut alueen yrityksille Työnantajien puolueeton neuvonta koulutus- ja henkilöstön kehittämiskysymyksissä Antaa tietoa koulutuksen tuottamasta hyödystä Antaa tietoa yrityksen tarpeisiin parhaiten sopivista koulutuksen järjestäjistä Auttaa työnantajia tunnistamaan bisneksen kasvuun ja henkilöstön osaamiseen liittyviä tarpeita Jakaa tietoa muista yrityspalveluista (yritysneuvonta, yritystuet, lainat, rekrytointi ) ja tukea yritystoiminnan aloittamista Auttaa tarvittaessa löytämään sopivia julkisia rahoituslähteitä tukemaan koulutusta ja bisneksen kehittämistä Kari Viinisalo

Työnantajien palautetta Skills Brokerage toiminnasta Noin kahden ja puolen vuoden toiminnan aikana on saatu seuraavia kokemuksia: tutkintoa on suoritettu vv. 2007/08, mikä on yli kaksinkertainen määrä verrattuna vv. 2006/07 Yli 78% työnantajista on tyytyväisiä Skills Brokerage palveluun 80% työnantajista suosittelisi Train to Gain ohjelmaa tuntemilleen toisille työnantajille 66% uskoo, että koulutus parantaa pitkällä tähtäimellä kilpailukykyä Lähde: Kari Viinisalo

Oppilaitos Työnantaja -Yritysten välittömät osaamistarpeet koulutuksen ja suunnittelun lähtökohtana Opiskelija Radikaali lähestymistapa Noste-ohjelma-aikuiskoulutuksen harppaus. 2009, 31

Koulutuksen ennakointi ja suunnittelu sekä koulutustarve työelämässä Suunnittelu ja ennakointi Koulutuksen tarjonta (oppilaitokset) Koulutustarve, puolueeton neuvonta (osaamisen välittäjät) Koulutuksen tarjonta (oppilaitokset) Koulutustarve Ennakointi ja suunnittelu (työnantajat, työntekijät Tulevaisuuden koulutustarpeet Tarjontalähtöinen toimintamalliKysyntälähtöinen toimintamalli Kari Viinisalo