O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as /27.10.2005 /1. T&k-strategiat 2005 tavoiteneuvotteluissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Suomen koulutusjärjestelmä
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Satu Helmi & Ismo Kantola
•EAKR-OHJELMA EP:N ERESAUTTAJANA Timo Urpala.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
Lasse Lyytikäinen 2005 Kivialan tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusprojekti Kajaanin yliopistokeskus Taideteollinen korkeakoulu Suomen kivikeskus.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Avoin tiede ja tutkimus ammattikorkeakouluissa ATT Osaajakoulutus, Helsinki Seliina Päällysaho, tutkimuspäällikkö, SeAMK Jaana Latvanen, informaatikko,
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Laatutyön organisointi Kemi-Tornion amk:ssa
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Yhteinen tavoitteemme
Esitys Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n TKI-organisaatioksi
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /1. T&k-strategiat 2005 tavoiteneuvotteluissa Taustalla ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyön työryhmän muistio ja sen suositukset ammattikorkeakoulujen roolista suomalaisessa innovaatiojärjestelmässä. Tavoitteena –vahvistaa ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyön perusedellytyksiä, –kehittää keskeisten rahoittajien yhteistyötä, –edistää ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen sekä tutkimuslaitosten verkostoitumista ja –kehittää tutkimustulosten hyödyntämismekanismien kehittämistä.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /2. Keskeiset tarkastelukohteet Ammattikorkeakoulujen oma strategia-esitys linjauksista Tutkimus- ja kehitystyön organisointi, kytkeytyminen opetukseen ja henkilöstön kehittäminen Ammattikorkeakouluverkon kehittäminen, ammattikorkeakoulujen keskinäinen yhteistyö, tutkimus- ja kehitystyön tilastollisen seurannan kehittäminen Innovaatiotoiminta ja eettiset periaatteet

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /3. Keskeiset tarkastelukohteet... Ammattikorkeakoulujen yritys- ja työelämäyhteistyö, yrittäjyyden edistäminen ja lähitulevaisuuden toimenpiteet Yliopistoyhteistyö ja muu tutkimusinstituuttien kanssa tehtävä yhteistyö sekä tutkimusedellytysten kehittämistoimenpiteet Kansainvälinen t&k -yhteistyö ja sen kehittäminen Soveltavan tutkimus- ja kehitystyön rahoitus

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /4. Strategioiden linjaukset t&k -toiminnat usein linjattu koulutusalojen painotusten mukaisesti. Toimintojen keskittämistä nimetty monin tavoin: keihäänkärjiksi, ydinprosesseiksi, osaamiskeskitty- miksi, kärkiosaamiseksi ym. Linjauksissa huomioitu myös aluekehitys- ja kielipoliittisia painotukset, kansainvälisyys-, TE- keskus- tai osaamiskeskittymistavoitteet. Myös pedagogisia tavoitteita on esitetty mukaan strategian linjauksiin.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /5. Organisointi ja yhteys opetukseen Vaihtelevuutta eri ammattikorkeakouluja verrattaessa. Tavallisimmat mallit: –tutkimushenkilöstö on eriytetty omaan toimintayksikköönsä, jossa toiminnasta vastaa esimerkiksi tutkimusjohtaja tai kehityspäällikkö tai –yliopettajaksi nimitetty henkilö ja toimintaa on kehitetty opetuksen lähtökohdista. –myös koulutusaloittain tai tutkimuskohteittain on yhdistetty opetus- ja tutkimushenkilöstön rooleja. Rehtorit ovat yleensä toiminnassa aktiivisesti mukana tai ohjaamassa sitä. Opetuksen ja tutkimuksen yhteistoimintaa ja henkilöstön osaamisenkehittämistä on korostettu riippumatta t&k - toiminnan organisoinnista.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /6. AMK-verkostot ja -yhteistyö Verkostoja ja yhteistoimintaa korostettu strategioissa korkeakoulujen kesken. Yhteistyötoiminnan pontena on tavallisesti samat kiinnostuskohteet tutkimusaihealueina samoin seutu- ja aluepoliittiset tavoitteet. Erityisesti jatkotutkintokokeilussa mukana olleet saman alan ammattikorkeakoulut ovat kehittäneet verkostojaan ja pyrkineet synergian etsimiseen ja hyödyntämiseen koulutusaloittain. t&k-työn kannalta tärkeät atk-, tilasto-, laskenta- ja julkaisutoimet on usein otettu esimerkiksi jo toteutuneen yhteistoiminnan kohdeaiheina. Mutta yhteistoimintaa tuskin ollenkaan isojen hankkeiden kehittämiseksi ja toteuttamiseksi, mikä olisi tarpeellista paremman rahoituspohjan turvaamiseksi.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /7. Patenttilainsäädäntö ja etiikka Innovaatioiden hyödyntämistä on pohdittu lähinnä toimeksiantojen tuloksellisuutena. Eräät ammattikorkeakoulut ovat jo saaneet rekisteröityä tuotemerkkejä ja toteuttivat innovaatioiden kehittämistä suunnitelmallisesti. Tutkimusetiikka on otettu tarkastelukohteeksi vain muutamien ammattikorkeakoulujen strategia- ohjelmissa. Eettiset toimintatavat ovat kuitenkin tärkeitä juuri t&k- ja opinnäytetöissä. Vastuu- ja luotettavuuskysymyksiä tulisi näin ollen painottaa ammattikorkeakouluissa nykyistä enemmän.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /8. Yrittäjyys ja työelämäyhteistyö Lähes kaikki mainitsevat pyrkivänsä yhteistyöhön alueensa yrittäjien ja elinkeinoelämän toimijoiden kanssa lähinnä tekniikan, liiketalouden ja sosiaali- ja terveydenhoidon aloilla. Yhteistoiminnan muodot kuvattu yleensä ylimalkaisesti. Alueen elinkeinoelämän tietoisuuden lisäämistä ammattikorkeakoulujen mahdollisuuksista innovaatioiden kehittämistyössä ei pohdittu muutamaa ammattikorkeakoulua lukuunottamatta Yhteistyökumppanit ja -aiheet syntyneet tavallisesti aiemmista kokemuksista tai henkilökohtaisista suhteista, jolloin jatkuvuus epävarmaa.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /9. Yhteistyö yliopistojen ja tutkimusinstituuttien kanssa Useat ammattikorkeakoulut ovat ryhtyneet t&k -yhteistyöhön yliopistojen ja alueen osaamiskeskittymien kanssa. Useissa ammattikorkeakouluissa on tutkimustyöhön rekrytoitu juuri yliopistojen tai tutkimuslaitosten henkilöstöä kannustamaan yhteisten hankkeiden edistymistä. Strategioissa ei juuri kiinnitetä huomiota opettajien tai tutkijoiden tutkintoihin tai ja meritoitumismahdollisuuksiin. Oletettavasti ammattikorkeakoulujen valmius t&k -toimintaan kohentuisi, jos sen henkilöstön tutkimustyön tuloksia analysoitaisiin ja arvotettaisiin nykyistä tehokkaammin. Samalla saavutettaisiin näkyvyyttä ja uusia yhteistyökumppaneita tutkimus- ja elinkeinoelämän piiristä.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /10. Kansainvälinen tukimustoiminta T&k -toiminta kansainvälisillä foorumeilla on vielä hyvin alkuvaiheessa. Useissa strategioissa on vasta ideoitu kansainvälisen t&k -työn kohteita alueittain, maittain tai koulutusaloittain. Kansainvälistä tutkijavaihtoa on kuitenkin onnistunut aloittamaan vasta muutama ammattikorkeakoulu. Ongelmana on kalliin toiminnan rahoittaminen yhä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailutilanteessa, jossa taloudellisen hyödyn tuloksellisuus vaatii tuntuvaa ja pitkäaikaista panostusta.

O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /11. Rahoitus T&k -strategioiden vaikein ja keskeisin kysymys koskee toiminnan rahoitusta ja rahoituksen suunnittelua. Ammattikorkeakouluista vain muutama on laatinut pyydetyn budjettikehyksen huolimattta kaikille myönnettävästä laskennallisesta rahoitusosuudesta. Rahoitusläheistä tavallisimpina ovat olleet EU:n kautta myönnetyt tuet, joiden saanti voi jatkossa nykyisestään vaikeutua. Tekesin, Sitran ja Suomen Akatemian rahoitusta strategioissa tavoitellaan, mutta hankkeiden laatuun ja volyymiin ei ole juuri esitelty kehittämistoimia