Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Problem Based Learning Ongelmaperustainen- ongelmalähtöinen oppiminen
Advertisements

• Kurssilla perehdytetään tutor-tehtäviin • Kurssi pidetään neljännessä jaksossa 8. palkilla. Kurssin voi suorittaa samaan aikaan toisen kurssin kanssa.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
. Rauman freinetkoulu.
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Tutkimussuunnitelma…
VOA-oppimispäiväkirja
YO-ILMOITTAUTUMISOHJE 2014 SYKSY. Täytä kuulakärkikynällä Huom! Jos erityisjärjestelyitä, lukitodistuksia, lääkärinlausuntoja on käytössä, nämä asiat.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Kaija Miettinen Läpäisyseminaari Opetushallitus
Asiantuntijaryhmät UKJ-suunnittelussa UKJ-ohjausryhmän kokous Minna Kivinen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Ohjaajien perehdytys Tero Leinonen Koordinaattori Lasten tiedekerhot- ja leirit Kesä 2014.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Lukion oppimäärä.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Vip-opiskelija ja opiskelijafoorumi. Opiskelijafoorumien perustaminen jokaiseen opetuspisteeseen Tavoitteena opiskelijoiden äänen kuuleminen ja vaikutusmahdollisuuksien.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Vanhempainilta Harjun toimipiste: ke Viitaniemen toimipiste: to Jyväskylän Lyseon lukio 1. vuosikurssin opiskelijat.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Miten kokous sujuu? Miten saan näkemykseni esille?
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Opiskelu eLukiossa
Arviointi.
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Selkokieli.
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista. puuttuu keskusteluun vain jos syntyy konflikti tai keskustelu ei etene. ohjaa tarkkailijaa palautteen antamisessa. Mahdolliset loukkaavat, negatiiviset palautteet on käsiteltävä heti. osallistuu tutoriaalin jälkeen palautekeskusteluun tutorien omalla keskustelualueella. Vaihdetaan kokemuksia ja näkemyksiä.

Tutorin muistio Tutoristunnon alussa opskelijoiden lyhyt esittely oppiaineittain. (nimilaput, nimileikkejä yms.) Tarkistetaan, että kaikki ovat ymmärtäneet miten workmatesia käytetään PBL- opiskelun aikana. Jos haluaa kommentointiin käyttää sähköpostia, niin sekin on mahdollista. Tutoristunnossa voi olla mukana myös ns. hiljainen tutor, joka on oppimassa metodin käyttöä. Hiljaiseksi tutoriksi kannattaa mennä erityisesti, jos ei ollut mukana lukuvuoden koulutuksessa. PBL-jakson jälkeen tutor vie hyväksytty-merkinnän workmatesiin (?)

Tarkkailijan ohjeet Tarkkailija seuraa koko ryhmän toimintaa, yhteisöllisyyttä, tasapuolisuutta keskustelun kuluessa. keskustelun sujumista, eteenpäin menoa ryhmän tunnetiloja roolien toteutumista normirakennetta motivoituneisuutta Tarkkailijan palaute: Koko ryhmän toiminnasta Jokaiselle opiskelijalle erikseen Viimeisenä tutorille