European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Ammatillinen koulutus - järjestöt ja yhdistykset kansainvälistyminen – EU:n välineet SLGI-hanke Kim Smedslund 0210.
Kulttuurin tuotteistaminen palvelemaan yritystoimintaa
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Yhteisohjelmat ja Erasmus Mundus Erasmus for All / yhteisohjelmat Kansallista ajankohtaista Eurooppalaiset hankkeet Annika Sundbäck, CIMO Jun-14.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
EU:n ohjelmakausi Valmistelutilanne Seija Astala OKM/NY.
Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula,
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Kansainvälinen maisteriohjelma ‘Master degree program in Wood Science’ Seppo Kellomäki Itä-Suomen yliopisto Metsätieteiden osasto.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
3. syklin kansainvälistymistä käsittelevä työseminaari Taustamateriaali Mitä osaamista kansainvälistyvä työyhteisö sekä yliopistomaailma arvostaa?
ROTARY PEACE FELLOWSHIP APURAHAT MAHDOLLISTAVAT OPISKELUN YHDESSÄ KUUDESTA KANSAINVÄLISESTÄ ROTARYKESKUKSESTA APURAHOJEN KOKONAISMÄÄRÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
03/10 CIMO_jaMu CIMO Tuki Suomen ja Latinalaisen Amerikan koulutusyhteistyölle Globaalilla yhteistyöllä aluevaikuttavuutta. Latinalainen Amerikka ja Suomi.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Jani Haapakoski, Kv-koordinaattori, KTK,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Laatuseminaari Jyväskylä Leena-Maija Talikka/ Sari Turunen -Zwinger.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP) Anni Kallio, CIMO.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
ERASMUS+ EMREX - suoritustietojen siirtotyökalun hyödyntäminen Suomessa.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Korkeakoulujen hallinto ja johtaminen -opintokokonaisuus KV-hallintopäivät, Terhi Nokkala Hallintotieteen laitos, TaY
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Kansainvälinen viestintä
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Jari Hautamäki LLP/Erasmus/Virtual Campus... Edinet-hakemus R&D PRojects at the of year 2005 Active Projects JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY OF APPLIED.
Mervi Rantanen1 Erasmus Mundus – mitä lisäarvoa? Kv-päivät Mervi Rantanen Teknillinen korkeakoulu.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Etsivän työn kehittämispäivät Corinne Björkenheim
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
BIBLIOMETRIIKKASEMINAARI 2017
Nordic Master Programme
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Go international! Vaihtoinfopäivä
OPISKELU ULKOMAILLA Riina Luomanpää.
Esityksen transkriptio:

European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge economy. All professions in our societies, from teachers to doctors and engineers are dependent on the university.” Prof. Peter Maassen, UiO

Hedda – yhteistyöverkosto ohjelman taustalla Aveiron yliopisto/ CIPES, Portugal Oslon yliopisto, Norja Tampereen yliopisto Lancasterin yliopisto, Iso-Britannia Bourgognen yliopisto, Ranska Twenten yliopisto, Hollanti Tarkoituksena alan tutkimuksen ja koulutuksen edistäminen Euroopassa sekä tutkimustulosten jalostaminen yhteistyössä

Erasmus Mundus – liikkuvuuden mahdollistajana Erasmus Mundus-ohjelma vuosille Ohjelma perustuu yhteisesti tuotettuihin maisteriohjelmiin, joita järjestää eurooppalaiset korkeakoulujen verkostot Opiskelujakso vähintään kahdessa eurooppalaisessa korkeakoulussa Opiskelijoiden rekrytointi ympäri maailman Maisteriohjelmalle koordinaatioraha n EUR/vuosi EU/ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille apuraha kahden vuoden opiskeluun + liikkuvuusapuraha Lisätietoja Erasmus Mundus-ohjelmasta:

HEEM- European Master in Higher Education 2-vuotinen maisteriohjelma, 120 ECTS Monitieteinen ohjelma; mm. hallintotiede, taloustiede, kasvatustiede Ohjelman partnerit - Oslon yliopisto, Norja (koordinaattori) - Tampereen yliopisto - Aveiron yliopisto, Portugali Johtaa yhteistutkintoon; tutkintona Master of Philosophy in Higher Education Tutkinto johtaa Suomessa hallintotieteen maisterin tutkintoon Opetuskieli; englanti Sisäänotto 20 opiskelijaa vuosittain (lv opiskelijaa)

HEEM- European Master in Higher Education Jokaisella partneriyliopistolla selkeä opetettava moduli, joka perustuu jokaisen partnerin omaan erityisosaamisalueeseen Opiskelijaliikkuvuus yhtenä ryhmänä; 1. lukukausi Oslo 2. lukukausi Tampere 3. lukukausi Aveiro 4. lukukausi pro gradu-tutkielma Oslo/Tampere/Aveiro Opettajien apurahat mahdollistavat asiantuntijoiden kontribuution ohjelmaan Kumppanuussopimukset mahdollistavat eurooppalaisten opiskelijoiden ja opettajien liikkuvuuden EU:n ja ETA:n ulkopuolisiin kumppanuusyliopistoihin

HEEM - kriittiset pisteet ja haasteet Valmisteluvaihe - tutkinnon status - opiskelijavalinnan kriteereiden määrittäminen - ohjelman rahoitus - työnjako Toimintavaihe - Kansallisen lainsäädännön vaikutus mm. hallinnollisiin prosesseihin (mm. opiskelijavalinta) sekä hallintokulttuurien erilaisuus - Lukukausien ja -vuoden jaksotus - Euroopan komission voimakas ohjelmaohjaus

HEEM - kriittiset pisteet ja haasteet Toimintavaihe (jatkuu) - kansalliset eriäväisyydet yhteistutkintojen kriteerien tulkitsemisessa - rahoitus; lukukausimaksut? Laadunvarmistus - erilaiset kriteerit laadunvarmistuksessa - hallinnollisten prosessien kuvaaminen - millä asteella kansalliset ”kriteerit” sitovia? - hiljaisen tiedon siirtäminen

HEDDA/HEEM yhteistyön mahdollisuudet ja tulevaisuus HEEM – konsortion (Oslo, Tampere, Aveiro) laajentaminen Yhteistyö jatkokoulutuksessa Koulutusyhteistyö muussa kuin tutkintokoulutuksessa Yhteistyön edelleen kehittäminen hankkeissa, tutkimuksessa ja julkaisutoiminnassa ” Ohjelman edelleen kehittämisen kannalta keskeistä on ylläpitää kiinteä konsortio, joka toimi laaja-alaisesti yhteistyössä, ja jonka jäsenten kesken toimii keskinäinen luottamus ja sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin. ” Prof. Seppo Hölttä, TaY

Yhteystiedot Sanja Mursu suunnittelija johtamistieteiden laitos, HEG Tampereen yliopisto