Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen hallinto ja johtaminen -opintokokonaisuus KV-hallintopäivät, 6.5.2004 Terhi Nokkala Hallintotieteen laitos, TaY

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen hallinto ja johtaminen -opintokokonaisuus KV-hallintopäivät, 6.5.2004 Terhi Nokkala Hallintotieteen laitos, TaY"— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen hallinto ja johtaminen -opintokokonaisuus KV-hallintopäivät, 6.5.2004 Terhi Nokkala Hallintotieteen laitos, TaY terhi.nokkala@uta.fi

2 Finhert kansallinen verkosto Tampereen yliopiston hallintotieteen laitos: korkeakoulutuksen ja korkeakoulujen ohjaus, rahoitus ja johtaminen Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskus: eurooppalaisen korkeakoulutusalueen vertailut, tutkintojen harmonisointi ja tutkijakoulutus Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos: korkeakoulupolitiikan implementaatiot ja arviointi tiivis kansainvälinen ulottuvuus

3 Tampereella professori Seppo Hölttä tutkimusjohtaja Timo Aarrevaara tutkijat Kari Kuoppala, Jussi Kivistö, Vuokko Kohtamäki, Anu Lyytinen, Terhi Nokkala, Yuzhuo Cai suunnittelija Sanja Mursu

4 Toiminta perusopetus täydennyskoulutus (myös räätälöity) tutkimus kansainvälisen ja kansallisen tutkimustiedon jalostus

5 Tutkimusohjelma FINHERT "Suomalaisen korkeakoulupolitiikan muutokset ja tulevaisuus kansainvälisessä toimintaympäristössä" hallintotieteen laitos "Korkeakoulutuksen ja korkeakoulujen ohjaus, rahoitus ja johtaminen”

6 Korkeakoulujen hallinto ja johtaminen - opintokokonaisuus 7 modulia, 40 opintopistettä kattaa korkeakoulutusjärjestelmän keskeiset tarkastelunäkökulmat monimuotoinen oppiminen keskiössä tarjoaa viitekehyksen oman työn jäsentämiseen ja ymmärtämiseen osana laajempaa kokonaisuutta

7 KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena 4 op Tavoite: Opintojaksolla annetaan yleiskuva keskeisten tieteenalojen näkökulmista korkeakoulututkimukseen sekä perehdytään vertailevasta näkökulmasta korkeakoulujärjestelmien historiaan.

8 KOHA2 Korkeakoulujärjestelmät ja niiden ohjaus 8 op Tavoite: Perehdyttää korkeakoulujärjestelmien toimintaa ja ohjausta selittäviin teorioihin ja näkökulmiin ryhmien aiheita 02-03 Korkeakoulutuksen kokonaistarjonnan säätely Suomessa ja Alankomaissa Ruotsalaisen korkeakoulujärjestelmän ohjaus ja muutokset 1980-2002 Clarkin kolmion avulla

9 KOHA3 Organisaatio, päätöksenteko ja johtaminen 8 op Tavoite: Perehdyttää korkeakouluorganisaation ja sen yksiköiden johtamista ja kehittämistä koskeviin teorioihin, ajattelumalleihin ja sovelluksiin. ryhmien aiheita 02-03 Taideteollinen korkeakoulu – itsesäätelyä ja anarkiaa Yliopistoverkosto Psykonetin tarkastelua organisaation ja hallinnon näkökulmasta

10 KOHA4 Suunnittelu, budjetointi ja talous 6 op Tavoite: Perehdyttää taloudenpidon, rahoituksen ja suunnittelun teoreettisiin perusteisiin ja käytäntöihin ryhmien aiheita 02-03 Tilastomateriaalin relevanttius sisäisessä tuloksellisuusarvioinnissa laitosjohtajien näkökulmasta Tulossopimusmenettely osana ammattikorkeakoulujen rahoitus- ja ohjausjärjestelmää

11 KOHA5 Arviointi ja laatu 8 op Tavoite: Perehdyttää korkeakoulujen toimintaa koskevaan arviointiin ja sen teoreettisiin perusteisiin sekä laatutyöhön ryhmien aiheita 02-03 Arvioinnin organisoiminen yliopistoyksiköissä arviointitiedon hyödyntämisen näkökulmasta. Esimerkkinä Tampereen yliopisto Helsingin yliopiston kansainvälisen koulutuksen ja tutkintojen arviointihankkeen prosessin metaevaluointi

12 KOHA6 Korkeakouluhallinnon prosessit 6 op Tavoite: Perehdyttää käytännön hallintotoimintaa koskeviin menettelytapoihin ja normeihin sekä korkeakoululainsäädännön erityiskysymyksiin

13 KOHA7 Comparative higher education 6 op Objective: Acquainting the students with understanding of comparative research on higher education and to provide an introduction to different systems of higher education. Vuosittain vaihtuva vieraileva ulkomainen luennoitsija kevät 2004: prof. James Fairweather, Michigan State University, USA

14 Activities Research programme and PhD programme (Turku, Tampere, and Jyväskylä)PhD Tampere Study programmeStudy programme in Higher Education concentrating on administration and management (Tampere) - beginning in English in autumn term 2003 - 6 study modules, 30 ECTS Further education for administrative staff working in the field of higher education (Tampere) Further education for academic leaders (Jyväskylä) On-line courses at the Finnish Virtual University (Tampere)Virtual University High level seminars and forums Information services International co-operation -FINHERT network will be in close contact and collaboration with orther international institutions and networks like the HEDDA network. HEDDA

15 KOHA-päivä 25.5.2004, Kansainvälistyvät korkeakoulut Ohjelma 11.30-11.45 Aloitussanat professori Seppo Hölttä Tampereen yliopisto 11.45.12.30 Eurooppalaisia vastauksia korkeakoulutuksen globalisaatioon, Opetusneuvos Anita Lehikoinen, opetusministeriö 12.30-13.15 On Future of U.S Higher Education Fullbright Professor Jim Fairweather, Tampereen yliopisto ja Michigan State University 13.15-13.45 kahvitauko 13.45- 14.30 Mitä yliopistojen määrätietoinen kansainvästyminen voisi olla? professori Krista Varantola, Tampereen yliopisto (rehtori 1.8.2004 alkaen) 14.30- 15.15 Laitoksen kansainvälistymisstrategiat professori Seppo Hölttä Tampereen yliopisto 15.15 19.00 Espanjalainen ilta

16 Lisätietoja www.uta.fi/finhert www.uta.fi/finhert seppo.holtta@uta.fi timo.aarrevaara@uta.fi


Lataa ppt "Korkeakoulujen hallinto ja johtaminen -opintokokonaisuus KV-hallintopäivät, 6.5.2004 Terhi Nokkala Hallintotieteen laitos, TaY"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google