Kaivosten ympäristöriskinarviointi ja lainsäädäntö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…?
Advertisements

Selvitys paikallisen järjestelyerän käytöstä vuosina 2012 ja 2013 Anne Hotti johtava työmarkkinatutkija.
Rouva Presidentti Aleksi Bardy Helsinki-Film & Funny films.
Jätteiden lajittelun lyhyt historia – entä seuraavat askeleet?
Kaivosten valvonta käytännössä Anna-Leena Pitsinki Lapin ELY-keskus
Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Kaivoshankkeet YVA, ympäristölupa ja valvonta
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
JÄTEVESIEN KÄSITTELY HAJA- ASUTUSALUEELLA RAAHEN SEUTUKUNNASSA HANKE RAAHEN SEUTUKUNNAN KEHITTÄMISKESKUS / MAASEUDUN OSAAMISVERKOSTO.
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
3.45 3.40.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Eläinsuojan ympäristölupa Valvonnan näkökulma
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Eevaleena Häkkinen Ylitarkastaja, ympäristöministeriö TV- ja tietokonelaitteiden kierrätys, Taideteollinen korkeakoulu Luentorunko 1) Suomen.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
2013/04/17 MINERA-LOPPUSEMINAARI YMPÄRISTÖRISKINARVIOINTI KONSULTIN NÄKÖKULMASTA Alternative title slide.
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Kari Kuusiniemi: Pyramiditutkimus Korkein hallinto-oikeus Ympäristölupa-asiat pyramiditutkimuksessa Kari Kuusiniemi
Ympäristövaikutusten arviointi
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Eläinsuojien ympäristöluvat
Mihin ohjelmat ohjaavat ja miten viljelijät valitsevat -esimerkkinä horisontaalinen maaseudun kehittämisohjelma Tuomas Kuhmonen
Harjoitustyö Vesa Harmaakorpi Professori Innovaatiojärjestelmät
Opintoaikojen rajauslaki WebOodissa Inka Paukku, Tietohallintopalvelut, TaiK.
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
Maahanmuuttajien työmarkkinaintegraatio Vuosina Suomeen muuttaneiden tarkastelua vuoteen 2007 asti Dos. Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja.
Rakennusvirastosta ja Katu- ja puisto-osastosta yleistä
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
Ympäristönäkökulma EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa EAKR-ohjelmien seurantakomiteat Tuomas Kallio, Suomen ympäristökeskus.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Eläinsuojien ympäristöluvat ja valvonta
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Työturvallisuus kouluissa – hyviä malleja ja haasteita
Hedelmöityshoitotilastot 1992–2010 Mika Gissler Anna Heino.
ELÄINSUOJIEN YMPÄRISTÖLUVAT POHJOIS-KARJALAN ELY-KESKUS, Kari Lahtinen.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
VALTIONEUVOSTON ASETUS Ampumaradoista. AMPUMARATAA KOSKEVA HAKEMUS JA ILMOITUS Ampumarataa ja ampumaurheilukeskusta koskevassa hakemuksessa tai vähäistä.
Kemikaalit ja kiertotalous
Ympäristölupa Ilmoitusmenettely Rekisteröintimenettely
YSL:n yleiset periaatteet, velvollisuudet, kiellot sekä sijoituspaikka
Ympäristön tila YSL luku 15 Laatuvaatimukset
Kelpoisuuslain nojalla annetut valtioneuvoston asetukset
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

Kaivosten ympäristöriskinarviointi ja lainsäädäntö MINERA-hankkeen loppuseminaari 17.4.2013 Linnunmaa Oy Mari Tarvainen

Mitä tutkimme? Kuinka ympäristöriskinarviointia käsitellään kaivostoimintaa koskevassa lainsäädännössä? Case: Riskinarviointi kaivosten ympäristöluvissa

Kaivosten ympäristöriskejä koskevaa lainsäädäntöä Säädös Numero Kaivoslaki 621/2011 VNA kaivostoiminnasta 391/2012 VNA kaivosturvallisuudesta 1571/2011 Ympäristönsuojelulaki 86/2000 Ympäristönsuojeluasetus 169/2000 Laki ympäristövaikutusten arvioinnista 486/1994 Asetus ympäristövaikutusten arvioinnista 713/2006 Luonnonsuojelulaki 1096/1996 Luonnonsuojeluasetus 160/1997 Vesilaki 587/2011 Patoturvallisuuslaki 494/2009 VNA patoturvallisuudesta 319/2010 Kemikaalilaki 744/1989 Kemikaaliasetus 675/1993 Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005 Valtioneuvoston asetus vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta 855/2012 Valtioneuvoston asetus vaarallisten kemikaalien teollisen käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksista 856/2012 Jätelaki 646/2011 Jäteasetus 1390/1993 Laki eräistä naapuruussuhteista 26/1920 VNA nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista 444/2010 VNA polttoaineteholtaan alle 50 megawatin energiantuotantoyksiköiden ympäristönsuojeluvaatimuksista 445/2010 VNA kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta 800/2010 VNA ulkona käytettävien laitteiden melupäästöistä 621/2001 VNp melutason ohjearvoista 993/1992 VNA maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnista 214/2007 VNA vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista 1022/2006 VNA kaivannaisjätteistä 379/2008 REACH-asetus (EY) N:o 1907/2006

Poimintoja: lainsäädäntökatsaus Yleiset ympäristöoikeudelliset periaatteet määrittävät pitkälti Ennaltaehkäisyn ja haittojen minimoinnin periaate Varovaisuus- ja huolellisuusperiaate BAT ja BEP -periaatteet Aiheuttamisperiaate Riskinarviointivaatimukset eri lainsäädännössä epäyhtenäisiä ja osin päällekkäisiä Mm. kaivoslaki, kaivannaisjäteasetus, ympäristönsuojelulaki YVAn merkitys kokoavana lainsäädäntönä?

Case: Mitä tutkimme? Kaivosten ympäristölupapäätökset Lupapäätöksen kertoelmaosa: toiminnanharjoittajan selvitys riskin arvioinnista toiminnanharjoittajan selvitys parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) ja ympäristön kannalta parhaiden käytäntöjen (BEP) soveltamisesta Lisäksi tutkittiin, millaisia riskinarviointia edellyttäviä lupamääräyksiä viranomainen on päätöksessä antanut

Case: lupapäätökset Itä-Suomi: Pampalon kultakaivosta ja rikastamoa koskeva ympäristölupa (päätös nro 23/08/2, Dnro ISY-2004-Y-271) Saarisen apatiittikaivoksen ympäristölupa (Nro 57/2012/1, Dnro ISAVI/92/04.08/2011) Kvartsiitin louhintaa ja jalostusta Kinahmin ja Lasivuoren kaivospiireissä koskeva ympäristölupa (Nro 29/2012/1, Dnro ISAVI/6/04.08/2011) Länsi-Suomi: Paroc Oy Ab:n Sallitun kaivoksen toimintaa koskevan ympäristönsuojelulain mukainen ympäristölupa (Nro 106/2009/2, Dnro LSY-2008-Y-341) Pohjois-Suomi: Talvivaaran kaivoksen ympäristö- ja vesitalouslupa (Nro 33/07/1, Dnro PSY-2006-Y-47) Alasen talkkikaivoksen ja rikastamon ympäristölupa (Nro 69/04/2, Dnro PSY-2001-Y-29) Tyvisuon kaivoksen ympäristö- ja vesitalouslupa (Nro 65/06/2, Dnro PSY-2005-Y-96) Hituran kaivoksen ympäristö- ja vesitalouslupa sekä toiminnanaloittamislupa (Nro 66/10/1, Dnro PSAVI/3/04.08/2010)

Case: Mitä lainsäädäntö vaatii? Lupahakemuksen tulee lisäksi sisältää, ottaen huomioon toiminnan luonne ja sen vaikutukset, lupaharkinnan kannalta tarpeelliset seikat, kuten arvio toimintaan liittyvistä ympäristöriskeistä, onnettomuuksien estämiseksi suunnitelluista toimista sekä toimista häiriötilanteissa (YSA 9.2 §)

Case: Mitä lainsäädäntö vaatii? Lupaviranomaiset voivat antaa määräyksiä toimista, joilla ehkäistään, vähennetään tai selvitetään pilaantumista, sen vaaraa tai pilaantumisesta aiheutuvia haittoja. Selvitysmääräys voidaan antaa lisäksi toimintaan liittyvän riskin selvittämiseksi. YSL 43.1 §

Case: Keskeisimmät tulokset Kaivosten ympäristölupapäätöksissä ei kattavasti kuvata tai välttämättä edes edellytetä riskinarviointia 2/8 päätöksessä riskinarviointi mainitaan Päätöksissä käsitellään riskinhallintaa, mutta ei riskinarviointia Ympäristöoikeuden joustavat normit, jolloin lupaharkinta väljää Epäyhtenäinen sääntely, perustuu useisiin lakeihin