Pohdi Tutkit työpaikkakiusaamista. Haastattelet työntekijöitä muutamalla Turussa sijaitsevalla erilaisella työpaikalla. Mukana on neljä eri työorganisaatiota:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
1. Presentation • Kanarian saarille muuttanut eläkeläinen punnitsee itsensä kylpyvaa´alla. Vaaka näyttää hänen painonsa a)Lisääntyneen hieman b)Vähentyneen.
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Psykologinen tutkimus
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
7 Terveyden tutkiminen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Virhelähteet yksittäisten puiden latvusten ilmakuvamittauksessa Antti Mäkinen Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta / Metsävarojen käytön laitos.
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Viestintäsuunnitelma
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Ops seminaari Askola.
2 Tutkimuksen suunnittelu
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen suunnittelu
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
TUTKIMUSOTTEET:.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Psykologia on tiede.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

Pohdi Tutkit työpaikkakiusaamista. Haastattelet työntekijöitä muutamalla Turussa sijaitsevalla erilaisella työpaikalla. Mukana on neljä eri työorganisaatiota: sairaala, yliopisto sekä kaksi yksityistä yritystä, joista toinen on suuri teollisuuden ja toinen pieni kaupan alan yritys. Mainitse kolme eettistä ongelmaa/kysymystä/näkökulmaa, jotka tässä tutkimuksessa (missä tahansa sen vaiheessa) vaikuttavat valintoihisi tutkijana.

Tutkimustyypit/-tyylit huom. päällekkäisiä, rajat liukuvia; kirjan mukaan: naturalistinen, etnografinen tutkimus tapaustutkimus toimintatutkimus historiallinen tutkimus surveytutkimus korrelaatiotutkimus ex-post facto-tutkimus kokeellinen tutkimus

Tutkimustyypit (toisella tavalla) Hannu L.T. Heikkinen, Rauno Huttunen, Katrin Niglas & Päivi Tynjälä (2005): Kartta kasvatustieteen maastosta (ks. seuraava dia): Tieteenfilosofinen taso on kuvassa taustalla ja metodologia pinnalla Filosofiset perinteet ja ajatusjärjestelmät kuvataan kartan reunalla; heijastavat vaikutteita metodologian tasolle kuin valokeilat Ellipsin muotoon koottu keskeisiä käsitteitä, jotka kuvaavat tutkimusprosessin luonnetta Keskellä tutkimusmetodit (tutkimustyypit) (huom! Niiden paikat vain suuntaa-antavia)

Kokeellinen tutkimus kausaalisuhteen todentaminen; tutkitaan riippumattoman muuttujan vaikutusta riippuvaan muuttujaan Vaihdellaan riippumatonta muuttujaa (koekäsittely) ja mitataan muutosta riippuvassa muuttujassa Alku- ja loppumittaukset Olennaista olosuhteiden kontrollointi Tutkimusongelma voi olla: miten x vaikuttaa… Hypoteesin testaus

Kokeellinen tutkimus esikokeellinen: vain koeryhmä, ei kontrolliryhmää kvasikokeellinen: koe ja -kontrolliryhmät, ei satunnaisotosta ”tosi”kokeellinen: koe- ja kontrolliryhmät, satunnaisotos

Ex post facto -tutkimus ”tapahtuman jälkeen” jäljitellään koeasetelmaa; tarkoitus tehdä ei-kokeellisesta asetelmasta pseudo-kokeellinen etsitään selitystä jollekin tapahtumalle tai asialle – miksi jokin asia tapahtui; mikä vaikutti tapahtumaan voi esim. edeltää varsinaista kokeellista tutkimusta tai olla muuten eksploratiivista luonteeltaan voi olla ainut mahdollisuus päästä käsiksi tutkittavaan asiaan jos esim. koeasetelman toteuttaminen on jostain syystä mahdotonta

Ex post facto -tutkimus identifioidaan kohde, jonka jollekin ominaisuudelle halutaan tietää syy - etsitään selitystä Voidaan tarkastella yhtä ryhmää, jossa voidaan löytää varsinainen kohde ja sille mahdollinen selittävä tekijä Voidaan tarkastella kahta ryhmää, joista toisessa varsinainen kohde on olemassa ja toisessa ei; verrataan näitä ryhmiä toisiinsa muuttujia ei voida kontrolloida; monet muut kuin tutkittavat asiat voivat vaikuttaa

Korrelaatiotutkimus tarkastellaan kahden tai useamman muuttujan välistä yhteyttä tilastollisin menetelmin (erilaisia mittoja) jotkin asiat ilmenevät yhdessä; ei oleteta syy-seuraussuhdetta positiivinen ja negatiivinen korrelaatio; ei korrelaatiota kurvilineaarisuus

Esimerkki: The correlation of SFON percentage measured by SFON tasks and observed SFON incidencies at day-care surroundings (Hannula, Mattinen & Lehtinen, 2005) r = .55*

Esimerkki 2: Path Model of SFON and Counting Skills (Hannula & Lehtinen, 2005) (17%) Counting Skills (47%) (36%) SFON6 (26%) .45** .57*** .27* .51*** .23* .60*** 3.5 years 5 years 6 years SFON5 (28%) .53***

Osittaiskorrelaatiot: Covariation of SFON and math skills, Hannula & Lehtinen, LI 2005 + unpublished data SFON at 6.5-years old Pearson r Cognitive skills partialled Counting skills (6.5y) Object counting Number sequence elaboration Arithmetical skills 6.5-year-old 7.5-year-old 8.5-year-old .35** .42** .49** .34** .38*** .26** .27** .37** .19* .22**

Surveytutkimus kerätään laajoilta joukoilta tietoa strukturoidusti erilaisia aineistoja: strukturoidut haastattelut, lomakekyselyt, testit, asennemittarit yms. numeerista aineistoa - tilastollinen käsittely huolellinen suunnittelu tärkeätä Mittari Resurssit Otos; osaryhmät

Esimerkki:Surveytutkimus Päiväkotihenkilöstön asenteet, huomiot ja ohjaus matemaattisiin ja kielellisiin taitoihin liittyen Vanhempien asenteet, huomiot ja ohjaus matemaattisiin ja kielellisiin taitoihin liittyen Ovatko yhteydessä lasten matemaattisiin taitoihin?

Historiallinen tutkimus menneisyys - aika tärkeänä elementtinä esim. ilmiön, instituution, liikkeen, organisaation, yhteisön, ryhmän tai yksilön historia yhteydessä toisiinsa, rajaus tärkeää Erilaiset tutkimustraditiot: perinteinen (rakenteet, viralliset instituutiot, ”suurmiehet”) ja uusi historiantutkimus (mikrotaso, arki, marginaalit) Myös erilainen suhtautuminen lähteisiin

Historiallinen tutkimus aineistona jäänteet menneisyydestä; usein kirjallisia lähteitä, mutta myös muuta Arkistot, tilastot, lehdet, erilaiset painetut ja painamattomat asiakirjat Kuvat, esineet Muistelut, suullinen tieto, elämäntarinat, kirjeet ensimmäisen ja toisen käden lähteet; lähdekritiikki historian tapahtumat - tulkinta, näkökulma, konteksti

Tapaustutkimus yksilö, ryhmä, luokka, koulu, yhteisö, organisaatio - tapaus voidaan määritellä väljästi aineisto muodostaa kokonaisuuden eli tapauksen tapaus voi olla mahdollisimman tyypillinen rajatapaus poikkeuksellinen Paljastava

Tapaustutkimus kokonaisvaltaista ja rikasta tietoa rajatusta kohteesta havainnointi, mutta usein myös muuta aineistoa, kuten haastatteluja, kirjallisia tuotoksia jne. (voi olla myös kvantitatiivista) etsitään vastauksia siihen, miten ja miksi pyritään analyyttiseen, teoreettiseen, olemukselliseen yleistämiseen

Antti 5-vuotta Matemaattisten taitojen seuranta, päiväkotiväen haastattelut, vanhempien haastattelut, lapsen observaatio Kuinka Antin matemaattiset taidot kehittyvät?

Toimintatutkimus tavoitteena muuttaa, kehittää, parantaa toimintaa tapaustutkimusta yhdessä tutkittavien kanssa, paikanpäällä tutkijan ja tutkittavan roolien limittyminen pyritään ymmärtämään sosiaalisten toiminnan luonnetta ja sitä kautta kehittämään sitä tavoitteena löytää reflektiivinen tarkastelutapa, jossa tavanomaiset käytänteet nähdään uudessa valossa

Toimintatutkimus avoimuus, demokraattisuus, kriittisyys, yhteisöllisyys erilaisia tiedonkeruun muotoja refleksiivisyys, joustavuus: päätetään toiminnasta, toteutetaan, reflektoidaan - spiraalimainen tapahtumaketju Erilaisia suuntauksia, mm. Kriittiseen teoriaan perustuva lähestymistapa (emansipaatio, empowerment) Opettaja oman työnsä tutkijana Kehittävä työntutkimus

Päiväkoti matemaattisen harjaannuttamisen areenana Interventiotutkimus, jossa toteuttajana lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat (Mattinen, 2006)

Naturalistinen, etnografinen tutkimus toimijoiden maailman ymmärtäminen todelliset ihmiset todellisissa ympäristöissä tutkimuksen kohteena ihmisten ja ihmisyhteisöjen toiminta, toimijoiden tulkinnat ja intentiot kulttuurin ja siihen sisältyvien olettamusten tutkiminen tapaustutkimusta

Naturalistinen, etnografinen tutkimus tutkija tutkimus”välineenä”; tutkija ”rakentaa” itse oman metodinsa aineistona esim. haastattelut, havainnointi, dokumentit, elämäntarinat, päiväkirjat, videoinnit, ääninauhat yms. joustavuus; tutkimusongelmien ja tutkimusasetelman muuttuminen tutkimuksen kuluessa osallistuminen tutkimuskohteen elämään laadullinen tutkimus sinänsä laajempi kategoria, sisältyy paljon erilaista tutkimusta (vrt. kartta kasvatustieteen maastosta)

Pohdi Tutkit ikääntyneiden (yli 65-vuotiaiden) kokemuksia koulutuksesta ja oppimisesta. Olet kiinnostunut siitä, millainen koulutushistoria heillä on eli miten he ovat elämänsä aikana hankkineet koulutusta sekä siitä, millaisia koulutukseen ja oppimiseen liittyviä muistoja heillä on. Selosta lyhyesti, miten seuraavat menetelmät sopivat tähän tutkimusongelmaan ja miten toteuttaisit tutkimuksen niiden avulla A) lomaketutkimus B) haastattelututkimus C) toimintatutkimus