Erilaisia lähestymistapoja kun osallistujat tulevat eri kulttuuritaustoista Marianne Teräs 24.4.2007
Lähestymistapoja kun osallistujat tulevat erilaisista kulttuurisista taustoista kulttuurienvälinen kompetenssi (tiedot, taidot, asenteet, toiminta ja artefaktit), HUOM! yksilö- ja yhteisötasolla ’kulttuuritulkit’, ’kulttuurivälittäjät’, ’kulttuurituvat’, ’kulttuurimentorit’ Transformatiivinen interkulttuurinen oppiminen esim. Räsänen Prosessimalli esim. Bennett ’siirtymätaidot’ esim. Phelanin malli dialogi ja moniäänisyys, aika ja tila ’näkymättömästä näkyväksi’-prosessi
Kulttuurienvälinen kompetenssi tarjotaan kaikille koulutusta, ohjausta yksilö ja yhteisötason osaaminen esim. Pitkänen TIEDOT TAIDOT ASENTEET KULTTUURISET VÄLINEET TOIMINTA
Koulutus kulttuurin tuntevalle koulutetaan ja ohjataan kulttuurin jo tuntevaa henkilöä opastamaan ja kouluttamaan muita esim. kulttuuritulkki, kulttuurimentori, kulttuurivälittäjä tarjotaan yhteisöille ja yrityksille kulttuurikoulutuksia tai järjestetään esim. kulttuuritupatoimintaa parityömalli myös mahdollinen
TIP: Transformatiivinen interkulttuurinen pedagogiikka identiteetti moninaisuuden keskellä kulttuurinen sensitiivisyys interkulttuurinen oppiminen interkulttuurinen kompetenssi transformatiivinen pedagogiikka kriittinen pedagogiikka eettinen perusta Rauni Räsänen ym.
Developmental Model of Intercultural Sensitivity (Bennett) kehitetty reaktiotavoiksi kulttuuriseen erilaisuuteen Denial – Defense – Minimization – Acceptance – Adaptation – Integration
Phelan: Monimaailma-malli Siirtymätaidot OMA IKÄRYHMÄ Arvot, Normit, Tavat, Käytännöt KOTI/VAN-HEMMAT Arvot, Normit, Tavat, Käytännöt KOULU Arvot, Normit, Tavat, Käytännöt Siirtymätaidot Siirtymätaidot
Miten käytännössä maahanmuuttajakoulutusta voidaan parantaa Miten käytännössä maahanmuuttajakoulutusta voidaan parantaa? Case: Kulttuurilaboratorio - ESR/EQUAL - yhteisöaloite - KEHITTÄMISKUMPPANUUS: - Helsingin kaupunki ja Helsingin yliopisto, TAVOITTEET: opettajien monikulttuurisen osaamisen kehittäminen hyvien etnisten suhteiden edistäminen
Kulttuurilaboratorio Kulttuurihistoriallinen toiminnan teoria (Vygotsky, Leontjev, Luria) Kehittävä työntutkimus (Engeström) Muutoslaboratorio (Engeström, Virkkunen): osallistava yhteisen toiminnan kehittämismenetelmä Kulttuurilaboratoriossa sovelletaan Muutoslaboratoriomenetelmää Kulttuurilaboratorio on osallistava yhteisen toiminnan kehittämismenetelmä, jossa osallistujat havainnoivat, omaa kulttuuriaan, vertaavat kulttuureja sekä luovat uutta, kulttuurien välistä toimintaa
Kulttuurilaboratorio
Monimuotoisuus: mahdollisuus kulttuurienväliseen oppimiseen kulttuurinvälisyys: jännitteinen kenttä, jossa kohtaavat monet intressit, toiminnan historiat ja nykyisyydet, voi purkautua tuhoavana voimana tai kehittävänä voimana kulttuurienvälinen oppiminen yksilön, yhteisön, ja yhteiskunnan tasoilla oleva vuorovaikutteinen ja sekoittuva muutoksen ja kehityksen prosessi (tietoisuus, tiedot, taidot, toiminta, tavarat).
Prosessi: Näkymättömästä näkyväksi UUDET IDEAT UUSI TOIMINTA HAVAINTO JA TUNNISTUS VERTAILU
Toimintajärjestelmä Välineet Tekijä Kohde Tulos Työnjako Säännöt Yhteisö (Engeström, 1987)
Entinen ja nykyinen oppimistoiminta (aineisto Kulttuurilaboratorio-hanke/Teräs) Opettajakeskeiset menetelmät: kysymys-vastaus, toisto, ’suljetut kysymykset’, äidinkieli kirjat, vihkot, liitutaulu yhteisö: ikäluokka, perhe, suku Opiskelijakeskeiset menetelmät, ’avoimet kysymykset’, keskustelu, variaatiot, vieras kieli, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät, piirtoheitin, paperi yhteisö: moninainen luokka, etninen ryhmä, maahanmuuttaja
Entinen ja nykyinen … Työnjako: opettaja opettaa ja selittää, opiskelija opiskelee luokassa (kuuntelee, tekee tehtävät) Säännöt: lait, OPS, koulun säännöt, kirjoitetut ja kirjoittamattomat Työnjako: opettaja ohjaa, opiskelija tekee itsenäisiä töitä, kirjastossa, kotona, opintokäynnillä Säännöt: lait, OPS, koulun säännöt, luokka tekee omat säännöt, kirjoitetut ja kirjoittamattomat
Kulttuurilaboratorio 1 HESOTE:ssa 2001-2002 elo-lokakuu: peiliaineiston keruu marras-huhtikuu: kulttuurilaboratorio-istunnot 9 kertaa, 1-6 viikon välein, 2-3 tuntia kerrallaan osallistujat: 17 opiskelijaa 8:sta eri kulttuurista, 3 ryhmän opettajaa, koulunkäyntiavustaja, kuraattori, istuntojen vetäjä, projektikoordinaattori ja tutkija Kulttuurilaboratorio 2 HESOTE:ssa 2003 Helmikuu: peiliaineisto Huhti-toukokuu 4 istuntoa Osallistujat: yksi opiskelijaryhmä (12, 6 eri kulttuuria), opettajia, koulunkäyntiavustaja, projektihenkilöstö
Esimerkki: paperit Opiskelija 2: Oppiminen Suomessa on paljon paperimaa, Suomessa on paljon paperimaa. Vetäjä: Ahaa, paljon paperia. Opiskelija2: Joo, koulussa on paljon paperia, paljon tehtäviä paljon samanlaisia, esimerkiksi meidän kotimaassa ei ole samanlaisia …. KL1 Opiskelija 1: Ja lopuksi on niin paljon papereita. Anteeksi, mutta rohkeasti minä sanon että papereita on liian paljon. KL 3
Miten opiskelija selviää papereista? Vetäjä: Mitä tarkotat sillä, mikä on parempi oppimistapa. Opiskelija: No ennen ei tietänyt, että opiskelijalla on täytyy pieni toimisto ja nyt mä tiedän et parempi jos on sinun kansio ja sinul on viivotin ja kaikki kaikki minulla ennen ei ollut, nyt on opiskelijalla täytyy oll pieni toimisto mukanaan.