Erilaisia lähestymistapoja kun osallistujat tulevat eri kulttuuritaustoista Marianne Teräs 24.4.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Toimintaohjeet opelle
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Yrittäjyys HAAGA-HELIASSA -seminaarisarja Asiantuntijasta yrittäjäksi klo Nuori yrittäjyys –ohjelma HAAGA-HELIAssa Arene ry: Tarja Römer-Paakkanen,
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Toimintaohjeet opelle
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT EEVA NYRÖVAARA.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ME-hengen kehittäminen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Tavoitteet ja arviointi
3. luokan englanti Vanhempainilta
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pedagogiset aineopinnot lv
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Opiskeluhuollon palvelut
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Erilaisia lähestymistapoja kun osallistujat tulevat eri kulttuuritaustoista Marianne Teräs 24.4.2007

Lähestymistapoja kun osallistujat tulevat erilaisista kulttuurisista taustoista kulttuurienvälinen kompetenssi (tiedot, taidot, asenteet, toiminta ja artefaktit), HUOM! yksilö- ja yhteisötasolla ’kulttuuritulkit’, ’kulttuurivälittäjät’, ’kulttuurituvat’, ’kulttuurimentorit’ Transformatiivinen interkulttuurinen oppiminen esim. Räsänen Prosessimalli esim. Bennett ’siirtymätaidot’ esim. Phelanin malli dialogi ja moniäänisyys, aika ja tila ’näkymättömästä näkyväksi’-prosessi

Kulttuurienvälinen kompetenssi tarjotaan kaikille koulutusta, ohjausta yksilö ja yhteisötason osaaminen esim. Pitkänen TIEDOT TAIDOT ASENTEET KULTTUURISET VÄLINEET TOIMINTA

Koulutus kulttuurin tuntevalle koulutetaan ja ohjataan kulttuurin jo tuntevaa henkilöä opastamaan ja kouluttamaan muita esim. kulttuuritulkki, kulttuurimentori, kulttuurivälittäjä tarjotaan yhteisöille ja yrityksille kulttuurikoulutuksia tai järjestetään esim. kulttuuritupatoimintaa parityömalli myös mahdollinen

TIP: Transformatiivinen interkulttuurinen pedagogiikka identiteetti moninaisuuden keskellä kulttuurinen sensitiivisyys interkulttuurinen oppiminen interkulttuurinen kompetenssi transformatiivinen pedagogiikka kriittinen pedagogiikka eettinen perusta Rauni Räsänen ym.

Developmental Model of Intercultural Sensitivity (Bennett) kehitetty reaktiotavoiksi kulttuuriseen erilaisuuteen Denial – Defense – Minimization – Acceptance – Adaptation – Integration

Phelan: Monimaailma-malli Siirtymätaidot OMA IKÄRYHMÄ Arvot, Normit, Tavat, Käytännöt KOTI/VAN-HEMMAT Arvot, Normit, Tavat, Käytännöt KOULU Arvot, Normit, Tavat, Käytännöt Siirtymätaidot Siirtymätaidot

Miten käytännössä maahanmuuttajakoulutusta voidaan parantaa Miten käytännössä maahanmuuttajakoulutusta voidaan parantaa? Case: Kulttuurilaboratorio - ESR/EQUAL - yhteisöaloite - KEHITTÄMISKUMPPANUUS: - Helsingin kaupunki ja Helsingin yliopisto, TAVOITTEET: opettajien monikulttuurisen osaamisen kehittäminen hyvien etnisten suhteiden edistäminen

Kulttuurilaboratorio Kulttuurihistoriallinen toiminnan teoria (Vygotsky, Leontjev, Luria) Kehittävä työntutkimus (Engeström) Muutoslaboratorio (Engeström, Virkkunen): osallistava yhteisen toiminnan kehittämismenetelmä Kulttuurilaboratoriossa sovelletaan Muutoslaboratoriomenetelmää Kulttuurilaboratorio on osallistava yhteisen toiminnan kehittämismenetelmä, jossa osallistujat havainnoivat, omaa kulttuuriaan, vertaavat kulttuureja sekä luovat uutta, kulttuurien välistä toimintaa

Kulttuurilaboratorio

Monimuotoisuus: mahdollisuus kulttuurienväliseen oppimiseen kulttuurinvälisyys: jännitteinen kenttä, jossa kohtaavat monet intressit, toiminnan historiat ja nykyisyydet, voi purkautua tuhoavana voimana tai kehittävänä voimana kulttuurienvälinen oppiminen yksilön, yhteisön, ja yhteiskunnan tasoilla oleva vuorovaikutteinen ja sekoittuva muutoksen ja kehityksen prosessi (tietoisuus, tiedot, taidot, toiminta, tavarat).

Prosessi: Näkymättömästä näkyväksi UUDET IDEAT UUSI TOIMINTA HAVAINTO JA TUNNISTUS VERTAILU

Toimintajärjestelmä Välineet Tekijä Kohde Tulos Työnjako Säännöt Yhteisö (Engeström, 1987)

Entinen ja nykyinen oppimistoiminta (aineisto Kulttuurilaboratorio-hanke/Teräs) Opettajakeskeiset menetelmät: kysymys-vastaus, toisto, ’suljetut kysymykset’, äidinkieli kirjat, vihkot, liitutaulu yhteisö: ikäluokka, perhe, suku Opiskelijakeskeiset menetelmät, ’avoimet kysymykset’, keskustelu, variaatiot, vieras kieli, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät, piirtoheitin, paperi yhteisö: moninainen luokka, etninen ryhmä, maahanmuuttaja

Entinen ja nykyinen … Työnjako: opettaja opettaa ja selittää, opiskelija opiskelee luokassa (kuuntelee, tekee tehtävät) Säännöt: lait, OPS, koulun säännöt, kirjoitetut ja kirjoittamattomat Työnjako: opettaja ohjaa, opiskelija tekee itsenäisiä töitä, kirjastossa, kotona, opintokäynnillä Säännöt: lait, OPS, koulun säännöt, luokka tekee omat säännöt, kirjoitetut ja kirjoittamattomat

Kulttuurilaboratorio 1 HESOTE:ssa 2001-2002 elo-lokakuu: peiliaineiston keruu marras-huhtikuu: kulttuurilaboratorio-istunnot 9 kertaa, 1-6 viikon välein, 2-3 tuntia kerrallaan osallistujat: 17 opiskelijaa 8:sta eri kulttuurista, 3 ryhmän opettajaa, koulunkäyntiavustaja, kuraattori, istuntojen vetäjä, projektikoordinaattori ja tutkija Kulttuurilaboratorio 2 HESOTE:ssa 2003 Helmikuu: peiliaineisto Huhti-toukokuu 4 istuntoa Osallistujat: yksi opiskelijaryhmä (12, 6 eri kulttuuria), opettajia, koulunkäyntiavustaja, projektihenkilöstö

Esimerkki: paperit Opiskelija 2: Oppiminen Suomessa on paljon paperimaa, Suomessa on paljon paperimaa. Vetäjä: Ahaa, paljon paperia. Opiskelija2: Joo, koulussa on paljon paperia, paljon tehtäviä paljon samanlaisia, esimerkiksi meidän kotimaassa ei ole samanlaisia …. KL1 Opiskelija 1: Ja lopuksi on niin paljon papereita. Anteeksi, mutta rohkeasti minä sanon että papereita on liian paljon. KL 3

Miten opiskelija selviää papereista? Vetäjä: Mitä tarkotat sillä, mikä on parempi oppimistapa. Opiskelija: No ennen ei tietänyt, että opiskelijalla on täytyy pieni toimisto ja nyt mä tiedän et parempi jos on sinun kansio ja sinul on viivotin ja kaikki kaikki minulla ennen ei ollut, nyt on opiskelijalla täytyy oll pieni toimisto mukanaan.