Lukuohjeita Lue pelifilosofia ajatuksella läpi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAPA ry VALMENNUSLINJA
Advertisements

B – TYTÖT Miesvartiointi
Taitokouluharjoitus Pääteema: 1 v 1 puolustaja selässä Ryhmä:
RPS.
SISÄPELITAKTIIKOISTA MIESPESÄPALLOSSA Lajinkehittämistyö Mikko Kylmälä.
Talvikauden harjoittelu
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
Seurayhteistyön painopisteet PELI, LUONNE, LUISTELU
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Liike ja valppaus p p Ilman palloa, käännöksissä katse parissa
P06 Harjoittelee. Harjoitukset Syksy – Talvi - Kevät MaTi 18-19:30Ke ToPe La Su Liiketaito, Kisakallio. Ilmoittautun eille (13)
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Ajatuksia oppimisesta
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
T99 Salamatytöt Kausi Kyselyn tuloksia Todella vähän palautettuja, 16kpl 30:stä Tulokset tukevat tämän hetkistä suuntaa.
Munkkiniemen Kisapojat - Faktat -
JäPS PELIFILOSOFIA 5v5 Puolustuspeli: Hyökkäyspeli:
JäPS PELIFILOSOFIA 7v7 Puolustuspeli: 2 – Hyökkäyspeli:
JäPS PELIFILOSOFIA 9v9 Puolustuspeli: 2 – Hyökkäyspeli:
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Harjoituksia Jäähalliin
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
HauPa HYVÄ ASENNE NÖYRYYS JA SITKEYS ROHKEUS JA ITSELUOTTAMUS
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Organisointi: 3 hlöä yhdessä (polttopalloa): Ohjeet: yksi keskellä ja kaksi heittää palloa siten, että keskipelaaja ei saa kiinni. -HUOM: pään yli ei saa.
NJS PELIKIRJA 9v NJS (Mikko Manninen)
Leki-futis Leki-futis Valmennuksellinen linja ”TYÖN TULOS EI OLE SE, MITÄ VALMENTAJA ON TEHNYT, VAAN MITÄ NUORET OVAT SAANEET JA MISSÄ MÄÄRIN LAPSET JA.
Suomen Jääkiekkoliitto1 JÄÄKIEKKO PELINÄ LTV1.
NJS PELIKIRJA 7v NJS Pelikirja Mikä on pelikirja? Miksi joukkueilla on pelikirja? Minkälaisia pelikirjoja joukkueilla on? NJS
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Pelitavan pääpiirteet 8v8
PHSB PELIKIRJA PELITAPA  AKTIIVINEN  PYRITÄÄN VOITTAMAAN 1-1 TILANTEET  KOKO KENTÄLLÄ PALLONRIISTOIHIN PYRKIVÄ JA PELIÄ NOPEASTI KÄÄNTÄVÄ TAPA.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Jalkapallo Aapo Manni.
Uefa B Lopputyö Jussi Riikonen Teema Hyökkäys Pelinavaaminen
Pelinopeus Salibandyn MM-kisat 2010 Hartwall Areena, Helsinki
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
E2-pojat kaudella
MPS Havainnointi Pelaajan tulee havainnoida:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
Huuhkaja- ja Helmaripäivien pääteemat
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Fenomenologia.
ORGANISOINNIN PERUSTEET
FJK -06 PELIMUOTO 8 VS 8 PELITAPA 3 – 1 – 3 / Tasapaino koko kentällä
U15 Alueleiriharjoittelu
Tikkurilan Palloseura valmennusohjeistus ja pelitapa 5v5, 8v8, 11v11
Huuhkajapäivä Sami Hyypiä –Areena Kuusankoski
Huuhkaja- ja Helmaripäivien pääteemat
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
Pelaajaprofiili Pelaajan arvio Taito 1-10 Pelaajatiedot
Taitokouluharjoitteet tammikuu 2015
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Ohjeita Valmentajille/ joukkueenjohtajille tehtävät ennen fba tapahtumaa - pelaajien lisäys - joukkuetapahtumien lisäys (valmentaja)
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Uusi pelitaitoa kehittävä paitsioaluesääntö E10-E11 –ikäluokille.
Uusi pelitaitoa kehittävä paitsioaluesääntö E10-E11 –ikäluokille.
MEIDÄN MAALIVAHTIPELI KANSAIVÄLISELLÄ TASOLLA
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Lukuohjeita Lue pelifilosofia ajatuksella läpi Pidä mielessä, että kysymys on nimenomaan juniorijalkapallosta Mikäli esityksessä on epäselviä asioita, kysy rohkeasti OLS valmennuspäälliköltä selvennystä

OLS - Pelifilosofia Antti Pehkonen Valmennuspäällikkö OLS jalkapallo OLS - Pelifilosofia Antti Pehkonen Valmennuspäällikkö

Seuran pelifilosofian tarkoitus ”Kaiken keskiössä pelaajakeskeinen ajattelu” - Luodaan peliajatuksen ”kivijalka”  Punainen Lanka Toiminnan kehittämisen perusta Tehdään yhteistyössä  jatkuva kehittäminen Sitoudutaan toimimaan pelifilosofian mukaisesti  uskottavuus ”Kivijalan” pohjalta luodaan kriteerit ja tasovaatimukset ikäluokittain  valmennuslinjaus Kaikkien tietoisuuteen  viestintä, kirjalliset kokonaisuudet Nostetaan ”kentänlaitakeskustelujen” tasoa? Kehitetään suomalaista jalkapalloa

Mikä filosofia? - Filosofia-sanan alkuperä on kreikan kielessä ja kirjaimellisesti se tarkoittaa viisauden rakastamista tai ystävyyttä. Sofia-sanaan liittyy kuitenkin myös puoli, joka viittaa taitoon tai tavoitteluun. Näin filosofia voidaan nähdä toimintana: oman tiedonhalun ja älyllisen uteliaisuuden harjoittamisena(Wikipedia) - Filosofisella käsitteellä tarkoitetaan sanallista avainta ajatuskokonaisuuteen tai todellisuuteen(Wikipedia)

Pelifilosofia -käsitteen avaaminen Yhtenäinen pelifilosofia EI TARKOITA SEURAAVIA ASIOITA… - Pelisysteemiä/-järjestelmää(esim. 4-3-3) - Pitkän syötön kieltämistä - Voittamisen unohtamista - Yksittäisen ”taikaharjoituksen” teettämistä - Valmentajien roolin väheksymistä - Yksipuolista tietyntyyppisten pelaajien tuottamista - Jalkapallon uudelleen keksimistä

Pelifilosofia -käsitteen avaaminen Seuran yhtenäinen pelifilosofia tarkoittaa… - Tiettyä tapaa ajatella ja keskustella jalkapallosta - Kysymyksessä on ”punainen lanka”, jonka mukaan toimintaa toteutetaan, arvioidaan ja kehitetään - Yhtenäisen (seuran)pelifilosofian luomisen tärkein edellytys on ”punaisen langan” ymmärtäminen Ymmärrys lähtee kysymyksestä miksi  yhtenäiset käsitykset pelifilosofian perusteluista ja tavoitteista - Yhtenäinen ymmärrys ja sen kehittäminen voidaan saavuttaa kuitenkin vasta, kun osataan puhua samaa ”kieltä”  OLS sanasto ja pelaajakeskeinen ajattelu

OLS pelifilosofia(jatkossa pelitapa) Tiivistelmä(yleisnäkemys): ”Hallitaan peliä hallitsemalla palloa vastustajan kenttäpuolella, pääasiassa maata pitkin pelaten” - Mitä on pelinhallinta?

Pallonhallinta vs. pelinhallinta?

Miksi juuri tällainen pelitapa? Perustelut: Pelaajien kehittäminen(vs. tulos edellä ajattelu) Vaativin/aktiivisin tapa ajatella ja pelata jalkapalloa joukkueena(vaikein oppia) Vaatii jokaiselta yksittäiseltä pelaajalta enemmän(joukkuemenestyksen taakse vaikea piiloutua) Jatkuva pyrkimys olla parempi(taitavampi, rohkeampi, ajattelevampi) kuin vastustaja Luo pelaajalle ymmärryksen tehdä oikeita valintoja Tämän omaksumisen jälkeen helpompi mukautua muihin(pisteiden tavoittelu) pelifilosofioihin Omaehtoisuuden korostuminen  Vaativa pelitapa   Taitavuustekijät korostuvat

Olssilaisen(oululaisen) pelitavan ydinkohdat ART – Tehdään taidetta… A = Ajatus R = Rohkeus T = Taito  Olssilainen jalkapalloilija

Ydinkohtien sisältö Taito: Rohkeus: Ajatus: Kaikki fyysisen ja teknisen taitavuuden ominaisuudet Esimerkkejä: syöttötaito, pallonhallinta, nopeus, kestävyys… Rohkeus: Kaikki henkiset ominaisuudet Esimerkkejä: voittamisen halu, aktiivisuus, itseltä ja muilta vaatiminen… Ajatus: Kaikki pelikäsitykseen ja nopeisiin valintoihin liittyvät ominaisuudet Esimerkkejä: tilanteen tunnistaminen, oikeat valinnat, pelin lukeminen…

Valinta-ajattelu ydinkohtien kautta Jalkapallossa kaikki tiivistyy yksittäisen pelaajan tilanteen tunnistamiseen ja valintaan… Taito: Mahdollistaa laajan valintavalikoiman Rohkeus: Mahdollistaa laajan valintavalikoiman hyödyntämisen Ajatus: Tilanteeseen sopivin valinta löytyy valikoimasta heti(tilanteen tunnistaminen ja reagointi)

OLS sanastoa - Olssilaisen pelitavan ytimessä VAATIMUSTASO – TILANTEEN TUNNISTAMINEN – VALINTA – PELIÄ EDISTÄVÄ RATKAISU - PELIN RYTMITTÄMINEN – PALLOVASTUU -

Vaatimustaso? Mikä on valmennuksessa kaikkien tärkeintä? Ymmärtää toiminnan tavoite ja osata toimia sen edellyttämällä tavalla Valmentajan asettama vaatimustaso: - Ryhmän(eriytetyn) kärjen mukaan - Asteittain eteenpäin - On oltava jatkuvaa, koska asiat voidaan aina tehdä paremmin! - Mutta miten? Pelaajien on saatava myös myönteistä palautetta…  Valmentajan kyky valmentaa!

Vaatimustaso Valmentaja vaatii pelaajilta Vaatimustason kehittyminen joukkueessa: Valmentaja vaatii pelaajilta Pelaaja vaatii itseltään enemmän Pelaajat vaativat toisiltaan Sivuvaikutuksia: Omaehtoinen tekeminen kasvaa, koska vaatimustaso menee kärjen mukana ja tietoisuus huipulle pääsemisen vaatimuksista lisääntyy…

OLS sanastoa - Olssilaisen pelitavan ytimessä VAATIMUSTASO – TILANTEEN TUNNISTAMINEN – VALINTA – PELIÄ EDISTÄVÄ RATKAISU - PELIN RYTMITTÄMINEN – PALLOVASTUU -

Tilanteen tunnistaminen Joukkueen peliajatuksen ymmärtäminen tarkoittaa, että pelaajat tunnistavat ja tulkitsevat helpommin kentällä muuttuvat tilanteet  havainnointi, valinnannopeus Järkevässä pelaamisessa pelaajan on reagoitava(valittava) nopeasti(tilanteen ”tuttuus” nopeuttaa valintaa) Joukkueen peliajatuksen pohjalta on pystyttävä havaitsemaan erilaisia(jopa uusia  luovuus) valintamahdollisuuksia La liga  pallon menetys johtuu pääsääntöisesti väärästä tilanteen tunnistamisesta… Veikkausliigassa huonosta ensimmäisestä kosketuksesta. Tilanteen tunnistaminen - Oikea valinta = peliä edistävä ratkaisu

Valinta Kentällä tehdään valintoja perustuen tilanteen tunnistamiseen ja tulkintaan. Ensimmäiset valinnat tehdään aina pallottomana(aloite-sijoittuminen-peliasento, 1.kosketuksen suunta ja mitta ovat ratkaisevimmat valinnat pelin etenemisen kannalta) Pelaajan oltava riittävän taitava, rohkea ja ajatteleva(aktiivinen = jatkuva pelin lukeminen), jotta valinnasta tulee oikeasti valinta(sattuma vs. valinta) Joukkue perustaa pelin yhtenäiseen peliajatukseen, ei sattumaan Tilanteen tunnistaminen - Oikea valinta = peliä edistävä ratkaisu

Peliä edistävä ratkaisu Pallonhallinta Etsitään joukkueena ratkaisua pelata hallitusti eteenpäin vastustajan maalia kohti Peliä on luettava(aktiivisuus) useamman syötön päähän, jotta hallittu eteneminen on mahdollista Peliä edistävää valintaa etsittäessä tilanteen tunnistaminen on avainasemassa Joukkue ei pelaa sattumanvaraisesti vaan yhtenäiseen peliajatukseen luottaen. Esim. summittainen pitkäsyöttö ei ole peliä edistävä ratkaisu OLS:n filosofiassa, vaikka sillä tulosta tulisikin.

Peliä edistävä ratkaisu Eteenpäin puolustaminen(aktiivinen ajattelu) Pallon menetyksen jälkeen pelaajien välitön liike kohti palloa(nopea riisto) Peliä on luettava siten, että mahdollinen syöttö pystytään katkaisemaan vastustajan etupuolelta(huom. Ajatus) Riisto- / katkotilanteessa on huomioitava muut omat pelaajat ja muiden omien pelaajien on huomioitava riistäjän / katkojan vaihtoehdot Pelkkä vastustajan hyökkäyksen katkominen / pelin pysäyttäminen ei ole riittävä ratkaisu OLS:n pelifilosofian mukaan vaan pallo on pyrittävä saamaan oman joukkueen haltuun(vaatimustaso).

Pelin rytmittäminen Ajateltava aina ensisijaisesti pallollisen pelaamisen kautta ”Levätään” palloa halliten(vs. vetäytyminen)  Valmentajan ohjeet (”eteenpäin!!”) ? Tilanteen(pelin kulun) tunnistaminen ja siihen reagoiminen korostuu  joukkueen yhtenäinen ajattelu Johtavat pelaajat kullanarvoisia(joukkueen kommunikaatio) Tilanteen tunnistaminen, valinnat, peliä edistävä ratkaisu ja pallovastuu…

Pallovastuu - Peliä on luettava jatkuvasti(aktiivisuus), jotta löydetään peliä edistäviä ratkaisuja. Valintavaihtoehto voidaan kuitenkin menettää ja tällöin on tärkeä aloittaa uuden etsintä välittömästi. Pallollisella pelaajalla on vastuu pelata siten, että vaikka valintavaihtoehto jäisikin käyttämättä, uuden vaihtoehdon etsintä voi jatkua. Valintavaihtoehdon etsimisen keskeytyminen(vastustaja saa pallon) on aina virhe ja pelaajan on tiedostettava se(vaatimustaso). Valmentajien toiminnassa keskeistä on osata arvioida ja antaa palautetta myös ensimmäisen valintavaihtoehdon ”tuhlaamisesta”, vaikka uuden etsintä alkaisikin välittömästi ”tuhlauksen” jälkeen(vaatimustaso). - Mikä ei ole pallovastuun mukaista toimintaa?

Vaatimustaso? Mikä on valmennuksessa kaikkein tärkeintä? Ymmärtää toiminnan tavoite ja osata toimia sen edellyttämällä tavalla Valmentajan vaatiminen: - Ryhmän(eriytetyn) kärjen mukaan - Asteittain eteenpäin(esim. drillit) - On oltava jatkuvaa, koska asiat voidaan aina tehdä paremmin! - Miten? Valmentajan kyvyt  Aito intohimo pelaajien kehittämiseen välittyy pelaajille

Vaatimustaso Valmentaja vaatii pelaajilta Vaatimustason kehittyminen joukkueessa: Valmentaja vaatii pelaajilta Pelaaja vaatii itseltään enemmän Pelaajat vaativat toisiltaan Sivuvaikutuksia: Omaehtoinen tekeminen kasvaa, koska vaatimustaso menee kärjen mukana ja tietoisuus huipulle pääsemisen vaatimuksista lisääntyy…

- ”ei topparilta topparille vaan eteenpäin!” Millä valmennuksellisilla ratkaisuilla ART – pelitapaa voidaan korostaa? Vaatimustaso jokaisessa harjoitteessa ja tapahtumassa(ei ”loppupeliä” tai ”höynää”) Rajoittavat tekijät pois… Esimerkkejä rajoittavista tekijöistä: - ”ei topparilta topparille vaan eteenpäin!” - ”Vain toinen pakki voi nousta!” - ”liikettä, pallottomat töitä enemmän!” - ”nopeasti pallon alle!” - Ylivoiman ”varmistaminen” puolustettaessa - ”kiertoharjoittelu”  tötsältä tötsälle mekaanisesti ”ilman ajatusta” - A ja R mukana jokaisessa harjoituksessa(käydään mukavuusalueen ulkopuolella).

Pohdintaa pelifilosofiasta… Uhkat: Tuloksen tavoittelu filosofian kustannuksella(erityisesti nuoret ikäluokat  vanhempien painostus)  uskottavuus kyseenalaistuu Vaatii pitkäjänteisyyttä Valmentajien on sitouduttava pelaajien kehittäjiksi, ei joukkuevalmentajaksi Mahdollisuudet: - OLS Kilpailupuolen tavoitteen toteutuminen matkalla kohti visioita ”Olssilainen leima” –oululainen pelitapa Valmentajien jatkuva kehittyminen Parempia ja valmiimpia pelaajia Suomalaisen jalkapallon kehittäminen

Pelifilosofian kehittäminen Pelifilosofiaa kehitetään ja täydennetään jatkuvasti Pelifilosofian pohjalta luodaan valmentajille ”työkalut”  Selkeät harjoitusmallit ja vaatimustasot jokaiselle ikäluokalle Avoimuus: Kaikki materiaali kaikkien nähtäville  keskustelu ja arviointi kehittyy, suomalainen jalkapallo kehittyy