S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Perusharjoittelu 2011 Matematiikka pääaineena –teemaseminaari 14.9.
Pelkistäminen Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Puhelinkäyttäytyminen
OHJAAMINEN.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Musiikin ryhmäkoulutus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Oppimisvaikeudet.
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
VARHAINEN PUUTTUMINEN
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Slideshare koonti Mervi Isola.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Aisti-, kehitys-, ja kommunikaatiovammaiset tietoliikennepalveluiden käyttäjinä S Sosiaalitekniikka 1999.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Runo tekstitaidon kokeessa
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Pikaopas: © 2013 Microsoft Corporation. Kaikki oikeudet pidätetään. Lyncin aloitusnäyttö Lyncin aloitusnäytön vasemmassa osassa on ruutuja, joiden avulla.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä
1 Ohjeet sähköpostiviestin tekoon.  Hae raporttityökalulla kohderyhmä, jolle haluat sähköpostin lähettää. Vaihtoehtoisesti klikkaa aiemmin tallennetun.
St. Amant (1999): Planning and User Interface Affordances
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Ops seminaari Askola.
Suuttumuksen hallinta
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Millainen oppija sinä olet?
9. Oppimisen psykologinen perusta
7. Tarkkaavaisuus.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
10. Ajattelu.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Arvioinnista arkipäivää
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
MS Visio Prosessikaavion mallintaminen sanallisesta kuvauksesta
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Miten koneet ja laitteet toimivat? •Mikä käynnistää toiminnan? •Mikä keskeyttää toiminnan? •Miten määräytyy, mitä kone tekee?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Miten ihminen toimii? •Mikä käynnistää toiminnan? •Mikä keskeyttää toiminnan? •Miten määräytyy, mitä ihminen tekee?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 ÄRSYKE TOIMINTA •Behavioristinen malli ihmisen toiminnasta •Toimiiko kone näin?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 ÄRSYKE TOIMINTA tarkkaavaisuus havaitseminen ajattelu päätös Mikä ongelma tässä mallissa on?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tavoite Toiminta Tarkkaavaisuus Ympäristö Havainto Aikaisempi tieto Tulkinta Päämäärät Arviointi ja päätöksenteko Onko käyttäjä kuviteltu ihmiseksi vai koneeksi?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka 1997/ MRa Tavoitteet Aikomus Toimenpiteen määrittely Suoritus Tuloksen havainnointi Havainnon tulkinta Tulkinnan arviointi (Norman, 1990) Toiminnan sykli

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka 1997/ MRa Toiminnan sykli Tavoitteet Miten näen mitä voin tehdä? Mistä tiedän mitä teen? Miten helposti voin suorittaa? Mistä näen mitä tapahtui? Mistä tiedän mitä se merkitsee? Miten tiedän tapahtuiko se, mitä halusin? (Norman, 1990)

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka 1997/ MRa Toiminnan sykli Haluan puhua Emman kanssa Soitanpa puhelun! Nostan ensin luurin Suoritus: luurin nosto korvalle ja kuuntelu Kuulen piiiip- äänen Puhelin lienee kunnossa Hyvä, voin siis valita numeron... (Norman, 1990) Tarkistan onko pikavalinnassa...

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tuotteen käyttöliittymän “lukeminen” •Uutta tuotetta käyttäessään ihminen pyrkii lukemaan sitä ts. etsii siitä vihjeitä oikealle toimintatavalle –mielikuvat vastaavista tuotteista –visuaaliset vihjeet: näkyvyys, affordanssi –palaute –kytkennät: asioiden järjestys, ryhmitys ja sijoittelu, nimet, muodot

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Norman, 1988 Toimeenpanon kuilu •Mitkä toimenpiteet ovat mahdollisia? •Mikä toimenpide on oikea tähän tarkoitukseen? •Miten helposti voin suorittaa toimenpiteen? •NÄKYVYYS •HYVÄ KÄSITTEELLINEN MALLI •LUONNOLLISET KYTKENNÄT •ergonomia, muistin ja aistien rajoitteet

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Norman, 1988 Arvioinnin kuilu •Miten helposti voin arvioida systeemin tilan? •Miten helposti voin päätellä, mitä se tarkoittaa? •Miten helposti voin arvioida onko tila se, mitä olen tarkoittanut? •NÄKYVYYS •HYVÄ KÄSITTEELLINEN MALLI •LUONNOLLISET KYTKENNÄT

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Näkyvyys •Tarvittavat/ mahdolliset toiminnot näkyvissä •Aloittelijalle: mitä on tarjolla •Kokeneelle: vähentää muistikuormaa (muistista palauttamisen sijaan tunnistaminen)

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Affordanssi •Ominaisuus joka kertoo miten tuotetta käytetään –muotoilu, tapa, visuaalinen asu •Kulttuurista riippuvainen, opitaan vuorovaikutuk- sessa maailman kanssa •Mitä tarjolla - miten käytetään?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Luonnolliset kytkennät •Toimintoa laitteessa vastaa toiminto luonnollisessa tehtävässä •Termien vastaavuus •Sijaintien vastaavuus •Tehtävän suoritusjärjestys •Nappula ja toiminto Dementikon muistuttaja Äänitysnappi Sammutus ja edellisen toisto

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Palaute •Paras palaute on, kun käyttäjä näkee selvästi että se, mitä hän odotti, tapahtuu •Palaute toimintotilasta •Painikkeen ja otsikon vastaavuus

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Time remaining: 10 seconds Palautteen muotoja •Se, mitä odotettiin, tapahtuu •Puhelimen valinta- ym. äänet •Laitteen mekaaninen toiminta tai siitä aiheutuvat äänet •Käyttöliittymän viestit, odotussymbolit jne. •Painike jää alas

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Vasteajat •Välitön vaste: vähemmän kuin 100 ms •Käyttäjä keskittyy vielä tehtävään: 1-2 s •Yli 1-2 s: vaatii palautetta jotta käyttäjä uskoo että jotain tapahtuu •Yli 10 s: käyttäjä ryhtyy tekemään jotain muuta

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Fokusoitu ja jaettu tarkkaavaisuus •Kiinnitetään huomiota yhteen signaaliin suuresta joukosta muita signaaleja •Tehdään useaa asiaa samaan aikaan (esim. laitteen käyttö ja tehtävän suoritus)

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Fokusoitu tarkkaavaisuus •Miten paljon ei-huomioidusta signaalista rekisteröidään (ns. varjostuskokeet, coctailkutsuilmiö). •Ensin fyysiset piirteet, sitten merkitys •Vaikka ihminen ei huomaa käsittelevänsä tietoa, elimistö reagoi (von Wright, Anderson ja Stenman: sähköshokkien vaikutus)

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tarkkaavaisuus suodattimena Aisti- rekisteri Valikoiva suodatin Työmuisti (Broadbent) Aisti- rekisteri Attenu- aattori Työmuisti Rajallinen kapasiteetti (Treisman)

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Paljonko tietoa prosessoidaan ennen työmuistiin valikoitumista?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 ASH JGO NMZ

KVT YSR UGB

Tarkkaavaisuutta ohjaa l Ulkoa »poikkeavat tai intensiiviset ärsykkeet »äkilliset muutokset l Sisältä »odotukset, tavoitteet »aikaisempi tieto »tunteet sensorinen muisti työmuisti säilömuisti

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Silmä poimii: • kuvan ennen tekstiä • liikkeen ennen paikallaan olevaa • realistisen kuvan ennen ei realistista (yleensä) • värillisen ennen mustavalkoista • lähellä olevan ennen kaukana olevaa • isot ennen pientä • kirkkaat värit ennen murrettuja • lämpimät värit ennen kylmiä • tumman ennen vaaleaa • eksoottiset muodot ennen tavanomaista • poikkeavan ennen säännönmukaista • sisällöllisesti kiinnostavan ennen ei kiinnostavaa Tarkkaavuuden ohjaaminen

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Huomion herättäminen •Voimakas, odottamaton, poikkeava ärsyke •Signaali, jota odotetaan –Hyvä kännykän soittoääni, kun bussissa on 20 kännykkää? –Hyvä silloin, kun hälyisessä paikassa on paljon kännyköitä, puheluita tulee itselle paljon ja halutaan antaa oma soittoääni harvoin soittavalle mutta tärkeälle soittajalle?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Jaettu tarkkaavaisuus •Laitteen käyttötilanne aina: tehdään kahta tai useampaa asiaa yhtaikaa •Vaikuttaa: tehtävien vaikeus, harjoitus ja kokemus, tehtävien samanlaisuus •Käyttöliittymän läpinäkyvyys: jääkö työmuistin kapasiteettia itse tehtävään vai vieko laitteen käyttö kaiken? Kumpi automatisoituu?

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Työmuisti •lyhytkestoinen •rajallinen kapasiteetti, noin 5 mieltämisyksikköä •sisältöä käytettävä - kerrattava jotta säilyisi mielessä •häiriytyy helposti •kapasiteetti kasvaa mieltämisyksiköiden koon noustessa

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tietoiset ja automaattiset prosessit •Hitaampi •Vaatii tarkkaavaisuutta •Tietoisen kontrollin alainen •Käyttää työmuistin kapasiteettia •Joustava •Nopea •Ei tarkkaavaisuuden alainen •Ei tietoisesti kontrolloitu •Ei kuormita työmuistia •Aina samanlainen

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Automatisoituminen •Hyvin opittu toiminto automatisoituu toistojen myötä •“Muistista palautetaan kerralla koko hyvin assosioitu toimintosarja” •Lihasmuisti! Urheilu, soittaminen •Vaikea unohtaa •Taitojen perusta - virheiden lähde

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Hajamielisyys ja virheet •Yliopituissa, automaattisissa toiminnoissa: “erehdykset” •storage failure: aikomus tai toiminto unohtuu matkan varrella •sub-routine failure •discrimination failure: kohde korvautuu •program assembly failure »Reason, 1979

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Lisää virheitä… •Tutumpi toimintosarja korvaa samalla lailla alkaneen, vieraamman toimintosarjan •Toiminta oikea mutta väärälle kohteelle

S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Virheet •Käyttäjä asettaa virheellisiä tavoitteita väärän tai riittämättömän tiedon tai käsitysten vuoksi •Miten virheitä estetään?