W w w. h a m k. f i / s k i l l s Kysely ammatillisen toisen asteen koulutuksen järjestäjille KATSAUS TULOKSIIN Skills –seminaari 12.–13.5.2008 Tallinna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
Sauli Jaara eli Samppa Putkiasentaja 1979
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Tampere Eija Alhojärvi Teija Ripattila
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Lajipäällikköpäivät Skills –oppisopimus ja huippuvalmennus painotekniikkalajissa.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -valmentajan tehtävänkuva Skills -valmentaja voi hakemuksensa mukaisesti toimia WorldSkills-,
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Hyvät käytännöt koulutuskuntayhtymän arjessa Skills-seminaari Eeva-Maija Mäntynen.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -lajipäällikön tehtävänkuva Kilpailulajin lajipäällikkö Toimii oman ammattialansa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
Oppisopimus/ammattitutkinto huippuvalmennuksen tukena
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Leikimielinen taitokilpailu peruskoulujen 9. luokkalaisille. WorldSkills Competition – International nuorten ammattitaidon.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
Joustavat oppimispolut
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Sataedun osuuden väliraportointi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Kysely ammatillisen toisen asteen koulutuksen järjestäjille KATSAUS TULOKSIIN Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille SKILLS – TOIMINTA NYT TULEVAISUUDESSA

w w w. h a m k. f i / s k i l l s  Kyselyn toteutuksesta vastasi HAMK Skills Trainers´ Academy  Kysely suunnattiin koko valtakunnan alueelle •koulutusyhtymien johtajille •oppilaitosten rehtoreille •apulaisrehtoreille, koulutusalajohtajille, kehitysjohtajille •skills-koordinaattoreille  Kysely toteutettiin Webropol –palvelun avulla huhtikuussa 2008  Vastausta pyydettiin 285 henkilöltä / vastauksia saatiin 93 kpl  Kyselyn tarkoituksena oli selvittää ammatillisen toisen asteen koulutuskentän näkemys skills-toiminnan vaikutuksista, tulevaisuuden suuntalinjoista sekä toiminnan kehittämis-, tutkimus- ja koulutustarpeista. Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille TAUSTATIETOJA (1)

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille TAUSTATIETOJA (2)

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille TAUSTATIETOJA (3)

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille TAUSTATIETOJA (4) Oppilaitosten osallistuminen Skills -toimintaan%n Taitaja –kilpailujen organisointi (finaali, semifinaali, Taitaja9)67,763 Kilpailijoiden ja/tai tuomareiden lähettäminen Taitaja – kilpailuihin 90,384 WSC –valmennustoiminta ja/tai WSC –experttitoiminta61,357 Abilympics –toiminta16,115 Kansallisen kilpailutoiminnan kehittäminen54,851 Kansainvälisen kilpailutoiminnan kehittäminen34,432 Osallistuminen muulla tavoin (satunnaisesti) Skills – toimintaan 20,419 Ei osallistuta lainkaan4,34

w w w. h a m k. f i / s k i l l s TULOSTEN TARKASTELU Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Mitkä ovat Skills-toiminnan painopistealueet oppilaitoksessasi nykyisin ? 1. Taitaja –toimintaan osallistuminen 2. Valmennuksen kehittäminen 3. Osallistumisen laajentaminen kaikille aloille 4. Opiskelijoiden kannustaminen kilpailutoimintaan 5. Kilpailutoiminnan hyödyntäminen opetuksen kehittämisessä 6. Osallistuminen kansainväliseen kilpailutoimintaan 7. Kilpailutoimintaan osallistumisen organisointi Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Kuinka tärkeäksi tulevaisuudessa näet oppilaitoksesi opiskelijoiden menestymisen Taitajamästare –kilpailuissa? (Kaikki vastaajat) Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille TÄYSIN MERKI TYKSETÖNTÄ ERITTÄIN TÄRKEÄÄ KA + 2,43

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Miten kilpailutoiminnan hyviä käytänteitä on hyödynnetty opetuksessa (osa 1)? - Opetus- ja näyttösuunnitelmien laatiminen ja osaamisvaatimusten määrittely työelämälähtöisempään suuntaan Kilpailutehtäviä ja arviointikriteerejä on hyödynnetty näytöissä - Kilpailutilanteet toimivat näyttötilanteina - Pedagogisen eriyttämisen väylä lahjakkaille opiskelijoille - Kehitetty erityisiä lahjakkaille opiskelijoille suunnattuja opintojaksoja - Opetusmenetelmiä on kehitetty: yrittäjämäisen oppimisen lisääntyminen -Kilpailut ovat tuoneet mukanaan ajatuksen laadukkaasta tehtävien tekemisestä, mikä on tuonut opetukseen tavoitteellisuutta Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Miten kilpailutoiminnan hyviä käytänteitä on hyödynnetty opetuksessa (osa 2)? - Opettajien verkostoituminen keskenään sekä työelämään, opettajien oman osaamisen kehittyminen ja kv-valmiuksien paraneminen - Taitaja-menestystä on hyödynnetty markkinoinnissa, kilpailijat ovat esimerkkejä toisille opiskelijoille - Valmennusmenetelmiä siirretty opetukseen, Taitajakilpailuihin harjoitellaan koko luokan voimin - Kilpailut ovat hengenluojia - Hyviksi havaittujen laitteiden hankinta - Mutta myös: heikosti / ei mitenkään Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Arvio oppilaitoksen rahallisesta panostuksesta Skills –toimintaan suhteessa tuloksiin (kaikki vastaajat) Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille RAHAN TUHLAUSTA ERITYISEN TULOKSEKASTA TOIMINTAA KA

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Keskeisimmät Skills –toimintaan osallistumista estävät tekijät TOP 5 (kaikki vastaajat) Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille OSALLISTUMISTA ESTÄVÄ TEKIJÄ%n Henkilöresurssien vähyys4340 Merkittäviä estäviä tekijöitä ei ole31,229 Opetushenkilöstön haluttomuus osallistua2927 Rahoituksen puute22,621 Tiedon puute15,114

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Keskeiset Skills -toiminnan kehittämistarpeet (1) Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille RIITTÄVÄN RAHOITUKSEN TURVAAMINEN  Riittävän rahoituksen turvaaminen hanketoiminnalla tai muutoin  Rahoituskanavien lisääminen – elinkeinoelämä aktiivisemmin mukaan  Toisaalta Taitaja –valmennukseen halutaan lisää resursseja, toisaalta nähdään, että normaali opetus pitäisi riittää valmennukseksi  WSC –valmennuksen rahoituksen turvaaminen  Kilpailutoiminta ei saisi viedä rahaa perusopetukselta

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille Keskeiset Skills -toiminnan kehittämistarpeet (2) ORGANISOINTI  Pysyvämmät säännöt  Lajit tasalaatuisiksi  Toisaalta halutaan toiminnan levittämistä kaikille aloille, toisaalta halutaan välttää ”mammuttitautia”  Toiminta pitää integroida perusopetukseen  Alueellisen työelämäyhteistyön ja oppilaitosten keskeisen yhteistyön kehittäminen, Taitaja –semifinaalien kehittäminen  Tarvitaan yhteistä toimintamallia – ei saisi olla muutamien asiasta innostuneiden vastuulla  Skills –toiminta selkeämmin osaksi valtakunnallista ammatillisen koulutuksen kehittämistyötä

w w w. h a m k. f i / s k i l l s VALMENNUS  Valmennustoiminta tulisi tehdä näkyvämmäksi  Valmennukseen ja kilpailuihin osallistumisen kynnystä tulisi madaltaa  Uraohjaus taitajaksi – osaksi opiskelijan polkua  WSC –valmennusryhmissä pitäisi olla enemmän valmennettavia / laji Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille Keskeiset Skills -toiminnan kehittämistarpeet (3)

w w w. h a m k. f i / s k i l l s AVOIMUUS, TIEDOTTAMINEN  Tiedottamista ja avoimuutta lisättävä  Kilpailutehtävät kaikkien saataville  Taitajiin tarvitaan laadunhallintajärjestelmä  Myös erityistä tukea tarvitseville on taattava mahdollisuus osallistua  Osallistumismahdollisuus yhä laajemmille joukoille Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s KOULUTUS  Perehdytyskoulutusta ja ammattitaitovalmentajan koulutusta tulisi tarjota yhä useammille  Koordinointia, tiedottamista koko kentälle – myös työpaikoille  Opettajien innostaminen mukaan toimintaan  Opettamisen uusien toimintamallien edistäminen  Taitaja tuomareille tarjottava nykyistä perusteellisempaa koulutusta tehtäväänsä Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille

w w w. h a m k. f i / s k i l l s Suuret kiitokset kaikille vastaajille ! Tulokset antavat hyvää pohjaa toimivalle ja tuloksekkaalle yhteistyölle. Tulokset nähtävillä lähiaikoina kokonaisuudessaan Skills Trainers´ Academy Skills –seminaari 12.– Tallinna Skills –toiminnan vaikuttavuuskysely koulutuksen järjestäjille