Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari 10.02.05.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Alue- ja kuntapalvelut Avosairaanhoidon kehittäminen arvioinnin.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
M U U T O S T E N V A L M I S T E L U K e h i t t ä j ä n K a r t t a k i r j a Kehitysprojektien kriittiset menestystekijät.
Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen
Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Sessio III: KV-toiminnan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta jyu
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
CAF Poliisihallinnossa
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Sivistystoimen tuloskortti 2012
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Toiminnan suunnittelu
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Esityksen transkriptio:

Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari

 ’Kuopion yliopisto laatuyliopistoksi!’  Sanoi rehtori Ossi V. Lindqvist vuonna oman toiminnan jatkuva systemaattinen kehittäminen  Yliopiston johtoryhmä laadun johtoryhmäksi  Laatupäällikön nimittäminen  Yliopistolaki  Kansainvälistyminen  tunnustettu laadunhallintajärjestelmä  EU - EHEA  Bolognan sopimus  Berliinin seurantakokouksen kommunikea  OPM:n rahoituspäätökset  Muiden asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset VOPLA Laatutyön lähtökohdat

KKA Laatutyön koko kuva KuY:ssa Laatu – menestyminen- laatupolitiikka Tavoitteet – laatutekijät Toiminnot Toimin- non tulokset Indikaattorit ja mittarit Asiakas tyytyväisyys htaminehtamine Johtaminen Analyysi ja toiminnan kehittäminen

 Asiakaskeskeisyys (yhdenvertaisuus!)  Johtajuus  Henkilöstön osallistuminen  Prosessimainen toimintamalli  Järjestelmällinen johtamistapa  Jatkuva parantaminen  Tosiasioihin perustuva päätöksenteko  Molempia osapuolia hyödyntävät suhteet toimituksissa  KY:n laatutyö on alunperinkin lähtenyt noudattamaan näitä periaatteita  Laadunhallintajärjestelmän omaksuminen on strateginen päätös vaatimusten täyttäminen ISO9001:2000 periaatteet

 Koulutusorganisaation tulee määritellä ja hallita opetuksen suunnitteluun, kehittämiseen ja toimittamiseen liittyvät prosessit, käyttöönottomenettelyt ja tulosten mittaus  Ehdot koulutuksen hyväksynnälle toimitushetkellä  Näiden prosessien jatkuva parantaminen ja resurssien jakaminen  Opetusohjelma, oppimisprosessin järjestelmä, organisaatiorakenne, vastuut, prosessit, resurssit (infrastuktuuri) vaatimusten täyttäminen Laadunhallinnan periaatteet koulutusorganisaatioille (IWA2)

Rehtori, hallitus, johtoryhmä  Rehtori, hallitus, johtoryhmä  Opetuksesta vastaava vararehtori  Opetuksen arviointi- ja kehittämisneuvosto  Tiedekunnat  Koulutussuunnittelutoimikunnat  Laitoskokoukset  Työryhmät ja opetuksen päivät  Opettajat  Opiskelijat  Tukitoiminnot  Oppimiskeskus (IPY)  Opintoasioiden osasto  Kielikeskus  Kv-osasto VOPLA Opetustoiminnon vastuutahot, KY

 Oppimiskeskus  Opettajien TVT- ja PD-koulutus  Mikrotyötiloja opiskelijoille – 900 kävijää/pvä  Hankkeet: W5W, TuTTu, Oppitupa, Mobi, VOPLA  Opintoasioiden osasto  Rekrytointi- ja valinta-asiat  Opintososiaaliset asiat  Urapalvelut  KEHRÄ  Kielikeskus  Verkko-opintoja  Kv. Asioiden osasto  Kv-vaihdot  Kirjasto  TiKe  Mikrotuki VOPLA Opetuksen tukitoiminnot, KY (omat laatukäsikirjat!)

 Yliopisto on riippuvainen asiakkaistaan  Opiskelijat, OPM, yhteiskunta, tiedeyhteisö  Asiakastarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen  tarpeiden ja odotusten tutkiminen  tulosneuvottelut, erilaiset kyselyt  viestittäminen koko organisaation tietoon  medioiden käyttö, seminaarit, palaverit  Reagoitava riittävän nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja olosuhteisiin  jatkuvan kehittämisen idea vaatimusten täyttäminen Asiakaskeskeisyys

 Toimintoja ja niihin liittyviä resursseja johdetaan prosessimaisesti  Alennetaan kustannuksia ja lyhennetään suoritusaikoja  johdonmukaiset ja ennustettavat tulokset  Prosessimainen toimintamalli - ydintoiminnot  Asiakkuuksien tunnistaminen  Prosessin omistajan nimeäminen - vastuut  Tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen  Resurssien allokointi  Kriittiset kohdat  Toiminnan suorittaminen  Tulosten tarkastelu ja toiminnan kehittäminen vaatimusten täyttäminen Prosessimainen toimintamalli

1. Johtamiskäytäntö esim. Perusopetusohjelma, tvt-ohjelmat Laatutyön ja starategisen johtamisen tiivis yhteys 2. Toiminnan voimavarat  Henkilöstö  Työympäristö, tilat, laitteet 3. Toiminnot  Ydintoiminnot - opetus, tutkimus, yhtkunn. vuorov.  Tukitoiminnot 4. Toiminnan arviointi ja kehittäminen  Arviointi  Auditoinnit, sisäiset ja ulkoiset  Ulkoiset arvioinnit, kv.arvioinnit  Tietojen analysointi  Toiminnan kehittäminen VOPLA Laatukäsikirjojen perusrunko,KY (yliopisto-, tdk- ja yksikkötaso)

 Organisaation pysyvänä tavoitteena tulee olla kokonaisvaltainen suorituskyvyn jatkuva parantaminenkäyttämällä hyväksi laatupolitiikkaa, laatutavoitteita, auditointien tuloksia, tietojen analysointia, korjaavia ja ehkäiseviä toimenpiteitä sekä johdon katselmuksia  Opiskelijapalautteet  Opettajapalautteet  Kehittämispäivät  Miten menee - kyselyt? (sijoittuminen)  auditoinnit  arvioinnit/evaluoinnit  Koulutussuunnittelutoimikunnat  Opetuksen arvionti- ja kehittämisneuvosto  Tiedekuntaneuvosto  Opetuksesta vastaava vararehtori VOPLA Jatkuva parantaminen - opetustoiminto

Auditointi  on järjestelmällinen, riippumaton ja dokumentoitu prosessi, jossa hankittavaa auditointinäyttöä arvioidaan objektiivisesti sen määrittämiseksi, missä määrin sovitut auditointikriteerit on täytetty. (ISO 9000)  Suoritetaan kohteen kanssa ennakkoon sovittuna aikana ja sovitulla tavalla  Auttaa kohdetta kehittämään toimintaansa ja laadunhallintajärjestelmäänsä  Ovat alkaneet  Ensimmäisenä auditoitiin ympäristötieteen laitos  Seuraavat noin kuukauden välein  Minimitavoitteena auditoija jokaisessa toimintayksikössä KKA Auditoinnit

 Johtamiskoulutusta – puolet laitosjohtajista koulutettu  Opettajien PD-koulutusta  kiinnostus lisääntynyt  Runsaasti tvt-koulutusta Henkilöstöhyvinvointityöryhmä  Hallituksen seminaarit – kaksi kertaa vuodessa  Hallituksen ja johtoryhmän koulutusta – uusille jäsenille  Henkilökunnan laatu- ja auditointikoulutusta  Tulosneuvotteluissa esillä  Kansalliset ja kansainväliset evaluoinnit  Benchmarkaus-toiminta VOPLA Laatutyötä tukevaa toimintaa, KY

 Helppokäyttöinen  ei vie liikaa resursseja  Ymmärrettävä  johtopäätökset yksikäsitteisiä  toimenpiteisiin johtavia  Mittaa oleellisia asioita  ohjaa oikeaan suuntaan  Pysyvä  saadaan trendejä näkyviin  Läpäisevä  Samoja mittareita tulisi voida käyttää läpi koko organisaation  Horisontaalisesti ja vertikaalisesti  Soveltuu palkitsemiseen VOPLA Hyvän indikaattorin ominaisuuksia

 Arvioinnit  Kansainväliset ydintoimintojen arvioinnit (8 v/4v)  Tutkimus  Opetus  Yhteiskunnallinen vuorovaikutus  Kv. arviointeja edeltävät sisäiset arvioinnit (8v/4v)  Tieteenalakohtaiset arvioinnit (?)  Johdon suorittamat arvioinnit (1v)  Imagotutkimus  Strateginen riskinarviointi  OPM:n palaute Auditoinnit Laatuauditoinnit  Toimintayksikkökohtaiset (2v)  Ydintoimintokohtaiset (4v)  Johdon katselmukset (1v)  Talouden tunnusluvut VOPLA Toiminnan kehittymisen arviointi

 Laatuajattelu  Pääosin omaksuttu, yhteinen tavoitetila  Ylin johto hyvin sitoutunut  Indikaattoreita valittu (BSC-tyyppisesti)=> ensimmäinen johdon katselmus oli  Laatupolitiikka ja laatutyö hyvin esillä TTS:ssä ja tulosneuvotteluissa  OPM  KuY  tiedekunnat, erillislaitokset  Laatukäsikirjat  Päälaatukäsikirja hyväksytty hallituksessa  Kampusnetissa toista kymmentä ’valmista’ käsikirjaa  Sisäiset auditoinnit  Ensimmäinen laitos auditoitu lokakuussa 2003  noin 20 auditoitu mennessä  v laatukäsikirjojen ensimmäiset versiot valmiina ja kaikki toiminnot ja toimintayksiköt säännöllisen auditoinnin piirissä VOPLA Tilanne tänään – mitä saavutettu,KY

 Laatukilpailu  Helsingissä  Opetustoiminnon ulkoinen auditointi ja mahdollinen sertifiointi  SFS Inspecta  KKA:n auditointi 2006/2007?  Laatukäsikirjat VOPLA Tilanne tänään – haasteet, KY