Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari
’Kuopion yliopisto laatuyliopistoksi!’ Sanoi rehtori Ossi V. Lindqvist vuonna oman toiminnan jatkuva systemaattinen kehittäminen Yliopiston johtoryhmä laadun johtoryhmäksi Laatupäällikön nimittäminen Yliopistolaki Kansainvälistyminen tunnustettu laadunhallintajärjestelmä EU - EHEA Bolognan sopimus Berliinin seurantakokouksen kommunikea OPM:n rahoituspäätökset Muiden asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset VOPLA Laatutyön lähtökohdat
KKA Laatutyön koko kuva KuY:ssa Laatu – menestyminen- laatupolitiikka Tavoitteet – laatutekijät Toiminnot Toimin- non tulokset Indikaattorit ja mittarit Asiakas tyytyväisyys htaminehtamine Johtaminen Analyysi ja toiminnan kehittäminen
Asiakaskeskeisyys (yhdenvertaisuus!) Johtajuus Henkilöstön osallistuminen Prosessimainen toimintamalli Järjestelmällinen johtamistapa Jatkuva parantaminen Tosiasioihin perustuva päätöksenteko Molempia osapuolia hyödyntävät suhteet toimituksissa KY:n laatutyö on alunperinkin lähtenyt noudattamaan näitä periaatteita Laadunhallintajärjestelmän omaksuminen on strateginen päätös vaatimusten täyttäminen ISO9001:2000 periaatteet
Koulutusorganisaation tulee määritellä ja hallita opetuksen suunnitteluun, kehittämiseen ja toimittamiseen liittyvät prosessit, käyttöönottomenettelyt ja tulosten mittaus Ehdot koulutuksen hyväksynnälle toimitushetkellä Näiden prosessien jatkuva parantaminen ja resurssien jakaminen Opetusohjelma, oppimisprosessin järjestelmä, organisaatiorakenne, vastuut, prosessit, resurssit (infrastuktuuri) vaatimusten täyttäminen Laadunhallinnan periaatteet koulutusorganisaatioille (IWA2)
Rehtori, hallitus, johtoryhmä Rehtori, hallitus, johtoryhmä Opetuksesta vastaava vararehtori Opetuksen arviointi- ja kehittämisneuvosto Tiedekunnat Koulutussuunnittelutoimikunnat Laitoskokoukset Työryhmät ja opetuksen päivät Opettajat Opiskelijat Tukitoiminnot Oppimiskeskus (IPY) Opintoasioiden osasto Kielikeskus Kv-osasto VOPLA Opetustoiminnon vastuutahot, KY
Oppimiskeskus Opettajien TVT- ja PD-koulutus Mikrotyötiloja opiskelijoille – 900 kävijää/pvä Hankkeet: W5W, TuTTu, Oppitupa, Mobi, VOPLA Opintoasioiden osasto Rekrytointi- ja valinta-asiat Opintososiaaliset asiat Urapalvelut KEHRÄ Kielikeskus Verkko-opintoja Kv. Asioiden osasto Kv-vaihdot Kirjasto TiKe Mikrotuki VOPLA Opetuksen tukitoiminnot, KY (omat laatukäsikirjat!)
Yliopisto on riippuvainen asiakkaistaan Opiskelijat, OPM, yhteiskunta, tiedeyhteisö Asiakastarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen tarpeiden ja odotusten tutkiminen tulosneuvottelut, erilaiset kyselyt viestittäminen koko organisaation tietoon medioiden käyttö, seminaarit, palaverit Reagoitava riittävän nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja olosuhteisiin jatkuvan kehittämisen idea vaatimusten täyttäminen Asiakaskeskeisyys
Toimintoja ja niihin liittyviä resursseja johdetaan prosessimaisesti Alennetaan kustannuksia ja lyhennetään suoritusaikoja johdonmukaiset ja ennustettavat tulokset Prosessimainen toimintamalli - ydintoiminnot Asiakkuuksien tunnistaminen Prosessin omistajan nimeäminen - vastuut Tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen Resurssien allokointi Kriittiset kohdat Toiminnan suorittaminen Tulosten tarkastelu ja toiminnan kehittäminen vaatimusten täyttäminen Prosessimainen toimintamalli
1. Johtamiskäytäntö esim. Perusopetusohjelma, tvt-ohjelmat Laatutyön ja starategisen johtamisen tiivis yhteys 2. Toiminnan voimavarat Henkilöstö Työympäristö, tilat, laitteet 3. Toiminnot Ydintoiminnot - opetus, tutkimus, yhtkunn. vuorov. Tukitoiminnot 4. Toiminnan arviointi ja kehittäminen Arviointi Auditoinnit, sisäiset ja ulkoiset Ulkoiset arvioinnit, kv.arvioinnit Tietojen analysointi Toiminnan kehittäminen VOPLA Laatukäsikirjojen perusrunko,KY (yliopisto-, tdk- ja yksikkötaso)
Organisaation pysyvänä tavoitteena tulee olla kokonaisvaltainen suorituskyvyn jatkuva parantaminenkäyttämällä hyväksi laatupolitiikkaa, laatutavoitteita, auditointien tuloksia, tietojen analysointia, korjaavia ja ehkäiseviä toimenpiteitä sekä johdon katselmuksia Opiskelijapalautteet Opettajapalautteet Kehittämispäivät Miten menee - kyselyt? (sijoittuminen) auditoinnit arvioinnit/evaluoinnit Koulutussuunnittelutoimikunnat Opetuksen arvionti- ja kehittämisneuvosto Tiedekuntaneuvosto Opetuksesta vastaava vararehtori VOPLA Jatkuva parantaminen - opetustoiminto
Auditointi on järjestelmällinen, riippumaton ja dokumentoitu prosessi, jossa hankittavaa auditointinäyttöä arvioidaan objektiivisesti sen määrittämiseksi, missä määrin sovitut auditointikriteerit on täytetty. (ISO 9000) Suoritetaan kohteen kanssa ennakkoon sovittuna aikana ja sovitulla tavalla Auttaa kohdetta kehittämään toimintaansa ja laadunhallintajärjestelmäänsä Ovat alkaneet Ensimmäisenä auditoitiin ympäristötieteen laitos Seuraavat noin kuukauden välein Minimitavoitteena auditoija jokaisessa toimintayksikössä KKA Auditoinnit
Johtamiskoulutusta – puolet laitosjohtajista koulutettu Opettajien PD-koulutusta kiinnostus lisääntynyt Runsaasti tvt-koulutusta Henkilöstöhyvinvointityöryhmä Hallituksen seminaarit – kaksi kertaa vuodessa Hallituksen ja johtoryhmän koulutusta – uusille jäsenille Henkilökunnan laatu- ja auditointikoulutusta Tulosneuvotteluissa esillä Kansalliset ja kansainväliset evaluoinnit Benchmarkaus-toiminta VOPLA Laatutyötä tukevaa toimintaa, KY
Helppokäyttöinen ei vie liikaa resursseja Ymmärrettävä johtopäätökset yksikäsitteisiä toimenpiteisiin johtavia Mittaa oleellisia asioita ohjaa oikeaan suuntaan Pysyvä saadaan trendejä näkyviin Läpäisevä Samoja mittareita tulisi voida käyttää läpi koko organisaation Horisontaalisesti ja vertikaalisesti Soveltuu palkitsemiseen VOPLA Hyvän indikaattorin ominaisuuksia
Arvioinnit Kansainväliset ydintoimintojen arvioinnit (8 v/4v) Tutkimus Opetus Yhteiskunnallinen vuorovaikutus Kv. arviointeja edeltävät sisäiset arvioinnit (8v/4v) Tieteenalakohtaiset arvioinnit (?) Johdon suorittamat arvioinnit (1v) Imagotutkimus Strateginen riskinarviointi OPM:n palaute Auditoinnit Laatuauditoinnit Toimintayksikkökohtaiset (2v) Ydintoimintokohtaiset (4v) Johdon katselmukset (1v) Talouden tunnusluvut VOPLA Toiminnan kehittymisen arviointi
Laatuajattelu Pääosin omaksuttu, yhteinen tavoitetila Ylin johto hyvin sitoutunut Indikaattoreita valittu (BSC-tyyppisesti)=> ensimmäinen johdon katselmus oli Laatupolitiikka ja laatutyö hyvin esillä TTS:ssä ja tulosneuvotteluissa OPM KuY tiedekunnat, erillislaitokset Laatukäsikirjat Päälaatukäsikirja hyväksytty hallituksessa Kampusnetissa toista kymmentä ’valmista’ käsikirjaa Sisäiset auditoinnit Ensimmäinen laitos auditoitu lokakuussa 2003 noin 20 auditoitu mennessä v laatukäsikirjojen ensimmäiset versiot valmiina ja kaikki toiminnot ja toimintayksiköt säännöllisen auditoinnin piirissä VOPLA Tilanne tänään – mitä saavutettu,KY
Laatukilpailu Helsingissä Opetustoiminnon ulkoinen auditointi ja mahdollinen sertifiointi SFS Inspecta KKA:n auditointi 2006/2007? Laatukäsikirjat VOPLA Tilanne tänään – haasteet, KY