OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
KOULUTUKSEN JA TUTKIMUKSEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA •”Opetuksen laatutason kohottamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota yksilöllisiin opintosuunnitelmiin, hyväksilukemiskäytäntöihin, opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontapalveluihin sekä keskeyttämisten vähentämiseen liittyviin toimenpiteisiin
OPE D (Opintojen edistäminen ja tukeminen) OPED – EXO •Valtakunnallinen hanke 2000 – koordinaattorina Hämeen amk., mukana lähes kaikki amk:t •Julkaisuja: •Mutkatonta opiskelua Hamk. •Yhdessä ammattikorkeakouluopintoja edistäen Hamk. •Tavoite löytää hyviä toimintamalleja verkostotyöskentelyn (yhteistyörenkaat) avulla
OPEDIN LOPPURAPORTIN TEESEJÄ 2003 •Opintojen ohjaus osaksi ammattikorkeakoulun kokonaisstrategiaa •Opintojen ohjaukselle laatukriteerit •Ohjaukseen riittävät resurssit, etenkin vaihtoehtoisiin suoritustapoihin pyrittäessä •Pedagogisen johtamisen kehittäminen •Amkoihin toimiva opiskelijaterveydenhuolto
OPEDIN LOPPURAPORTIN TEESEJÄ •Opintojen keskeyttämiseen ja pitkittymiseen enemmän yksilönäkökulmaa. Keskityttävä ns. turhien keskeyttämisten ehkäisyyn. •Markkinoinnin annettava oikea kuva koulutuksen sisällöstä •”Oikea opiskelija oikeaan paikkaan” rekrytointiprosessien ohjeeksi
OPINTOJEN KESKEYTTÄMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA 2003 Syyt: –koulutusohjelman vaihto 0,7 % –korkeakoulun vaihto 2,5 % –muut syyt 6,3 % YHTEENSÄ 9,5 % – Menetti opiskeluoikeuden, ei aloittanut 1,5 % –Keskimääräinen opiskeluaika ennen keskeyttämistä 2,1 vuotta. Huiput 1 vuoden (3,3 %) ja yli kahden vuoden jälkeen (3,1 %) Seuraavaksi suurin ryhmä ei aloittaneet opiskeluoikeden menettäneet.
KESKIMÄÄRÄINEN OPISKELUAIKA AMMATTIKORKEAKOULUISSA 2003 •KESKIARVO nuorten koul.4,1 vuotta aikuiskoulutus3,1 vuotta •ALIN AMKO-KOHTAINEN KESKIARVO nuorten koul.3,6 vuotta aikuiskoulutus 2,3 vuotta •YLIN AMKO-KOHTAINEN KESKIARVO nuorten koul.4,6 vuotta aikuiskoulutus 4,8 vuotta
OPEDIN LOPPURAPORTIN TEESEJÄ •Opintojen suoritustapojen monimuotoisuus •Suoritusten kirjaamisesta oppimisen edistämiseen •Opintojen etenemisen seurantaa vahvistettava •Opinnäytetöiden ohjaukseen riittävää huomiota Takaisin ohjelmaan >>