 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Tietopaketti Big Datasta
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
HAUN ARVOSTELU. • Ajokokeiden palkintotuomareiden ohjeet 4.1 • Arvostelun tarkoituksena on kerätä tietoa jalostusta varten • Arvostelulla pitää pystyä.
Nopein, helpoin, tuottavin tie 3D-maailmaan..  Käytön ja oppimisen helppoutta  Työskentelyn nopeutta  Suunnittelun joustavuutta ⇓ Lisää tuottavuutta.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Verkonkäytön ongelmat
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Matematiikan oppiminen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Ajatuksia oppimisesta
ARVIOINTI Vanhempainilta
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
Riippuvuus tupakoinnista
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Simulaattorikoulutuksen ABC
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kognitiivinen psykologia tutkii
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Riippuvuus tupakoinnista
Essee – tekstien jalokivi
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2000 / 1 Potentiaalien kertaus ja.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Uudistuvan TEAviisarin testiversion käyttäjätestaus Yhteenveto Käyttäjätestaus1.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Moraali Eräät nohevat 9A.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
Digiä ikä kaikki! KUMOUS-hankkeen opit ja tulokset webinaareissa – Tule kuulolle ja ylläty! Palvelutalouden vallankumous – Ihminen digitalisaation keskiössä.
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Pelit opetuksen tukena
1 Ydinsisällöt.
Onko tahto vapaa?.
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Eila Kaliste Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Volitioprosessi, tahdon!
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?

 Vanhojen kokemusten uudelleenkäyttöä  Positiivinen transfer eli siirtovaikutus  Opittujen taitojen soveltamista erilaisissa tilanteissa  Käytetään hyväksi nykyisen ja aikaisemman ongelman yhtäläisyyksiä  Negatiivinen transfer  Ei esim. nähdä vaihtoehtoisia käyttötapoja tutuille esineille  Älykkäillä transfer toimii tehokkaammin

 Vaatii uudenlaista ajattelua ja oivaltamista

 Yritys ja erehdys –ongelmanratkaisu  Toimi eläimillä  Myös ihmisillä kokeilevaa, minäkäsitys ja maailmankuva vaikuttavat onnistumisen tulkintaan  Ongelmana erehtymisen pelko

 Looginen päättely  Nopeus, turvallisuus  Deduktiivinen päättely: lopputulos johdetaan loogisten sääntöjen mukaisesti alkuoletuksista (yleisestä yksityiseen)  Induktiivinen päättely: yksittäisistä havainnoista luodaan yleisiä lainalaisuuksia (yksittäisestä yleiseen)  Tehtävän jakaminen osiin (tietokonemetafora  Mahdottomien ratkaisujen poissulkeminen  Oletusten todennäköisyyden arvioiminen

 Loogisen päättelyn ongelmia  Vaikea ottaa ikään kuin takapakkia ongelmanratkaisussa (esim. Hanoin torni, kannibaalit ja lähetyssaarnaajat)Hanoin torni

 Peukalosäännöt eli heuristiikat  Mikä tahansa opittu, yksinkertainen, helppo sääntö tai mielikuva ongelmanratkaisussa  Voivat nopeuttaa, vähentävät muistikuormitusta  Voivat johtaa kaavamaiseen ja tehottomaan ongelmanratkaisuun  Saavutettavuuden heuristiikka: valitaan helposti saatavilla oleva ratkaisu  Edustavuuden heuristiikka: mikä tuntuu todennäköiseltä, edustavalta  Ankkurointi: juututaan alkuarvioihin, ensivaikutelmaan

 Ihminen taipuvainen tekemään havainnoistaan kerrallaan vain yhden tulkinnan, ongelmanratkaisutilanteissa oman tulkinnan vastainen informaatio pyritään sulkemaan pois ja ongelma pyritään ratkaisemaan, jos vain mahdollista, oman tulkinnan mukaisesti.  Taipuvaisuus konservatiivisuuteen eli arvioinnin varovaisuuteen, jolloin äärimmäisiä arvioita vältellään  Epäsäännöllisyys arvioidaan satunnaisuuksien maailmassa yleisemmäksi kuin säännönmukaisuus, lottorivin osumat sijoitetaan mieluummin ympäri ruudukkoa kuin perättäisiin numeroihin.

 Kaikki mahdolliset tavat ymmärtää, mistä ongelmassa on kyse  Ongelman määrittely ohjaa tavoiteltavaa lopputulosta ja käytettäviä keinoja  Joskus ongelmanratkaisussa on keskeistä ongelman uudelleenmäärittely