Preppaus ENA 4.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Mikä on hänen ammatti? Missä hän on töissä? Mitä hän tekee?
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
NALLE PUH.
Päivän erikoinen ÄI1.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kommentti ÄI1.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Englannin YO-koe Tehtävätyypit.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
 In English!!!  Mind map / ranskalaiset viivat tms.
COMPOSITION. So far…..  Course 1: Plan  Course 2: ”The hamburger” – Where’s the beef? = Intro + Body + Conclusion  Course 3: Formar VS informal writing.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
PILKKU.
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
 Plan and brainstorm  Organize your ideas  Write the first version  Edit and correct any errors  Revise and improve.
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Composition.  In English!!!  Mind map / ranskalaiset viivat tms Sunnittele.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Lauseen sanajärjestys
Today’s Special ENA5 Spring 2015 kirjoita paperiin nimesi kirjoita nimesi oikein älä jaa sanoja otsikon numero on oltava (älä muuta otsikkoa) kirjoita.
 Osaaminen: I can….  Kyky: I can speak ….  Mahdollisuus: I can go to ……  CAN = yleinen taito / BE ABLE TO = kyky, kertasuoritus  Can I sit here/
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Kertausta tärkeimmistä asioista
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 12 – Alexander Franck Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Rationalisoituvuus ja yleinen.
Pilkulla jäsennetään virkkeen rakennetta ja palvellaan näin lukijaa. Sari Toivakka
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Kappale 8: Onnea uuteen kotiin!
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Relatiivipronominit Relative pronouns.
Vinkkejä englannin kirjalliseen kokeeseen
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Words of quantity Open Road 6 pp
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Joka vai mikä? - Kas siinäpä pulma.
Pää- ja sivulauseen erottaminen toisistaan pilkulla
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Preppaus ENA 4

Relatiivipronominit Mikä on pronominin korrelaatti? Ihminen: Jonka OBJ/ prep + _________ Asia, esine: Prepositio + Pilkku + Lause: Ei korrelaattia:

Muuta muistettavaa All Much Little -thing loppuiset pronominit + ? Superlatiivit Järjestysluvut Ne jotka = Joista molemmat/ joista ei mikään jne

Muita relatiivisia Missä = Milloin = Miksi = Milloin tahansa = Kuka tahansa = Missä tahansa = jne

Ensimmäinen kysymys: Onko paljoussanaan liittyvä sana C vai U? Vähän / Paljon Ensimmäinen kysymys: Onko paljoussanaan liittyvä sana C vai U? Jonkin verran rahaa / vain vähän rahaa Muutamia ystäviä / vain harvoja ystäviä Muista! Only / Just + _____ + little/few

Muuta muistettavaa Vähän + adjektiivi = ________ + stressed Vähemmän ystäviä Vähiten ystäviä Vähemmän rahaa Vähiten rahaa

Paljon Millainen lause: myönteinen / kielteinen / kysyvä C vai U-sana Kielteinen / kysyvä: Minulla ei ole paljon ystäviä Onko sinulla paljon rahaa?

Paljon + myönteinen lause C-sana ”friends” U-sana ”money” A lot of Lots of Plenty of A couple of A large ________ of A huge _______ of Useimmat ihmiset =

Apuverbit Osaaminen, kyky, mahdollisuus = Lupa, mahdollisuus, arvelu = Täytyminen, pakko =

Puhujan arvelu Se ei voi olla totta! Hän ei mitenkään ole voinut murhata miestään! Hänen täytyy olla hullu! Hänen on täytynyt seota!

Täytyykö minun? Must I? EI:

RC Silmäile teksti läpi, jotta saat kokonaiskäsityksen sen aiheesta ja sisällöstä. Lue kuhunkin tekstinpätkään liittyvä kysymys ja etsi siihen vastaus tekstistä. Vertaa vaihtoehtoja omaan vastaukseesi ja valitse parhaiten tekstin ajatusta vastaava. Usein asia on ilmaistu eri sanoin. Varo harhauttajia: joskus alkuosa oikein, mutta loppuosa tekee siitä väärän. Varo myös liian ehdottomia vaihtoehtoja (never, always, all, no), ne ovat usein väärin. Jos ei muuta auta, eliminoi selvästi väärät ja valitse jäljelle jäävä vaihtoehto, vaikket sitä täysin ymmärtäisikään.

Aine Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät Tee suunnitelma ja hyödynnä siinä ohjannan kysymyksiä Muista kappalejako! Noudata ohjantaa Älä rönsyile, äläkä toista Tarkista aineesi huolellisesti Merkitse loppuun sanamäärä