Sosiaalisen median perusteet Ivalo 27.2.2012 Ilkka Kauppinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi LAMK Kirsi Mikkola.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
SLIDESHARE Materiaalin jako Mervi Isola, Tarja Jurmu, Sari Toppila
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Verkkokauppaan nyt, mars, mars!
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Erja Vihervaara Piirikouluttaja
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Asiakaspalvelu verkossa
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Sosiaalisen median perusteet Rauma Ilkka Kauppinen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Kohti viittä konseptia
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Jarkko Muhonen TeamProg
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Yritys ja markkinointi mediassa
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Muokkaus Mari Lampinen,
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Google Docs Teppo Räisänen,
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median perusteet Ivalo Ilkka Kauppinen

Päivän ohjelma Mitä sosiaalinen media on ja parhaita esimerkkejä? 10:00-10:15 Tauko 10: Tärkeimpien työkalujen esittely Lounas Tee edes nämä 5 osio Iltapäiväkahvit Tee edes nämä 5 jatkuu

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keitä me olemme?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Saatte tämän materiaalin sähköisenä osoitteesta:

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media tarkoittaa? Sosiaalisella medialla viitataan nettipalveluihin, joihin ympäri maailmaa useat (usein miljoonat) henkilöt pääsevät tuottamaan sisältöä Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja joskus puhutaan esimerkiksi yhteisöllisestä mediasta, SoMesta tai yhteisöllisistä verkkopalveluista

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miksi puhumme sosiaalisesta mediasta? SIVU 6 Internet aiemmin: - nettisivuja pääsivät muokkaamaan vain sivujen ylläpitäjät - sisältö päivittyi harvoin Internet nykyään: - sivuja pääsevät muokkamaan useammat ihmiset - sisältöä sivuille tuotetaan yhdessä - positiivista: nettisivujen sisällöt päivittyvät yhä useammin

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakkaamme ovat siis sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median avulla voi jopa tienatakin. Mitä siellä sitten voi tehdä?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media on yritysten ja muiden organisaatioiden käytössä? Asiakaspalvelukanava Markkinointikanava Tuotekehityskanava Tiedotuskanava Sisäinen viestintäkanava Maineen hallintaa Myyntikanava Sosiaalinen media taipuu moneksi! – Pitää vain osata valita oikea työväline

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Huomio, huomio Kun organisaatiot lähtevät hyödyntämään sosiaalista mediaa, kannattaa luoda sosiaalisen median suunnitelma Kohderyhmä Tavoitteet Resurssit Työkalut Pelisäännöt Seuranta Ei vaadi suuria suunnitelmia, mutta tavoite on aina hyvä olla

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Suunnitelmasta Muistakaa myös sopia – Kuka olette (henkilökohtainen minä, työminä, työyhteisö?) – Miten viestitte ja millainen kuva teistä saadaan aikaan tutkimus-LasTut/

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media käytännössä vaatii? Aikaa – Valitusta palvelusta tai niiden määrästä riippuu, kuinka paljon aikaa tulee kulumaan esim. viikossa Pitkäjänteisyyttä – Tuloksia saavutetaan harvoin yhdessä yössä ”Innostuneisuutta” – Jos viestintä tuntuu vain pakkopullalta, harvoin saavutetaan hyviä tuloksia Oikeat käyttötavat, jotka on opeteltavissa

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Muistakaa, että sosiaalisessa mediassa on idea olla vuorovaikutuksessa Tämä tarkoittaa sitä, että tyyli, jolla asioista yleensä tiedotetaan esimerkiksi kotisivuilla, ei toimi SOMEssa Sosiaalisessa mediassa saa olla persoonallinen ja rennompi kuin yleensä Nämä asiat pitää kuitenkin sopia työyhteisössä yhteisesti SIVU 12

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Jokaisessa sosiaalisen median palvelussa kirjoitetaan hieman eri tavalla – Esim. Twitterin rajoittavat 140 merkkiä verrattuna blogien (lähes) rajattomaan kirjoitustilaan Sosiaaliseen mediaan kirjoittaessa pitää ottaa huomioon myös palvelun luonne – Facebookia luetaan usein vauhdista kiireen kanssa, joten huomio on kiinnitettävä nopeasti ja näyttävästi – Blogikirjoituksia usein taas istahdetaan rauhassa lukemaan SIVU 13

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten organisaatiot seuraavat, mitä heistä puhutaan? Tiedätkö, mitä sinusta puhutaan?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Työkaluja

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Facebook

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Markkinointia Facebookissa BaseCamp Oulanka Facebookissa basecampoulanka basecampoulanka

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Yritykset voivat markkinoida myös itse – varsinkin kuvilla Facebookissa! Harriniva Hotels & Safaris Facebookissa

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myynnin edistäminen Facebookissa SIVU 19

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakaspalvelu Facebookissa SIVU 20

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälityksen erikoistilanteissa

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälitykseen erikoistilanteissa Kuinka moni ei vielä tunne Twitteriä?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Ihmiset ilmoittautuivat Facebookissa

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Sosiaalinen media mahdollistaa myymisen!

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hieman erilainen esimerkki SIVU 25 Saa viestiä persoonallisesti! Kaikkia ei tarvitse miellyttää

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä erilaisista blogeista SIVU 27 – Mahtava esimerkki! – Matkailuyrittäjä pyörittää blogia – Blogi kotisivuna – Blogista ja kukista piristystä päivään ja voimaa arkeen – Kuvat innostavat! Ketkä kaikki kirjoittaa blogia?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter SIVU merkkiä Mikroblogipalvelu Harvoja onnistuneita suomalaisia esimerkkejä Yksi onnistujista on Keillä on Twitter- tili?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailun suurin palvelu

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailualalla on lisäksi palveluja, jotka on tarkoitettu yritysten suositteluun Matkailija voi antaa palautetta, mutta myös muut, tuntemattomat matkailijat hyötyvät arvioinneista Onko Tripadvisor kaikille tuttu palvelu?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Toiminnan esitteleminen videoilla

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy YouTube - esimerkkejä SIVU 33 YouTube on maksuton videoiden jakamiseen ja katsomiseen tarkoitettu palvelu Asiakaspalvelua netissä – Videot Facebookiin –

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Oman videon tuottaminen Mistä saa laillista musiikkia ja kuvia ilman teostomaksuja? – Windows Movie Maker (Windows Live Elokuvatyökalu) löytyy lähes joka koneesta Esimerkiksi – A/s/dark A/s/dark

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä julkiselta sektorilta

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä esimerkki ”sateenvarjosivusta” Facebookissa Kaikki ovat tervetulleita viestimään es/Maaseutu-Tilaa- el%C3%A4m%C3%A4lle/

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Muistiot onkin jaettu Facebookissa Helppo ja nopea lukea! pages/MAATILOJEN-UUSI- YHTEISTY%C3%96- ModerniKolhoosi- hanke/

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä tapa lisätä tykkääjien määrää Mitä enemmän tykkääjiä, sen useampi kuulee viestinne listumisymparistohanke

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Verrataan Personoitu tervetuloa-sivu on siis yksi keino koukuttaa jo kiinnostunut tykkääjäksi Toki muutkin asiat vaikuttavat rkainuussa

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keskustelupalstat

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy MOL ja asiakkaat mukaan nettipalvelujen kehittämiseen Kysytään asiakkailta, mitä he tarvitsevat!

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogi Helppo tapa levittää tietoa siitä mitä hankkeessa tapahtuu Yksinkertaisin ja ilmainen työkalu

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kuka tietää, mikä on LinkedIn? Isossa-Britanniassa suuret yritykset eivät palkkaa työntekijää, jolla ei ole profiilia LinkedInissä.

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Delicious tiedon keräämiseen ja jakamiseen Kuulostaako yhtään tutulta?

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tarjan metsälinkkivinkit SIVU 45

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Havainnollistamista kuvilla? Flickr on yksi vaihtoehto

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedekeskus Pilkkeen kuvia Flickrissä SIVU 47

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SlideShare esitysten jakamiseen

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä tapa jakaa arvokasta sisältöä tapahtumista Löytyy hyvin myös hakukoneista merkit/eeva-hellstrm uudistuva-maaseutu-vastaa- kysyntn

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SlideShare SlideShare esitysten jakoon! Erinomainen työkalu verkkonäkyvyyden kasvattamisessa Ohjelmaan ladataan valmis power point, word tai pdf tiedosto ja ohjelma tulkitsee kaiken tekstin esityksestä Tämän jälkeen esitys löytyy todella hyvin hakukoneesta – Ja sen kautta voi ajaa ihmisiä kotisivuille (ostamaan tai varaamaan palveluja) SIVU 50

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tee edes nämä 5 asiaa SIVU 51

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 1. Sosiaalisen median seuranta Tehty jo!

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 2. Jakonappulat omille kotisivuille Mahdollistaa Facebookin, Google+ ja Twitterin hyödyntämisen vaikket olisi mukana ko. palveluissa Mieti mille sivuille laitat napit ja seuraa ohjeita

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 3. Facebookin sivujen avaaminen Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa Gurut: välilehden teko lue ohjeet personoidun-valilehden/ personoidun-valilehden/

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 4. Google Places palvelu Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa Gurut: tietojen täydentäminen ja suositusten hankkiminen ja/tai TripAdvisor

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 5. Jotain muuta Vielä yksi harjoitus, riippuen osallistujien toiveista/tarpeista

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Linkkivinkkejä Apua sähköiseen liiketoimintaan, paljon vinkkejä askel kerrallaan Apua internetmarkkinointiin Innostuneita kirjoituksia sosiaalisesta mediasta ja muista nettipalveluista

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Jatkokoulutuksia Yhden työkalun hyödyntämiseen keskittyvä päivä Sosiaalisen median suunnitelman teko työpajassa Sosiaalisen median ohjeistuksen teko työpajassa

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kiitos! Palautattehan vielä ennen lähtöänne palautelomakkeet: Ilkka Kauppinen