S Ihminen ja tietoliikennetekniikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Työparityöskentely päiväkodissa
Toimintaohjeet opelle
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
KORIPALLON PERUSASIAT
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yksilö ostajana.
Internet-kenttä ja aineistontuotanto Tietoyhteiskunnan etnografiaa
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Verkkopankin käytettävyys
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Työrauha ja haastavat tilanteet
IHMINEN JA TIETOLIIKENNETEKNIIKKA Seminaari I Ihminen ja tietoliikennetekniikka MUUNTO Johanna Leppävirta
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
WLAN Langaton verkkoyhteys
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Analyysi II Katsaus.
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
LASTENKULTTUURI -luento
TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
T Henkilökohtainen SE harjoitus
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Toimintaohjeet opelle
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Ops seminaari Askola.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
ERITYISTAIDEKASVATUS
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

S-72.040 Ihminen ja tietoliikennetekniikka Syksy 2004

Luennon rakenne 1) Kurssin yleisrakenne - luennot, luentotehtävät - laskarit harjoitustehtävät (3 kpl) webbikysymykset (5 kpl) 2) Johdatus kurssin aihepiiriin 3) Ensimmäinen luentotehtävä

Luennot ja niiden aiheet 15.9. Johdantoa: Miksi pelkkä tekniikka ei riitä. tutkija Kirsti Keltikangas 22.9. Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä. Vierailijaluennoitsija: Jussi Mantere, Nokia Research Center 29.9. Käyttäjän tarpeet ja käyttäjäkokemus. tutkija Kirsti Keltikangas 6.10. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessi ja tekniikat. Tutkija Mika P.Nieminen, SoberIT-lab./TIK 13.10. Palvelun laatu ja sen mittaaminen. Vierailijaluennoitsija: Merja Ranta-aho, Elisa

Kurssin tavoitteet Miksi käyttäjän huomiointi on tärkeää tuotekehityksessä? Ihmisen ja laitteen vuorovaikutus mitä tulee ottaa huomioon, jotta ihminen haluaa ja pystyy käyttämään tiettyä laitetta Tutustuttaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessiin ja siihen liittyviin menetelmiin Nimenomaan käyttäjäkeskeinen näkökulma - ei markkinointi, tai tekninen

Mitä on käytettävyys? ISO 9241-11 standardin mukaan: Mitta, miten hyvin määrätyt käyttäjät voivat käyttää tuotetta määrätyssä käyttötilanteessa saavuttaakseen määritellyt tavoitteet tuloksellisesti, tehokkaasti ja miellyttävästi (lähde: Suomen Standardoimisliitto SFS)

Mitä on hyvä käytettävyys Nielsenin (1993) mukaan Helppoa oppia Aloittelijatkin pystyvät käyttämään jollakin tavoin Ihmiset voivat käyttää aiempia tietojaan Toiminnot ovat näkyvillä ja ne on helppo suorittaa loppuun Palaute on riittävää ja selkeää Käyttö on tehokasta ja tuloksellista Käyttäjät voivat suorittaa tehtävän/palvelun loppuun Kokeneemmat käyttäjät voivat toimia nopeammin (oikopolkujen kautta) Helposti palautettavissa mieleen Satunnaisen käyttäjän ei tarvitse opetella käyttöä uudelleen

Mitä on hyvä käytettävyys Nielsenin (1993) mukaan Virheitä vaikeata tehdä Toiminnan tuloksista saa palautetta Mahdollisuus peruuttaa toiminto Suuret ”mokat” eivät ole mahdollisia Tuo tyydytystä käyttäjälle Tuotteen tai palvelun miellyttävyys Käyttäjästä on miellyttävää käyttää sitä!

Minkälainen käytettävyys? Omat kokemuksesi tämän laitteen/palvelun käytettävyydestä? Erilaisten käyttäjien kokemukset? Ikääntyneet, liikuntarajoitteiset, lapset jne.??

Miksi käyttäjä on huomioitava? Toimistotyön apulainen Asiantuntijan laskukone “älykäs koti”; sulautettu, verkottunut tietotekniikka Ammattilaisen tiedonkäsittelijä Henkilökohtainen työkalu ja harrastusväline

Miten voidaan ryhmitellä käyttäjiä? Suomalaiset informaatioteknologian käyttäjäryhmät erään tutkimuksen mukaan: Peruskäyttäjät 23 % Teknologiapassiiviset 24 % Arjen hyötykäyttäjät 28 % Monipuoliset käyttäjät 25 % Lähde: eMedia / RISC Monitor, MDC RISC International Oy

Tuote kehittyy - asiakaskunta muuttuu Norman, 1999: The Invisible Computer

Aikaisten ja myöhäisten omaksujien suhde Norman, 1999: The Invisible Computer

Mikä tekee tietoliikennepalvelusta menestyksen?

Menestykseen vaikuttavat: Käytettävyys (Nielsenin mukaan) kuinka helppo oppia käyttämään Kuinka helppo muistaa kuinka tehokas kuinka miellyttävä käyttää vähän virheitä syntyy Hyväksyttävyys Käyttäjäkokemus

Mistä hyväksyttävyys koostuu (Nielsen, 1993) Hyväksyttävyys Sosiaalinen hyväksyttävyys Käytännöllinen hyväksyttävyys Hyödyllisyys Muut tekijät Hyödynnettävyys Luotettavuus Hinta Käytettävyys Yhteensopivuus

Palvelun laadun hyväksyttävyys

Tuotekehityksen kolme jalkaa Norman, 1998 Edisonin markkinointi petti Xerox Star pyrki epäkypsällä teknologialla hyvään käyttäjäkokemukseen WWW räjäytti Internetin käytön tekemällä siitä yksinkertaista

Käyttäjäkokemus Muodostuu kaikesta siitä, mikä vaikuttaa käyttäjän arvioon laitteesta (onko hyvä vai huono?) esim. laitteen ulkonäkö, käytettävyys, ominaisuuksien kattavuus (vastaa käyttäjän tarpeisiin), toiminnan luotettavuus, hinta, yhteensopivuus muiden laitteiden kanssa, sosiaalinen hyväksyttävyys... myös: minkälaisen kuvan tuote antaa käyttäjästä itsestään

Ihmisen ja laitteen vuorovaikutus - kompleksi systeemi Fyysinen todellisuus ihmisen tekemä/ “luonnon lait” Subjektiivinen, kokemusmaailma Sosiaaliset järjestelmät, kulttuuri

Mitä kurssilla tapahtuu?

Luennot ja luentotehtävät Luennot koostuvat luento-osuudesta (45 min) ja luentotehtävän teosta (45 min) Tehtävät käsitellään ensin pienryhmissä (3-4 hlö), sen jälkeen yhdessä Luentotehtävästä voi halutessaan palauttaa lyhyen (yksilö)koosteen (max 1 sivu), josta saa yhden lisäpisteen tenttiin

Muut tehtävät Tentti Harjoitustehtävät: 3 kappaletta Tehdään 4-5 hengen ryhmissä Palautukset: 28.9., 12.10. ja 19.10. Tentti Tenttiin luetaan luentokalvot ja oheislukupaketti, jonka saa Editasta Tenttikysymykset koostuvat muutamasta pikkukysymyksestä ja yhdestä laajasta esseestä Arvosana muodostuu harjoitustehtävien ja tentin yhteispistemäärästä

Viestintä kurssilla Seuraa kurssin kotisivujen (http://www.comlab.hut.fi/opetus/040) tiedotusta sekä news-ryhmää: opinnot.sahko.s-72.040 Lisätiedot ja kysymykset: assistentti Anna-Sofia Kiveliö, akivelio@cc.hut.fi Assistentin vastaanottoaika: maanantaisin 8.30-9.30

1. harjoitustehtävä 1) Muodostakaa 4-5 hengen ryhmä 2) Ryhmä valitsee tutkittavan käyttäjäryhmä 3) Jokainen ryhmän jäsen etsii yhden käyttäjäryhmään kuuluvan henkilön, jota haastattelee 4) Tarkoituksena selvittää: miten ja mitä käyttäjä viestii ja mitä ja mistä hakee tietoa minkälaisia viestinnän tarpeita ja ongelmia käyttäjällä on mitä viestintävälineitä hän käyttää 5) Valitkaa menetelmä, jolla nämä asiat selviävät (esim. haastattelu, päiväkirja, havainnointi) 6) Laskareissa (ma 14-16) käydään läpi eri menetelmiä ja autetaan tutkimuksen suunnittelussa

1. luentotehtävä Pohtikaa 3-4 hengen ryhmissä seuraavaa tehtävää: HS 7.8.2003 Lukekaa alla oleva lehtiartikkeli ja pohtikaa seuraavia kysymyksiä: a) Ideoikaa lisää käyttötapoja kamerapuhelimelle. Kertokaa, jos teillä on omakohtaisia kokemuksia kamerapuhelimen käytöstä. b) Miettikää, millä tavalla kamerapuhelimet voisivat muuttaa kommunikaatiota? c) Mitä muita ongelmia, kuin artikkelissa mainitut, teille tulee mieleen kamerapuhelimien käytön yleistyessä?