EAKR-toimenpideohjelmien arviointi Neuvotteleva virkamies Marikki Järvinen Työ- ja elinkeinoministeriö, Alueiden kehittämisyksikkö
Taustaa •Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 • Valmistellut arviointisuunnitelman sekä toimintaohjelman •Arviointien keskeiset tavoitteet • Tuottaa tietoa ohjelmien toteutumisesta ja toimenpiteiden tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta • Parantaa strategian ja täytäntöönpanon laatua ja tehokkuutta • Tuottaa tietoa uuden ohjelmakauden valmistelua varten •Toimintaohjelma • Kattaa kauden 2007 – 2010 aikana toteutettavat arviointitoimet
Arvioinnin keskeiset periaatteet •Painopiste jatkuvassa arvioinnissa • Arvioitsijat tiiviisti mukana ohjelmien toteutuksen arvioinnissa • osallistuvat vuosittaisten edistymisraporttien laadintaan • osallistuvat seurantakomiteoiden kokouksiin ja suuralueittaisiin teemapäiviin • temaattiset työkokoukset 2009 ja 2010 •Välittävien toimielinten rooli vahvemmaksi operationaalisessa arvioinnissa •Painopiste tuloksissa ja vaikuttavuudessa •Temaattisuus ohjelmakohtaisuuden sijaan •Kestävä kehitys omana arviointikokonaisuutena •Tasa-arvo ja syrjimättömyys poikkileikkaavana teemana •Kattaa myös väliarvioinnin • Raportti syksyyn 2010 mennessä
Teemat (1/3) 1. Yritystoiminnan edistäminen • Toimintalinjan yleinen edistyminen kussakin ohjelmassa • Painopiste: miten toimenpiteet ovat kohdentuneet ja vaikuttaneet • yritysten kilpailukyvyn ja tuottavuuden kehittämiseen • tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan lisääntymisen • yritysten kansainvälistymiseen • yritysten verkostoitumisen lisääntymiseen • ympäristön kannalta suotuisten tuotteiden ja tuotantomenetelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon • kärkiklusterien kehittymiseen • alueellisten painopisteiden ja tavoitteiden saavuttamiseen
Teemat (2/3) 2. Innovaatiotoiminnan ja verkostoitumisen edistäminen ja osaamisrakenteiden vahvistaminen • Toimintalinjan yleinen edistyminen ohjelmissa • Erityisesti: • alueellisten osaamisrakenteiden ja -järjestelmien toimivuus • ylimaakunnalliset teemahankkeet 3. Alueiden saavutettavuuden ja toimintaympäristön parantaminen • Toimintalinjan yleinen edistyminen ohjelmissa • Erityisesti: • toimien lisäarvo suhteessa kansalliseen toimintaan • ohjelmien avulla toteutetut uudet palveluratkaisut ja –kokeilut ja niistä saadut kokemukset
Teemat (3/3) 4. Ympäristövaikutukset ja kestävä kehitys • Miten kestävä kehitys ja ympäristövaikutukset on otettu huomioon ohjelman toteutuksessa ja millaisia vaikutuksia näillä periaatteilla on ollut ohjelmatyöhön • Miten ympäristövaikutusten arviointia ohjelmatyössä voitaisiin kehittää ja hankkeiden valintakriteereitä parantaa • Ympäristöä ja kestävää kehitystä kuvaavien indikaattoreiden kehittäminen
Arvioinnissa tulee myös ottaa huomioon mm. a)Ohjelmien ja kansallisen rakennerahastostrategian strategioiden ja tavoiteasetannan realistisuus b) Rakennerahastotoiminnan koordinointi muun EU–rahoituksen ja kansallisten ja alueellisten kehittämistoimien kanssa c) Tasa-arvo ja syrjimättömyys poikkileikkaavana d) Rakennerahastohallinnon toimivuus ja tehokkuus e) Rakennerahastotoiminnan lisäarvo suhteessa kansalliseen kehittämistoimintaan
Tilanne nyt •Tarjoukset avattu ja yhteenvetoa laaditaan •Kaikkiaan 14 arvioitsijaa •Kaikkiaan 26 hakemusta eri teemoihin seuraavasti Teema 1: Yritystoiminnan edistäminen (5 kpl) Teema 2: Innovaatiotoiminnan ja verkostoitumisen edistäminen ja osaamisrakenteiden vahvistaminen (9 kpl) Teema 3: Alueiden saavutettavuuden ja toimintaympäristön parantaminen (6 kpl) Teema 4: Ympäristövaikutukset ja kestävä kehitys (6 kpl)
Tästä eteenpäin • Yhteenveto hakemuksista viikolla 23 • Valintatyöryhmän kokous viikolla 24 • Ilmoitus valituille viikolla 25 • Sopimusten allekirjoitus viikolla 32 • Aloituskokous ja työsuunnitelmien esittely ohjausryhmälle elokuussa • Hankkeiden valintakriteereitä ja hankevalintaa koskevan arvioinnin tulosten raportointi ohjausryhmälle lokakuussa • Arviointityön edistymisen ja havaintojen raportointi seurantakomiteoille marras- joulukuussa
ARVIOITSIJALLE ASETETTAVAT VAATIMUKSET Arvioijalta edellytetään : • vahvaa ja monipuolista rakennerahastotoiminnan ja – hallinnon sekä sitä koskevan lainsäädännön tuntemusta • aikaisempaa kokemusta ja näyttöä vastaavan tyyppisten ohjelmien arviointityöstä • Euroopan komission arviointikäytäntöjen tuntemusta • aluepolitiikan tuntemusta • ohjelmatyön tuntemusta • hanketason tietämystä • teknistä valmiutta arvioinnin toteuttamiseen • riippumattomuutta
Keskeiset valintakriteerit •Tehtävän luonteen, sisällön ja tavoitteiden ymmärtäminen (painokerroin 40) • tarjouspyynnössä kuvatun tehtävän luonteen, sisällön ja tavoitteiden ymmärtäminen • EAKR – ohjelmien ja niiden tavoitteiden ja toimeenpanon tuntemus • aiemmat arviointityöt ja niistä saadut kokemukset •Työsuunnitelman toimeenpano ja arviointimenetelmät (painokerroin 40) • työsuunnitelman realistisuus, toteuttamiskelpoisuus ja tarkoituksenmukaisuus annetun tehtävän toteuttamisen kannalta • hankkeessa mukana olevien asiantuntijoiden koulutus, kokemus ja referenssit • työn organisointi •Hinta (painokerroin 20) • hinta arvonlisäveroineen ja muut hinnanmääräytymisperusteet