NUORET JA MEDIAKODIN KULUTTAJAOIKEUS Kotitalousopettajien liiton kesäkoulutuspäivä Kuluttajavirasto Lakimies Miina Ojajärvi
KULUTTAJA MUUTTUVASSA TIETOYHTEISKUNNASSA • Ensimmäiset lankapuhelimet otettiin Suomessa käyttöön vuonna • Facebook perustettiin helmikuussa • ”Kolmikymppisille Facebook alkaa olla samanlainen väline kuin sähköposti ja kännykkä aikanaan.” HS MIKÄ ONKAAN TILANNE VUONNA 2020?
Alatunniste MATKAPUHELIN JA LAAJAKAISTA yhteydenpito on helppoa, mutta mitkä ovat vaarat/ongelmat? – Määräaikaisten sopimusten yleistyminen vs. • Tarpeiden muuttuminen • Tekniikan kehittyminen • Muutto (opiskeluiden / perhesuhteiden muutokset) – Kytkykauppa (laite + liittymä) – Lisäpalvelut – Puhelinmyynti (+ muut nopeat ostopäätökset) – Kokonaiskulujen huomioimatta jättäminen – Lisääntynyt ulkomaan käyttö – Matkapuhelin maksuvälineenä, erilaiset tilattavat palvelut (+puutteellinen laskuerittely) – Tietoturva/yksityisyyden suoja – Nuori sopijakumppanina – Nuoren suojeleminen sopimattomilta sisällöiltä ja sopimattomalta mainonnalta
MITÄ MYYJIEN TULISI MM. KERTOA / MITÄ TULISI OSATA ITSE KYSYÄ •Mitä liittymän käyttö maksaa? –Käyttöön perustuva laskutus / kiinteä kuukausihinta (hinnat; puhelut, tekstiviestit, datan käyttö + mitä pakettiin sisältyy?) • Sisältyykö sopimukseen erityinen kampanjatarjous / muu etu / rajoituksia? •Onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva? –Toistaiseksi voimassa oleva -> irtisanomisaika kaksi viikkoa – Määräaikainen liittymäsopimus (max 24 kk) -> ei yleensä irtisanottavissa kesken kauden –Kuuluuko liittymään jokin määräaikainen etu, joka vaikuttaa liittymän irtisanomiseen (esim. viikonlopun edullisemmat puhelut) – K okonaishinta koko määräaikaiselta sopimuskaudelta •Sopimukseen sisältyvät esto- tai saldorajoituspalvelut –Puhelu- ja tekstiviestiestot / Saldoraja / Dataestot / Datakatto ulkomailla •Laskutustapa – Paperilasku ( maksaako erikseen?) / E-lasku •Peruutusaika –Etämyynnissä pääsääntöisesti peruutusoikeus 14 vrk -> Keskeistä on myös tutustua sopimusehtoihin (yleiset toimitusehdot, kampanjaehdot, liittymän erityisehdot, hinnasto), Alan malliehdotAlan malliehdot
APUA HANKINTOJEN JA PÄÄTÖSTEN TEKEMISEEN Keskeistä on miettiä omia tarpeita oman mediaympäristön suhteen, selvittää vaihtoehtoja, laitteiden ja palveluiden yhteensopivuutta, sopimuksen sitovuutta ja kokonaiskuluja • • oikeudet/etamyynti-postipuhelinverkkotv/ oikeudet/etamyynti-postipuhelinverkkotv/ • id=3f147b22-19c6-49be-b3e5-06d69cfa9192http:// id=3f147b22-19c6-49be-b3e5-06d69cfa9192 • jenhallinta/estopalvelut.htmlhttp:// jenhallinta/estopalvelut.html • elinnumeronsiirrettavyys/ohjeitanumeronsiirtamiseen.htmlhttp:// elinnumeronsiirrettavyys/ohjeitanumeronsiirtamiseen.html
TELEVISION KATSELU MURROKSESSA •Perinteinen tv, maksutv, laajakaistatv (+mobiilitv) •Antenni, kaapeli, satelliitti, laajakaista (Mikä jakelutapa?) –Siirtyykö tv:n katselu tulevaisuudessa kokonaan nettiin? –Palveluiden paketointi (esim. laajakaista + tv ) •Miten kuluttajat laitteineen pysyvät mukana kehityksessä? –Esim. teräväpiirtokehitys (HD), laitteiden yhteensopivuus – •Kuka on sopimuskumppani ? •Mikä on sopimuksen sisältö? –Mitä kanavia maksutv-sopimus sisältää? / Mitä ohjelmia kanavilta tulee? / Mikä on sopimuksessa pysyvää ?
SOPIMUKSET VERKOSSA •Verkkokaupat / Ostokset + Palveluiden tilaaminen •Muut sopimukset – esim. rekisteröityminen sosiaalisen median palveluun •Yksityisyyden suoja / Tiedostojen jakaminen •Tietoturva / Maksamisen turvallisuus •Mainonnan tunnistettavuus •Sähköinen suoramarkkinointi • muotiblogilla/ muotiblogilla/
Kiitos!