Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Mitä sosiaalinen media on? Sosiaalinen media on tietoverkossa yhteisöllisesti tuotettua tai jaettua mediasisältöä (wikipedia; yksinkert.määritelmä) Sosiaalinen media tarvitsee kolme asiaa toteutuakseen: sisällön yhteisöt – vuorovaikutuksellisuus teknologiat
Sosiaaliselle medialle ominaista Helppokäyttöisiä – saavutettavia, ilmaisia Yhdisteltäviä (esim.RSS-syötteiden kautta) verkostoituvia Osallistuminen vapaaehtoista Ajasta ja paikasta riippumatonta Avoimuus – kaikki kaikille Nopeasti kehittyviä ja päivittyviä
Mitä some on muuttanut? KULUTTAJASTA TUOTTAJIA! VALTA – TOTUUS SANANVAPAUS ASIANTUNTIJUUS YHTEISÖLLISTÄ KÄYTTÄJÄLÄHTÖINEN TUOTEKEHITYS JAKAMINEN – NÄKYMINEN KIELI ”Jos et ole somessa – et ole olemassa”
Somen hyödyt Omassa työssä Verkostot Konsultointi Oppiminen Ajantasalla pysyminen IDEOIDEN KEHITTYMINEN Tämän voi esittää tosi lyhyesti, sillä Helena Pennanen kertoo seuraavassa esityksessä tästä hankeopinnoista (voi mainita) Onko tässä opintojakson tavoitteet? Opintopisteet 5-7?
Somen hyödyt Organisaation/yksikön kannalta (Läpi)näkyvyys - läheisyys Vuorovaikutteisuus (kumppanit, asiakkaat) Tiedon tuottaminen yhteisöllisesti Palvelun laatu ja nopeus Kehittyneet organisaatiot menevät sinne, missä asiakkaat ovat Tämän voi esittää tosi lyhyesti, sillä Helena Pennanen kertoo seuraavassa esityksessä tästä hankeopinnoista (voi mainita) Onko tässä opintojakson tavoitteet? Opintopisteet 5-7?
Miksi somea sote-alalle? Neuvonta ja ohjaus (kaikissa prosessin vaiheissa) (akuutin) tiedon tarve sote-alan asiakkailla korostuu Vertaisvoimaverkoston perustaminen Omahoidon tukeminen Yhteisöllinen oppimisympäristö
Miten käynnistän some-palveluiden kehittämisen? Sote-ala tietoturvakysymykset estää käytön ÄLÄ USKO! Sosiaalisen median strategia/toimintaohjeet Neuvottelut tietohallinnon kanssa Kohderyhmä? (esim. palvelujen käyttöehdot, missä mediassa kohderyhmä liikkuu) Somen käytön tavoite mitä hyötyä tavoitellaan asiakkaan kannalta Palvelun markkinointi ja aktiivisuus (Jäljet! Reagointinopeus!) Toimintamallista sopiminen työnantajan kanssa työajankäyttö! Tämän voi esittää tosi lyhyesti, sillä Helena Pennanen kertoo seuraavassa esityksessä tästä hankeopinnoista (voi mainita) Onko tässä opintojakson tavoitteet? Opintopisteet 5-7?
Kahvitauko Millaisia kysymyksiä, mietteitä, ihmetystä tai ideoita on tähän mennessä herännyt?
Ajanhukkaa vai näppäriä työvälineitä? Mikä on ajanhukkaa? Näppäriä työvälineitä: Doodle – yhteisen ajan sopimiseen Googlen välineet (googledocs, google-lomake, googlesites) Wikispaces 51.fi – linkkien lyhentäjä Wordpress –blogi Diigo – linkkikirjasto, kirjanmerkkipalvelu Yammer – organisaation palvelimelle asennettava palvelu yhteisölliseen viestintään
Asiakastyöskentelyyn Blogit Wikit (?) Facebook ! Googlesites Twitter (#kysos1234) Skype ! Google+ Tämän voi esittää tosi lyhyesti, sillä Helena Pennanen kertoo seuraavassa esityksessä tästä hankeopinnoista (voi mainita) Onko tässä opintojakson tavoitteet? Opintopisteet 5-7?
Avoimuuden haasteet Tiedosta riskit! varaudu! - Muista salasanakäytännöt! Älä vastaa kyselyihin, joissa pyydetään mitään tunnistetietoja sinusta! käyttäjätunnusten kalastelu Identiteettivarkaudet Haittaohjelmien leviäminen Tekijänoikeudet Pilvipalvelut Tämän voi esittää tosi lyhyesti, sillä Helena Pennanen kertoo seuraavassa esityksessä tästä hankeopinnoista (voi mainita) Onko tässä opintojakson tavoitteet? Opintopisteet 5-7?