Mitä valtakunnalliset alueiden kehittämistavoitteet 2011-2015 merkitsevät erilaisille maaseutualueille? Hyvän asumisen maaseutu Asuinmaaseutu 2012 -

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työ- ja elinkeinoministeriö Mari Anttikoski
Advertisements

MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Suomen aluekehittämisstrategia 2020 VALTAKUNNALLISET MYR -PÄIVÄT Veijo KAVONIUS Aluekehitysjohtaja Työ- ja elinkeinoministeriö Alueiden kehittäminen Jyväskylä.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Hämeenlinnan ja Hattulan Elinkeinostrategia
ITÄMERI-STRATEGIA JA ITÄ-SUOMI ESKO ANTOLA.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
DEMOVERKOSTO Ikärakennemuutosalueiden verkosto Tyyppiverkosto Helsinki Antti Korkka Ylä-Pirkanmaan seutuyhdistys ry | KOKO 24/7.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
MAASEUTUPOLIITTINEN SELONTEKO MAASEUTUPOLIITTINEN KOKONAISOHJELMA ”Maaseutu – hyvinvoinnin lähde” Valmisteluprosessi ja.
Maaseutuvisio Verkosto- ja hanketapaaminen Tampere Hilkka Vihinen.
Johtamiskorkeakoulu Tay
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
Maakunnan yhteistyöryhmä Ylijohtaja Pekka Häkkinen.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
VISIO 2015 Tulevaisuuden metsät - lisää hyvinvointia uusiutuvista luonnonvaroista EHDOTUS : Liite 1.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Keski-Suomen maakuntasuunnitelma Maakuntasuunnitelma.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
EU:n rakennerahastokausi Etelä- ja Länsi-Suomen alueellinen suunnitelma (versio ) ja EU:n komission lähtökohdat kumppanuussopimusneuvotteluihin.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

Mitä valtakunnalliset alueiden kehittämistavoitteet 2011-2015 merkitsevät erilaisille maaseutualueille? Hyvän asumisen maaseutu Asuinmaaseutu 2012 - seminaari Veijo KAVONIUS Aluekehitysjohtaja Työ- ja elinkeinoministeriö Alueosasto Jyväskylä 26.3.2012

Aluekehittämisen keskeisiä teemoja Menestyminen lähtee uusiutumiskyvystä; olennaista on alueiden oppimis- ja uudistumiskapasiteetin vahvistaminen Haaste koulutusjärjestelmälle; elinikäinen oppiminen; tehokas aikuiskoulutus Haaste tutkimus ja kehittämistoiminnalle Haaste työelämälle Osaamisen ja luonnonvarojen hyödyntäminen ovat avaintekijöitä Kaikki potentiaali on saatava tehokkaaseen käyttöön. Politiikan painopiste siirtyy suorista tuista toiminta- ja innovaatioympäristöjen kehittämiseen. Näin lokaalitason merkitys avoimessa taloudessa koko kansantalouden menestyksen näkökulmasta voimistuu (kunnat/kaupunkiseudut). Maankäyttö ja kehittäminen kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa Uudet innovaatiot ja teknologia mahdollistivat ekotehokkuuden erilaisia ratkaisuja ja avaavat uusia mahdollisuuksia yhdyskuntarakenteen kestävälle kehittämiselle, myös ekotehokkaalle ja energiaomavaraiselle maaseudulle. Hajautettu bioenergian tuotanto, maalämpö, ilmapumput, aurinkopaneelit Kompostointi, jätevesien imeyttäminen jne. → Keskittymisen/hajautumisen reunaehdot muuttuvat → Valinnan vaihtoehdot lisääntyvät.

Aluekehittämisen keskeisiä teemoja Tehokas hallinto on kilpailutekijä globaalissa taloudessa Eri hallinnon tasojen sisäinen ja välinen koordinaatio nousee avainasemaan; tehty ministeriö- ja aluehallintouudistus luo hyvän pohjan kehitykselle Keskeisten ministeriöiden on tunnistettava omassa sektoripolitiikassaan (aluestrategiassaan) erityyppiset alueet ja niiden kehittämistarpeet. Aluetasolla keskeiset toimijat ovat maakuntaliitot ja ELYt Lisäksi julkisen sektorin palvelut ja investoinnit/hankinnat ovat tärkeä osa yritysten innovaatio- ja toimintaympäristöjen kehittämistä sekä uusien innovaatioiden luonnissa. Aluepolitiikan käsite muuttuu: Mikä on aluepolitiikkaa ja mikä sektoripolitiikkaa, jossa erilaiset alueet on huomioitu? Samanlaistavasta politiikasta on siirrytty aikaisempaakin selvemmin erilaistavaan ”räätälöityyn” politiikkaan Yksi avainkysymyksiä on kansallisen aluekehittämisen ja EU:n alue-ja rakennepolitiikan tiivis integrointi ja selkeä työnjako.

Alueiden rooli kansantaloudessa Politiikka perustuu edelleen monikeskuksisuuteen. Syntyy erityinen verkostometropolialue, jonka sisällä yhdyskuntarakeen keskittyy kehityskäytävien varrelle. Muualla maassa on pistemäisiä kehitysseutuja ja kehityskäytäviä. Maaseutu ja tila ovat resurssi; maaseutu – luonnonresurssit Maaseudulle avautuu aivan uudenlaisia kehitysmahdollisuuksia Maaseudun vahvuutena ovat luonnonresurssit (ml. mineraalit/kaivokset) Ympäristöystävällisen energian ja raaka-aineiden kysyntä ja hajautettu energiantuotanto vahvistavat maaseudun ja erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen alueiden taloudellisia mahdollisuuksia. Useilla alueilla maaseudun elinkeinorakenteen monipuolistaminen on ´mahdollista. Kaupungit – innovaatiot Kaupunkiseutujen vahvuutena on korkeatasoinen osaaminen Metropolialueella eritysrooli Suuret kaupunkiseudut vahvoina innovaatioekosysteemeinä Käytäntölähtöinen innovaatio-osaaminen ja innovaatioiden kehittäminen kaikkialla Osaamisen ja luonnonresurssien kestävän hyödyntämisen yhdistäminen vahvistaa maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutusta → Maaseudun ja kaupunkien vastakkainasettelusta maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutukseen. Maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutus ja verkostoituminen saavat aikaisempaa vahvemman roolin.

Maaseudun haasteita ja mahdollisuuksia Erot maaseututyyppien välillä ovat suuremmat kuin maaseudun ja kaupungin välillä Kaupunkien läheinen maaseutu: Menestyvät keskuskaupungin vaikutusalueella monesti jopa paremmin kuin keskuskaupunki Olennaista on kasvun hallitseminen Mikä rooli tässä on väestöllä Onko kykyä luoda yritystoimintaa ja vahvaa elinkeinopolitiikkaa Pystytäänkö välttämään maankäyttöristiriidat uusien asukkaiden, uuden yritystoiminnan ja vanhan kulttuurin välillä Laajemmassa yhteydessä yhdyskuntarakenne on olennainen; miten luodaan kestäviä ratkaisuja Liikenneratkaisut, raideliikenne, muu julkinen liikenne, uudistuva energian käyttö pientaloissa ja pienissä taajamissa Miten palvelut pystytään järjestämään ja turvaamaan Suhde keskuskaupunkiin Ydinmaaseutu: Supistuva alue Tilakohtaisesti ja alueellisesti keskittyvä maatalous Ympäristö saattaa olla ongelma tulevaisuudessa

Maaseudun haasteita ja mahdollisuuksia Harvaan asuttu maaseutu: Väestö ikääntyy Joillakin alueella maahanmuutto Venäjältä lisääntyy Metsäsektorin rakennemuutos vaikuttaa merkittävästi Pienimuotoisen jalostusteollisuuden tukeminen, metsäalan kone- ja metalliteollisuuden osaamisen säilyttäminen on tärkeää Uusiutuva energiantuotanto mahdollisuutena Yritysten monialaisuus avainasemassa Haasteena erityisesti Itä-Suomi: väestö/asutus vähenee, palvelurakenteen säilyttäminen haasteellista; toisaalta Pietarin markkinat antavat mahdollisuuksia Etäisyydet edellyttävät palvelujen tarjonnassa uudentyyppisiä ratkaisuja: palveluja pyörien päällä

Ikääntyminen haasteena Työmarkkinoilta poistuu enemmän kuin sinne tulee uutta väkeä Työurien pidentäminen alku- ja loppupäästä Koulutuksen ja työelämään siirtymisen parempi kytkentä Työelämän laadun kehittäminen Elinikäinen oppiminen, aikuiskoulutusjärjestelmän kehittäminen Kytkennät innovaatiopolitiikkaan, kykyyn ja haluun uudistaa tuotantotapoja, tuotteita, palveluita jne. Vanhushuoltosuhde muuttuu eri alueilla eri tavalla Tarvitaan lisää peruspalveluja, hyvinvointipalveluja, uusia tapoja tuottaa ja tarjota palvelut Tarvitaan työvoimaa palveluihin, pulaa alueittain Kuntien talous kestää vaihtelevasti Tuotantotoimintaa vahvistettava , mikä on potentiaali Eläkeläiset ylläpitävät ostovoimaa …..

Työikäisen väestön muutos 1975-2010 ja 2010-2040 Lähde: TK, väestöennuste

Valtioneuvoston päätös valtakunnallisista aluekehittämistavoitteista 2011-2015 ”Taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävä Suomi” Sisältää hallituskaudella noudatettavat valtioneuvoston toimivallassa olevat aluepoliittiset linjaukset ja painopisteet. Tarkentaa alueiden kehittämislain ja -asetuksen tavoitteita Sovittaa yhteen eri hallinnonalojen ja maakuntien alueiden kehittämisen tavoitteet. Lähtökohtana hallitusohjelman tavoitteet: Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen Julkisen talouden vakauttaminen Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius 10

Kansallisen ja EU-politiikan yhteensovitus EU:n alue- ja rakennepolitiikalla sekä maaseutupolitiikalla täydennetään ja tuetaan kansallista aluekehittämistä. Politiikat integroidaan tehokkaaksi kokonaisuudeksi. EU-rahastojen tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä tehostetaan. Rakennerahastohallinto yksinkertaistetaan. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Tavoitepäätöksen linjaukset Vahvistetaan alueiden kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta Edistetään väestön hyvinvointia Turvataan kestävä aluerakenne ja hyvä elinympäristö Läpikäyvinä periaatteina aluekehittämisessä ovat: jatkuvasta uusiutumiskyvystä huolehtiminen alueiden vahvuuksien ja kaiken potentiaalin hyödyntäminen alueiden erityispiirteiden huomioiminen . Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Tavoitepäätöksen linjaukset Linjauksissa otetaan huomioon kaupunkien, maaseudun ja saaristoalueiden erilaiset kehittämistarpeet ja niihin perustuvat erilaiset kehittämisvälineet. Päätöksessä on tunnistettu erityyppisten alueiden rooli kansantalouden ja aluetalouden kehityksessä osana kilpailukykyistä ja elinvoimaista Suomea, hyvinvoinnin ylläpitäjinä ja kehittäjinä ja osana kestävää aluerakennetta ja hyvää elinympäristöä. Alueiden erityispiirteet huomioivaa aluekehittämistä ei voida toteuttaa osa-alueiden kehittämisenä toisistaan irrallisena. Vuorovaikutukseen perustuvassa yhdyskuntarakenteessa erikokoiset keskittymät kylistä suuriin kaupunkeihin ja erityyppiset maaseutualueet muodostavat verkostomaisen kokonaisuuden, jossa eri aluetyyppien resurssit ja vahvuudet täydentävät toisiaan. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

1. Alueiden kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden vahvistamiseksi parannetaan elinkeino- ja innovaatiotoiminnan edellytyksiä koko maassa. turvataan koulutuksen saatavuus ja sivistyksellinen yhdenvertaisuus. vahvistetaan koulutuksen työelämäyhteyksiä kaikilla koulutusasteilla. pyritään työvoiman täysimääräiseen hyödyntämiseen. Erityishuomion kohteena nuoret. lisätään uusiutuvaa energiantuotantoa ja parannetaan energiatehokkuutta. hyödynnetään luonnonvaroja kestävällä tavalla. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Erityyppisten alueiden rooli Kaupunkiseudut toimivat vahvoina alueidensa vetureina, monipuolisina ja kansainvälisesti kilpailukykyisinä elinkeino-, innovaatio- luovuus- ja osaamisympäristöinä. Metropolialueen ja suurten kaupunkiseutujen kehittämisellä parannetaan niiden kykyä palvella alueensa ja ympäröivien alueiden väestöä erikoistuneella palvelutuotannolla. Keskeisiä tavoitteita ovat myös kansainvälisen kilpailukyvyn lisääminen, eheän yhdyskuntarakenteen kehittäminen ja sosiaalista kestävyydestä huolehtiminen. Suurten kaupunkiseutujen rooli kansallisen innovaatiostrategian toteuttajina ja innovaatioiden kasvualustoina on keskeinen. Suurten kaupunkiseutujen kansainvälistä yhteismarkkinointia kehitetään yhteistyössä valtion kanssa ulkomaisten sijoittajien saamiseksi investoimaan Suomeen. Vetovoimaisten innovaatiokeskittymien luomiseksi valmistellaan neuvottelumenettely ja kasvusopimuksia, jotka edistävät yhteistyötä ja voimavarojen koordinoitua käyttöä kaupunkiseutujen ja valtion keskeisten toimijoiden välillä. Sopimuksilla tähdätään koko maan talouskasvun vauhdittamiseen ja kansallisen innovaatiostrategian toteuttamiseen. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Erityyppisten alueiden rooli Maaseutu on yksi suomalaisten hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kilpailukyvyn lähde. Maaseudun voimavarat, kuten tila, hiljaisuus, väljä asutus, puhdas luonto ja luonnonvarat sekä uusiutuva energia ja paikalliset ratkaisut sen hyödyntämisessä ovat tärkeitä kestävässä kehityksessä sekä vihreän ja luovan talouden kysyntään vastaamisessa. Saaristo- ja vesistöalueiden kehittämisessä korostetaan saariston vetovoimaa ympärivuotisessa ja osa-aikaisessa asumisessa sekä matkailussa ja muussa virkistyskäytössä. Saaristopolitiikalla vähennetään meren ja vesistöjen rikkoman rakenteen aiheuttamia haittoja ja lisäkustannuksia elinkeinoelämälle ja saaristoyhdyskunnille. Siinä otetaan huomioon saariston kulttuuri-, virkistys-, luonto- ja ympäristöarvot. Aluekehityksen kannalta on tärkeää saada suurten keskittymien ulkopuoliset yritykset ja toimijat mukaan kysyntä-, käyttäjä- ja työelämälähtöisten innovaatioiden kehittämiseen sekä kansallisiin ja kansainvälisiin innovaatioverkostoihin. Kysyntä-, käyttäjä- ja työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa edistetään rakentamalla julkisille palveluille kuntien, valtion ja muiden toimijoiden yhteistyöllä kehittämisympäristöjä ja luomalla edelläkävijämarkkinoita. Maaseutumaisilla alueilla tarvitaan aktiivisia toimijoita rakentamaan paikallisia innovaatioyhteisöjä ja yhdistämään paikallinen osaaminen laajempiin tieto- ja osaamisverkostoihin sekä resursseihin. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

2. Edistetään väestön hyvinvointia uudistamalla kuntarakenne mahdollistamaan yhdenvertaisten kunnallisten palvelujen saatavuus koko maassa. kannustamalla kuntia palvelutuotannon strategiseen tarkasteluun (palvelustrategiat). lisäämällä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyötä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. huolehtimalla sosiaalisesta kestävyydestä edistämällä terveyttä ja vahvistamalla ennaltaehkäiseviä ja varhaisen puuttumisen toimintamalleja. parantamalla eri väestöryhmien osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia sekä huolehtimalla lähidemokratiasta. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Erityyppisten alueiden rooli Koko maata koskevan kuntauudistuksen tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva kestävä ja elinvoimainen kuntarakenne. Uudella kuntarakenteella pyritään turvaamaan laadukkaat ja yhdenvertaiset kunnalliset palvelut koko maassa. Maakuntakeskukset, teolliset keskukset sekä seutukaupungit ovat keskeisessä roolissa, kun etsitään ratkaisuja elinkeinoelämän uudistumiseen, yhteyksien rakentumiseen sekä peruspalvelujen turvaamiseen erityyppisillä kaupunkiseuduilla. Valtion ja kaupunkiseutujen välille luodaan sopimuksia, joissa sitoudutaan vahvistamaan kaupunkiseutujen sosiaalista kestävyyttä. Erityistä huomiota kiinnitetään kaupunkiköyhyyden ja sosiaalisen segregaation vähentämiseen. Kaupunkiseutujen kehittämisessä on harjoitettava positiivista erityiskohtelua. Määrärahoja kohdennetaan alueille, joilla on korkea työttömyys, paljon vuokralla asuvia ihmisiä ja korkea maahanmuuttajien osuus väestöstä. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

3. Turvataan kestävä aluerakenne ja hyvä elinympäristö vahvistamalla monikeskuksista aluerakennetta. eheyttämällä yhdyskuntarakennetta laadukkaalla kaavoituksella ja aiesopimuksilla. turvaamalla hyvät liikenne- ja viestintäyhteydet kotimaassa ja kaikkialle maailmaan. huolehtimalla elinympäristön turvallisuudesta ja varautumalla onnettomuus- ja häiriötilanteisiin. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Erityyppisten alueiden rooli Alueiden kehittämisessä tavoitteena on väestön hyvinvointia tukevan ja laadukkaan elinympäristön luominen ja siitä huolehtiminen. Yhdyskuntarakennetta eheytetään ja sen toimivuutta parannetaan ottaen huomioon erilaisten alueiden ominaisuudet ja tuleva kehittyminen. Yhdyskuntarakennetta kehitetään siten, että palvelut ja työpaikat ovat hyvin eri väestöryhmien saavutettavissa. Monikeskuksisuus on maan kehittämisessä vahva kilpailutekijä. Monikeskuksisen aluerakenteen solmukohdat tasapainottavat aluerakennetta ja toimivat maan sisäisessä työnjaossa omiin vahvuuksiinsa erikoistuneina keskuksina. Suurten kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen eheyttäminen ja toimivuuden parantaminen on yksi tärkeimpiä painopisteitä ilmaston muutoksen hillitsemisessä, hyvinvoinnin turvaamisessa ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantamisessa. Kestävällä yhdyskuntarakenteella turvataan kaupunkien ekosysteemipalvelut ja luonnon monimuotoisuuden säilyminen. Suurten kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja seudullisen maankäytön tehostamista edesautetaan laadukkaalla kaavoituksella, aiesopimuksilla sekä lainsäädännön muutoksilla. Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL-politiikka) ratkaisuissa palvelujen ja elinkeinojen ohjaus otetaan paremmin huomioon. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Erityyppisten alueiden rooli Kaupunkien läheisen maaseudun kestävä yhdyskuntakehitys perustuu palvelukykyisiin kyliin ja taajamiin, joiden kehittymistä voidaan edistää hyvällä maankäytön ja rakentamisen suunnittelulla. Niissä kylissä ja taajamissa, joissa on kasvua, uuden rakentamisen ja palvelujen tulee tukea nykyisten palvelujen toimintaa. Ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö valmistelevat yhteistyössä maakuntien liittojen ja muiden sidosryhmien kanssa tavoitteellisen pitkän tähtäyksen aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuvan. Samassa yhteydessä määritellään myös se, miten monikeskuksisuutta voidaan tehokkaasti käyttää toimintojen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

4. Aluekehittämisen erityiskysymyksiä Rakennemuutoksiin vastaaminen ennakointijärjestelmän vahvistaminen Metropolialueen kilpailukyvyn vahvistaminen aiesopimuskäytännön vahvistaminen, metropolilaki Suurten kaupunkiseutujen toimintaedellytysten turvaaminen aiesopimusten vahvistaminen Harvaan asuttujen alueiden kehittäminen Itä- ja Pohjois-Suomen kehittäminen Itä- ja Pohjois-Suomi-strategian valmistelu Pohjoisen ulottuvuuden hyödyntäminen Venäjä, Barents, Itämeren alue, arktinen alue Aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius

Harvaan asuttujen alueiden kehittäminen Tasapainoinen aluekehitys ja kansalaisten tasa-arvo edellyttävät vahvaa ja suunnattua kehittämistä harvaan asutuille alueille, jotka kattavat mosaiikkina yli puolet Suomen pinta-alasta ja joilla elää noin puoli miljoonaa vakituista asukasta. Kuten Euroopan unionin tasolla, tarvitsee harvaan asuttu alue myös kansallista, omista erityispiirteistään lähtevää politiikkaa, erilaisia ratkaisuja ja kehittämistoimia kuin muu Suomi. Harvaan asuttujen alueiden elinvoimaisuus edellyttää saavutettavuutta, tietoliikenneyhteyksien toimivuutta, alueen kytkeytymistä kehittämisen ja oppimisen verkostoihin sekä paikallisiin ratkaisuihin perustuvaa monipuolista elinkeino- ja palvelurakennetta. Uudistuminen on välttämätöntä ja edellyttää julkisen ja yksityisen sektorin uudenlaista yhteistyötä, palvelujen hankintamenettelyjen kehittämistä, innovointia sekä eri hallinnonalojen toisiaan tukevaa toimintaa.