Maija-Leena Kemppi Koulutuskeskus Salpaus,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Työhönvalmennuksella työelämään
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
A w a i l a b l e Ammatillista täydennyskoulutusta kansainvälisissä tai kulttuurisesti monimuotoisissa työyhteisöissä ja monikulttuurisessa asiakastyössä.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Oulun aikuislukio 2014.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
FUAS Kielet ja viestintä
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Hanke pähkinänkuoressa
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Suomeen muuttaneiden alkuvaiheen ohjaus ja osaamisen kehittäminen ESR valtakunnallinen kehittämishanke (Toimintalinja 2; työllistymisen ja.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kulttuurienvälinen viestintä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Hanke
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

MONIKULTTUURISESTA OPETUKSESTA Maahanmuuttajan ja oppilaitoksen näkökulma Maija-Leena Kemppi 13.8.2010 Koulutuskeskus Salpaus, Kieli-, kulttuuri- ja maahanmuuttajakoulutus

Koulutuskeskus Salpaus Kieli-, kulttuuri ja maahanmuuttajakoulutus Henkilöstöä yhteensä n. 40 Kansainvälisten kommunikointivalmiuksien ja monikulttuuristen yhteistyötaitojen kehittämistä tukevat koulutus- ja kehittämispalvelut Työelämän kielikoulu Työelämän vaatimuksiin vastaavaa koulutusta (suomen kielen lisäksi) 11 eri kielellä. Koulutusohjelmien laajuus 5 – 15 ov ilta- ja monimuoto-opiskelu, kielimatkat ja kielikurssit eri maissa Yrityskoulutusta ja yksityisopetusta

Maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuskoulutus Maahanmuuttajien kieli- ja kotoutumiskoulutus (Lahti, Heinola, Riihimäki): Nonstop-koulutus: n. 20000 opiskelijatyöpvää Lahdessa: Taitotasot A1.3 – B1.2 ( tasot 1 – 4) Yleiseen kielitutkintoon valmentava koulutus Samat koulutusohjelmat tarjolla myös ilta- ja monimuoto-opetuksena Työpajatyyppinen suomen kielen koulutus: kielen oppiminen yhdistetään kädentaitoihin ja tekemällä oppimiseen Työelämään ja ammatillisiin opintoihin valmentava koulutus: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavat koulutukset, 2 ryhmää Lahdessa, 1 ryhmä Heinolassa (44 opisk) 40 ov (OPH) Eri ammatti- ja koulutusaloille valmentavat koulutukset: kaupan ala, hoiva-ala, metalli, kuljetus- ja logistiikka… (työvoimakoulutuksena) Oppisopimukseen valmentavat koulutukset, 6 kk (työvoimakoulutuksena) Työyhteisöjen monikulttuuristumista tukeva koulutus ja valmennus Valmistautuminen työperäiseen maahanmuuttoon: yrityksille ja maahanmuuttajatyöntekijöille suunnitellut koulutustuotteet

Muita tuotteita Esimerkkejä: Lahden kaupungin koulutus – Alueellisen kansainvälistymisen haasteet, yhteistyötaidot, sähköinen viestintä jne. Esim. Shanghain kanssa tehtävä yhteistyö yli 5 v. – Kehittyvien maiden/alueiden kanssa tehtävä koulutusyhteistyö Erilaiset projektit ja hankkeet Työperäiseen maahanmuuttoon liittyvä koulutusohjelmien ja palvelujen kehittäminen – Liikkuvat työmarkkinat

Asiakkaat Vuosittain noin 2000 opiskelijaa (sekä maahanmuuttaneita että suomalaisia) Päivittäin 100 – 200 (päivä- ja iltakoulutus) Asiakasryhmät Maahanmuuttajat Yritysten kansainvälistä yhteistyötä tekevät henkilöt Yritykset ja julkisen sektorin organisaatiot (paikalliset, valtakunnalliset ja kansainväliset)

Kehitysnäkymiä ja haasteita Yksiköllä merkittävä rooli, kun Päijät-Häme alueena varautuu kansainvälistymiseen ja monikulttuuristumiseen - Työperäinen maahanmuutto Kilpailu osaavasta työvoimasta Kansainvälinen yhteistyö – Operationaalinen kyky toimia kansainvälisesti Kielen oppimiseen ja monikulttuurisuustaitojen kehittämiseen liittyvät hankkeet uuden teknologian ja verkostojen avulla

Monikulttuurisuus – mitä se on? Monikulttuurisuus sanasta Multicultural ->tietyllä alueella asuu tai tietyssä toiminnassa on mukana useiden kulttuuriryhmien edustajia. Vrt. Kulttuurienvälinen = Intercultural ja Cross- cultural (taitoja, viestintää, osaamista kuvataan näillä termeillä) -> kulttuurienvälisyys tai interkulttuurinen, tarkoitetaan aktiivista vuorovaikutusta eri kulttuurien välillä

Monikulttuurisuus koulutuksessa Koulutuksen järjestäjien on osattava huomioida toiminnassaan ja eri käytännöissä erilaisia kulttuuritaustoja edustavien opiskelijoiden erityistarpeet. (Valjus, 2006b) 13 Eri kulttuureita edustavien henkilöiden erilaisten ajattelu- ja käyttäytymistottumusten takia tilanteiden etenemistä on usein kulttuurienvälisessä vuorovaikutuksessa vaikeampi ennustaa verrattuna yksikulttuuriseen yhteisöön. Yhteisön jäsenien kulttuurierot voivat aiheuttaa myös ristiriitoja. Riistariidat voivat syntyä joko erilaisista toimintatavoista johtuvista väärinymmärryksistä tai todellisista näkemyseroista. (Valjus, 2006b) Opetuksen monikulttuurisuus tulee yleensä esille juuri kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa (eli taidoissa) (Valjus, 2006a)

Sopeutuminen on kahden kauppa Integraatiolla eli kotoutumisella on kaksi osapuolta: maahantuleva (opiskelija) ja vastaanottava taho (oppilaitos) Molempien tulee oppia uusia taitoja ja sopeutua uuteen tilanteeseen -> sopeutumisprosessi käynnistyy molemmissa osapuolissa Maahanmuuttajien tulee oppia suomalaisen yhteiskunnan pelisääntöjä ja uuden ympäristön asettamia vaatimuksia Oppilaitosten edustajien tulee oppia myös uusia taitoja ja ottaa toiminnassaan huomioon maahantulijoiden erilainen tapa oppia, opiskella ja toimia vuorovaikutus(oppimis)tilanteissa

Maahanmuuttajat koulutuksessa V ain maahanmuuttajille suunnatut koulutukset Kotoutumiskoulutus Maahanmuuttajien valmentava (valmistava) koulutus (MaVa, Valko jne.) Maahanmuuttajien hakeutumisvaiheen koulutukset (ammattialoille valmentavat koulutukset) Maahanmuuttajat suomalaisten kanssa samoissa ryhmissä Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa Maahanmuuttajat vapaan sivistystyön koulutuksessa

MONIKULTTUURINEN TIETOISUUS MONI-KULTTUURINEN OPETTAJUUS ? MONIKULTTUURINEN OHJAUS JA OPETUS LÄHTÖTASO JA OSAAMISEN TUNNISTAMINEN KULTTUURIEROJEN HAVAITSEMINEN OPISKELIJAN TAUSTAN TUNTEMUS OMAN KULTTUURI-IDENTITEETIN TUNNISTAMINEN OPISKELIJAN OHJAUS ELÄMÄNTILANNE JA KULTTUURISEN INTEGRAATION VAIHE MONI-KULTTUURINEN OPETTAJUUS ? AKKULTURAATIO-PROSESSIN YMMÄRTÄMINEN OPETUS- JA OPISKELU- JÄRJESTELYT LISÄ- JA TUKIOPETUS VIESTINTÄTAIDOT MONIKULTTUURISESSA OPETUKSESSA OHEISVIESTINTÄ JA SELKOKIELIS-TÄMINEN HENKILÖKOH-TAISTAMINEN

Oppilaitosten ja yritysten (työssäoppimispaikkojen) monikulttuurisuusvalmennus Mitä erilaisen kieli- ja kulttuuritaustan omaava työntekijä/ opiskelija tuo työyhteisöön/ oppilaitosyhteisöön/ opiskelijaryhmään ? Mitä työyhteisössä/oppilaitosyhteisössä tapahtuu, mitä siinä muuttuu ? Minkälaista kulttuurista osaamista, tietoja ja taitoja eri osapuolilla tulisi olla ? Miten erilainen kieli- ja kulttuuritausta on otettava huomioon työpaikkaohjauksessa/ opiskelijan ohjauksessa ? Opas monikulttuuriseen työpaikkaohjaukseen

Ohjaus kulttuurien välisen kohtaamisen kentässä Kulttuurienvälinen ohjauksessa tärkeää on sellaisen kohtaamisen kentän rakentaminen, jossa ohjattava ja ohjaaja voivat erilaisista taustoistaan ja kokemusmaailmoistaan huolimatta ymmärtää toisiaan ja asettaa ohjaukselle yhteisiä tavoitteita Oppilaitoksen/ kouluttajan odotukset, kokemukset ja osaamis-vaatimukset Opiskelijan omat kokemukset, odotukset, käsitykset, tulkinnat oppimisesta ja osaamisesta Kohtaaminen - tutustuminen - kunnioitus - ymmärtäminen - luottamuksen rakentaminen

Monikulttuurisuus ja verkot? Opening-hanke tärkeä kahden tärkeän taidon kehittämisessä - toimiminen verkoissa ja verkostoissa eri apuvälineiden avulla

Salpauksen ja Otavan Opening-hanke Koulutus koostuu kolmesta osiosta: Osio 1: Monikulttuurisen opetuksen ja ohjauksen haasteet Lähipäiviä 2 ja verkkopäiviä 3 Osio 2: Monikulttuurisen kohtaamisen taidot: selkokielen käyttö, kulttuurierojen esiintulo viestintätilanteissa ja niiden tulkinnassa, kulttuurien kohtaaminen oppilaitoksen arjessa   Lähipäiviä 2 ja verkkopäiviä 3

Jatkoa Osio 3 Sosiaalisen median oppimisympäristöjen kouluttaminen: kuinka hyödyntää sosiaalisen median kanavia vieraskielisessä tai kielen kehityksessä tukevassa opetuksessa: työskentelyä pajoissa ja verkossa, sisältöjen luominen, testaaminen ja verkoston luominen

Kohderyhmä ja aikataulut Oppilaitosten johto sekä oppilaitosten ammatilliset ja ohjaavat opettajat ja muu ohjausvastuussa oleva henkilöstö, opintosihteerit ja muiden tukipalvelujen henkilöstö Koulutuksen järjestämisalue/-alueet: Lahti, Mikkeli ja valtakunnallisesti etänä Alustava aikataulu toteutuksista: 9.2010 – 12.2012 Paja 1. 14.10. – 15.10.2010, Muut ajat ilmoitetaan myöhemmin