Tietoturvallisuuden hallinta VIP:issä Virtu-luottamusverkosto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Verkkoasioinnin uudistaminen – suuntaviivoja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PK-kehittämispalvelut
Olavi Manninen Tietoturvapäällikkö
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Projektisalkun hallinta
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Tietohallinnon sopimusjuridiikkaa eräitä näkökohtia
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Etäkäyttö ja tietoturvatasot
Tiken näkemys | Hellstedt / Lehto | VIPin viisi palvelua - mitä ne ovat, milloin ne tulevat ja miten ne vastaanotetaan? Tiken näkemys Ari Hellstedt.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Vesienhoidon aikataulut TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu Alueellinen toteutusohjelma Toimenpiteiden seurantajärjestelmä.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ulla Rönnberg Aikis –hankkeiden IV käsikirjoitusseminaari AIKUISTEN MAAHANMUUTTAJIEN KIELIKOULUTUS-
Viestintäsuunnitelma
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Yliopistojen yhteistyö plagiaatintunnistusjärjestelmän hankinnassa ja käyttöönotossa Aalto, LTY, Taideyliopisto, TTY, UEF, VY Minna Vänskä, kehitysasiantuntija.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Tietohallinnon tehtävät vuosikellossa
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Johdatus luottamusverkostoihin
Yhtenäiset metatiedot ja tietorakenteet (284) (VM003:00/2007) Ohjausryhmän kokousmuistio Pekka Kuittinen projektipäällikkö.
VIRTU ja tietoturvatasot VIRTU ja tietoturvatasot VIRTU/HAKA seminaari Erja Kinnunen VK/VIP.
Dataportaali, Palvelutietovaranto, Yhteentoimivuusportaali Strateginen ohjausryhmä Mariankatu 9, nh Nousukausi Osallistujat VM: Mikael Vakkari,
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Travelin ja Rondon federointi Jouko Junttila projektipäällikkö Hallinnon ohjaus Valtiokonttori.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Tietoturva Kieku-tietojärjestelmähankkeen infotilaisuus Merja Aarnivuo-Seppinen Valtiokonttori Tilaisuus, Esittäjä.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 1/5
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Yrityksen projektisuunnitelma
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
THL verkkokoulut Kokonaispalvelu
Tavoitteet ja mittarit 2015
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
TAHE keskitetty toimintamalli
TP 7 agenda Ei-toiminnalliset vaatimukset
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
ISO/IEC vaatimustenmukaisuus maksajavirastotehtävissä
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 4 agenda Toiminnallisuuden läpikäynti I (Henkilöstöhallinto)
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 9 agenda Yhteenveto.
Kansallinen palveluväylä
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI)
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Esityksen transkriptio:

Tietoturvallisuuden hallinta VIP:issä Virtu-luottamusverkosto Tommi Simula Tietoturva-asiantuntija (CISSP, GSEC, MCSE) Tietoturvapalvelut Valtion IT-palvelukeskus 12.1.2012

Agenda Tietoturvallisuuden hallinnan lähtökohdat VIP:in palveluissa VIP Tietoturvallisuus 1.0 Hankkeissa VIP Tietoturvallisuus 1.0 Jatkuvissa Palveluissa Liittyminen Virtu-luottamusverkostoon 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Tietoturvallisuuden hallinnan lähtökohdat Sisäiset velvoitteet Valtiokonttorin/VIPin tietoturvapolitiikka ISO27001 –standardiin pohjautuva tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä Ulkoiset velvoitteet Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa 1.7.2010/681 VAHTI 02/2010 - Ohje tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa annetun asetuksen täytäntöönpanosta Julkisuuslakiin 621/1999 liittyvät määräykset Henkilötietolaki 22.4.1999/523 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Miten tietoaineistot vaikuttavat tietoturvatason valintaan salassa pidettävät tiedot ST I Erittäin salainen ST II Salainen ST III Luottamuksellinen ST IV Käyttö rajoitettu PERUSTASO ERITYISTASO KORKEA TASO KOROTETTU TASO TURVATTAVAT KOHTEET

Miten tietoturvallisuus toteutetaan? Uusissa palveluissa osana hankkeen elinkaarenhallintaa, keskeisessä roolissa kilpailutuksessa edellytettävät tietoturvallisuutta koskevat vaatimusmääritykset VIP Tietoturvallisuus 1.0 hankkeissa -toimintamalli Jatkuvien palveluiden osalta edellytetään tietoturvatasojen ja muiden keskeisten palvelun tuottamiseen liittyvien toimintamallien saavuttamista VIP Tietoturvallisuus 1.0 jatkuvissa palveluissa - toimintamalli 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Miten tietoturvallisuus toteutetaan? Hankevaihe Tietoturvallisuus hankkeen suunnittelussa, kilpailutuksessa ja tuotantoon hyväksymisessä Tuotantovaihe – jatkuva palvelu Tietoturvallisuuden vuosikello 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Suunnittelun ja kilpailutuksen tietoturva-vaatimukset VAHTI 03/2011 – Valtion ICT-hankintojen tietoturvaohje 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Tietoturvavaatimusten osa-alueet Perustaso Korotettu taso Korkea taso Tietoturvatasovaatimukset (TTA 681/2010, VAHTI 2/2010) ST IV / III / II –tasojen tietoaineiston käsittelykyky ICT-varautumisen vaatimukset - VM-hanke, jolla vaatimukset viimeistellään ja virallistetaan, tässä käytetty luonnosversion vaatimuksia 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Vaatimusalueet Tekniset vaatimukset Sovelluskehityksen vaatimukset Palvelun tuottamiseen käytettävän palvelin- ja tietoliikenneympäristön, sekä käyttöpalvelutoimittajaa koskevat yleiset tietoturvavaatimukset Perustuvat yleisiin best practice –malleihin Sovelluskehityksen vaatimukset Vaatimukset palvelussa tai palvelulle tuotettavalle sovelluskoodille ja sovelluskehitysprosessille Lähtökohtana ensivaiheessa SANS/CWE Top25 ja OWASP Top Ten 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Vaatimusalueet Hankittavan kohteen erityisvaatimukset Esim. riskianalyysin pohjalta tuotettavat, juuri tätä hankintaa koskevat tietoturvavaatimukset Jatkuvassa palvelussa edellytettävät asiat Ennen hankkeen hyväksyntää edellytettävät jatkuvan palvelun tietoturvaprosesseihin liittyvät vaatimukset Perustuvat VIP Tietoturvallisuus Jatkuvissa Palveluissa 1.0 –toimintamallin mukaiseen tietoturvallisuuden vuosikelloon 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Jatkuvilta palveluilta edellytettävät tietoturva-asiat Kun palvelu on toiminnassa ns. jatkuvana palveluna, siltä tulee edellyttää tiettyjä vaatimuksia. Palvelun tulee täyttää tietoturvatasojen mukaiset perustason vaatimukset palvelun käyttöönoton yhteydessä ja korotetun ja korkean tason osalta erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti. Valtion IT-palvelukeskus on sitoutunut täyttämään korotetun tietoturvatason vaatimukset kaikissa keskeisissä palveluissa vuoden 2013 loppuun mennessä 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Hyväksymiskriteeristö jatkuviin palveluihin siirtoon Projekti- tai hankepäällikkö vastaa jatkuviin palveluihin siirrosta osana hyväksymistestausta Palvelun auditointi hyväksymistestauksen yhteydessä Auditointiin sisältyy minimissään määriteltyjen tietoturvatasojen ja ICT-varautumisen vaatimusten, sekä vaatimus-excelin välilehdellä 6 määritellyt ennen palvelun käyttöönottoa vaadittavien kohtien tarkastus Kaikki tekniset vakavat havainnot ja poikkeamat tulee olla korjattu ennen käyttöönottoa tai siirtoa jatkuviin palveluihin Muista merkittävistä havainnoista tulee olla aikataulutettu korjaussuunnitelma Asetetut vaatimukset lisätään palvelun turvallisuussopimuksen liitteeksi 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

VIP Tietoturvallisuus Jatkuvissa Palveluissa 1.0 -toimintamalli Järjestelmän ja ympäristön perustiedot ja kuvaukset Turvallisuuskuvaus, järjestelmäkuvaus, rekisteriselosteet ICT-riskien arviointiprosessi Arvioidaan vuosittain, kehitys- ja korjaustoimenpiteiden etenemisen seuranta 2-4 kertaa vuodessa Toipumissuunnitelma(t) Palvelu- tai järjestelmäkohtainen yksityiskohtainen suunnitelma teknisistä häiriöistä toipumiseen Häiriöviestinnällä keskeinen rooli 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

VIP Tietoturvallisuus Jatkuvissa Palveluissa 1.0 -toimintamalli 5. Palvelun auditointisuunnitelma sekä suoritettavat säännönmukaiset auditoinnit Säännölliset tietoturva-auditoinnit palvelun kriittisyyden ja siinä käsiteltävien tietojen vaatimusten mukaan Valtiokonttori osallistuu VM:n rahoittamaan haavoittuvuusskannauspalvelu-hankkeeseen ja kaikki keskeiset palvelut liitetään tähän palveluun 6. Sopimusten katselmointi tietoturvallisuuden osalta Vuositasolla katselmoidaan sopimusten toteutuminen 7. Tietoturvallisuuden liittäminen toimittajayhteistyöhön Säännöllisissä toimittajatapaamisessa tietoturva-asiat ovat asialistalla (poikkeamat, raportit, kehitys) 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

VIP Tietoturvallisuus Jatkuvissa Palveluissa 1.0 -toimintamalli 8. Tietoturvapoikkeamien hallinta ja raportointi Häiriötilanteiden hallinta, eli vastuut, yhteyskanavat ja eskalointi tietoturvapoikkeamien tai niiden epäilyjen ilmetessä 9. Tietoturvallisuuden vastuunjakotaulukko Kuvaus tietoturvallisuuden vastuista sidosryhmittäin ja rooleittain Suosituksena RACI-malli 10. Palvelun tietoturvallisuuden vuosikello Miten edellä kuvatut toimenpiteet sidotaan organisoituun ja säännölliseen toimintamalliin 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Tietoturvallisuuden vuosikello - esimerkki 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti

Liittyminen Virtu-luottamusverkostoon Palvelun omistaja (VIP) asettaa palveluun liittymisen edellytykset tietoturvallisuuden osalta. Virtu IdP -palvelun osalta asiakkaan IdP- palveluympäristöltä edellytetään tietoturvatasojen korotettua tasoa. Palveluun liittyvä organisaatio tilaa auditoinnin VIP:iltä. Auditointiin sisältyy organisaation arviointi sekä IT-arviointi. Jos poikkeamia löytyy, tehdään toimenpidesuunnitelma poikkeamien korjaamiseksi. Virtun kannalta on tärkeätä, että organisaatiolla ei ole kriittisiä poikkeamia, jotka vaarantaisivat sekä liittyvän organisaation, Virtu-palvelun sekä mahdollisesti myös muiden palvelua käyttävien asiakkaiden tietoturvallisuuden. Kun kriittiset poikkeamat on korjattu ja muiden merkittävien poikkeamien osalta on luotu aikataulutettu toimenpide- suunnitelma, voi organisaatio liittyä palveluun.

Kysymyksiä? VIP Tietoturvapalvelut Asiantuntija- ja konsultointipalvelut Tietoturvapäällikköpalvelu Koulutuspalvelut Auditointi- ja tarkastuspalvelut vip.tietoturva@valtiokonttori.fi VIP Tietoturvallisuuden Työkalupakki http://www.valtiokonttori.fi/Public/Default.aspx?nodeid=21701 Kysy tietoturvallisuudesta http://valtiokonttori.fi/Public/default.aspx?nodeid=24747 7.12.2011 Palveluiden läpikäynti