Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä 15.6.2006 Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
TIETOVERKOISSA TOIMIVA KIRKKO Ajankohtaista kirkon tietohallinnosta Kirkon hallintovirkamiehet ry Seinäjoki Aimo Karjalainen tietohallintojohtaja.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
ALUSTAVA KOULUTUSOHJELMA
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Kuusamon kunnan tietohallinto
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Tietohallintostrategia
Porin kaupunki Tietohallinto Jesse Pihlajamäki
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Evankelis-luterilainen kirkko Tietohallintostrategia Esitelmä Lauri Lehto.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
HUKILO Huomispäivän kirjaston logistiset ratkaisut HelMet-kirjastojen kehittämisohjelma ja toimenpidesuunnitelma Ver
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
TIMEKuntaTIMEKuntaIT TIME-putki Julkishallinnon tietohallinnon uudistaminen - Uudet rakenteet - Uudenlainen yhteistyö - Uudet toimintatavat - Uudet (sähköiset)
Valtionhallinnon IT- strategia
1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi.
Julkisen hallinnon IT-toiminnan kehittämistilanne ja IT-tarkastuksen vaikutukset kehittämiseen Ylijohtaja Silja Hiironniemi Valtiontalouden tarkastusviraston.
Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Katsaus HUS- Tietotekniikan liikelaitokseen
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Strategia ”Uudelle tasolle” Kriittiset menestys- tekijät GT luo ympäristön tenniksessä kehittymiseen ja siitä nauttimiseen GT on Suomen laadukkain tennisseura.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Kansallinen hanke: Kiila/UNA Tietohallinto Tarja Vellonen.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta -hanke Haka-käyttäjien kokoontuminen Mikael Linden tieteen tietotekniikan keskus CSC.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Sote-uudistuksen toimeenpano
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä 15.6.2006 Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas hallinto

Valtion tietohallinto 2005 Virastoja 128 Toimipisteitä 2 600 Henkilökunta 120 000 Tietohallintohenkilöstö - Osuus koko henkilöstöstä 4 004 3,6 % Tietohallintomenot - palvelujen osto - oma henkilöstö - laitteet 648 m€ 212 m€ 180 m€ 94 m€ Työasemia yhteensä - asiakkaiden käytössä 174 500 18 300

Tietohallinnon menot menolajeittain vuosina 1998–2005 (kasvua 8,7 % vuodesta 2004)

Mitä tehdään itse ja mitä on ulkoistettu Oman tietohallinto-henkilöstön työajan jakautuminen eri tehtäviin % Ulkopuolisten palvelutoimittajien käytön jakautuminen eri tehtäviin Perustietotekniikkapalvelut 41 28 Tukitoimintojen tietojärjestelmäpalvelut 9 4 Ydintoimintojen tietojärjestelmäpalvelut 30 63 Muut tietohallintotehtävät 20 5 100

Muutoksen lähtökohdat Tuottavuus © 2003 Accenture All Rights Reserved. Tehokas IT Hallinnon kehittäminen * parempia palveluja * uusia tapoja toimia * rakennemuutoksia

Valtion IT-toiminnan johtamis- ja organisaatiomalli VALTIONEUVOSTO Ministeriryhmä, Valtiovarainministeriö Valtion IT-johtoryhmä Valtion IT-johtaja Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Valtion IT-palvelut Valtion IT- toiminnan koordinaatioryhmä VAHTI Hallinnonalat M1 M2 M3 M4 M5 Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja Hallinnonalan IT-johtaja V1 V2 V3 V1 V2 V3 V1 V2 V3 V1 V2 V3 V1 V2 V3

Valtionhallinnon IT- toiminnan strategiset linjaukset Tyytyväiset asiakkaat, joustavat palvelut Tietoa hallinnosta ja sen toiminnasta on tarjolla asiakkaille helposti ja ymmärrettävästi. Valtionhallinnon palvelut on rakennettu asiakaslähtöisesti ja kattavasti. Tehokas, turvavallinen, verkottunut hallinto IT -toiminta tukee ja mahdollistaa valtionhallinnon tuottavuuden parantamista, poikkihallinnollista toimintaa ja rakennemuutoksia. Valtionhallinnon IT –ympäristö on yhtenäinen sekä teknisesti ja tietosisällöllisesti yhteentoimiva. IT –toiminta on kustannustehokasta ja sitä ohjataan konsernimaisesti. IT -toiminnan palvelutaso ja riittävä tietoturvan taso on varmistettu kaikissa olosuhteissa. IT –peruspalvelut tuotetaan keskitetysti Valtionhallinnon IT –osaaminen ja asiantuntijuus yhdistettynä hallinnon toiminnan tuntemukseen on sekä laadullisesti että määrällisesti riittävää ja se on kohdistettu painopistealueiden mukaisesti.

Tyytyväiset asiakkaat, Tavoitetila Tyytyväiset asiakkaat, joustavat palvelut Tehokas, turvallinen verkottunut hallinto

Haasteista toimenpiteisiin Haasteet Strategiset linjaukset Kehittämisohjelmat Kärkihankkeet Muuttuvat palvelu- tarpeet ja odotukset Hallinnon avoimuus ja luotettavuus Globalisaatio EU-integraatio Tuottavuus Väestön ikääntyminen Henkilöstöä eläkkeelle Alueellinen epätasapaino Toiminnan jatkuvuu- den turvaaminen Tyytyväiset asiakkaat, joustavat palvelut Tehokas, turvallinen, verkottunut hallinto Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut Yhteentoimivuus Yhteiset tietojärjestelmät Yhtenäiset perus- tietotekniikkapalvelut Tietoturvallisuus Kansalaisten ja yritysten tunnistaminen Sähköisten palvelujen alusta Yhteiset arkkitehtuurit Rajapinnat perustieto- varantoihin Talous- ja henkilöstöhallinto Dokumentinhallinta ja arkisto Virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta Yhteinen, turvallinen tieto- liikenneratkaisu Sähköposti, kalenteri Tietoturvatasojen määrittely Varautuminen Hankesalkun hallinta

Toimintasuunnitelma vuosirenkailla 2011 Toimintasuunnitelma vuosirenkailla Yhteiset tietojärjestelmät yhteiset perustieto-tekniikkapalvelut järjestelmäkehitys-menetelmä Yhteentoimivuus (arkkitehtuurit ja menetelmät) 2010 Yhtenäiset perus-tietotekniikkapalvelut perustietovarantoja käytetään laajasti talousohjaus 2009 Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut hankehallinnan menetelmät virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta työasemapalvelu 2008 talous- ja henkilöstöhallinto asiakaskeskei-set palvelut dokumentinhallinta ja arkisto rajapinnat perustieto-varantoihin sähköposti, kalenteri käyttöpalvelut neuvontapalvelut yhteinen, turvallinen tietoliikenneverkko Tietoturvallinen hallinto 2007 sähköisten palvelujen alusta yhteiset arkkitehtuurit tunnistaminen yritykset VYSE tietojärjestelmät täyttävät määritellyt tietoturvatasot 2006 työasema-kilpailutus riskianalyysit hankesalkku varautuminen auditointimenettelyt tietoliikennekilpailutus tietoturvatasot tunnistaminen kansalaiset poikkeamaraportointi tietoturvan kehittämisohjelma 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

Kärkihankkeiden tilanne marraskuu 2006