Projektinjohdon ja suunnittelun innovatiiviset asiantuntijapalvelut Infra –toimiala Arviointiselvitys
Työn lähtökohdat Tavoitteet: •Uudentyyppiset asiantuntijapalvelut – kysyntä ja sisältö? •Uusien asiantuntijapalvelujen kehitysalusta •Alan yritysten verkostoituminen – jatkoprojektit? Aineisto: •Aiemmat selvitykset ja asiakkaiden hankintaohjeet •Aivoriihi •Haastattelut
Toimintaympäristö ja toimijat •Rakenteet muuttuvat vähän ja hitaasti •Väyläsegmentti, kuntasegmentti ja yrityssegmentti •Markkina kasvaa hankintamenettelyjen muuttuessa •Asiakasvetoisuus •Rehti toimintaympäristö
Toimintaympäristö ja toimijat ASIAKAS KONSULTTI NYKYTILANNETULEVAISUUS? ASIAKAS URAKOITSIJA, PJ-KONSULTTI RAK. KONSULTTI KONSULTTI
Markkinan kiinnostavuus YRITYSTEN VÄLINEN KILPAILU UUSIEN PALVELUIDEN UHKA PIENI/KESKINKERTAINEN ASIAKKAIDEN VAIKUTUS SUURI UUSIEN TOIMIJOIDEN UHKA ALIHANKKIJOIDEN VAIKUTUS PIENIKESKINKERTAINEN PIENI/KESKINKERTAINEN
Palveluntuotannon kehittäminen Yritysten kilpailukyvystä… •Miten palveluita tuotetaan? •Kenelle palveluita tuotetaan? •Millä keinoin palveluita tuotetaan? Palveluntarjonnan kehittämiskeinoja… •Nykyisten palveluiden kehittäminen •Uusien palveluiden kehittäminen tai nykyisten uudelleen sijoittuminen
Palveluntuotannon kehittäminen Nykyisten palveluiden kehittäminen…toivottua •Massalaskenta •Hinnoittelu •Kustannustehokkuus •Innovatiivisuus •Laatuasiakirjojen todellinen hyödyntäminen •Aikatauluosaaminen •Suunnitelmien laatu •Yleinen ammattitaito
Palveluntuotannon kehittäminen Palveluiden sijoittuminen… HANKINTAKETJU ESISUUNNITTELURAHOITUS PROJEKTIN JOHTO SUUNNITTELURAKENTAMINENKUNNOSSAPITOTEHTÄVÄ VAIHTOEHTOISIA PALVELUJEN SIJOITTUMISIA
InnovaatiovaiheTuotteistusvaihe Uusi palveluTuote Kehitys- ja myyntivaihe Tarjottu lisäarvo Konsultin tuotantokustannukset Aika Suhteellinen lisäarvo konsultille ja asiakkaalle Palveluntuotannon kehittäminen Uudet palvelut; Tuotekehitys ja tuotteistaminen…
Palveluntuotannon kehittäminen Kolmen ulottuvuuden asiakkuusmatriisi ESIM. PALVELUIDEN SIJOITTUMINEN ESIM. NYKYISTEN PALVELUJEN KEHITTÄMINEN SEGMENTTI 1 ESIM. KUNTA ASIAKASOMINAISUUS PALVELUNTARJONTA ASIAKASSEGMENTTI ESIM. UUDET PALVELUT SEGMENTTI 2SEGMENTTI 3 ASIAKASOMINAISUUS
Päätelmiä •Uudet palvelut itsekehitettyjä kilpailutekijöitä •Väyläsegmentin muutokset -> toimenpiteet? •Aktiivinen yhteistyö yrityssegmentin kanssa -> kumppanuudet -> WIN-WIN •Hankkeiden taloudellisen riskin jakaminen -> kumppanuudet -> WIN-WIN •Kuntasegmentti ennallaan toistaiseksi Verkostoitumishanke Sopimus- ja voitonjakomallit Kuntatekniikan tutkimus
Urakoitsija 1 Urakoitsija 2 Urakoitsija 3 KannattavaKehitettäväMuutettava Palveluntuotannon kehittäminen Asiakkaiden segmentointia…
VÄYLÄSEGMENTTI, TIEHALLINTO ASIAKASOMINAISUUDET - HANKKII KOKONAISUUKSIA - JÄYKKÄ HINNOITTELUKÄYTÄNTÖ + KOHTALAINEN LISÄARVO ASIAKKAALLE - HUONOT MAHDOLLISUUDET ASIAKKUUDEN SYNTYMISELLE KEHITETTÄVÄ UUSI PALVELU; KUNNOSSAPIDON KONSULTOINTI ASIAKASEGMENTTI JA -OMINAISUUDET Palveluntuotannon kehittäminen Case
KUNTASEGMENTTI, KUNTA X ASIAKASOMINAISUUDET - VAKIINTUNEET HANKINTAMENETTELYT - JÄYKKÄ HINNOITTELUKÄYTÄNTÖ + KOHTALAINEN LISÄARVO ASIAKKAALLE - HUONOT MAHDOLLISUUDET ASIAKKUUDEN SYNTYMISELLE KEHITETTÄVÄ UUSI PALVELU; KUNNOSSAPIDON KONSULTOINTI ASIAKASEGMENTTI JA -OMINAISUUDET Palveluntuotannon kehittäminen Case
YRITYSSEGMENTTI, URAKOITSIJA 3 ASIAKASOMINAISUUDET + MAHDOLLISUUS VAPAAMPAAN HINNOITTE- LUUN (WIN-WIN) + HYVÄ LISÄARVO LOPPUTUOT- TEELLE JA ASIAKKAALLE + HYVÄT MAHDOLLISUUDET ASIAKKUUDEN SYNTYMISELLE KEHITETTÄVÄ UUSI PALVELU; KUNNOSSAPIDON KONSULTOINTI ASIAKASEGMENTTI JA -OMINAISUUDET Palveluntuotannon kehittäminen Case