Jyrki Kalliolahti TIES462 2014 BYOD In Education Jyrki Kalliolahti TIES462 2014
Diginatiivit vs. digimamut Himokäyttäjät tulee, oletko valmis?
Mobiililaitteiden saatavuus Kehittyneissä maissa yli 100%, Länsimaat, Kauko-itä Arfikka heikoin Hinta laskee, laitteiden ja ympäristön ominaisuudet paranee Ikäeroja, mutta yllättäen ei niin paljon sosioekonomisia eroja
BYOD kouluissa Jo nyt 70 % oppilaista laitteet koulussa, pian 90% Lopuille laitteet yhteiskunnan tuella Ikääntyvillä opettajilla vähemmän laitteitta, työnantaja voisi tukea
Byod ja tasa-arvo Laitteiden saavutettavuus ei pian ehkä ongelmallisinta Laitteiden laatuerot ehkä suurempi tekijä jatkossa? Kehitysmaat? Mooc osittain myös tasoittaa tilannetta
Koulutuksellinen tasa-arvo Digitaalinen alaluokka Laitteet, ohjelmistot, verkko Pääsy niihin, pääsy merkitykselliseen tietoon Valmiudet käyttöön, riittävä opastus saatavilla Mahdollisuus osallistua
BYOD ja teknologia Ei mahdollista liittää sellaisenaan vanhoihin ratkaisuihin Vaatii alusta- ja laiteriippumattomuutta HTML5, pilvet Verkon ja palveluiden virtualisointi Keskitetty ylläpito yhdessä paikassa, ei laitekohtaisia asennuksia ja päivityksiä Hankintakulut pienet, huonosti suunniteltuna ylläpito kalliimpaa Kouluihin eri ratkaisut BYOD:ille ja perinteiselle verkolle?
Byod ja pedagogiikka Tukee luonnostaan Kokemuksellista oppimista Ongelmaperustaista oppimista Verkostoitumista ja yhteistyötä Tiedonhankintaa ja sen yhdistelyä ja analysointia Eriyttämistä Sulautuvaa oppimista
BYOD ja opettajat Opettajien asenne tullut myönteisemmäksi Vaatii opettajilta ammatillista kehittämistyötä Itsensä kehittäminen mahdollistettava Vaikuttaa suhtautumiseen Vertaismentorointi, yhteistoiminta Iän vaikutus huomioitava
Turvallisuus ja yksityisyys Edelleen ongelma, ei ratkaisua Huolta häiriöistä, sopimattomasta käytöstä tai altistumisesta sopimattomille materiaaleille Kiusaaminen, häirintä Vaatii valmistajilta kehitystyötä Tarvitaan ohjausta ja valvontaa
Varian kokeilut Työssäoppimisen ohjaamista etäyhteyksillä Tabletteja ja älypuhelimilla Opiskelijoiden osalta BYOD Yhteisöjen lähiverkkoihin ei pääsyä 3G-verkoissa puutteita, vaikka kokeilu pääkaupunkiseudulla Laitteiden, alustojen ja sovellusten yhteensopimattomuus suurin ongelma
Varian kokeilut Opiskelijoiden suhteen käyttö ongelmatonta Iäkkäillä opettajilla haasteita Tekniset ominaisuudet, motoriikka, ympäristön yleinen käyttötapa Verkostot, tilien perustaminen (SOME) Vertaistukea, tukea opiskelijoilta
Varian kokeilut Opettajien kehitystä tuettava ja kehitystyö mahdollistettava 3G- ja 4G-verkkojen kehitystä odotellaan Alusta- ja laiteriippumattomien ratkaisuiden tarve suuri
Lopuksi BYOD tulee, tai on jo tullut; vaatii valmistautumista Diginatiivien ja –mamujen eroa kavennettava Näkymät positiivisia; motivaatio, sitoutuminen, oppimistulokset Monet innovaatiot olleet lupaavia, olisiko BYOD se, joka lopulta mullistaa opettamisen ja oppimisen