Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Turun normaalikoulun lukio
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
RAUMA KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa"
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TVT projekti esikoululaisille
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
OFFICE-TUOTTEIDEN KÄYTTÖ RT- TABLETILLA WORD EXCEL POWERPOINT ONEDRIVE.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
Tietotekniikkaa alakouluilla
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Maksuttomat digityökalut liikunnan opetuksen apuna
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Google Docs Teppo Räisänen,
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Esityksen transkriptio:

Lahti 28.9.2013 Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu "Tietokoneet monipuolistamassa vuorovaikutteista vieraan kielen opetusta" Lahti 28.9.2013 Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

Opettaja ja sosiaalinen media Sosiaalisen median rooli opetuksessa on riippuvainen ops:n sisällöstä käytettävissä olevista opetusvälineistä opettajan didaktisista valinnoista Keskeistä sosiaalisen median opetuskäytössä on opettajan osaaminen tarvittavat laitteet olemassa oleva opetukseen soveltuva aineisto OPH:n sosiaalisen median opetuskäytön suositukset 27.2.2011 Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman pohjassa (v. 2016) korostetaan yhdessä tekemistä ja tiedon jakamista EK: v. 2020 ”nuotitonta” työtä: yksittäisen ihmisen tiedot eivät olennaisia, vaan yhdessä tekemisen taito, ongelman ratkaisutaidot ja tiedon jakaminen. Väite: opettaja, jolla ei ole osaamista sosiaalisen median/tvt:n käytöstä opetuksessa, ei ole didaktista vapautta. 3.4.2017

Turvallinen ja eettinen käyttö Oppilaitoksissa tulisi huolehtia, että - kaikilla on riittävät tiedot tekijänoikeuksista  luvaton käyttö/plagiointi  seuraukset luottamukselliset tiedot pois somesta oppilaita opastetaan kirjautumistunnusten tekemisessä, turvallisten salasanojen käytössä ja yksityisyyden suojaamiseen liittyvissä asioissa noudatetaan palveluntarjoajan ikärajoja ym. suosituksia korostetaan hyviä tapoja, yhteisöllisten toimintatapojen omaksumista ja toisen kunnioittamista sovitaan seuraamuksista, jos sääntöjä rikotaan 3.4.2017

Mikä väline? Mikä sovellus? Kone vain opettajalla tehdään suullisia tehtäviä: dialogeja, tarinan kertomista, kuvasta kertomista… Luokassa kone ja tykki: tehdään yhdessä verkkotehtäviä, opetellaan tiedon hakua, tutustutaan kohdekielen maiden eri sivuistoihin (elokuvateatterit, kauppojen sivut, …) Koneita myös oppilailla: tiedonhaun tehtäviä, nettitehtäviä. Perustetaan sähköinen portfolio, jonne kerätään sekä kirjallisia että suullisia tuotoksia. Yksilötöitä, paritöitä, ryhmätöitä. Opetellaan verkossa olevien sanakirjojen käyttöä, etsimään laillisia kuvia, muokkamaan tekstiä ”omaan suuhun” sopivaksi  kaikki olennaisia taitoja elämässä. Tallennetaan sinne Oppilaiden omat älypuhelimet: dialogien videointi, QR-koodi-tehtävät, socrative-tehtävät, tiedonhaku, sanakirja, … 3.4.2017

Sähköinen portfolio WIKISPACES ilmainen sosiaalisen median vuorovaikutteinen ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmä vaatii kirjautumisen ja oman wikispaces-tilin luonnin osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja voi olla kokonaan julkinen, kokonaan suljettu, tai osa voi olla julkista ja osa suljettua siihen voi liittää muitakin sovelluksia esim. esitysten jakamiseen tai tiedon keruuseen Yhdessä tekemistä! 3.4.2017

Wikin (tai vastaavan) käyttäminen HYÖDYT Autenttinen materiaali Opiskelijalähtöisyys Tiedon yhteinen tuottaminen, muokkaaminen ja jakaminen: nettietiketti Vuorovaikutus Tukee kaikkien kielen osa-alueiden oppimista Opettajalle myös aineistopankki Opettaa oikean elämän taitoja HAASTEET Arviointi Työkalut, ilmaisohjelmien elinkaari Valinnanvaikeus - opiskelija/opettaja Autenttinen materiaali ja aloitteleva kielenopiskelija Aikataulujen hallinta Palautukset, töiden korjaaminen 3.4.2017

Erilaisia apuvälineitä Oman työn/parityön tallenteita: suullisia voi tehdä hyvällä kännykällä, audacity-ohjelmalla, tietokoneen omilla ohjelmilla ym. videointeja? Wikiin voi tallentaa max. 10 MB laajuisia töitä. mp4-muoto paras äänitteen tallennusmuoto Kirjoitusharjoituksia valokuvia ja niihin kuvatekstit läksyt Ryhmätyötilat hieman kankeita (esim. vain yksi voi kirjoittaa kerrallaan)  google docs tms. avuksi, jos tarpeen Luovuutta: sarjakuvat, animaatiot  erilaisia ilmaisohjelmia: dVolver (animaatio), ToonDoo (sarjakuva); wordle (sanastonkeruu) Brainstorming-vaihe: padlet Itsearviointi, toveriarviointia Sähköinen portfolio  vanhemmat näkevät, mitä tunnilla tehdään! Oppilas näkee opintojen päätteeksi koko oppimishistoriansa  Testattuja ilmaisohjelmia vieraiden kielten opetukseen: Turun norssin Kielipää pilvissä –hankkeen sivusto 3.4.2017

ToonDoo 3.4.2017

Wordle 3.4.2017

Verkkolehtiä Norssin valinnaiskielten yhteinen projekti http://tnkpop.wikispaces.com/Verkkolehti+2013 Lehtipohja: Magazinefactory Projektin osat: Suunnittelu ja opettajien koulutus Toteutus Käyttö Tiedottaminen Oppilaiden kanssa lehteen tutustuminen Jos haluat tulostettavan lehden: http://www.koululehtikone.fi/ 3.4.2017

Socrative Sanakokeisiin, uusien sanojen harjoitteluun, mielipiteiden kyselyyn, tietokilpailuihin, rakenteiden harjoitteluun… Yksin, parin kanssa, ryhmänä. Tehtävätyyppeinä monivalinta, avoin vastaus ja oikein/väärin. Opettaja rekisteröityy ja saa oman huoneen ja huoneen numeron. Kaikki tehtävät tallentuvat samaan huoneeseen. Oppilaiden ei tarvitse rekisteröityä, he saavat vain työhuoneen numeron. Voidaan osallistua älypuhelimella, iPadilla (lataa ilmainen sovellus), tietokoneella Opettaja avaa ko. ryhmälle tehdyn tehtävän. Ensimmäinen tehtävä automaattisesti: kirjoita nimesi. Voidaan edetä niin, että opettaja lataa aina uuden kysymyksen tai opettaja voi antaa oppilaiden edetä omaa tahtiaan. Kyselyn tulokset voi ohjata sähköpostiin tai tulostaa heti (excel-taulukko). Tulokset voidaan myös katsoa yhdessä  oppimistilanne samalla. 3.4.2017

Postcrossing Lähetetään postikortteja maailmalle Luokalle oma tili Pohditaan yhdessä, mitä kirjoitetaan, miten kirjoitetaan  autenttista viestintää  Tutustutaan kortin saajan paikkakuntaan  maantuntemusta, tiedonhakua, … 3.4.2017

Muita sivustoja kieltenopettajien avuksi Smart Notebook-tehtäviä: http://kinta.norssi.tnk.fi/ Turun normaalikoulun Kielitivoli-hankkeen sivusto: http://tnkpop.wikispaces.com/ Norssin tvt-sivusto opetusharjoittelijoille: http://tievietutuksi.wikispaces.com Sivuilla mm. linkkejä wikien tekemiseen, verkkomateriaaleihin ym. 3.4.2017

”Yksi kahvipannu sinne tai tänne ei kai se suuria merkitse kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä.” - Nuuskamuikkunen 3.4.2017