Ehkäisevä lastensuojelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi lastensuojelulaki ja ehkäisevä lastensuojelu
Advertisements

Perheen tukeminen ennen sijoitusta, sijoituksen aikana ja sen jälkeen
Milloin lastensuojeluilmoitus on tehtävä ja mitä siitä seuraa?
HALSUAN VASU -avain kasvuun
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Mika Niemelä Riikka Helin
Yhteistyö kehittämisen avaintekijänä Emma & Elias –ohjelma.
Oppilashuollon rooli koulun arjessa
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
Perhetyön moninaisuus?
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Uusi lastensuojelulaki
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
YKSILÖ – JA PERHEKOHTAINEN LASTENSUOJELU
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Lastensuojelu nuoren tukena
Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!
Jouni Vironen Perheterapeutti
Päivi Juurinen, suunnittelija
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Lapsi- ja perhepalvelukeskus Ruusu Susanna Pirttiaho
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Pään avauksia lapsen oikeuksiin Lapsen oikeudet 20v.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Lastensuojelun linjaukset ja laatusuositukset
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
LAPSIPERHEIDEN SOSIAALIPALVELUT PUNKALAITUMELLA
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Köyhyys ja lapsen oikeudet
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kehitysvammaliitto ja FASD
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Ehkäisevä lastensuojelu Sirpa Taskinen 14.1.2008

Mihin ehkäisevää työtä tarvitaan? Kaikissa yhteiskunnissa kaikkina aikoina lasten kasvatus ja puolisoiden väliset suhteet ovat olleet tärkeitä koko yhteisön elonjäännin ja kehityksen kannalta. Tästä syystä erilaiset tahot (aikaisemmin uskontokunnat ja yhteiskuntautopiat, myöhemmin tieteenalat ja valtio) ovat eri tavoin puuttuneet niihin.

Mitä on perheiden ahdingon taustalla? Taloudellinen tilanne (erityisesti monilapsisilla perheillä, yksinhuoltajilla ja alle 3-vuotiaiden vanhemmilla) Pätkätyöt Alkoholiverotus Asenteet? Vanhemmuuden taidot? Yksinäisyys, tukiverkoston puute

MITÄ VANHEMMAT TARVITSEVAT VOIDAKSEEN EDISTÄÄ LASTEN KASVUA? Sisäistä integraatiota ja mielen tasapainoa Toimivia ihmissuhteita Tietoa lapsen kehityksestä ja kasvatusmenetelmistä Lapsimyönteisiä kasvatusasenteita Aikaa lapsen kanssa Sosioekonomista turvallisuutta = toimeentulo, asunto, asuinympäristö

Mitä lapset tarvitsevat kehityksensä tueksi? jatkuvia aikuiskontakteja lapsen huomioon ottavia toimintatapoja päivähoidossa, koulussa jne. lapsiystävällisen kasvuympäristön mielekkäitä harrastuksia tunne- ja taide-elämyksiä ystävyyssuhteita oman ikäpolven kanssa

Uusi lastensuojelulaki panostaa ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen Ehkäisevä lastensuojelu = yleisiin kasvuoloihin vaikuttaminen huoltajien tukeminen lasten kasvatuksessa varhainen tuki (varpu = varhainen puuttuminen)

Lasten suojelun kokonaisuus Peruspalvelut (neuvola, päivähoito, koulu, nuorisotyö, mielenterveys- ja päihdepalvelut, kodinhoito terveydenhuolto, liikuntatoimi ym.) Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu (lastensuojelutarpeen selvitys, avohuolto, kiireellinen sijoitus huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto) Ehkäisevä lasten suojelu (lasten tukeminen perus- palveluissa, järjestötoiminnassa ym.) Kasvuolosuhteiden kehittäminen (riittävät ja jatkuvat aikuiskontaktit, lapsen huomioon ottavat toimintatavat, turvallinen, terveellinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö)

Suotuisien kasvuolosuhteiden luominen kunnassa edellyttää palvelujärjestelmän kehittämistä lasten ja lapsiperheiden perus- ja erityispalveluiden eri sektoreilla sekä sektorirajat ylittäviä yhteispalvelumuotoja. Lisäksi tarvitaan palvelujen sisällöllistä kehittämistä kasvatuksen tukemiseksi ja lapsen kehityksen turvaamiseksi

Lasten kasvua edistetään kunnan peruspalveluissa neuvola, päivähoito, koulu, nuorisotyö, mielenterveys- ja päihdepalvelut, kodinhoito, terveydenhuolto, kirjasto ja sivistystoimi, liikuntatoimi jne. sekä järjestöjen ja kirkon toiminnoissa

Perhekasvatusta ja kasvatuksen neuvontaa varten kunnassa voi olla esimerkiksi pienten lasten vanhempien kokoontumistiloja lasten ja nuorten ryhmiä, nuorisotiloja ja työpajatoimintaa keskusteluiltoja kasvatuskysymyksistä ja elämäntaitojen opettelua eri-ikäisten lasten vanhemmille tarkoitettuja ryhmiä kasvatuksen opastusta toiminnallisin muodoin, esimerkiksi videoinnin avulla taloudenhoidon ja keittotaidon kursseja kuntaan muuttavien uusien perheiden vastaanottotilaisuuksia opasvihkosia perheiden erilaisten ongelmatilanteiden varalle

Vanhempien tukeminen lasten kasvatuksessa Kasvatuskurssit (ohjaava kasvatus) Perheneuvolan avoimet ovet ja tiedotus Keskusteluryhmät (parisuhde, vanhemmuus, vuorovaikutustaidot jne.). Toiminnalliset ryhmät (esim. ruuanlaitto, käden taidot) Vertaisryhmätoiminta (esim. kuntaan muuttajille, murrosikäisten vanhemmille) Kasvatuspulmissa palvelevat puhelimet Kummi- ja tukiperheet Kesäleirit ja muu lomatoiminta jne.

9 § Tuki koulunkäyntiin Kunnan tulee järjestää koulupsykologi- ja koulukuraattoripalveluita, jotka antavat esi-, perus- ja lisäopetuksen sekä valmistavan opetuksen oppilaille riittävän tuen ja ohjauksen koulunkäyntiin ja oppilaiden kehitykseen liittyvien sosiaalisten ja psyykkisten vaikeuksien ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Palveluilla tulee edistää myös koulun ja kodin välisen yhteistyön kehittämistä.

Varhainen tukeminen (early intervention) Huolen tunnistaminen Huolen ottaminen rakentavasti puheeksi Kokemuksellinen oppiminen Oikea ajoitus Keskeistä luottamuksen ja kumppanuussuhteen luominen Riittävästi aikaa

Hyviksi havaittuja varhaisen tuen työmuotoja Vertaisryhmät Perhekahvilat Kotiapu Elämänkerralliset työkalut: elämänjana, omahistoria-kansiot Vanhemmuuden roolikartta Sosiodraama Lapsille: pelit ja leikit Läheisneuvonpito

Ennaltaehkäisy kirjataan lastensuojelun kehittämissuunnitelmaan Kunnan tai useamman kunnan yhdessä on laadittava lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi suunnitelma, joka hyväksytään kunkin kunnan kunnanvaltuustossa ja tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa Suunnitelma on otettava huomioon kuntalain (365/1995) 65 §:n mukaista talousarviota ja -suunnitelmaa laadittaessa.

Suunnitelmassa tulee olla tiedot 1) lasten kasvuoloista ja hyvinvoinnin tilasta; 2) lasten hyvinvointia edistävistä ja ongelmia ehkäisevistä toimista; 3) lastensuojelun tarpeesta kunnassa; 4) lastensuojeluun varattavista voimavaroista; 5) lastensuojelulain mukaisten tehtävien hoitamiseksi käytettävissä olevasta lastensuojelun palvelujärjestelmästä; 6) yhteistyön järjestämisestä eri viranomaisten sekä lapsille ja nuorille palveluja tuottavien yhteisöjen ja laitosten välillä; sekä 7) suunnitelman toteuttamisesta ja seurannasta.

Myös ilmoitusvelvollisuudella on osuutensa ennaltaehkäisyssä Sosiaali- ja terveydenhuollon, koulutoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan (jne.) palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitovelvollisuuden estämättä jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Myös muu lasten kanssa työskentelevä henkilö tai yksityishenkilö voi tehdä tällaisen ilmoituksen häntä mahdollisesti koskevien salassapitosäännösten estämättä.

Lasten huomioiminen elinympäristöön kohdistuvissa päätöksissä. Lapset ovat aikuisia konkreettisemmin ja kokonaisvaltaisemmin sidoksissa siihen ympäristöön, jossa he kulloinkin elävät. Esimerkiksi liikennevalot, jalankulkusillat, puistojen varustukset, alkoholin myyntipaikat, urheilukentän tai uimalan rakentaminen, puhdas juomavesi ja hyvässä kunnossa oleva viemäriverkosto jne. vaikuttavat suoraan lasten jokapäiväiseen elämään.

Lasten arkipäivän ympäristön puitteet Lapsiryhmän koko vaikuttaa kaikkeen arkipäivän toimintaan. Paljon lapsia ahtaissa tiloissa lisää aggressiivista käyttäytymistä. On myös suuri merkitys sillä, missä päiväkodit ja koulut sijaitsevat, miltä niiden pihat ja luokkatilat näyttävät, ja mitä niissä voi tehdä. Onko lapsilla taukojen aikana mahdollisuus mielekkääseen puuhailuun, joka lisää yhteishenkeä?

ERILAISTEN PÄÄTÖSTEN VÄLITTÖMÄT VAIKUTUKSET LAPSIIN terveys ihmissuhteet asuminen ja liikkuminen arjen sujuvuus osallistuminen tasa-arvo

Esimerkki: ARJEN SUJUVUUS vaikuttaako asia lasten nukkumiseen / herättämiseen / päivärytmiin? joutuvatko lapset jatkuvasti siirtymään paikasta toiseen? joutuvatko lapset toistuvasti odottelemaan? onko lapsilla mahdollisuus yksityisyyteen ja omaan tilaan? lisääntyvätkö/vähenevätkö harrastusmahdollisuudet? mitä vaikutuksia toteutuksella on lasten turvallisuuteen? lisääkö toteutus perheen yhteistä ajankäyttöä?

B) PÄÄTÖSTEN VÄLILLISET VAIKUTUKSET LAPSIIN vaikutukset perheen talouteen ja palveluihin vaikutukset yhteisöön ja alueeseen vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin

Esimerkki: VAIKUTUKSET YHTEISÖÖN JA ALUEESEEN minkälaisia muutoksia ennakoidaan arvoihin, normeihin ja käyttäytymiseen? aiheutuuko muutoksia elämänlaatuun tai elintapoihin? lisääntyykö turvallisuus? muuttuvatko virikkeellisyys ja virkistysmahdollisuudet? paraneeko alueen esteettisyys (kauneus, näköala, maisema)? muuttuvatko asuntojen hinnat? muutetaanko alueelta pois muutoksen pelossa?