Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppilashuollon rooli koulun arjessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppilashuollon rooli koulun arjessa"— Esityksen transkriptio:

1 Oppilashuollon rooli koulun arjessa
Pia Kalkkinen

2 Lasten ja nuorten hyvinvointi uusimpien kouluterveyskyselyjen valossa
2008 vastasi peruskoululaista (8. ja 9. luokka) Lapin, Itä-Suomen ja Etelä-Suomen kunnista: Erilaiset oireet kuten niska- tai hartiakivut, päänsärky nukahtamiseen liittyvät ongelmat, ärtyneisyys ja jännittyneisyys lisääntynyt viime vuosina - lähes joka viidennellä nuorella on vähintään kaksi päivittäistä oiretta Tyttöjen masentuneisuus huolestuttaa 7% tytöistä ja 10% pojista ilmoitti tulleensa kiusatuksi vähintään kerran viikossa joka viides yläluokkalainen on kokenut fyysistä uhkaa viimeisen vuoden aikana Raittiiden nuorten osuus on kasvanut ja päivittäin tupakoivien nuorten osuus on laskenut

3 Oppilashuoltopalvelut
Tuki koulunkäyntiin Ehkäisevä työ - lastensuojelulaki 683/1983, 139/1990, /2007 - koulupsykologit ja koulukuraattorit Kouluterveydenhuolto - kansanterveyslaki 66/1972, 647/1998, 7/2007 - kouluterveydenhoitajat, koululääkärit, suun th. - terveydellisten olojen valvonta, terveydenhoito, terveydentilan toteamista varten tarpeellinen erikoistutkimus - Opetustoimen oppilashuolto - perusopetuslaki 628/1998,477/2003 - oppilashuolto esiopetuksen ops perusteiden muutos 42/011/2003 - perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 1/011/2004 - paikalliset opetussuunnitelmat opetuksen järjestäjä yhteistyössä sosiaali- ja terveysviran. kanssa ja Oppilashuolto (477/2003)

4 Lasten suojelun kokonaisuus (Taskinen)
Kasvuolosuhteiden kehittäminen (riittävät ja jatkuvat aikuiskontaktit, lapsen huomioon ottavat toimintatavat, turvallinen, terveellinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö) Peruspalvelut (neuvola, pvähoito, koulu, nuorisotyö, mtt-, päihde- palvelut, liikunta jne Ehkäisevä lasten suojelu (lasten tukeminen peruspalveluissa ja järjestötoiminnassa Lapsi- ja perhe- kohtainen lastensuojelu

5 Lastensuojelulaki 7§ lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraaminen (kasvuolojen kehittäminen) 8 §:n mukaan kunnan on sosiaali- ja terveydenhuoltoa, opetustointa sekä muita lapsille, nuorille ja lapsiperheille tarkoitettuja palveluja kehittäessään pidettävä huolta myös siitä että näiden palvelujen avulla tuetaan huoltajia lasten kasvatuksessa ja kyetään saamaan selville lasten, nuorten ja lapsiperheiden erityisen tuen tarve. Kunnan on järjestettävä tarvittaessa erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja nuoria tukevaa toimintaa. Palveluja kehitettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota lasten ja nuorten tarpeisiin ja toivomuksiin. 12 § lastensuojelun järjestämistä ja kehittämistä koskeva suunnitelma - suunnitelma olisi väline eri hallintokuntien välisen yhteistyön kehittämisessä

6 Kuraattori- ja psykologipalvelut lastensuojelulaissa
lastensuojelulain 9 §:ssä todetaan, että kunnan tulee järjestää koulupsykologi- ja koulukuraattoripalveluita, jotka antavat kunnan perusopetuslaissa tarkoitetun esi-, perus- ja lisäopetuksen sekä valmistavan opetuksen oppilaille riittävän tuen ja ohjauksen koulunkäyntiin ja oppilaiden kehitykseen liittyvien sosiaalisten ja psyykkisten vaikeuksien ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Palveluilla tulee edistää myös koulun ja kodin välisen yhteistyön kehittämistä. Perusopetuslain 7 ja 8 §:ssä tarkoitetun opetuksen järjestäjä vastaa edellä 1 momentissa tarkoitettujen palvelujen järjestämisestä

7 Lastensuojeluilmoituksen laajentaminen 25 §
Sosiaali- ja terveydenhuollon, koulutoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt sekä muun sosiaalipalvelujen tuottajan, terveyden- tai sairaudenhoitotoimintaa harjoittavan yhteisön taikka toimintayksikön, koulutuksen järjestäjän tai turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa olevat henkilöt ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitovelvollisuuden estämättä, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä

8 Oppilashuolto perusopetuslaissa
”Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa (477/2003)” ”Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä (577/2003, 3§)” Kokonaisvaltainen lähestymistapa lapsen hyvinvointiin! Lapsen hyvinvointi oppimisen edellytyksenä Terveen kasvun ja kehityksen painottaminen Turvallisuuden edistäminen Ennalta ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen Oppilashuolto kuuluu kaikille Oppilaan oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava oppilashuolto Yhteistyössä toteutettava huolenpito Aamu- ja iltapäivätoiminta

9 Opetussuunnitelman perusteet
Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen ja nuoren oppimisen perusedellytyksistä, fyysisestä ja psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista huolehtimista yhteisöllinen ja yksilöllinen tuki terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö välittämisen, huolenpidon ja myönteisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri

10 Opetussuunnitelmissa
Toimenpiteet ja työn- ja vastuunjako ongelma- ja kriisitilanteissa: Ehkäiseminen, havaitseminen, hoitaminen - kiusaaminen, väkivalta, häirintä - tapaturmat, onnettomuudet, kuolemantapaukset - perusopetuksessa lisäksi poissaolojen seuranta, mielenterveyskysymykset, päihteet koulumatkakuljetukset Ruokailu (terveys- ja ravitsemuskasvatus sekä tapakasvatus) Edistävän, ehkäisevän ja puuttumisen näkökulmat

11 Oppilashuollon tehtävä koulussa on huolehtia opiskeluhyvinvoinnista
opiskeluhyvinvointia tukevat koulun ilmapiiri, hyvät ja toimivat opettaja- ja oppilassuhteet, hyvät oppilaiden väliset suhteet ja hyvät suhteet koteihin ja yhteistyökumppaneihin huomio kiinnitetään osallisuuteen, luottamukseen, oikeudenmukaisuuteen, yhteisvastuullisuuteen ja keskinäiseen huolenpitoon vaikuttavat koulutyön järjestämisen tavat, yhteisön arvot ja toimintaa ohjaavat selkeät pelisäännöt ja johdonmukaiset menettelytavat Valtioneuvoston hyväksymässä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa todetaan, että vaikeuksissa olevien lasten ja nuorten tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn kiinnitetään erityistä huomiota

12 Lapsi onnellinen ja hyvinvoiva tässä ja nyt (Wrede)
Millaiset arvot yhteisössä? millaisessa koulussa lapset ja nuoret voivat hyvin? Lapsi onnellinen ja hyvinvoiva tässä ja nyt (Wrede) Ei välineellinen näkökulma lapsiin "tulevina” Lapsen oikeus olla lapsi 18 v. asti Vastavoima lapsuuden lyhentymiselle Koulun oma tulkinta ja näkökulma siitä, mikä tässä ajassa ja lasten ympärillä olevassa maailmassa on tärkeää! Mitä yhteisö yksilöistään haluaa, ohjaa lasten kasvatusta ja kasvua eli yhteisö toimillaan määrittää ja muokkaa terveyttä ja sen kehittymistä

13 Oppilashuolto koulun arjessa
paikallisen oppilashuollon ratkaisuja arjen huolenpito ja välittäminen Arjen vuorovaikutus oppilashuoltotyötä voidaan koordinoida ja kehittää moniammatillisessa opiskelijahuoltoryhmässä, jonka toiminta ja tavoitteet ja toimintamallit määritellään paikallisesti oppilashuolto kuuluu kaikille: Työnjako ja vastuualueet

14 sisältöä voidaan lähestyä ammatillisista näkökulmista käsin…
Rehtori Luokanopettaja/Luokanvalvoja Erityisopettaja Opinto-ohjaaja/Aineopettaja Koulunkäyntiavustaja/kouluohjaaja Kuraattori Psykologi Kouluterveydenhoitaja Muut toimijat!

15 Mitä tarkoitetaan oppilashuoltotyöllä?
aineopettajan rooli palautteen antajana ja kannustajana Kiinnostus lapsen oppimiseen tietoisuus oppimisvaikeuksista ja opiskelun esteistä Voimavara-ajattelu varhainen puuttuminen ja tukeminen välittää huolen eteenpäin

16 Mitä tarkoitetaan oppilashuollon turvaverkolla?
Yksilöllinen ja yhteisöllinen tuki ~ Turvaverkon ainutkertaisuus ja samankaltaisuus Turvaverkon kiinteys Turvaverkon aktivointi mm. siirtymissä Lapsella oikeus saada tukea Verkossa on verkostoja Oikea-aikaisuus

17 Oppilaan parhaaksi - yhteistä huolenpitoa
Oppilashuollon palvelurakenteen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa

18 Lasten ja nuorten palvelujen tarkasteleminen kokonaisuutena!
Hallintokuntien välinen yhteistyö, sidosryhmät Koulu, oppilashuollon palvelut KOTI, PERHE, SUKU LAPSI

19 Mitä kehittämistoiminta konkreettisesti on ollut?
Strategian laatimista! Hallinnonalat ylittävät koulutukset mm. oppilashuollon ihmiskäsitys, arvot, oppilashuoltoryhmätoiminta, dialogisuus, verkostoituminen, huolen puheeksiotto, erilaiset lakikoulutukset, kriisi- ja turvallisuuskoulutus Yhteistoiminta, kokoukset, seminaarit mm. sosiaali- ja opetus- nuorisolautakuntien yhteinen seminaari, vuosittainen oppilashuollon päivä, kasvatusmessut (palvelujen esittely- ja ilmoittautumistilaisuus), Kasvattajapäivä, erilaiset infotilaisuudet, vanhempainillat. rehtoriseminaarit Oppilashuollon käsikirjat, ohjeet, palvelukartat, oppilashuollon suunnitelmat, erilaiset oppilaan polut Lomakkeet Verkkopalvelun pohtiminen Kuntavierailut


Lataa ppt "Oppilashuollon rooli koulun arjessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google