TIPTOP: käyttöliittymien kehittäminen TaY:ssa. Käyttöliittymän rooli suunnittelutyössä – Oikeaa sovellusta riittävällä tavalla muistuttavan käyttöliittymän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
© 2010 IBM Corporation1 Etusivun muokkaaminen  Portaalisivut ja niihin määritetyt komponentit muodostavat varsinaiset internet-sivut.  Etusivu muodostuu.
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Projekti ja siinä työskentely
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Tietojärjestelmän suunnittelu
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
TYÖHAKEMUS.
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Älä pelkää UX-suunnittelijaa, hän on ystäväsi
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Slideshare koonti Mervi Isola.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Olli Ilveskoski.
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Tähän otsikko (Arial Narrow, koko 28 p) – Tähän tekstiä… (Fonttina Arial Narrow, koko 20 p) tähän tekstiä – tähän tekstiä Tekijä, pvm.
© 2010 IBM Corporation1 Palautesivun esittely  Palautesivua käytetään pääasiassa palautteen lähettämiseen virastoihin. Palautesivun pitäisi löytyä jokaisesta.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Palvelun käyttöliittymätasonpalvelun toteutus osaksi TIPTOP portaalia prosessin kulku EduGUI komponenttikirjasto on käytettävissä open sourcena, Eduix.
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kaakkuri Sovellusprojekti Esityksen rakenne Projektiorganisaatio Projektiorganisaatio Taustatietoja Taustatietoja Sovelluksen ominaisuudet.
Aloitusseminaarin ohje
Kuovi-projekti 2. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Joustavat oppimispolut
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Arvioinnista arkipäivää
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

TIPTOP: käyttöliittymien kehittäminen TaY:ssa

Käyttöliittymän rooli suunnittelutyössä – Oikeaa sovellusta riittävällä tavalla muistuttavan käyttöliittymän avulla loppukäyttäjiltä mahdollisuus saada palautetta, joka vaikuttaa suunnitteluratkaisuihin ja niiden käytettävyyteen • Toimintalogiikka – onko toimintojen järjestys ja rakenne ymmärrettävä • Terminologia – mitkä sanat johtavat harhaan • Nämä yhdessä muodostavat toimintaprosessin semantiikan – Erityisesti alkupuolella projektia käyttöliittymien iteroinnin merkitys on vaatimusten tarkentaminen, ennen kuin toteutus on edennyt kovin pitkälle – Mitä helpommin saadaan tehtyä muutoksia, joista saadaan palautetta, sitä useampia iteraatioita mahdollista toteuttaa.

Käyttöliittymän rooli suunnittelutyössä – Varsinaista palveluiden teknistä toteutusta tehtäessä pätee edelleen, mitä helpommin saadaan tehtyä muutoksia, joista saadaan palautetta, sitä useampia iteraatioita mahdollista toteuttaa. – Mikäli toimintojen peruslogiikka on saatu haarukoitua kuntoon kevyemmillä menetelmillä, sitä helpompi on lisätä toimintoihin ominaisuuksia. – Lopullinen palvelu ja sen käyttöliittymä täsmentyy tässä vaiheessa, osittain suhteessa siihen, mikä on teknisesti/resurssien puitteissa mahdollista.

Työskentelyyn osallistujien roolit/osaaminen – Opetuksen ja opiskelun sisällön asiantuntijoita, osalla myös osaamista ja kokemusta käytettävyysasioista – Käytettävyysasiantuntija – Tekniset asiantuntijat: osaamista ja kokemusta ohjelmoinnista Javalla

Käyttöliittymien ja määrittelyjen kehittyminen – Ensimmäisiä luonnoksia siitä, mitä toimintoja HOPS- palvelu voisi pitää sisällään valmisteltiin jo ennen varsinaisen projektin alkamista – powerpoint-pohjat osoittautuivat erittäin kömpelöiksi ja työläiksi ylläpitää – Lucidilla tehtyjen käyttöliittymäluonnosten pohjalta käytyjen keskustelujen avulla saatiin käsitys rajatun HOPSin ja avoimen HOPSin suunnittelulähtökohdista suhteessa ohjaustahoihin: • suunnitelma itsessään muokattavissa • suunnitelmaa voidaan tarkastella osana työnkulkuja (HOPS-ohjaus ym.) liitteenkaltaisesti • rajatun HOPSin tietosisältö jaettavissa työnkuvien perusteella • avointa tekstiä sisältävien osioiden kanssa tärkeää, että opiskelija ymmärtää kuka tekstiä voi lukea

Käyttöliittymien ja määrittelyjen kehittyminen – Seuraavassa otoksia käyttöliittymien kehittymisestä alkuprojektin aikana – Komponenttien tunnistamisesta kokonaisrakenteeseen – Muokkauksia, joita on käsitelty eri suunnittelu palavereissa on tehty todella paljon – Lucidissa on joitakin rajoituksia käytettävien elementtien suhteen, mutta välineenä se on soveltunut kohtuullisesti tähän työhön – Toiminnallisen proton kehittämisessä on sovitettu näitä suunnitelmia Vaatimen tarjoamien mahdollisuuksien suhteen – Perehtyminen Vaatimen mm. graafeja käsitteleviin komponentteihin aloitettu.

Käyttöliittymän tekninen toteutus suhteessa TIPTOPin tavoitteisiin – Käyttöliittymäkerroksen tekninen toteutus on joka tapauksessa kohtuullisen työläs osuus koko TIPTOP- palveluiden toteutuksessa – Tässä vaiheessa toteutetut toiminnoissa eivät vielä ole mitanneet, mihin käyttöliittymäteknologiat venyvät esim. graafisen esitystavan suhteen – Portaalin käyttäminen voi aiheuttaa käyttöliittymille rajoitteita – Oleellista on pystyä tekemään riittävän hyviä käyttöliittymiä rajallisten resurssien puitteissa sillä osaamisella, joita toteuttajilta löytyy – valmiiden komponenttien käyttö näyttää tärkeältä tämän suhteen

TIPTOP-esimerkkitoteutus ja tulosten yleinen käyttökelpoisuus – Miten paljon palvelukehitys sitoutuu yhteen portaaliratkaisuun (LifeRay)? – Minkälaisella työllä ratkaisut ovat siirrettävissä johonkin toiseen portaaliin tai ajettavissa tarvittaessa omana sovelluksen? – Miten tiukasti esim. halutaan satsata täysin yhtenäiseen ulkonäköön suhteessa saatavaan tuotokseen? – Nykyisillä henkilöresursseilla (osaaminen&aika) ei Tampereen yliopiston toteutustiimin ei-teknisten henkilöiden osalta ole mahdollisuuksia käyttöliittymien tekniseen kehitykseen – Teknisten kehittäjien näkökulmasta Vaatimen käyttö on ollut tuloksellista, myös suhteessa aiempaan Java-kehitykseen

TIPTOP-esimerkkitoteutus ja tulosten yleinen käyttökelpoisuus – Teknisten kehittäjien näkökulmasta Vaatimen käyttö myös järkeistää testauksen niveltämistä kehitystyöhön • erikseen tehtävä käyttöliittymäkoodi tuottaisi yhden työvaiheen lisää ohjelmoijille ja vaatisi myös erikseen tehtävää testausta käyttöliittymäkoodille