Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto Elinikäisen oppimisen ajatus; ei edellytä kokopäiväistä koulussa istumista Osaamisen arviointijärjestelmä Vastuu arvioinnista jakaantuu kolmelle osapuolelle: työnantaja, työntekijä, oppilaitos Työelämä osallistunut tutkintojen perusteiden laadintaan Työelämän edustaja tutkintotoimikunnassa lh tutkintotoimikunta Suomen suurin (2000-3000 lähihoitajaa vuodessa) Tutkinnon järjestäjät (=oppilaitokset) vastaavat asiantuntevien arvioijien hankkimisesta, kouluttamisesta, perehdyttämisestä suunnittelevat näytöt yhdessä työelämän edustajien kanssa järjestävät näytöt ja arvioivat yhdessä työelämän kanssa toteuttavat näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen
Näyttötutkintojärjestelmä Näyttötutkinnot käyttöön 1994, 2001 Eri tavoin hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan = ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa Elinikäisen oppimisen ajatus; ei edellytä kokopäiväistä koulussa istumista Osaamisen arviointijärjestelmä Vastuu arvioinnista jakaantuu kolmelle osapuolelle: työnantaja, työntekijä, oppilaitos Työelämä osallistunut tutkintojen perusteiden laadintaan Työelämän edustaja tutkintotoimikunnassa lh tutkintotoimikunta Suomen suurin (2000-3000 lähihoitajaa vuodessa) Tutkinnon järjestäjät (=oppilaitokset) vastaavat asiantuntevien arvioijien hankkimisesta, kouluttamisesta, perehdyttämisestä suunnittelevat näytöt yhdessä työelämän edustajien kanssa järjestävät näytöt ja arvioivat yhdessä työelämän kanssa toteuttavat näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen
Näyttötutkinnon kolme eri tasoa Ammatilliset perustutkinnot = valmiudet siirtyä alan työtehtäviin, antaa jatko-opintokelpoisuuden Ammattitutkinnot = alan ammattityöntekijältä edellytetty ammattitaito, kolmen vuoden työkokemus Erikoisammattitutkinto = hallitsee alan vaativimmat työtehtävät, viiden vuoden työkokemus
Keskeisiä periaatteita Työelämän kanssa tiivis kolmikantayhteistyö: työnantaja, työntekijä ja oppilaitos Useimmat tutkinnon suorittajat osallistuvat valmistavaan koulutukseen Henkilökohtaistaminen; yksilöllinen suunnitelma huomioiden aikaisemmat opinnot, työkokemus jne Tutkinnon tai tutkinnon osan ammattitaidon osoittaminen tutkintotilaisuudessa
Erilaisia rahoitusmuotoja Omaehtoinen koulutus TE-keskuksen rahoitus (työvoimakoulutus) Oppisopimusrahoitus Henkilöstökoulutuspohjainen rahoitus Noste tai jokin muu ”projektirahoitus”
Oppisopimuskoulutus Määräaikaiseen työsuhteeseen ja työssäoppimiseen perustuvaa koulutusta, jota täydennetään oppilaitoksessa järjestettävällä tietopuolisella opetuksella Työtehtävien on vastattava suoritettavan tutkinnon perusteita ja ammattitaito-vaatimuksia Alaikäraja on 15 vuotta
Näyttötutkintojärjestelmän toimijat Opetusministeriö Opetushallitus Työelämä Koulutustoimikunnat Tutkintotoimikunnat Tutkintojen järjestäjät
Tutkintotoimikunnan tehtävät Vastata näyttötutkintojen järjestämisestä ja valvomisesta Sopia tutkintojen järjestämisestä ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa Päättää tutkintosuoritusten arvioinnit ja antaa tutkintotodistukset Päättävät suoritusten arvioinnin oikaisemisesta Kehittää näyttötutkintojärjestelmää
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan tutkintotoimikunta Anu Lindholm, ulkopuolinen sihteeri Birgit Viikari pj.opettaja Soile Helsten, vpj, kuntaliitto Helena Hentunen, ammatinharjoittaja Marja-Kaarina Koskinen, työntekijä Kaijamaija Parviainen, työntekijä Soili Nevala, työntekijä Kirsti Ruusila, työnantaja Rauno Laitila, opettaja
Arvioijat Työhönsä motivoitunut Työelämän arvioija Työhönsä motivoitunut Ensisijaisesti toisen asteen sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittanut Riittävän työkokemuksen omaava Perehtynyt tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin Perehtynyt ammattitaidon arviointiin (arvioijakoulutus) Ei ole osallistunut ko opiskelijan työssä oppimisen ohjaamiseen
Työnantaja-arvioija Opetusalan arvioija Tuntee näyttötutkinto- järjestelmän Tuntee lähihoitajan tutkinnon perusteet Toimii esimiehenä Opetusalan arvioija Kasvatustieteiden, terveystieteiden tai yhteiskuntatieteiden alan tutkinnon suorittanut Työhönsä motivoitunut Pedagogisen pätevyyden omaava Näyttötutkintomestari Lähihoitajan tutkinnon tunteva
Mitä tutkintotilaisuudessa arvioidaan? Ammattitaito = ne tiedot, taidot, valmiudet, mitä lähihoitajan työssä pitää osata Valtakunnalliset arvioinnin kohteet ja kriteerit jokaiseen tutkinnon osaan erikseen Arvioinnin kohteet määrittävät sen, mitä ammattitaidosta arvioidaan Arvioinnin kriteerit määrittävät sen, millä ehdoilla ammattitaito hyväksytään
Tutkintotilaisuus Tutkintotilaisuuden kesto määräytyy henkilökohtaistamissuunnitelman mukaan Edellytyksenä hyväksytty henkilökohtainen kirjallinen tutkintotilaisuuden toteuttamissuunnitelma (hensu) eli mitä teen, miten teen, miksi teen ja mitä siitä seuraa
Tutkintotilaisuuden rakenne 1. Ammattitaidon osoittaminen sovitussa näyttöympäristössä 2. Tutkintotilaisuutta täydentävä aineisto 3. Tutkinnon osan suorittajan itsearviointi
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Tutkinnon yhteiset ammatilliset osat Kasvun tukeminen ja ohjaus 16 ov Hoito ja huolenpito 22 ov Kuntoutumisen tukeminen 12 ov Tutkinnon valinnaiset ammatilliset osat 40 ov Ensihoito Kuntoutus Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Mielenterveys ja päihdetyö Sairaanhoito ja huolenpito Suu- ja hammashoito Vammaistyö Vanhustyö Asiakaspalvelu- ja tietohallinta Näyttöympäristöt määräytyvät tutkinnon suorittajan henkilökohtaisen näyttösuunnitelman mukaisesti Oppilaitos vastaa, että ne mahdollistavat tutkinnonosan arvioinnin kohteiden mukaisen ammattitaidon arvioinnin KTO: päivähoito, nuorisotyö, koulutoimi, kotipalvelu tms. HHP: terveyskeskusen vuodeosasto, vanhainkoti, kehitysvammaisten laitoshoito, kotihoito tms. KUN: mietenterveys-, päihde-, vammaistyö, pitköaikaissairaiden kuntoutus, lastenj´suojelu, sopeutumisvalmennus -> eri ikäiset asiakkaat erilaiset toimintaympäristöt