Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Intro Opiskelupaikan valinta on nuorelle yksi elämän saumakohdista. Näissä saumakohdissa kannattaa aina hidastaa hieman vauhtia ja käyttää muutama ylimääräinen.
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Ammattiosaamisen näyttö
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Uudet perustutkintojen perusteet
Tutkintosuoritusten arviointi
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Mielenterveys kuntoutus
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Arvioijien päivityskoulutus
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Näyttötutkintoprosessi
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Näyttötutkintoprosessi
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nuorten oppisopimuskoulutus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto Elinikäisen oppimisen ajatus; ei edellytä kokopäiväistä koulussa istumista Osaamisen arviointijärjestelmä Vastuu arvioinnista jakaantuu kolmelle osapuolelle: työnantaja, työntekijä, oppilaitos Työelämä osallistunut tutkintojen perusteiden laadintaan Työelämän edustaja tutkintotoimikunnassa lh tutkintotoimikunta Suomen suurin (2000-3000 lähihoitajaa vuodessa)‏ Tutkinnon järjestäjät (=oppilaitokset)‏ vastaavat asiantuntevien arvioijien hankkimisesta, kouluttamisesta, perehdyttämisestä suunnittelevat näytöt yhdessä työelämän edustajien kanssa järjestävät näytöt ja arvioivat yhdessä työelämän kanssa toteuttavat näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen

Näyttötutkintojärjestelmä Näyttötutkinnot käyttöön 1994, 2001 Eri tavoin hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan = ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa Elinikäisen oppimisen ajatus; ei edellytä kokopäiväistä koulussa istumista Osaamisen arviointijärjestelmä Vastuu arvioinnista jakaantuu kolmelle osapuolelle: työnantaja, työntekijä, oppilaitos Työelämä osallistunut tutkintojen perusteiden laadintaan Työelämän edustaja tutkintotoimikunnassa lh tutkintotoimikunta Suomen suurin (2000-3000 lähihoitajaa vuodessa)‏ Tutkinnon järjestäjät (=oppilaitokset)‏ vastaavat asiantuntevien arvioijien hankkimisesta, kouluttamisesta, perehdyttämisestä suunnittelevat näytöt yhdessä työelämän edustajien kanssa järjestävät näytöt ja arvioivat yhdessä työelämän kanssa toteuttavat näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen

Näyttötutkinnon kolme eri tasoa Ammatilliset perustutkinnot = valmiudet siirtyä alan työtehtäviin, antaa jatko-opintokelpoisuuden Ammattitutkinnot = alan ammattityöntekijältä edellytetty ammattitaito, kolmen vuoden työkokemus Erikoisammattitutkinto = hallitsee alan vaativimmat työtehtävät, viiden vuoden työkokemus

Keskeisiä periaatteita Työelämän kanssa tiivis kolmikantayhteistyö: työnantaja, työntekijä ja oppilaitos Useimmat tutkinnon suorittajat osallistuvat valmistavaan koulutukseen Henkilökohtaistaminen; yksilöllinen suunnitelma huomioiden aikaisemmat opinnot, työkokemus jne Tutkinnon tai tutkinnon osan ammattitaidon osoittaminen tutkintotilaisuudessa

Erilaisia rahoitusmuotoja Omaehtoinen koulutus TE-keskuksen rahoitus (työvoimakoulutus)‏ Oppisopimusrahoitus Henkilöstökoulutuspohjainen rahoitus Noste tai jokin muu ”projektirahoitus”

Oppisopimuskoulutus Määräaikaiseen työsuhteeseen ja työssäoppimiseen perustuvaa koulutusta, jota täydennetään oppilaitoksessa järjestettävällä tietopuolisella opetuksella Työtehtävien on vastattava suoritettavan tutkinnon perusteita ja ammattitaito-vaatimuksia Alaikäraja on 15 vuotta

Näyttötutkintojärjestelmän toimijat Opetusministeriö Opetushallitus Työelämä Koulutustoimikunnat Tutkintotoimikunnat Tutkintojen järjestäjät

Tutkintotoimikunnan tehtävät Vastata näyttötutkintojen järjestämisestä ja valvomisesta Sopia tutkintojen järjestämisestä ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa Päättää tutkintosuoritusten arvioinnit ja antaa tutkintotodistukset Päättävät suoritusten arvioinnin oikaisemisesta Kehittää näyttötutkintojärjestelmää

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan tutkintotoimikunta Anu Lindholm, ulkopuolinen sihteeri Birgit Viikari pj.opettaja Soile Helsten, vpj, kuntaliitto Helena Hentunen, ammatinharjoittaja Marja-Kaarina Koskinen, työntekijä Kaijamaija Parviainen, työntekijä Soili Nevala, työntekijä Kirsti Ruusila, työnantaja Rauno Laitila, opettaja

Arvioijat Työhönsä motivoitunut Työelämän arvioija Työhönsä motivoitunut Ensisijaisesti toisen asteen sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittanut Riittävän työkokemuksen omaava Perehtynyt tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin Perehtynyt ammattitaidon arviointiin (arvioijakoulutus)‏ Ei ole osallistunut ko opiskelijan työssä oppimisen ohjaamiseen

Työnantaja-arvioija Opetusalan arvioija Tuntee näyttötutkinto- järjestelmän Tuntee lähihoitajan tutkinnon perusteet Toimii esimiehenä Opetusalan arvioija Kasvatustieteiden, terveystieteiden tai yhteiskuntatieteiden alan tutkinnon suorittanut Työhönsä motivoitunut Pedagogisen pätevyyden omaava Näyttötutkintomestari Lähihoitajan tutkinnon tunteva

Mitä tutkintotilaisuudessa arvioidaan? Ammattitaito = ne tiedot, taidot, valmiudet, mitä lähihoitajan työssä pitää osata Valtakunnalliset arvioinnin kohteet ja kriteerit jokaiseen tutkinnon osaan erikseen Arvioinnin kohteet määrittävät sen, mitä ammattitaidosta arvioidaan Arvioinnin kriteerit määrittävät sen, millä ehdoilla ammattitaito hyväksytään

Tutkintotilaisuus Tutkintotilaisuuden kesto määräytyy henkilökohtaistamissuunnitelman mukaan Edellytyksenä hyväksytty henkilökohtainen kirjallinen tutkintotilaisuuden toteuttamissuunnitelma (hensu)‏ eli mitä teen, miten teen, miksi teen ja mitä siitä seuraa

Tutkintotilaisuuden rakenne 1. Ammattitaidon osoittaminen sovitussa näyttöympäristössä 2. Tutkintotilaisuutta täydentävä aineisto 3. Tutkinnon osan suorittajan itsearviointi

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Tutkinnon yhteiset ammatilliset osat Kasvun tukeminen ja ohjaus 16 ov Hoito ja huolenpito 22 ov Kuntoutumisen tukeminen 12 ov Tutkinnon valinnaiset ammatilliset osat 40 ov Ensihoito Kuntoutus Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Mielenterveys ja päihdetyö Sairaanhoito ja huolenpito Suu- ja hammashoito Vammaistyö Vanhustyö Asiakaspalvelu- ja tietohallinta Näyttöympäristöt määräytyvät tutkinnon suorittajan henkilökohtaisen näyttösuunnitelman mukaisesti Oppilaitos vastaa, että ne mahdollistavat tutkinnonosan arvioinnin kohteiden mukaisen ammattitaidon arvioinnin KTO: päivähoito, nuorisotyö, koulutoimi, kotipalvelu tms. HHP: terveyskeskusen vuodeosasto, vanhainkoti, kehitysvammaisten laitoshoito, kotihoito tms. KUN: mietenterveys-, päihde-, vammaistyö, pitköaikaissairaiden kuntoutus, lastenj´suojelu, sopeutumisvalmennus -> eri ikäiset asiakkaat erilaiset toimintaympäristöt