Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulukierroksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoturvan.
OKM: N J ULKAISUTIETOJENKERUUPROSESSI JA SEN KEHITTÄMINEN Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
RAKETTI-OPI-osahankeRAKETTI-VIRTA-projekti Tukee korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden tietojärjestelmien yhteentoimivuutta ja tietojen.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Julkaisutiedot valtakunnalliseksi tietovarannoksi Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto -seminaari Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
Tutkimustietojen näkyvyys ja hyödynnettävyys
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko

Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulukierroksen tuloksena edelleen vietävät yhteiset havainnot ja kannanotot Paula Merikko

OPI- ja VIRTA-korkeakoulukierros  välikysymys Osallistuitko oman korkeakoulusi vierailuun? •Korkeakoulukierros •Vierailut 41 OKM:n alaisessa korkeakoulussa •Tavoitteina hahmotelma korkeakoulun osallistumisesta yhteistyöhön opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kehittämiseksi (Synergiaryhmän jäsenet) ja alustava toteutussuunnitelma korkeakoulun osalta tietojen siirtämisestä tietovarantoon –Tallennusvelvollisuuden toteuttaminen korkeakoulu- ja ekosysteemikohtainen urakka: korkeakoulujen osuus onnistuu –Yhteisessä käytössä kokonaiskuva korkeakoulujen omista ja yhteisistä hankkeista korkeakoulukorteilla

Esittelyosuus (case-esimerkit) •Korkeakoulujen tietovaranto on valtakunnallisesti jaettua tietoa siitä, että henkilö on tehnyt jotain •Yhteishaun lisäksi tietoja voi käyttää muuhunkin korkeakoulun toimintaan (OPH:n palvelut) •Yhteisiä tietoja voidaan tarvita ja hyödyntää myös korkeakoulujen omissa palveluissa •Korkeakoulun toiminnan tukemisen lisäksi tietovaranto on viranomaistiedonkeruiden lähteenä Esittelytunnin jälkeen neuvotteluosuus

Session teemat •Korkeakoulukortit •Yhteentoimivuus rinnakkaisissa hankkeissa •Tietovarannon tietojen hyödyntäminen •”Kärryillä pysyminen” akronyymi- ja hankeviidakossa sekä muuttuvassa toimintaympäristössä

Havaintoja korkeakoulukierrokselta •Samoista asioista käytetään eri nimeä ja eri asioista samaa nimeä –Esim. tuotenimi "Lukkari" käytössä eri merkityksissä mm. koulutuksen, opiskelijan lukujärjestyksen ja opettajan työn suunnittelun palveluina –Akronyymien holtiton käyttö  Välikysymys Tiedätkö mistä sanoista tulee lyhenne –TIPTOP? –LVI?

TIetoon Perustuvaa Tukea Oppijan opinto- ja uraPolulle (TIPTOP) Opiskelijaksi-ilmoittautumis- ja LukuVuosi- Ilmoittautumispalvelu (LVI)  Välikysymys Moniko sai molemmat oikein?

1. Korkeakoulukorttien hyödyntäminen •Havainto –Korkeakoulukortit palvelevat erilaisten kokonaisuuksien hahmottamista korkeakoulun sisäisesti ja suhteessa muihin –Korkeakoulujen välillä ja sisällä käynnissä monia rinnakkaisia hankkeita –Korkeakoulukorttien ylläpito on tarpeellista jatkossakin

1. Korkeakoulukorttien hyödyntäminen •Ehdotus 1: Kartoitamme toimenpiteet, joilla saamme korkeakoulut sitoutumaan tietojen päivittämiseen ja sopimaan yhteisistä käytännöistä. •Ehdotus 2: Tunnistamme korkeakoulukorttien tietosisällön hyödyntämistapoja ja -tarpeita –BencHEIT-linkitys; laajennustarve ylläpidossa oleviin järjestelmiin –Etsin yhteistyökumppania -tiedon esilletuontimahdollisuus –Käyttötarkoituksiin sopiva julkaisutapa; tiedon hallitsemiseksi OPI-osahanke tuottaa korkeakoulukorteista hankerekisteripalvelun •Ehdotus 3: Ratkaisemme hankerekisteripalveluun liittyvät avoimet kysymykset (esim. rajapinnat ja tiedonsiirrot)  välikysymys

 Välikysymys Missä eri ekosysteemeissä korkeakoulusi on mukana? –Opiskelijarekisterit –Opintojen suunnittelu –Opetuksen ja koulutuksen suunnittelu –Oppimisympäristöt –Kansainvälisen liikkuvuuden hallinta –jne.

2. Yhteistyöverkostojen yhteistyö •Havainto –Rinnakkaisia hankkeita korkeakoulujen välillä ja sisällä –Tulossopimuslause kirkastunut, korkeakouluilla vastuu tietojärjestelmistään –Miten saavutetaan tavoite järjestelmien yhteentoimivuudesta ja tietojen yhteismitallisuudesta? –Haasteena nähty uusista toimintatavoista ja periaatteista sopiminen, ei niinkään tekniikka

2. Yhteistyöverkostojen yhteistyö •Ehdotus: Ryhdymme asiantuntijoiden yhteistyöverkostojen yhteistyöhön eri tasojen ja alueiden hankkeiden kesken. –Esim. Synergiaryhmän puitteissa jo suunniteltua •Ekosysteemiryhmä edistää tietovarannon lähdejärjestelmien käsitteiden ja koodistojen yhteismitallisuutta tuottamalla koodistoista selventävät määritelmät ja soveltamisohjeet VIRTA-projektin kanssa •Glossary Group toimii termien kieliversiointiyhteistyön moottorina; ensivaiheessa tietovarannon ruotsinkieliset termit •OPI-osahanke toteuttaa yhteismitallisuuden tukidokumenttikokonaisuuden osaksi opiskelun ja opetuksen alueen yhteisen määrityskirjaston •Tiivistämme yhteistyötä OPH:n kanssa korkeakoulujen liitännöistä Opintopolku.fi-kokonaisuuteen –Korkeakoulujen tietomalliin sitoutuminen varmistaa pitkällä tähtäimellä järjestelmien yhteentoimivuuden ja tietojen yhteismitallisuuden  välikysymys

3. Apua kärryillä pysymiseen •Havainto: Akronyymi- ja hankeviidakon sekä nopeasti muuttuvan toimintaympäristö aiheuttaa haasteita ”kärryillä pysymiselle”. •Ehdotus 1: Järjestetään vuosittain opiskelun ja opetuksen alueen hankkeiden ohjausryhmien jäsenten peruskurssi –Puretaan akronyymit ja hankkeet sisällöiksi, tavoitteiksi ja toimijoiksi –Saadaan ajantasainen kuva koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteista –Verkostoidutaan muiden hankkeiden ohjaajien kesken •Ehdotus 2: Järjestetään vuosittain opiskelun ja opetuksen alueen verkostojen avainhenkilöiden viestintäkoulutus –Perehdytään eri verkostojen muodostamaan yhteistyörakenteiden kokonaisuuteen –Tutustutaan verkostojen käytettävissä oleviin asianhallinnan, viestinnän ja yhteistyöskentelyn työkaluihin  välikysymys

3. Apua kärryillä pysymiseen •Havainto: Akronyymi- ja hankeviidakon sekä nopeasti muuttuvan toimintaympäristö aiheuttaa haasteita ”kärryillä pysymiselle”. •Ehdotus 3: Järjestetään täsmäkoulutus opiskelun ja opetuksen alueen tietosuojakäytännöistä sovellettuna korkeakoulujen omaan ja yhteiseen toimintaan •Ehdotus 4: Järjestetään täsmäkoulutus korkeakoulujen tietomallin haltuunottamiseksi •Ehdotus 5: Järjestetään täsmäkoulutus eri tasojen tietovarantojen hyödyntämismahdollisuuksista korkeakoulujen toiminnassa •Ehdotus n: …  välikysymys

4. Vertailutiedonjalostamisen nopeuttaminen •Havainto: Korkeakouluilla on tarve hyödyntää tietovarannon tietoja avainindikaattoreiden ajantasaisempaan seurantaan sekä verrata omaa tilannetta muihin korkeakouluihin. •Ehdotus 1: Korkeakoulut hankkivat yhdessä tietovarannon tietoihin perustuvan tilastoportaalin •Ehdotus 2: Korkeakoulut sopivat keskenään tietojen luovuttamisesta tilastoportaaliin vertailukäyttöä varten  välikysymys

5. Viranomaistiedonkeruiden laajentaminen •Havainto: Tarve sopia myös muiden viranomaisten kanssa tietovarannon nykyiseen tietosisältöön perustuvista tiedonkeruista. •Ehdotus 1: Sovitaan korkeakoulujen kesken siitä, että ehdotetaan Kelalle, että tiedonkeruu järjestetään tietovarannosta •Ehdotus 2: Määritetään korkeakoulujen kesken työvoimaviranomaisille luovutettavat tiedot ja selvitetään mahdollisuus luovuttaa ne tietovarannosta  välikysymys

6. Tietovarannon tietosisällön ja viranomaistiedonkeruiden kehittäminen •Havainto: Tarve kehittää tietovarannon tietosisältöä niin, että muitakin viranomaistiedonkeruita voitaisiin kehittää tietovarantopohjaisiksi. •Ehdotus: –Kartoitetaan korkeakoulujen kesken Valviralle tehtävät tiedonluovutukset – Sovitaan tietojen kuvaamisesta tietovarannon käsitteillä ja koodistoilla –Selvitetään, missä aikataulussa tiedot voidaan saada lähdejärjestelmistä tietovarantoon –Näiden pohjalta avataan keskustelu Valviran kanssa tiedonluovutuksista tai tietojen tarkastamisesta suoraan tietovarannosta  välikysymys