ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
, Joonatan Haukilehto / Riku Lehtonen
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Vertaisohjausta chatissa Sini Huhmarkangas. Tutkimusasetelma • Starttipisteen chatit lokakuun 2011 ja toukokuun 2012 väliseltä ajalta • Mistä chateissa.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
KH Kirjasampo NYT Yleisten kirjastojen neuvosto
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Design for All korkeakouluissa? Päivi Tahkokallio — Suomen DfA-verkosto ESOK — Tampere
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Rahoittajan ja toimijoiden vuorovaikutusta hankkeen aikana Nykyisiä ja mahdollisesti tulevia kehityssuuntia Jouni Kytösaari
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Oppimisorientaatioita
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Kohti Ohjaamoa 2 Ryhmäkeskustelut
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Case Luovi: Vuosityöaikakokeilu ja osaamisperusteisuus
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Tavoitteeni verkossa vaikuttamiselle
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Jyväskylän yliopistossa
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opiskeluhuollon palvelut
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus Twitter: #itkfoorumi208 / Foorumiesitys , Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa –konferenssi

Taustaa • Oppiminen on aktiivista tiedon rakentamista ja samalla sosiaalinen prosessi, jossa yhteisiin tavoitteisiin pyrkivät yksilöt ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa (mm. Tynjälä, 1999) • Taustalla ajatus, että merkitys rakentuu vuorovaikutteisessa kanssakäymisessä • Tavoitteena muuttaa konferensseja kaksisuuntaisiksi, vuorovaikutteisiksi tapahtumiksi • Apuvälineinä mm. viestintäalustat, esitysten videointi, ohjelman suunnittelu ja jatkuva yleisöpalautteen huomioiminen kehityksessä

Vuorovaikutus konferensseissa • Puhuvat päät vaihtuvat (toivottavasti) keskusteleviin päihin • Hyödynnetty kokemuksia mm. Twitterin ja erilaisten chat -sovellusten käytöstä opetus- ja koulutustilaisuuksissa • Oppimisen, verkostoitumisen, kokemusten jakamisen ja kokemisen helpottaminen ja mahdollistaminen • Tutut kanavat yhdistyvät uusiin välineiden kanssa • Pelkkä tekniikka ei auta (case LunchPad) • Vuorovaikutuksen fasilitaattori

Esimerkkejä: ITK 2011 Tietoyhteiskunnan koulutuspoliittisia vaalilupauksia -keskustelu Opettajan tekijänoikeusopas – esityksen keskustelu

Esimerkkejä: MindTrek 2011 Society Media -keskusteluFuture Female -keskustelu

Esimerkkejä: ITK2012 Esityskohtaiset #hashtagit on löydetty hyvin! Twitterin käyttäjät ja ITK-sivujen vieraat samassa keskustelussa ITK-sivuilta anonyymisti lähetetty kysymys Twitteristä lähetetty vastaus

Tutkimusprojektista tuotteeksi • Coex-chat tutkimuksen tueksi • -> Tuotekehitys TRIMmissä: ConEx • 2011: ITK -> MindTrek -> DCL • 2011 lopussa MediaMaisterille:

ConEx - Ominaisuudet

ConEx – Järjestäjän työkalu • Papereiden hallinta • Review-prosessi • Ohjelma ja aikataulu • Tiedotesähköpostit • Raportit

ConEx – Esiintyjän työkalu • CFP, muokkaaminen • Keskustelu, äänestykset • Oman esityksen levittäminen omiin verkostoihin

ConEx – Osallistujan työkalu • Esitysten tiedot • Oma ohjelma • Verkkoposterit • Ilmoittautuminen • Keskustelut • Verkostoituminen

Kiitos! Kommentoi ConExilla tai Twitterillä ITK 2012: Twitter: