Saimaan vesiliikenteen merkitys teollisuudelle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elinkeinoelämän näkemys uusista reiteistä ImaTrainBorder
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää?
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
LogiCity Turun kiinteistöliikelaitos Ari Niemelä / AHN Consulting
ANi 1 Maavoimien Materiaalin Kunnossapidon Kumppanuushanke Millog Oy.
Kansantalouden tilinpito
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Juhani Karvonen, Soome Metsaselts
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Monikäyttöinen paperi
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
KIINA Tietoa ja kokemuksia Kiinan koulutustilaisuudesta (Pohto PBMB 2/2005) Suzhou, Shanghai.
Irti fossiileista Puusta uusiutuvaa materiaa ja voimaa.
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
19.– , Tampereen Messu- ja Urheilukeskus
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa.
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Projektin nimi: Iso rinkeli
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
Nykyajan talous, ympäristö ja väestö:
KAUKOLÄMPÖ NYT JUUASSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA TUOTANTOVÄLINEET KUNNOSSA PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. PAITSI VARAVOIMA, UUSINTA 2011 ALK. VERKOSTO.
Globalisaatio ja Suomi I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia, tietoisuus tästä uutta - tavaroiden ja.
Kappale 12.  Matkailu on liikennettä kaukana oleviin kohteisiin. Matka kestoltaan on suhteellisen lyhyt.  Kohde voi olla paikallinen, valtion sisäinen,
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Kansainvälinen valuuttajärjestelmä:
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
KUINKA KILPAILUKYKY SÄILYTETÄÄN GLOBALISOITUVASSA TALOUDESSA I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia -
Matkailun mahdollisuudet käyttöön! PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Euro & talous –lehti (4/2007) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2007) Tiedotustilaisuus
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
SATAKUNNAN TALOUS 7 ● kesäkuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
Taloudellinen tilanne ja talouspolitiikan mahdollisuudet
Elinkeinorakenne Suomessa. Yleistietoa Suomen talous vastaa rakenteeltaan tyypillistä länsieurooppalaista teollisuusmaata. Palvelujen osuus tuotannosta.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS TALOUSENNUSTE 2016– EnnustepäällikköEero Lehto Muut ennusteryhmän jäsenetSeija Ilmakunnas Ilkka Kiema Sakari.
SATAKUNNAN TALOUS 9 ● kesäkuu 2007 Nykytila ja lähiajan näkymät
SATAKUNNAN TALOUS 8 ● marraskuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Kansainvälinen kauppa
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
LIIKENNE.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
Team Finland – palvelutarjonta
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Metallienjalostuspäivät 2014 Toimitusjohtaja Mika Nykänen Metallinjalostajat ry
Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki
Metsäjohtaja Sauli Brander UPM Metsä
Raahen sataman tavaraliikenne 2005–2017
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille
Esityksen transkriptio:

Saimaan vesiliikenteen merkitys teollisuudelle Saimaan kanavan 40-vuotisjuhlaseminaari Lappeenranta 3.2.2009 Antti Vehviläinen Vice-President, Logistics Stora Enso Oyj

Hieman historiaa… ”Saimaan kanavaa koskeva sopimus korostaa rinnakkaiselon periaatetta” Hämeen Sanomat 1962 Teollisuuspolitiikka 1960-luvulla oli ulkopolitiikkaa Teollisuuspolitiikka oli sisäpolitiikkaa Teollisuuspolitiikka oli myös aluepolitiikkaa Teollisuuspolitiikka oli valtapolitiikkaa

Saimaan satamat – teollisuuden sijainti Saimaan kaupungit kasvaneet väylien, kaupan ja teollisuuden solmukohtiin Yhteistyö-verkko Saimaan satamien neuvottelukunta ”Yksi satama” Investointihalukkaat kaupungit Luonnollinen takamaa-alue sekä vienti- että tuontiliikenteelle Ovatko kaikki mahdollisuudet jo hyödynnetty? Jatkuva kasvu vai stabiloituminen vai peräti stagnaatio?

Saimaan kanavan liikenne tavararyhmittäin 1968-2007 1978 1988 1998 2007

Kanavan tuomat mahdollisuudet teollisuudelle… Suuret kuljetusvirrat yleensä Suuret vienti- ja tuontivirrat Tarjolle uusi kuljetusmuoto Yhteys Euroopan sisävesiverkkoon Investointeja infrastruktuuriin Kuljetusjärjestelmät Kuljetusmuotojen kilpailutilanteen muutos Kuljetuskapasiteetin uusjako Ympäristöystävällisyys Hintarakenteet Tietoa/taitoa/tietotaitoa Kilpailukyvyn kasvu Innovaatiot ja tekniikka Työpaikkoja Tuloja valtiolle ja yksityisille Alue- ja teollisuuspoliittinen merkitys

Suuret kuljetusvirrat Vesiliikenne on taloudellinen Vesiliikenteen kapasiteetti per kuljetusyksikkö on suuri Vesiliikenteen vaatima infrastruktuuri on suhteellisesti pienempi kuin muissa kuljetusmuodoissa Väylistä osa on luonnollisia eivätkä tarvitse investointeja Vesitie ei kulu eikä pölise!

Euroopan sisävesiverkko Saimaan kanavan liikenne avasi itäsuomalaiselle teollisuudelle suoran toimitusmahdollisuuden ja liikenneyhteyden Euroopan sisäosiin Laivaukset Pariisiin, Berliiniin, Düsseldorfiin tai jopa Koblenziin asti ovat rutiinia Kanavan toiminnan alkuvaiheessa myös silloisen Neuvostoliiton vesitieverkko oli ahkerassa käytössä Aluskuljetuksia tehtiin venäläisten jokien kautta jopa Iraniin ja Turkkiin asti

Suuret vienti- ja tuontivirrat Alueen suurteollisuus pystyy toimimaan aivan toisilla perusteilla kuin ennen kanavaa Ulkomaankaupan perusedellytys on kilpailukyky, jossa toimitusketjun hinnalla, laadulla ja toimivuudella on erittäin tärkeä osa Itä-Suomi elää ”metsästä ja maasta”, vesikuljetus on sopivin metsä- ja kaivannaisteollisuuden massiivisten kuljetusvirtojen hoitamiseen

Uusi kuljetusmuoto Kanavan aukeaminen 40 vuotta sitten toi alueen teollisuudelle käyttöön uuden kuljetusmuodon Rautatieliikenne ja maantiekuljetukset saivat kilpailijan Kilpailu paransi ja kehitti kaikkien kuljetusmuotojen laatua Kilpailun ohella kuljetusmuodot täydentävät toisiaan Liikenneinfrastruktuurin investointitarpeet muuttuivat

Infrastruktuuri-investoinnit Teollisuus on jatkuvasti tehnyt Saimaan alueelle liikenteen infrastruktuuri-investointeja Valtion, Merenkulkulaitoksen ja kaupunkien ohella Investoinnit pääsääntöisesti varastoihin, laitureihin, koneisiin, käsittelylaitteistoihin, konttoreihin ja maa-alueisiin Teollisuuden suorien ja epäsuorien (eli teollisuuden omistamien ahtausyhtiöiden kautta tehtyjen) investointien yhteismäärä ylittää 100 miljoonaa Euroa Joensuun satama

Kuljetusjärjestelmät Saimaan altaalla liikenne toimii myös talvella Kanavaliikennettä varten tehdyt satamainvestoinnit hyödynnetään ympärivuotisesti Tämä tasoittaa työvoiman kausivaihteluja ja investointien seisokkeja Ei raaka-aine varastointia talven varalle Pääomakustannuksia säästetään Tuotekuljetukset siirtyvät talvella kumi- tai rautapyörillä merisatamaan Jatkokuljetuksessa sama aluskalusto kuin kesällä Saimaalla

Kuljetuskapasiteetin ja kilpailun uusjako Saimaan kanavan avaaminen merkitsi kuljetuskapasiteetin tarjonnan uusjakoa Kilpailutilanne muuttui olennaisesti Junaliikenne ja autoliikenne eivät vielä 40 vuotta sitten kilpailleet samassa kategoriassa Kanavaliikenne on tarjonnut, ja tarjoaa jatkossakin, parhaan kilpailun rautateiden monopolille Kanavaliikenne on pitänyt kuljetushinnat ja hintakehityksen kurissa Kanavaliikenne on tuonut teollisuudelle kilpailuetua

Hinta ja kansallinen/kansainvälinen kilpailukyky Vesitie on edullinen Vesitie sallii suurien volyymien kuljetuksen, jolloin toimitusketjun erilaiset operointikustannukset, laskettuna per kuljetettu tonni, jäävät alhaisiksi Saimaan kanavan tuoma kilpailuetu on pitänyt itäsuomalaisen teollisuuden kilpailukykyisenä eurooppalaisilla markkinoilla Kilpailuetu on pitänyt kurissa myös muiden kuljetusmuotojen hintakehityksen

Ympäristöystävällisyys Ympäristöarvot ja kestävä kehitys (sustainability) ovat nykyisin teollisuuden perusarvoja Me ja asiakkaamme mittaamme jatkuvasti toimitusketjun hiilijalanjälkeä Raportointimme asiakkaillemme on säännöllistä Saimaan kanavaliikenne on antanut jälleen uuden kilpailuedun reiteillä Euroopan sisäosiin Sisävesiliikenteen hiilidioksidi päästöt ovat noin 30 grammaa per tonnikilometri Vastaava luku nykyaikaisella kuorma-autolla on 110-160 grammaa liikenteen sujuvuudesta riippuen

Tietoa-taitoa-tietotaitoa ”Saimaus” -osaajaverkosto Kanavaliikenne on luonut teollisuuteen sekä sen sidosryhmiin vesitieliikenteen monitaitoisen erikoisosaajaryhmän Liikenteen hoitaminen edellyttää kansainvälisyyttä, teknistä, taloudellista, juridista, maantieteellistä osaamista ja laajaa kielitaitoa Sidosryhmien ja teollisuuden yhteistyö kehittynyt normaalista liikesuhteesta seuraavalle tasolle, jota kuvaa yhteistyö, yhteisymmärrys ja keskinäinen luottamus ”Saimaus” = Saimaan laivaus

Innovaatiot ja tekniikankehitys Saimax-laivakoko on nykyisin kansainvälinen standardi (fi.wikipedia.org) ”Saimaan satamat ovat ropelihattu-miesten laboratorio” Lastinkäsittelykaluston innovaatiot ovat muuttuneet prototyypeistä sarjatuotantoon ja paikallisista kyhäelmistä maailman laajuiseen käyttöön Esimerkkeinä mainittakoon Mantsisen monikäyttöiset nosturit tai Heikki Monosen kehittämät loistavat sahatavaran, selluloosan, paperin ja teräksen tartuntalaitteet

Työpaikkoja Saimaan kanava on lisännyt teollisuuden kilpailukykyä ja kasvattanut alueen teollisuutta Teollisuuteen Saimaan kanava on luonut ja varmistanut tuhansia työpaikkoja Suoraan tehtaille Alihankkijoiden yrityksissä Kanava on luonut työpaikkoja myös Rakennusvaiheessa Satamissa, ahtaustoiminnassa ja huolintayhtiöissä Varustamoissa ja muissa sidosyhtiöissä Viranomaistoiminnoissa

Kansantaloudellinen merkitys Tuloja valtiolle ja yksityisille Kansantalouden moottori itä-Suomessa Työllisyyden kasvu Työvoiman tarve Investoinnit teollisuudessa ja kuljetusinfrastruktuurissa Ulkomaankaupan kasvu Raaka-ainekuljetukset Muut liikenteen palvelut Viranomaistoiminta Verotulot Kansantaloudellinen analyysi: ”Mikä merkitys Saimaan kanavalla on ollut alueen ja koko Suomen kehitykselle?”

Aluepoliitiinen ja teollisuuspoliittinen merkitys Kanava mahdollistanut teollisuuden kasvua, ulkomaankauppaa ja investointeja Teollisuus tarjonnut kasvavia määriä työpaikkoja suoraan ja välillisesti Talouden kasvu on luonut myös alueellista kasvua ja lisännyt hyvinvointia Vahva sidos ulkomaankauppaan tuo maailmantalouden heilahtelut nopeasti myös itäsuomalaiseen talouselämään Talous-poliittinen kehitys Venäjällä luo kanavalle uusia kasvun mahdollisuuksia

Menetettyjä mahdollisuuksia… Kansallinen välinpitämättömyys ja asennoituminen jo alusta alkaen ”Turhapuro” Rajalliset, joustamattomat investointimahdollisuudet ovat estäneet suomalaisen tonniston rakentamisen Miehityssäännökset ovat estäneet suomalaisen tonniston operoinnin Liikenteen tuotot ja verotulot virtaavat ulkomaille

Valtioiden välinen sopimus kanavaliikenteestä Vanha kanavasopimus 1963-2013 Uusi 50 vuoden sopimus valmistui ”viime hetkellä” Tarkka vaikutus teollisuuden toimintaan vielä auki Sopimuksen lyhyt irtisanomisaika nähdään uhkatekijänä Loppuratifiointeja odotellaan yhä Teollisuus tarvitsee pitkän tähtäimen varmuutta oman toimintansa, kauppansa ja investointien suunnittelussa

Volyymien merkitys teollisuudelle Saimaan kanavan liikenne 40 vuoden aikana on ollut 55 miljoonaa tonnia Liikenne lähes poikkeuksetta teollisuuden tuotteita tai raaka-aineita Määrä vastaa: 2,2 miljoonaa autokuormaa (25t) 55 000 kuormaa vuodessa 150 autoa päivässä tai 1,1 miljoonaa vaunukuormaa (50t) 1 000 junaa vuodessa 3 junaa päivässä

Venäjän vesitiet Uudet markkina-alueet suomalaiselle teollisuudelle Kasvava kysyntä Liikenne Saimaalta Moskovaan aloitettu uudelleen Uusia kaukoyhteyksiä, uusia markkina-alueita etelässä Vain osavuotinen – ”kalenteritalvi” Verkosto yhä vain venäläisten alusten käytössä Alusten kunto ja laatu ei vastaa Saimaan länsiliikenteen aluksia Teollisuus rakentaa nykyisellään toimitusverkostoa pääsääntöisesti rautatiekuljetusten varaan Saimaan kanava

Tulevaisuuden mahdollisuuksia teollisuudellemme Venäjän kaupan tulevaisuuden mahdollisuudet Venäjän vesitiet aukeavat kansainväliselle liikenteelle Lastaussatamien tekniikan kehitys – katetut lastauspaikat Raaka-aineiden massakuljetusten kasvu Rakennusteollisuus Kivituotteet Sora ja hiekka Jäte-energia Poltto-energia Bioenergian valmistus ja raaka-aineiden kuljetukset Ympärivuotisuus Ilmastonmuutos Jäätilanteiden helpottuminen

Liikennetilasto kanavan 60-vuotisjuhlilla…5 milj.tonnia? Nykytaso 2028 1968 1988 2008

Saimaan vesiliikenteen merkitys teollisuudelle Kansainvälinen kauppa ja volyymien kuljetus mahdollistui Suorat yhteydet Euroopan tärkeimpiin kuljetusverkkoihin Kuljetuskapasiteetin uusjako ja kuljetusmuotojen välisen kilpailun hallinta Innovaatioita, teknistä kehitystä, investointeja ja kasvavaa tietotaitoa Talouskehitystä ja työpaikkoja Kansantaloudellinen merkitys arvioitava Teollisuus- ja aluepoliittinen merkitys Liikenteen uudet tuotteet ja markkina-alueet tulevaisuudessa

Saimaan vesiliikenteen merkitys teollisuudelle 2

Tavaraliikenne Saimaan kanavalle, VR voi hoitaa matkustajat… Loppuvisio: Tavaraliikenne Saimaan kanavalle, VR voi hoitaa matkustajat… Kiitos! antti.vehvilainen@storaenso.com