KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Syksy Pekka Lund

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LÄHETYS VAI RAHALÄHETYS Kirkon lähetysstrategiaesityksen mukaan Suomen Lähetysneuvoston missiologinen teemapäivä Jaakko Mäkelä.
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Jos sinulla on ruokaa jääkaapissa, vaatteita pukea yllesi, katto pään päällä ja sänky jossa nukkua ... Silloin olet rikkaampi kuin 75% maailman kansasta.
Työ on kesken Maailman evankelioiminen Tilanne vuonna 2004.
Jumalan kanssa.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Moodlen ohje opiskelijoille
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Seurakunnan syntyminen ja pioneerityö
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Syksy 2013 Pekka Lund.
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Tervetuloa tutustumaan mongolialaiseen kotiin!
Afrikka s.103-.
Intia s. 70-.
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Intialainen kulttuuripiiri
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIINAN USKONNOT Mikä täyttää miljardin ihmisen maailmankatsomus- ja arvotyhjiön? Prof. Miikka Ruokasen kommentti
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
INTIAN KULTTUURIPIIRI
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Uskonnot ilmiöinä.
KRISTINUSKON ASEMA ROOMAN VALTAKUNNASSA Luku 2 – Ydinsisältö.
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
Afrikkalainen elämäntapa Yhteisöllisyys, kulttuuri, sivistys.
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Uusi aika koittaa: siirtomaat ja kansainvälinen kauppa.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN Luku 4 – Opetusvinkki 1: Euroopan kansanheimojen kääntyminen ja moderni nuorisokulttuuri.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Kristinuskon levinneisyys ja kehityssuunnat 2000-luvulla
Kristinusko Etelä-Amerikassa
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Dos. Mika Vähäkangas SUOL:n talvipäivillä 2009: Millaista vuoropuhelua kulttuurit ja kristinusko käyvät Afrikassa? Tinyiko Maluleke: ”Afrikkalainen kristillisyys.
, HI6.1. Islamin synty ja leviäminen
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Jesuiitat Jesuiittaveljestö.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
17. Kristinusko leviää lähetystyön ja siirtolaisuuden mukana
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
KRISTILLINEN LÄHETYSTYÖ
Yksilön lyhyt historia
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Nykyisin tehdään kiinnostavaa tutkimusta ihmisen DNA:sta Katso video: Mitä tämä kertoo ihmisten.
Hi 6 ryhmätyö ja sen toteutus
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Lähetysopetus rippikoulussa
13. Yhteiskuntien törmäys
Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110
16. Kristillisperäiset uskonnot
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
Jakso III Monikasvoinen Aasia.
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Syksy 2013 Pekka Lund

Mitä olen oppinut tähän asti tällä kurssilla? KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Mitä olen oppinut tähän asti tällä kurssilla?

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Kohta näkyvällä dialla on viisi väittämää. Ota kantaa väittämiin: millä perustein ne ovat totta ja millä perustein eivät. Kirjoita korkeintaan kolmekymmentä sanaa / väittämä. Voit kirjoittaa joka vastaukseen argumentteja puolesta (P:) ja vastaan (V:).

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Käytämme kirjoittamiseen 20 minuuttia. Jos et ole tyytyväinen siihen, mitä siinä ajassa saat paperille, voit jatkaa kotona. Tule tällöin laittamaan nimesi edessä olevaan listaan, jotta tiedän, keitä täällä oli paikalla tänään. Palauta kotiin viemäsi paperi joko seuraavalla (2.10.) tai sitä seuraavalla (7.10.) luennolla.

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Jos olit poissa 30.9., voit kirjoittaa kommentit näihin viiteen väittämään saman ohjeen mukaan kotona, ja tuoda väittämät minulle paperilla seuraavalla (2.10.) tai sitä seuraavalla (7.10.) luennolla.

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Väittämät: 1. Kristinusko leviäminen hahmottuu selkeänä kehityskulkuna. 2. Islamin synty ja leviäminen liittyvät erittäin läheisesti kristinuskon alueelliseen leviämiseen. 3. Viimeisin sata vuotta on muokannut kristinuskoa enemmän kuin edelliset tuhat vuotta yhteensä. 4. Kristillinen kirkko on aina kokenut lähetystyön tärkeäksi työmuodoksi. 5. Kristinusko on aina ollut globaali uskonto.

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Teemat viidelle kerralle: Valta Lähetystyöntekijät Paikalliset kristityt Ekumenia Muut uskonnot

Teemat viidelle kerralle: Valta KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Teemat viidelle kerralle: Valta

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Valta Lähetystyöstä ja globaalista kristillisyydestä aukeavia näkökulmia valtaan on loputtomasti – rajattava tarkastelua Liittyminen poliittiseen valtaan Kulttuuri-imperialismi Vallan vastustaminen

Liittyminen poliittiseen valtaan KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Liittyminen poliittiseen valtaan Kristinuskon leviäminen ja laajentuminen on liittynyt poliittiseen valtaan monin paikoin, tosin eri tavoin Hallitsijan päätöksin: Rooma, Eurooppa Valloittamalla alueet: Amerikka Hallitsemalla alueita: Afrikka Toisaalta kristinuskoa on levitetty ilman poliittisen vallan tukea tai jopa poliittisen vallan vaikeuttamana Opettaminen ilman poliittista tukea: Kiina, Japani Imperialistinen valta ei suinkaan aina tukenut lähetystyötä: Afrikka, Intia

Kulttuuri-imperialismi KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Kulttuuri-imperialismi Lähetystyötä on syytetty 1900-luvulla alkuperäiskulttuurien tuhoamisesta, länsimaisuuden levittämisestä, kulttuuri- imperialismista Lähetystyö on lähtökohtaisesti mainettaan parempi: lukuisat lähetystyöntekijät elivät muista länsimaisista poiketen paikallisen kansan keskellä, tunsivat näiden tarpeet, arvostivat heitä, tarvitsivat heitä ja puhuivat heidän puolestaan Kiistämättä lähetystyön virheitä lienee perusteltua sanoa, että lähetystyö on ollut hyvä syntipukki, jonka niskaan on voitu kaataa läntisen kolonialismin rikkeet

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Vallan vastustaminen Lähetystyöntekijät ovat vastustaneet avoimesti sekä läntisiä sortajia että paikallisia sortajia Nykyistä globaalia ihmisoikeustilannetta tuskin olisi ilman lähetystyöntekijöiden määrätietoisuutta viimeisten parin vuosisadan aikana Esimeriksi orjakysymys, jossa kristilliset lähetystyöntekijät olivat keskeisiä vaikuttajia Kapusiinijärjestö vetosi 1685 paaviin orjakaupan rajoittamiseksi Hernnhutilaiset (The Moravian Brethren) aloittivat 1730-luvulla työn orjien parissa

Vallan vastustaminen / orjakysymys KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Vallan vastustaminen / orjakysymys Jesuiitat perustivat Latinalaisessa Amerikassa reductioneja, joissa pystyivät suojelemaan intiaaneja orjuudelta Kapusiinijärjestö vetosi 1685 paaviin orjakaupan rajoittamiseksi: paavi tuomitsi orjakaupan Hernnhutilaiset (The Moravian Brethren) aloittivat 1730-luvulla työn orjien parissa David Zeisberger vietti 62 vuotta intiaanien parissa Hernnhutilaisten työllä ratkaiseva merkitys Anti-Slavery Society:n perustemiseen Innoittivat myös John Wesleytä Afro-amerikkalaiset liittyivät luontevammin elämystä ja Raamattua korostavaan kristillisyyteen kuin korkeakirkollisiin kirkkoihin

Vallan vastustaminen / orjakysymys KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Vallan vastustaminen / orjakysymys Lähetystyöntekijät lähettivät kotimaihinsa silminnäkijäkertomuksia orjien kohtelusta ja saivat siten asialle julkisuutta Vapaaehtoiset lähetit ja heidän tukijansa saattoivat vastustaa järjestelmää, joka oli viralliselle imperialistivaltiolle liian tuottoisa, että siihen olisi voinut puuttua Protestanttiset lähetystyöntekijät saattoivat tehdä jotain, mikä ei onnistunut katolisille: mennä naimisiin paikallisen naisen kanssa ja siten osoittaa tasavertaisuutta

Vallan vastustaminen / orjakysymys KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Vallan vastustaminen / orjakysymys Paikallisten kääntyminen kristinuskoon oli myös hyvä ase rotuerottelua vastaan: jos paikalliset kykenivät elämään kristittyinä, heitä ei voinut pitää vähempiarvoisena Brittiläisessä imperiumissa orjuus kiellettiin 1833 – lähetystyöntekijöillä oli tämän taustalla keskeinen rooli Tämän jälkeen kristityt lähetystyöntekijät ovat olleet raportoimassa lukuisista ihmisoikeusrikkomuksista ja kasvattamassa uusia sukupolvia uudenlaiseen ajatteluun

Ekskursio: Intia Intia on pian maailman väkirikkain maa KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Ekskursio: Intia Intia on pian maailman väkirikkain maa Intia oli 1800-luvun lopulla lähetystyön keskeisin kohdemaa, tosin menetti asemansa Kiinalle 1900-luvun alussa Kristinusko ei kuitenkaan ole Intiassa massojen uskonto 974 000 000 hindua 176 000 000 muslimia (+ Pakistanissa 167 000 000) 31 000 000 krisittyä Intialainen kristillisyys ja sen historia nostaa esiin kiinnostavia kysymyksiä kristinuskon ja vallan suhteesta

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Ekskursio: Intia Kiinnostavaa on suhde Intian vahvaan yhteiskunnalliseen jakoon, kasteihin ja kastittomiin Tuomas-kristityt sulautui osaksi Intian yhteiskuntaa: ryhmä oli asemaltaa yksi ylimmistä kasteista vuosisatojen ajan Jesuiittojen valtavirta (de Nobili) panosti yläluokkaan ja liikkui heidän parissaan Ymmärsi kastilaitoksen sosiaaliseksi instituutioksi eikä katsonut asiakseen puuttua siihen (vrt. esi-isien palvonta Kiinassa) – ei ymmärtänyt kastilaitoksen uskonnollista taustaa eikä pitänyt epäoikeudenmukaisuuteen puuttumista tarpeellisena Yhteiskunnallinen jakautuminen siirtyi kirkon sisälle: kirkko loi erilliset jumalanpalveluselämät eri kastitaustoista lähtöisin oleville.

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Ekskursio: Intia Kiinnostavaa on suhde Intian vahvaan yhteiskunnalliseen jakoon, kasteihin ja kastittomiin Protestantit (varsinaisesti 1800-luvulta) korostivat yksilöllistä kääntymistä eivätkä olleet kiinnostuneista sosiaalisesta uudistamisesta (vrt. faith mission). Kaikki ovat Jumalan edessä tasa-arvoisia, tämänpuoleisella jaottelulla ei ole merkitystä (vaikka sorretuille sillä kyllä taisi olla merkitystä, kun eivät saaneet juoda vettä samasta kaivosta yms.)

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Ekskursio: Intia Kiinnostavaa on suhde Intian vahvaan yhteiskunnalliseen jakoon, kasteihin ja kastittomiin Protestantit myös pelkäsivät vääristä motiiveista tapahtuvaa kääntymistä Kastittomat, dalitit, kääntyivät suurina joukkoina sekä kristinuskoon että islamiin 1800-1900-lukujen taitteessa Intian kristittyjen määrä viisinkertaistui 1872-1931, kun väestö samana aikana kasvoi 70 prosenttia Dalitit halusivat kristityiksi, aivan ilmeisesti ainakin osin siksi, että kristinusko tarjosi mahdollisuuksia sosiaaliselle nousulle

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Ekskursio: Intia Kiinnostavaa on suhde Intian vahvaan yhteiskunnalliseen jakoon, kasteihin ja kastittomiin Lähetystyöntekijät jopa estelivät, varoivat näitä ”riisikristittyjä”, massakääntymiset eivät sopineet henkilökohtaista uskoa korostavaan teologiaan Erityisesti nälänhädän aikana lähetyssaarnaajat olivat haluttomia kastamaan daliteja, koska epäilivät heidän motiivejaan

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Ekskursio: Intia Kiinnostavaa on suhde Intian vahvaan yhteiskunnalliseen jakoon, kasteihin ja kastittomiin ”Joukkokääntymiset antoivat kirkolle pysyvän dalit-leiman ja toivat dalitien huolet keskelle kirkon elämää. Silti kirkko on ollut hämmästyttävän sokea tälle sosiaaliselle tosiseikalle”. (Malkavaara 1999) Kristittyjen etuja Intian itsenäisyyskamppailuissa ajanut eliitti ei ymmärtänyt dalitien kysymyksiä eikä ajanut dalit-kristittyjen asemaa

KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30. 9 Ekskursio: Intia Kiinnostavaa on suhde Intian vahvaan yhteiskunnalliseen jakoon, kasteihin ja kastittomiin Dalitien olosuhteet eivät ole muuttuneet, myös kristityt dalitit elävät tämän päivän orjina Intiassa Yhteiskunnallinen jako on säilynyt kirkon sisällä: daliteja sorretaan sekä yhteiskunnassa että kirkossa (tosin alueellisia eroja) Dalitit kokevat, että heidät on pelastettu sorretuiksi.

Henkilö: David Livingstone KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Henkilö: David Livingstone 1813 (Skotlanti)-1873 (Zambia) Ruumis palautettiin Englantiin, mutta sydän jäi Afrikkaan Jätti perheensä Skotlantiin ja asui afrikkalaisten keskellä Vastusti portugalilaisten ja arabien orjakauppaa – mutta helpotti valloitusta ja riistoa kartoittamalla sisämaata

Henkilö: David Livingstone KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Henkilö: David Livingstone Vastusti imperialismia – mutta päätyi pitämään brittiläistä valtaa parempana kuin portugalilaista Hänen kirjaansa Missionary Researchers and Travels in South Africa (1857) myytiin häkellyttävät 70 000 kappaletta

Henkilö: David Livingstone KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Henkilö: David Livingstone Vastusti imperialismia – mutta päätyi pitämään brittiläistä valtaa parempana kuin portugalilaista Vaikea pistää yhteen muottiin – varmaan siksi, että todellisuus ei ole yksiselitteinen

Henkilö: David Livingstone KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Henkilö: David Livingstone Voidaan nähdä lähetystyön sankarina, afrikkalaisen nationalaismin edelläkävijänä, ihmisoikeustaistelijana tai brittiläisenä imperialistina

Henkilö: David Livingstone KH 102 Kristinuskon globaali historia ja lähetystyö Pekka Lund 30.9.2013 Henkilö: David Livingstone 2001 Zimbabwelaiset vapaussodan veteraanit hyökkäsivät patsaan kimppuun vastustaakseen taannoista brittiläistä sortoa Toisaalta 2004 Zambia pyysi, että ”kansallissankarin” patsas siirrettäisiin heidän puolelleen – mihin Zimbabwe ei suostunut