KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Advertisements

Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
PALVELURAKENNEUUDISTUS
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Toimialaorganisaatio
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Esitys Juha Mieskolainen
eri väestöpohjilla Palvelun tuottamisen vastuu?
KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Päijät-Hämeen alueseminaari Kuntajohtajatyöryhmien ehdotukset Pauli Syyrakki.
KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Normien purkamisen mahdollisuudet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmisteluryhmä Työryhmä: Raija Peltonen Seppo Huldén Matti.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
VARASTOINTI KIRJASTOPALVELUT TYÖRYHMÄ UusiKunta-
Avustus, Elina Varjonen1 Kansalaisjärjestötoiminnan edellytykset ja merkitys hyvinvoinnin rakentamisessa Pohjois-Karjalan maakunnan järjestöpäivät.
Tekniikka- ja ympäristöpalvelut - toimiala
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
Nokian kaupungin strategia
Tekniikka- ja ympäristöpalvelut
SELVITYSTYÖN SUUNTAVIIVOJA Lahti Osmo Soininvaara.
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta 1 (kansanedustajat)
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Johtamiskorkeakoulu Tay
Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keskusvaalilautakunta
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS –HANKE PÄIJÄT-HÄME Kunta-valtio –työnjako.
Sastamalan toimintamalli
PALVELURAKENNESELVITYKSEN SEUTUTAPAAMINEN PALVELURAKENTEEN MUUTOKSEN LÄHTÖKOHTIA.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Päihde- ja mielenterveystyö kuntoutujan näkökulmasta
Annikki Niiranen1 Hyvinvointipalvelujen lautakunnat.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Pääsihteeri Jaana Simola
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyö vanhustyön kehittämisessä YHTEISTYÖ SENIORI- JA VANHUSTYÖSSÄ SEMINAARI LUOSTOLLA Marko Palmgren Suunnittelija.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
Joensuun kaupunkikonsernin toiminta-alueeT
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Hallinto: hallintojohtaja Talous: talousjohtaja
Kulttuurista hyvinvointia Pirkanmaalla Tampere
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Uusi maakunta vahvana ympäristötoimijana; yhteistyö Luova –viraston, maakunnan ja kunnan kesken Kansliapäällikkö Hannele Pokka
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Marja Pajukoski, OTK, HTT
Esityksen transkriptio:

KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen Jaana Simola

Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Valtion tehtävät ► koko maan tasolla kansalaisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä yhdenmukaisia toimintatapoja edellyttävät tehtävät (mm. turvallisuuteen, tulonsiirto- ja sosiaaliturvaetuuksiin liittyvät) ►kustannuksiltaan erityisen raskaat tai muuten laaja- alaisia vaikutuksia omaavat sekä korkeaa erityisosaamista vaativat tehtävät (mm. erityisen kalliit hoidot esim. hengityshalvauspotilaat, mahdollisuus kantaa suurempia riskejä) ►erityisen vähän paikallista harkintaa, paikallisten olosuhteiden tuntemusta tai vähän suoraa kontaktia kuntalaiseen edellyttävät tehtävät (esim. lähinnä kansallista intressiä toteuttavat tehtävät, kustannus- tehokkuus, laatu)

Kunnat valtion tehtävissä ► kunnat hoitavat valtion toimeksiantotehtäviä (maaseututoimi, maatalouden lomituspalvelut, edunvalvonta, velkaneuvonta jne.) ►valtion tehtävä-alueiden vyörytys kunnille (valtion vetäytyminen rahoitusvastuusta – mm. tilasubventiot, paikallispalveluista vetäytyminen, kuntien osallistuminen yleisten teiden, valaistuksen, kevyen liikenteen kustannuksiin, paikallistiekustannuksiin, tienpidon hoidon ja rakentamisen supistaminen, investointikustannusten vyörytykset kunnille, työllisyydenhoidon kustannukset jne.) Tehtävien siirto kunnille ►em. tehtävissä tulee valtion ja kuntien roolijako selkeyttää ►maakunnallinen/seudullinen elinkeinopolitiikka ja tukijärjestelmien uudistaminen rooleja selkeyttämällä (vain valtakunnallinen elinkeinopolitiikka valtiolla) ►ympäristökeskuksen tehtävien uudelleen arviointi ja osittainen tehtävien siirto maakunnalliselle tai seudulliselle toimijalle (valtakunnalliset linjaukset ja erityisasiantuntemusta vaativat asiat alueelliselle ympäristökeskukselle mm. saastuneet maaperät, vesi- ja jätehuolto) Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan ja valtion työnjaon perusteet

Kunnan ja valtion työnjaon selkeyttäminen tarkempien kriteereiden avulla Kunnilta valtiolle siirrettävissä Yhden- vertaisuus /tasa-arvo Turval- lisuus Koko maan taso Erityisen raskaat kustan- nukset Laaja- alaiset vaikutuk- set Erityisen vähän paikallista harkintaa Erityisen vähän tarvetta ottaa paikalliset olosuhteet huomioon Erityisen korkeaa erityisasian- tuntemusta vaativa Sattuman- varaisuus PelastustoimiXXX X KuluttajaneuvontaX X HolhoustoimiXXX AmmattikorkeakouluX X X Vk:sti keskitetty erityisen kallis sairaanhoito X XX X hengityshalvaus- potilaiden hoito XXXX XX Ulkomaalaisten terveydenhuolto- kustannukset X Kunnallisen toimeentulotuen normitetun osan siirto KELA:lle ja valtion rahoitusvastuulle X X XX Elatustuki KELA:lle X XX Lasten kotihoidon tuki KELA:lle XX Maatalouden tukiasiat X Elintarvikelainsää- däntöön ja ympäristöterveyden- huoltoon liittyvät valvonta ja lupa- asiat XXX

Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Kunnallisen itsehallinnon tehtävät ► joissa paikallisten olosuhteiden tuntemus ja asiantuntemus on tärkeää ► lähipalvelut, jotka tulee saada läheltä tai paikallisesti tuotettuina ► tehtävät, jotka ovat kunnan elinvoimaa, yhteisöllisyyttä, lähipiirin toimintaa ja osallistumista vahvistavia ► palvelut, joissa tarvitaan usean hallintokunnan asiantuntemusta ► tehtävät, joissa hyväksytään kuntakohtaiset erot ja niihin perustuvat erilaiset palvelujen tuottamistavat

Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan perustehtävät ml. peruskunnat ja ”aluekunnat” ► perusopetus ja lukio (perustasolla välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ, lähipalvelu) ► terveydenhuolto (perustasolla välitön asiakaskontakti, lähipalvelu, henkilö- kohtainen työ) ► vanhusten ja vammaisten palvelut (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ► lasten päivähoito (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ► sosiaalityö; perhetyö, päihdetyö, mielenterveystyö, lastensuojelu ja ennalta- ehkäisevä sosiaalityö (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ehkäisevä sosiaalityö (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ► ympäristöpolitiikka (pl. lupa-asiat) (lähiympäristöön liittyvät toimet; ympäristön tilaan, asumiseen, vapaa-aikaan ja viihtyvyyteen liittyvät tekijät) ► kunnallistekniikka (lähiympäristön ja yhdyskunnan toimivuuteen liittyvät tekijät) jatk.

Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan perustehtävät ml. peruskunnat ja ”aluekunnat” jatk. ► kaavoitus (lähiympäristön ja yhdyskunnan toimivuuteen liittyvät tekijät) ► vapaa-ajan palvelut; kirjasto, kansalaisopisto, liikunta, nuoriso, kulttuuri (kansalaisten sivistyksellisyyttä ja paikallisyhteisön omaehtoista aktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavat tekijät) ► elinkeinopolitiikka (paikallinen aktivointi ja kosketus yrityskenttään tärkeä, alueellisille (aluekehitysvastuutaso) kuntapohjaisille elinkeinoyhtiöille/yksiköille kehittämistehtävät TE-keskuksilta (TE- keskukselle rahoitusrooli); aluetason organisaatioiden määrän vähentäminen ja tehtävien selkeyttäminen myös olennaista, valtion tasolla elinkeinopolitiikan valtakunnan tason linjaukset) ► rakennustarkastus (vaihtoehtoisesti myös yksityisille ??) Palveluja yksityistettäessä tulee kriteerinä olla → liiketaloudellisen ohjauksen mahdollisuus → toimivat markkinat → tilaaja-tuottaja on erotettavissa toisistaan

Kunnan perustehtävät kunnan itsehallintoa korostavien tarkempien kriteereiden avulla tarkasteltuna (ml. peruskunnat ja aluetaso) korostavien tarkempien kriteereiden avulla tarkasteltuna (ml. peruskunnat ja aluetaso) Kunnan perustehtävät Paikallis- ten olosuh- teiden tuntemus Lähi- palvelu Paikalli- sesti tuotettu palvelu Yhtei- sölli- syyden vahvis- tami- nen Lähipii- rin toi- minnan vahvis- tami- nen Paikal- linen har- kinta tär- keää Yhteistyön kehittämi- sen tarve Välitön vastuu kunnan asukkaista Usean hallinto kunnan asian- tunte- mus Kuntakohtai- set erot mahdollisia; erilaiset palvelujen tuottamistavat Perusopetus ja lukio XX X X X Terveydenhuolto X X X X X Vanhusten ja vammaisten palvelut X X X X X X X Lasten päivähoito X X X X X X Sosiaalityö, perhetyö, päihdetyö, mielen-terveystyö, lasten-suojelu ja ennalta- ehkäisevä sosiaalityö X X XX X X Ympäristöpolitiikka pl. Lupa-asiat X X X X X X KunnallistekniikkaX X X X X KaavoitusX X X X X X Vapaa-ajan palvelut; kirjasto, kansalais- opisto, liikunta, nuoriso, kulttuuri X X X X X X X Elinkeinopolitiikka X X X X XX X X Rakennustarkastus X X X X X

Kunta- ja palvelurakenneuudistus Vapaaehtoissektorin hyödyntäminen ja yksilön vastuu Vapaaehtoissektorin hyödyntäminen ► työnjakoa kunnan perustehtävien määrittelyn jälkeen tulee jatkaa selvittämällä missä tehtävissä vapaaehtoisjärjestöjen eli ns. kolmannen sektorin merkitys yhteisön kehittämisessä olisi tarkoituksenmukaista Yksilön vastuu ► tehtävä linjanvedot siitä, missä asioissa ja mihin rajaan saakka yksilön itsensä vastuu ulottuu oman elämän, tehtävien ja toimintaympäristön hallinnassa