LEIKKAUS- JA ANESTESIAHOITAJAN AMMATILLINEN PÄTEVYYS Erja Tengvall

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Lapin yliopisto Osatutkimus D: –vuotiaiden kokemuksellinen hyvinvointi Paltamo Marika Kunnari & Asko Suikkanen.
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Työuran pituus Ydinindikaattorit
Diabeteshoitotyön osaaminen
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Pohjanmaan Partiolaiset Syyskokous
Ikääntyneiden jalkaterveyden tukeminen – Kuvaus hoitohenkilökunnan jalkojenhoitotoiminnoista palvelutaloissa.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa 2009 vastaanottokohtaiset tulokset.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009

SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Mikä tekee sairaanhoitajan ammatista asiantuntija-ammatin
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
INFEKTIOERISTYKSEN AIHEUTTAMAT ONGELMAT LEIKKAUSSALISSA
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Pirkko Rimpilä-Vanninen
3.45 3.40.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa •Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton Manner-Suomessa toimiville yksityishammas- lääkärijäsenille.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
TBHOI1 BIOANALYYTIKON HOIDOLLINEN TIETO- JA TAITOPERUSTA 5op Osasuoritukset: TBHEP2 Hoidon perusteet 1 op TBLÄÄ2 Lääkehoidon perusteet 1 op TYEA1 Ensiapu.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
TtM-opiskelija Heli Kettu
Tutkintosuoritusten arviointi
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Akavan Erityisalat/ Jäsentutkimus 2008 Jäsentyytyväisyystutkimus 2008.
Tehtäväsiirrot ja palkkaus
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Kirjaaminen anestesialomakkeelle
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Kotoa leikkaukseen Kysin malli 2010
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Kristiina Juntunen IMBA ja ICF Mihin IMBAn osiot kohdentuvat toimintakykyluokituksessa?
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
sh, TtK Hannele Korpijärvi Itä-Suomen yliopisto
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Esityksen transkriptio:

LEIKKAUS- JA ANESTESIAHOITAJAN AMMATILLINEN PÄTEVYYS Erja Tengvall Kyselytutkimus leikkaus- ja anestesiahoitajille, anestesiologeille ja kirurgeille. HYKS, KYS, TaYS, TYKS, OYS: neuro-, sydän- ja verisuonikirurgia, ortopedia ja traumatologia, gastroenterologia ja plastiikkakirurgia. Kevät 2009 (n= 589).

TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT INTRAOPERA- TIIVISEEN HOITOTYÖHÖN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT: Hoitoympäristö ja työskentely- olosuhteet Leikkaus- ja anestesiahoitajan tehtäväkuvat SAIRAANHOITAJAN AMMATILLISEN PÄTEVYYDEN OSA-ALUEET: Yhteistyö- ja tiimitaidot Dokumentointi-, tietotekniikka- ja viestintätaidot Tarkkailu- ja hoitotoimien hallinta Tilannehallinta ja päätöksentekokyky TEHTÄVÄ- SIIRROT: Lääkäreiltä leikkaus- ja/tai anestesia- hoitajalle siirrettävät tehtävät LEIKKAUS- JA ANESTESIAHOITAJAN AMMATILLINEN PÄTEVYYS INTRAOPERATIIVISESSA HOITOTYÖSSÄ

Leikkaus- ja anestesiahoitajien ammatillinen pätevyys = Sairaanhoitajan ammatillista osaamista on kuvattu käsitteillä: - kvalifikaatio (Pelttari 1997; Jauhiainen 2004) - osaamisalue (Nurminen 2000; Leiwo ym. 2002a; Tuomi 2008), - osaaminen (Räisänen 2002; Paloposki ym. 2003; Kuokkanen 2003, 2005; Paltta 2005; Opetusministeriö 2006), - ammatillinen pätevyys (Hilden 2002; Hintsala 2005), - ammattipätevyys (Meretoja 2003; Mäkipeura ym. 2007), - asiantuntijuus (Naumanen-Tuomela 2001), - ammattitaito (Kvist 2004) - hoitotyön toimintojen hallinta (Räisänen 2002) Tengvall (2010): Leikkaus- ja anestesiahoitajien ammatillinen pätevyys = tietojen, taitojen ja asenteiden osaamisen kokonaisuus sekä hoitotyön toimintojen hallinta ja ammatillinen käyttäytyminen.

ammattipätevyysmalli? TUTKIMUSKYSYMYKSET Millaista ammatillista pätevyyttä edellytetään leikkaushoitajalta intraoperatiivisessa hoitotyössä ja miten se toteutuu eri ammattiryhmien arvioimana sekä tarkasteltuna sairaaloittain ja työkokemuksen mukaan? 2. … anestesiahoitajalta… 3. Mitä tehtäviä vastaajat esittävät siirrettäviksi lääkäreiltä leikkaus- ja anestesiahoitajille ja mitä nämä tehtäväsiirrot edellyttävät? 4. Millainen on leikkaus- ja anestesiahoitajan ammattipätevyysmalli?

TUTKIMUSMENETELMÄ JA AINEISTO Mittarin kehittäminen: aik. tutkimukset (SH ammatillinen pätevyys ja osaaminen) 1999-2008: 54 kpl / sisällön analyysi  teemat (6) OPM:n laatimat SH:n osaamisvaatimukset (2006) Anestesiahoitajan osaamisvaatimukset (2006) / r.y. Leikkaushoitajan osaamisvaatimukset (2006) / r.y. LH hoitotyön toiminnot (93): tärkeys (1-5) ja toteutuminen (1-5) AH hoitotyön toiminnot (91): tärkeys (1-5) ja toteutuminen (1-5) Tehtäväsiirrot (29): (1-5) + avoin kysymys (edellytykset) Asiantuntijaryhmä  pilotti  lomake : 225 väittämää + avoin kys. Aineiston keruu: meeting-kokoukset (28) / Kevät 2009 Otos: 718  n=589 / Vastausprosentti= 82.

ANALYYSIMENETELMÄT Millaista ammatillista Frekvenssi, %-jakauma pätevyyttä LH / AH: Ristiintaulukointi - toteutuminen Khiin neliötesti - tärkeys Faktorianalyysi Tehtäväsiirrot: -- ” – edellytykset Sisällön analyysi Ammattipätevyysmalli %-jakaumat Faktorianalyysi

TULOKSET Tuloksia tarkasteltaessa otettava huomioon 1) Vastaajien ikärakenne: 2) Vastaajien työkokemuksen pituus:

TULOKSET LEIKKAUS- ja ANESTESIAHOITAJALTA edellytetty AMMATILLINEN PÄTEVYYS: Hoitotyön toiminnot (LH 93 ja AH 89): TÄRKEYS 1 – 5  Vaatimustasot: A, B ja C LH / AH A. Ehdottomasti hallittavat hoitotyön toiminnot (37 % / 32 %) B. Hallittavat hoitotyön toiminnot (34 % / 46 %) C. Osattavat hoitotyön toiminnot (29 % / 22 %) Faktorianalyysi: Leikkaus- ja anestesiahoitajan ammatillisen pätevyyden osa-alueet (LH 8 / AH 8)

Leikkaushoitajan ammatillisen pätevyyden osa-alueet: Aseptiikka ja turvallisuus (25) Dokumentointi ja kommunikointi (17) Leikkaushoidon tekniikka (17) Lääke- ja anestesiahoito (16) Hoitovalmistelut (9) Hoidon yksilöllisyys (4) Äkilliset erityistoiminnot (2) Leikkausasennot (3)

Anestesiahoitajan ammatillisen pätevyyden osa-alueet: Anestesia- ja lääkehoito (31) Kommunikointi ja turvallisuus (18) Hoitovalmistelut (7) Anestesiahoidon aloitus (9) Yhteistehtävät (6) Tiimi- ja ohjeistustaidot (6) Yhteisvastuutaidot (4) Erityistoiminnot (7)

TULOKSET/ JOHTOPÄÄTÖKSET Leikkaus- ja anestesiahoitajien ammatillinen pätevyys on vaatimustasoltaan erittäin korkeaa.  Ammattiryhmien näkemykset olivat yhtenevät. - ammatillinen pätevyys sisältää VAHVAT, YHTEISET osa-alueet ja hoitotyön toiminnot: - potilaan hoidon valmistelu - hoidon dokumentointi - kommunikointi - tiimityöskentely

Leikkaushoitajalta edellytetty ammatillinen pätevyys korosti: Aseptiikka ja turvallisuusosa-alueen toimintoja Kommunikointi- ja dokumentointiosa-alueen toimintoja Leikkaushoidon teknistä toimintaa Ammatillinen pätevyys toteutui hyvin: Aseptiikan, turvallisuuden ja tekniikan osalta Huono toteutuminen: sterilointimenetelmät, eristyskäytännöt, leikkauksen kulun tietäminen komplikaatioiden ehkäisy lääke- ja anestesiahoito (elvytys, hätätilanteet) yhteistyö tiimin jäsenten kesken

Anestesiahoitajalta edellytetty ammatillinen pätevyys korosti: - anestesia- ja lääkehoidon osa-alueen toimintoja anestesiahoidon aloitusosa-alueen toimintoja kommunikointi- ja turvallisuusosa-alueen toimintoja Ammatillinen pätevyys toteutui hyvin: anestesiahoidon aloituksen ja dokumentoinnin osalta Huono toteutuminen: anestesiamuotoihin ja –lääkkeisiin liittyvä tietoperusta elvytyksen hallinta induktion aikainen hiljaisuus leikkausasennosta johtuvien komplikaatioiden ehkäisy leikkaustiimin jäsenille palautteen antaminen

Huom! Tuloksien esitystapa : Hoitotyön toimintojen toteutuminen AINA Leikkaussalissa on kerrallaan vain YKSI potilas lähtökohtaoletuksena on, että hoitotyön toiminnot toteutuvat aina jokaisen potilaan kohdalla. … muutamia esimerkkejä…..

Tiimityöskentely ja yhteisvastuullinen toiminta :  Leikkaus- ja anestesiahoitajat EIVÄT puutu virheelliseen toimintaan juuri koskaan kuitenkin 20 % leikkaushoitajista ja 33 % anestesiahoitajista vastasi, että heidän toiminnassaan näkyy AINA eettiset lähtökohdat ja hoitotyön periaatteet !

Ammatillisen pätevyyden kriittisimpiä arvioijia: 6 – 10 vuotta leikkausyksikössä työskennelleet Anestesiologit TYKS:ssa työskennelleet (miehet)

TEHTÄVÄSIIRROT:  Anestesiahoitajalle: yksittäisiä tehtäviä / puudutetun potilaan hoitoon liittyviä  Leikkaushoitajalle: ei juurikaan

Tehtäväsiirtojen edellytyksiä: valtakunnalliset kriteerit täyttävä lisäkoulutus sisällöltään täsmällinen / ”osapaketit” vastuukäytänteiden selkiyttäminen (laki) lupakäytänteet / näyttökokeet työn vaativuutta vastaava palkkaus

AMMATTIPÄTEVYYSMALLI selkiyttää ja täsmentää leikkaus- ja anestesiahoitajan toteuttaman hoitotyön sisältöä (osa-alueet) sekä vaativuutta ammatillisen pätevyyden osa-alueiden keskinäinen järjestys korostaa toimintojen tärkeyttä voidaan hyödyntää peruskoulutuksessa ja ammatillisessa lisäkoulutuksessa voidaan hyödyntää perehdytyksessä

Innostunutta hoitotyötä toivottaen: Erja Tengvall Terveystieteiden tohtori Lehtori (Perioperatiivinen hoitotyö) Savonia –ammattikorkeakoulu Terveysalan koulutusyksikkö, Kuopio erja.tengvall@savonia.fi