Pieniä kertomuksia tietojohtamisen tarpeesta ja ensi askeleista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Tietojohtamisen tulevaisuus valtionhallinnossa
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Tietojohtamisen haasteita julkishallinnossa
Palvelukeskusten osittainen yksityistäminen ja kilpailuttaminen sekä uusi hallinnon resurssijohtaminen ovat taloushallinnon suunta Pääjohtaja, dosentti,
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Tietojohtamisen ja kokonaisarkkitehtuurin tarve valtioneuvostossa Pääjohtaja, dosentti, OTT Tuomas Pöysti/VTV
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Vaalirahoitusvalvonta vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa Pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti/VTV
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Viestintäsuunnitelma
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
OECD/PGC Työohjelma Alustavaa Katju Holkeri VM/HKO.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Avoimen tiedon tavoitteet
Tiedon hallinnan sanastoa
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Sisäinen laskentatoimi
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Tiedolla johtaminen - työryhmä
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Esityksen transkriptio:

Pieniä kertomuksia tietojohtamisen tarpeesta ja ensi askeleista Pääjohtaja Tuomas Pöysti tietojohtamisen verkostossa Eduskunta 22.10.2008

Näkökulma: Tietojohtamisen visio valtiontalouden ja -hallinnon kokonaisuudessa sekä erityisesti eduskunnan ja valtioneuvoston näkökulmasta ja näiden kokonaisuuden näkökulmasta Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) ensi askeleet tietojohtamisessa sekä visio VTV:n tietojohtamisesta En supistu näin pyydettyyn perinteiseen virastopäällikön näkökulmaan vaikka yritän tuoda esille VTV:n omia ratkaisuja ja kehittämispyrkimyksiä valtiota olisi tarkasteltava yhä enemmän konsernina ja samoin tietovarantoja ja tietovirtoja sekä tietojohtamista konsernikysymyksenä VTV liittyy valtioneuvoston ja eduskunnan väliseen tietovirtaan ja hyödyntää sitä laajasti sekä tuottaa tietoa eduskunnan valtiosääntöisiin prosesseihin (valtiopäiväasiakirjoina ja valtiopäiväasioihin liittyvänä asiantuntijatietona)

Valtiontalouden tarkastusvirasto Valtiontalouden ylin ulkoinen tarkastaja Valtiontalouden omatunto Tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tuloksellisuutta sekä muuta tarkoituksenmukaisuutta samoin kuin talousarvion noudattamista tilintarkastusta ja toiminnantarkastus (tuloksellisuustarkastus) toimii finanssipolitiikan tietoperustan, riskien ja vaikuttavuuden arvioinnin osalta finanssipoliittisena instituutiona Tehtävä ja tietojensaantioikeudet perustuslain 90 §:ssä Tukee eduskuntaa sille kuuluvan finanssi- ja valvontavallan käytössä Lisäksi Euroopan unionin tilintarkastustuomioistuimen kansallinen yhteistyöviranomainen, joka osallistuu Euroopan unionin taloudenhoidon ulkoiseen tarkastukseen Toimialan tulo-/menovirrat kattavat noin 26 % Suomen vuosittaisesta BKT:sta

Tietojohtaminen Ei ole yhtä määritelmää ja niin käytännössä ja teoriassa useita eri lähestymistapoja: tekninen ja järjestelmäkeskeinen: päätöksenteon tukijärjestelmät ja asiantuntijajärjestelmät informaatioprosessi- ja dokumentaatiokeskeinen: eksplisiittisen dokumentoidun tiedon hallinta ja tehokas hyödyntäminen organisaatiossa kognitiivinen johtaminen: kilpailu- ja suorituskyvyn johtaminen sekä tietämyksen ja tiedonhallinnan merkitys siinä monitieteellinen ja integroitu lähestymistapa Tietojohtaminen tarkoittaa periaatteita sekä tekniikoita, prosesseja ja käytäntöjä, joiden mukaan tiedon ja tietämyksen luominen, haku, levittäminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja sen verkostoissa on järjestetty

Tietojohtamisen tarve: kansanvaltainen näkemysvalta Näkemysvalta eduskunnan vallan muotona: agendan asettaminen Näkemysvallan yhdistäminen lainsäädäntö- ja budjettivallan käyttöön ennakoinnin, arvioinnin ja tutkimuksen yhdistäminen Pohjoismainen ideaali sekä julkisuusperiaatteen taustalla oleva ajatus valistuneesta hallinnasta. joka perustuu avoimeen ja valistuneeseen keskusteluun Eduskunnalle tietoa ja informaatiota

Miksi: tehokkuus ja vaikuttavuus Tietämyksen hyödyntäminen ja informaation tehokas kulku strategian onnistuneen toteuttamisen ehtona Strategiset pääomat taloudelliset ja henkilöstöresurssit informaatioresurssit, dokumentoitu tieto osaaminen: hiljainen tieto ja intuitiivinen tieto ongelmanratkaisussa ja sen arvioinnissa

Mitä tietojohtaminen eduskunnan ja valtioneuvoston kokonaisuudessa voi olla eduskunnan ja valtioneuvoston yhteiset informaatiovarannot, prosessit ja myös järjestelmät valtiosääntöisten tehtävien tukena vähimmäisvaatimuksena yhteentoimivuus ja yhteiset rajapinnat lainsäädäntöprosessi ja valmistelu sekä siihen liittyvä tutkimustieto ja tilastotietokannat budjettiprosessi: valtiontalouden kehykset ja talousarviot sekä tilinpäätöstieto ja valtion tuloksellisuustieto Netra –järjestelmä suunnittelun ja johtamisen sisäistäminen samaan järjestelmäkokonaisuuteen ja tietovarantoon, johon eri tasoisia käyttöoikeuksia eduskunnan käyttöön tämä aineisto ja sen perusteella katsauksia yhteiskunnan tilaan sekä vakiomuotoisena että suunnattuna tietopalveluna

Tietojohtamisen erityistarve VTV:ssä VTV on tietoa käsittelevä ja jalostava sekä varmentava organisaatio: tieto ja viestintä ovat VTV:n lopputuotteita ja lähtökohtia Erittäin laaja ja valtionhallinnon horisontaalisesti leikkaava tehtäväkenttä ja tietovirtojen hyödyntämistarve yhdistettynä liittymään valtiosääntöisiin prosesseihin valtioneuvostossa ja eduskunnassa ei voida järjestää tiettyä rajattua omaa tehtävää hoitavan organisaation (virasto, yritys) mallin mukaan Henkilökohtaisen ja laajan osaamisen ja tietämyksen rakenteistaminen ja prosessointi VTV:n näkemyksen mukaiseksi tietotuotteeksi ja organisaation tiedoksi on vaikuttavuuden edellytys mutta käytännössä haasteellista

Mitä VTV:ssä Integroitu lähestymistapa, ei yhtä tietojohtamissovellusta Eduskunnan yhteiset perustietojärjestelmät ja varannot sekä omat erityiseet sovellukset ja tietoprosessit perustana osaksi perustuslain mukaiset laajat tietojensaantioikeudet prosessien sekä niihin liittyvien tietoprosessien määrittely sekä organisaation yhteiset tietovarannot, tietojen yhteiskäyttö sekä sähköiset prosessit Eri IT sovellusten hyödyntäminen tietojen kaivamiseen informaatiovarannoista - eri näkökulmien yhdistely ja aineistojen ristiinkäyttö

VTV:n lähestymistapa tietojohtamiseen Yhteys resurssijohtamiseen sekä osaamisen johtamiseen - henkilöstö- ja taloudellinen resurssi - informaatiopääoma ja tietovarannot - osaamispääoma - tietämyspääoma: tieto+osaaminen konkreettisessa ongelmanratkaisussa, Hallinto- ja valtioviisaus aristoteelisen filosofian fronesiksena tieto miten hyvään tulokseen päästään

Toimintaympäristö- ja riskianalyysi Riskianalyysit yhteisellä rakenteella ja yhteiskäyttöisessä tietovarastossa, riskianalyysi- ja suunnitteluprosessin kuvaus ja tietoaineistojen liittäminen vakioidusti prosessiin PTJ:n ja EUTORIN sekä muiden valtioneuvoston yleisten järjestelmien käyttö Tilastotiedot Toimintaympäristöanalyysi dokumentoidusti yhteisiin tietovarastoihin ja vakioidun ja mallinnetun prosessin osana Valtion kirjanpito ja taloushallinnon aineistot Jalostetaan suunnittelun ja seurannan sekä riskianalyysin tiedoiksi

Esimerkki finanssipolitiikan tietoperustan ja vaikuttavuuden tarkastus VM:n valtiontalouden kehysten valmistelun laskenta-aineisto VM:stä sähköisesti VTV:oon (ml. momenttikohtaiset taustalaskelmat Talousarvioehdotusten ja talousarvioaineisto sähköisesti VTV:oon Indeksit VM:stä ja Tilastokeskuksesta VTV:oon, kansantalouden tilinpidon aineistoja Tilastokeskuksesta Valtion kirjanpidon tiedot haetaan sähköisesti suoraan kirjanpidosta Rakennettu ACL –tietokantaohjelmalla tietokanta, jossa voidaan tehdä ristiinajoja ja esimerkiksi indeksikorjaukset syötetty laskentakaavioihin => kehysten noudattamisen ja muutosten jäljitettävyyden sähköinen tarkistaminen valtion tuotto- ja kulurakenteen sekä taseen rakenteellisten muutosten analyysin yhdistäminen kehysanalyysiin Yhteiskäyttöiseen tietovarastoon säännöllisesti vakiomuotoiset analyysimuistiot tarkastusten tueksi yhteiskäyttöiseen tietohakemistoon VTV:ssa

Esimerkki tilintarkastus Vakioitu prosessi, johon on liitetty myös informaatioprosessin ja informaatioaineistojen varsin tarkka kuvaus ja määrittely Taloushallinnon aineistot haetaan sähköisesti valtion kirjanpito tositeaineistot taloushallinnon järjestelmistä suoralla on-line –yhteydellä intranet –yhteys tarkastettaviin virastoihin Vakiomuotoiset työpaperit, väliraportit ja vuosiyhteenvedot kertomusten taustalla, tallennetaan viraston tietovarastoon yhteiskäyttöisesti ACL –ohjelmalla tehdään hakuja ja analyysejä valtiontalouden yhteenvetoja ja eduskuntakertomusta varten osaksi pohjana vakioidut tiedonkeruulomakkeet asiantuntijoille, tieto-objektien standardointi ja vakiointi jatkoanalyysin – tiedon louhinnan - mahdollistamiseksi

Esimerkki toiminnantarkastus Vakioitu prosessi, johon liittyy informaatioprosessi Yhtenäinen tietohakemistorakenne VTV:n intran kautta Tarkoituksena prosessin eri vaiheiden tietojen (VTV:ssä tuotettu tieto ja VTV:hen haettu tieto) yhteiskäyttöisyys VTV:n eri tarkastuksissa ja jopa eri tarkastusteemoissa VTV:n tarkastusten kohdentamista ohjaavat tarkastustoiminnan strategiset teema-alueet ja niiden alla olevat tarkastusteemat teema-alueet ja teemat perustuvat laaja-alaiseen riskianalyysiin ja toimintaympäristö- ja tarveanalyysiin aineistojen ja näkökulmien hyödyntäminen eri teema-alueiden ja teemojen välillä => uusia näkökulmi

Haasteita Dokumentaation ja kurinalaisuuden haaste dokumentoinnin pitäminen taloudellisena ja tehokkaana tietojärjestelmiss keskustelun sisäistäminen tietojohtamisen ympäristöön ja organisaation muistiksi tietojärjestelmien toimivuus: sähköinen työpöytä Valtionhallinnon eri tietojärjestelmien yhteentoimivuuden ja rajapintojen haaste VTV:stä rakennetaan rajapinta ja yhteys kymmeniin eri järjestelmiin ProcesGuide -hyödyntäminen prosessien ja dokumentaation hallinnassa prosessikarttapohjaisena käyttöliittymänä tietoon Johdon informaatiojärjestelmät –työryhmän ehdotukset johdon informaatiojärjestelmäksi ja eduskunnan sähköisen työpöydän toteutus Liiallisen sähköisyyden ja elektronisiin aineistoihin luottamisen välttäminen: maine- ja sidosryhmäselvityksissä tuotu esille suullisen ja henkilökohtaisen vuorovaikutuksen ja keskustelun tarve. Miten tämä verkostotyö yhdistetään tietojohtamiseen? Tietojohtamisen ja osaamisen johtamisen yhdistäminen