Osaamisen kehittäminen ja hallinta KAM :ssa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
OPH/T.S VALTIONAVUSTUKSET TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄÄN.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa Metsäteollisuuden koulutuslinjaukset Kesäkuu 2010.
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
PK-kehittämispalvelut
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Osaava Varsinais-Suomi II-hanke MAJOITUS- JA RAVITSEMISALALLA
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään (OKS) –hanke 2008–2009 Hankkeessa kehitetään toimijoiden.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Osaamisen kehittäminen ja hallinta
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Aikuiskoulutuksen kriittiset menestystekijät – käytännön toimenpiteet Merja Talkio- Vilanen Taustavaikuttajia: - julkisen sektorin muuttuvat.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Koulutuskeskus Sedu Lapua Koulutuskeskus Sedu, kauhajoki Evijärven lukio Lappajärven lukio Härmän lukio Vimpelin lukio Yrittäjäopisto Koulutuskeskus.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksella on työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään II (OKS II) –hanke
COMPRO-PROJEKTI Ryhmäkehityskeskustelut ja Taavinkodin henkilökunnan osaamisen kartoitus ja arviointi vs.oh Anu Kinnunen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Ritva Kareketo kouluttaja
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
CRM-työryhmä. HANKKEEN TAVOITE KEHITTÄÄ JA PARANTAA JO OLEMASSA OLEVAA INREO- JÄRJESTELMÄÄ joustavaksi helppokäyttöiseksi siten, että sillä voidaan seurata.
Osaava Itä-Suomi -verkosto Osaava Itä-Suomi hankkeen kuvaus Osaava Itä-Suomi hanke on viiden itäsuomalaisen aikuiskoulutustoimijan yhteinen Työelämän kehittämis-
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Puurakentamisen verkko- osaamiskeskus
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
VALMA-koulutus Edupolissa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Osaamisella soteen! TEHY
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

Osaamisen kehittäminen ja hallinta KAM :ssa CQ –järjestelmä KAM -strategisten painopisteiden ja työelämäyhteistyön tukena

OSAAMINEN HALLINTAAN Heikkenevä taloustilanne Aikuiskoulutuksen merkityksen kasvu Nopea reagointi työelämän tarpeisiin Hiljaisen tiedon säilyttäminen ja siirto (eläköityminen) Osaamisen esiin ja yhteiseen käyttöön (liikkuvuus) Henkilöstöresurssien hallinta (ennakointi ja dokumentointi) Henkilöstön määrätietoinen kehittäminen työelämän tarpeiden ja KAM -strategisten tavoitteiden mukaisesti Tuloksellisuuden merkitys koulutuksen rahoitukselle (osaaminen, koulutus, tehokkuus)

YHTENÄINEN OSAAMISENHALLINTA/ ENNAKOINTIJÄRJESTELMÄ Tietokantapohjainen työelämän ennakointitiedon kerääminen ja hyödyntäminen (historiatiedon tallentuminen, kehityksen tallentuminen) Tiedon tilastollinen käsittely ja raportointi eri aloilla (klusterit) Kehittämis- ja palvelutehtävän toteuttaminen KAM menetelmäkehittäjäorganisaatio (kysyntä/asiakaslähtöisyys) Osaamistarpeiden ja osaamiskapasiteetin löytäminen Kokonaisnäkemyksen muodostuminen yhteistyökumppaneista KAM –henkilökunta avainasemassa työelämän kehittämistoiminnassa Tarkkaan suunnatut ja tarvelähtöiset koulutustoimenpiteet (esim. KALLIO) Koulutustoimijan arvostus ja imago, hakutoiminnot ja koonnit Opiskelijaryhmien tehokas kokoaminen (klusterit) Opettajien ja yhteistyöorganisaatioiden osaamista koskevat tiedot samassa järjestelmässä Opettajien työelämäjaksot –hanke Missä oikea osaaminen on ja mitä kannattaa kehittää Opetussuunnitelmien kehittäminen (OPS –uudistus)

C&Qd – osaamisen hallinta ammattiryhmätasolla Yrityskohtaiset tiedot tietokanta TIEDON TARVE YRITYSTEN OSAAMISTARPEISTA viranomaiset ty ö organisaatiot yksityiset henkil t Toimialavertailut Ammattivertailut Osaamisprofiilit • Opetussuunnitelmien kehitt ä minen Opiskelijam ää rien suuntaaminen Koulutusten markkinointi Rekrytointitarpeet Koulutustarveanalyysit Alihankintapalvelujen pullonkaulat Rekisteri yhteisty yrityksist jne. OnLine - tilastot , kuvaajat, analyysit p ivitett v yritys haastattelut

C&Qd – osaamisen hallinta ammattiryhmätasolla HAASTATTELUISSA ESITETTÄVÄT KYSYMYKSET: Minkä ammattien edustajia yrityksissänne työskentelee ja mitä tietoja ja taitoja heillä on? Mikä nykyosaaminen tulevaisuudessa ammattilaisillanne korostuu ja mitä uutta osaamista tullaan tarvitsemaan? Mitä osaamista henkilöstöllänne pitäisi olla nykyisen osaamisen lisäksi? Jos olette palkkaamassa henkilöstöä, mihin ammatteihin ja mitä osaamista heiltä edellytetään? Osallistuisiko joku henkilöstöstänne tutkintoon johtavaan koulutukseen? Mihin tutkintoon? Mitä alihankintapalvelua tai tilapäistyövoimaa on ollut vaikea hankkia maakunnastamme? Oletteko halukas tarjoamaan työssäoppimispaikkaa opiskelijoille? Mitä valmiuksia heiltä odotatte?

C&Q-developer, osaamisenhallintajärjestelmä kehittäjäorganisaatioille Tieto osaamisesta ammattiryhmätasolla: C&Qc Tieto osaamisesta työntekijätasolla: Organisaatio 1 Organisaatio 2 Organisaatio 3 Organisaatio 3 Organisaatio 2 Organisaatio 4 C&Q integraattori Lähihoitaja Suurtalous- kokki Lähihoitaja Suurtalous- kokki hlö 1 hlö 4 hlö 3 hlö 6 hlö 2 hlö 5 Kvalifikaatio Jne. Kvalifikaatio Jne. Kval. Jne. Kval. Jne. Kval. Jne. Kval. Jne. Kval. Jne. Kval. Jne. Yhteenvetoraportit Yhteenvetoraportit

KÄYTTÖKOKEMUKSET CQ-D –työelämähaastattelut (2007 – 2009) (SOTE, MARATA ja LITA) Yli 150 haastattelua, kouluttajille uusia kontakteja ja ajantasaista tietoa työelämästä Haastatteluiden perusteella käynnistetty koulutustoiminta: (noin. 170 henkilöä) mm. Oppisopimus lähihoitaja 2 v. (kaksi ryhmää) Johtamisen erikoisammattitutkinto 40 2 v. (kaksi ryhmää) Lääkehoidon koulutukset useita ryhmiä ( kuusi lähipäivää) Lyhytkestoiset täydennyskoulutukset (1- 3 pv) Toimii järjestelmänä ennakointiin ja osaamisen kartoittamiseen Systematisoitu vuorovaikutus ja yhteistyön syventyminen kehittämiskumppanuudeksi YSO:n henkilöstölle tehty osaamiskartoitus syksyllä 2008 (CQ) YSO:n henkilöstö 45=>osaamisprofiilit Heke-hanke; kone ja metallialan kouluttajien osaamiskartoitukset Koordinoidut osaamiskartoitukset (pilotointi) Peruspalvelukuntayhtymä KALLIO:ssa 11/2008 – 05/2009 430 henkilön osaamisprofiili CQ –järjestelmässä Tiedetään oikeasti mitä työelämän tarve on Raportointi ja yhteenvedot + analysointi ja osaamisen kehittäminen Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen haastattelut Työvoimapulasta kärsivien alojen kartoitus (marata,sote)

KÄYTTÖMAHDOLLISUUDET Työelämän osaamistarpeiden kartoitus ja ennakointi (CQ-D) Koulutussuunnittelu (räätälöinti jopa yksittäiselle henkilölle) Ammattiopistojen henkilöstön osaamiskartoitukset ja kehityskeskustelut (CQ-C) Henkilöstön osaamispotentiaalin tunnistaminen ja osaamisvajeiden löytäminen (täydennys- ja lisäkoulutuksen suunnittelu, työelämäjaksot) Vertailtavuus työelämässä tarvittavaan osaamiseen (tietojen päivittyminen) Palvelutuotteena yksityisiin ja julkisiin organisaatioihin (CQ-C) Mahdollisuus osaamisen tunnistamiseen näyttötutkinnoissa ja osaamiskartoituksiin Palvelutuote työvoimahallinnolle yksittäisissä osaamiskartoituksissa Hyödyntäminen projekteissa (osaamisen hallintatyökalun käyttö) ASKO –hanke, Kotityöpalveluiden laatuverkosto, Virtuoosi, MARATA-ja SOTE-kartoitus, HEKE –hanke, Hyväksi –hanke,

C&Q –OHJELMISTON JATKOTOIMENPITEET KAM:SSA Eri koulutusaloilla aloitetaan yhteistyökumppaneiden osaamiskartoitukset 2010 aikana CQd:llä Avainhenkilöt vastaavat CQd-ohjelmiston käytöstä ja sen levittämisestä omalla alallaan sekä yhteistyökumppaneiden osaamiskartoituksista (haastattelut osaksi esim työssäoppimisen ohjausta) Voidaan käyttää KAM – henkilöstön osaamisen kartoituksiin CQc-ohjelmistoa Rehtorit ja avainhenkilöt vastaavat haastattelukysymysten suunnittelusta sekä omien alaistensa osaamiskartoituksista Henkilöstön kehittämiskeskustelut suoritetaan C&Q –järjestelmällä