Blogit osana strategista markkinointia Lauri Harju Osakas Myyntijohtaja
281 563 eri lukijaa/vko 48
500 bloggaajaa
Suurimpien blogitapahtumien järjestäjä
Asiakkaita
Mainonnan vaikuttavuus Source: April 2012 Marketingcharts.com
60% on ostanut tuotteen, jonka he ovat löytäneet Indiedays-blogeista. Ostokäyttäytyminen 93% lukijoista on nähnyt Indiedays-blogeissa uusia kiinnostavia tuotteita. 31% tekee useimmiten ostopäätöksen intenetissä, vaikka ostaisikin tuotteen kivijalkaliikkeestä. 60% on ostanut tuotteen, jonka he ovat löytäneet Indiedays-blogeista. Lukijatutkimuksen tiedot: TNS Gallup 2011 maaliskuu N=2.805
Case Olympus
Olympus PEN Peilitön järjestelmä- kamera Pienempi kuin ”tavalliset” järjestelmäkamerat Tarjoaa samat ominaisuudet ja laadun kuin peililliset järjestelmäkamerat
Rohkea positiointi. Uusi tapa puhutella asiakkaita. Perinteisesti kameroiden mainonta oli suunnattu miehille. Olympus löysi vapaan position nuorten naisten kohderyhmästä. Blogit on usealla toimialalla erittäin alihyödynnetty kanava
Markkinointiviestinnän linja vastaamaan uutta tavoitetta - Aikakauslehdet, Suomessa mukaan myös blogit
2011: Mielipidevaikuttajat luomaan kiinnostavaa sisältöä - Kameroita seedattiin bloggaajille
2012: Kameralle voimakas presenssi blogeissa - Yhä enemmän kameroita bloggaajien käyttöön
2013: Bloggaajien kouluttaminen: tehot irti PENistä - Kameroita, lisäosia ja koulutusta bloggaajille
Vuosisuunnitelma Blogit ovat nykyään ainoa markkinointikanava. Lehtimainonnan budjetti siirrettiin blogimarkkinointiin. 2013 Valokuvauksen Koulutus lukijoille ja bloggaajille. Lisävarusteet. 2011 Kamerat esitellään sisällön kautta 2012 Kameran mahdollisuuksien esittely
Taktinen mainonta osana jokaista kampanjaa
3 vuoden yhteistyön tulokset Olympus PEN-kameramalliston markkinointi rakentuu ainoastaan blogien ympärille. PEN-mallisto kamerat tunnetaan ”blogikameroina”. Peilittömissä järjestelmäkameroissa yli 50 % markkinaosuus. 73 % Pohjoismaissa ja Baltiassa myydyistä PENeistä myydään Suomessa. Suomen markkina-asema ainutlaatuinen globaalilla tasolla. Sama strategia jalkautetaan kaikkiin pohjoismaihin.
”Blogikameran” eli valkoinen PENin osuus myynnistä PEN mini E-PM2 Suomi 50% (musta 47%, hopea 3%, punainen 1%) Muut Pohjoismaat 4% (musta 76%, hopea 12%, punainen 8%) PEN Lite E-PL5 Suomi 40% (musta 49%, hopea 11%) Muut Pohjoismaat 2% (musta 80%, hopea 18%) ”…erot osoittavat kuinka paljon kauppaa muut maat menettävät uudessa kohderyhmässä”
Johtopäätökset Blogimarkkinoinnilla on mahdollista saavuttaa erittäin merkittävät tulokset. Vaatii sitoutumista ja suunnitelmallisen toteutuksen. Sisältömarkkinointi on tehokas tapa vaikuttaa ostopäätöksiin. Tuotteen pitää lunastaa lupaukset. Myyntikulma pidettävä aina mukana. Yhä segmentoidummat kohderyhmät korostuvat blogitekemarkkinoinnissa.
Kiitos ajastanne! Kysymyksiä? Lauri Harju Osakas, myyntijohtaja Indiedays Oy