Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Yleistä Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys Käyttäytyminen
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Grönroosin luokassa, äidinkielen tunnin alussa. Abien oporeissut • Pori, Satakunnan korkeakoulut (n. klo ) • Helsinki, Studia-messut.
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Kaikkea mahdollista! Tässä esityksessä on arvoituksia ja muuta pakollista asiaan kuuluvaa. Tämä esitys on lopullinen eikä siitä voi valittaa. Aloitetaanpa…
Tutkimussuunnitelma…
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
Duaali Teemu Myllynen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
ABI-INFO Lyseonpuiston lukio. ”Pois unteluus ja hervakkuus …” viimeistään nyt vastuun omista ratkaisuista valintasi ja ilmoittautumiset ovat.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Meidän lukio Meidän lukio Kuhmon yhteislukio. Kenelle? Sinulle, joka haluat pysyä juurillasi, kun siihen vielä on mahdollisuus (ja kyllä se äiti osaa.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Yhteysopettajakoulutus
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Porvoon Salibandyseura ry
Kurssivalinnat ykkösille
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
7. lk. vanhempainilta Kurssivalinnat 8. ja 9. luokille.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
Ryhmänohjaus Tervetuloa Nakkilan lukioon!
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YO-TUTKINNON RAKENNE 4 pakollista, yksi tai useampia ylimääräisiä
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
2. oppitunti.
Tulevaisuuden koulu -kysely
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
TUNTIJAKOKOKEILU valtakunnallinen lukiokoulutuksen kehittämiseen tähtäävä kokeilu mukana 28 lukiota eri puolilta Suomea kohdentuu ja
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Täydellisen olion teologia
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Lukiolaisen jatko-opinnot
YO-TUTKINNON RAKENNE 4 pakollista, yksi tai useampia ylimääräisiä (HUOM! 2022) tasot: matem P/L, toinen kotim. P/KP, vieras kieli P/L väh. yksi A-tasoinen.
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Minne tästä?

Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää aikaisemman systemaattisen toiminnan juuret ja perinteet •”Nummisen komiteanmietinnöt” kaikkien kielikoulutuksen parissa työskentelevien peruslukemistoksi •Riitta Pirin väitöskirjaan tutustuminen kielikoulutuksen historian ymmärryksen tueksi

Kohti parempaa kielikoulutussuunnittelua • Analyysi nykytilanteesta: 1) Mikä on tavoitetilanne? 2) Mitä siitä uupuu - eli mikä on ongelma? 2) Miksi se on ongelma? 3) Kenen ongelma se on? 4) Ollaanko samaa mieltä ongelmatilanteen tulkinnasta? Vrt nykytilanne • Ongelmatilanteen ratkaisun erilaisia vaihtoehtoja: a)Ennakoitavat edut: b)Ennakoitavat haitat: c)Entä, jos kaikki menee pieleen; kauhuskenaario •Taustatietojen hankkiminen a)tilastot b)tutkimukset (2-3 tutkijaa päätoimisesti töihin) c)Kyselyt d)kokeilut

Esimerkki: ruotsin kieltä koskeva kielipolitiikka •Virallinen tuki tuntimäärien jatkuva vähennys, valinnainen aine yo-kokeessa •Virallinen etuja korostava linja: - valinnaisuus lisää motivaatiota - siksi oppimistulokset parantuvat - nuoret ymmärtävät oman etunsa ja lukevat ruotsia -opiskelua tuetaan uusilla toimenpiteillä - -> ei syytä huoleen

Esimerkki: ruotsin kieltä koskeva kielipolitiikka (2) Virallisen etuja korostavan linjan vastapaino: - Voiko kansakunnan kielivaranto rakentua nykyisessä määrin nuorten valintoihin? -Eikö motivaatiota voi luoda? Pitääkö sen olla olemassa alusta alkaen? Mihin se silloin perustuu? - Nuoret tietävät mistä tykkäävät mutta tietävätkö he myös omat etunsa? -Mitä konkreettista uudet tukitoimenpiteet todella tuovat? - -> On syytä huoleen

Esimerkki: ruotsin kieltä koskeva kielipolitiikka (3) Pahin mahdollinen skenaario: -Ruotsin kirjoittajien määrä yo-kokeessa vähenee tuntuvasti, vaihtelee eri puolilla maata ja erityisesti miesten parissa. -> Entä tasa-arvo? -Kun ei ole pakollista yo-kirjoitusta, vastuu siirtyy lukioille. Entä jos nuoret taktikoivat? Minimoidaan opiskelu, koulut eivät uskalla reputtaa suuria määriä -> kurssien läpäiseminen armoviitosella yleistyy; lukion voi suorittaa lopuun osaamatta todellisuudessa ruotsia lainkaan. -Vastuu ruotsin osaamistasosta siirtyy korkeakouluille. -> Mistä resurssit? Armosta hyväksyminen yleiseksi käytännöksi. Todistus vailla katetta? -Kun ei todellisuudessa saada aikaan tuloksia, ruotsin opetuskin tulisi tehdä valinnaiseksi. - -> On syytä vakavaan huoleen ja tulee valppaasti seurata tilannetta.

•Samanlaista analyysia muista teemoista!

Siis •Kielipolitiikkaa tulisi tehdä harkiten ja eri vaihtoehtoja huolellisesti punniten.