Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
SOME (sosiaalinen media)
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Sosiaalisen median palvelut ja niiden hyödyntäminen nuorisotyössä Tuhti2013.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Vastuullisen varainhankinnan ammatilliset arvot ja periaatteet Pääsihteeri Pia Tornikoski
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
OPS2016-alkuaskeleita.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
FINGERPORI
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Koulutus Kuopion hiippakunnassa Koko kirkossa Vuoteen 2012 mennessä n työntekijää 1000 nettiohjaajaa 1500 nettipappia 300 verkkodiakonia 50.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Sosiaalityöntekijänä verkossa
On – toteutettava ESR-projekti, jonka tavoitteena on vähentää vuotiaiden nuorten sosiaalista, taloudellista ja työmarkkinallista.
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Nutitilastot.fi Nuorten tieto- ja neuvontatyön tilastointiin tarkoitettu sovellus.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Jarkko Muhonen TeamProg
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Tietosuoja-asetuksen vaikutus ammattilaisten työhön verkossa
Saana Rantsi
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä Vertaisena verkossa – sosiaalinen media ohjauksessa Varustamo-hankkeen päätösseminaari, 5.6.2013, Tampere suunnittelija Leena Tuuttila, Verke – Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus

Verke – Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus Yksi OKM:n nimeämistä (2010) nuorisotyön kehittämiskeskuksista, jonka toimintaa koordinoi Helsingin nuorisoasiainkeskus. Kohderyhmä: välitön kohderyhmä: nuorisoalan toimijat (kunnat, seurakunnat, järjestöt) välillinen kohderyhmä: nuoret ja nuorten yhteisöt Tavoitteet: Vahvistaa nuorisotyön toimijoiden osaamista ja ymmärrystä verkkonuorisotyöstä Rakentaa tietoa verkkonuorisotyöstä sekä nuorten verkkokulttuurista Kehittää yhteistyössä alan toimijoiden kanssa verkkonuorisotyön menetelmiä ja palveluita Yleisökysymys: Oletteko kuulleet Verkestä aiemmin? Mitä olette kuulleet? Elokuussa 2010 OKM nimesi 13 nuorisotyön kehittämiskeskuksista. Yksi niistä on Verke eli verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus. Verken rahoittajana toimii OKM. Toimintaa koordinoi Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus. Verke perustettiin huhtikuussa 2011  olemme nuori organisaatio. Kohderyhmänä Välitön kohderyhmä: nuorisoalan toimijat, erityisesti nuorisotyöntekijät. Välillinen kohderyhmä: nuoret ja nuorten yhteisöt  kehittämällä nuorisotyöntekijöiden osaamista voidaan palvella paremmin nuoria. Verken perustamisen syitä: Verkkoa on hyödynnetty jo pitkään nuorisotyössä, mutta toiminta on ollut melko hankepohjaista ja eriytynyttä  Verken tehtävänä on tuoda yhteen alan toimijoita / rakentaa siltaa alan toimijoiden kesken. Vahvistaa toimijoiden osaamista ja ymmärrystä Koota ja rakentaa tietoa verkkonuorisotyöstä ja verkkokulttuurista Kehittää verkkonuorisotyön menetelmiä ja palveluita Verke on monialainen toimija  yhteistyötä pyritään tekemään yli sektorirajojen.

Lisätietoa: Verken sivuilta ja sosiaalisesta mediasta Nettisivusto: avattiin helmikuussa 2013: Ajankohtaiset uutiset ja koulutustapahtumat Materiaalit, Viikon näkökulmat ja hyvät käytännöt Keskustelua ja kommentiontia Sosiaalinen media: Facebook ja Twitter  uutisointi alan ajankohtaisista asioista ja tapahtumista Youtube ja Bambuser  koulutustemme videot suorana ja tallenteina Slideshare  diaesitykset Flickr  kuvat

Sosiaalinen media ja nuorten parissa tehtävä työ Chatit Keskustelu-foorumit Virtuaali-maailmat Yhteisö-palvelut Blogit Mikroblogi-palvelut Media-palvelut Digitaaliset pelit Sosiaalinen media on laaja käsite. Usein arkikielessä se rinnastetaan yhteisöpalveluihin kuten Facebookiin, mutta some pitää sisällään myös monia muita välineita kuten keskustelufoorumit, virtuaalimaailmat, blogit, mediapalvelut, verkkopelit ja –yhteisöt. Sosiaalisen median määritelmä (Matikainen, 2008): Eli kun puhutaan sosiaalisen median hyödyntämisestä nuorten parissa tehtävässä työssä, se ei tarkoita vain toimimista Facebookissa, vaan monien eri välineiden/ palveluihen/ toimintaympäristöjen hyödyntämistä. Esimerkkejä…

Miksi sosiaalisessa mediassa? Sosiaalinen media on olennainen osa nuorten arkea  nettinatiivit Tehdään työtä siellä missä nuoret ovat  mm. sosiaalisessa mediassa Sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia nuorten kohtaamiseen: Tavoitettavuus ja esteettömyys  aika ja paikka Anonymiteetti  madaltaa kynnystä Edullisuus  kustannussäästöt Sosiaalisessa mediassa tehtävä työ ja kasvokkainen/ perinteinen nuorisotyö eivät sulje toisiaan pois. Parhaimmillaan täydentävät toisiaan. Sosiaalinen media on olennainen osa nuorten arkea  ks. Lasten ja nuorten mediabarometri  HUOM! Nuorten kesken on kuitenkin paljon vaihtelua siinä, miten verkkoa käytetään. Verkko ei ole nuorille muusta maailmasta erillään oleva kokonaisuus  vaan osa nuorten arkea ja elämää --> se on yksi toimintaympäristö (tila) muiden joukossa Nuorten parissa toimivien on hyvä: ymmärtää, tietää ja tuntea sosiaalisen median ilmiöitä olla nuorille LÄSNÄ myös sosiaalisen median tasolla (esim. talotyöntekijä)  samalla kohderyhmä laajenee!  Sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia nuorten parissa tehtävään työhön: 1) Tavoitettavuus Mahdollisuus ajasta riippumattomaan kohtaamiseen (viiveellisessä palvelussa) Mahdollisuus paikasta riippumattomaan kohtaamiseen  verkko ylittää kuntarajat  pienet paikkakunnat ja haja-asutusalueet   2) Anonymiteetti/ nimettömyys Mahdollistaa matalan kynnyksen  esim. arempikin nuori uskaltaa lähestyä, aremmatkin asiat uskalletaan ottaa puheeksi Haasteena sosiaalisten normien hämärtyminen  esim. ”trollaaminen” eli häiriköinti 3) Edullisuus? Verkon yhteisöpalveluiden hyödyntäminen saattaa säästää kustannuksia  puitteet ovat jo olemassa

Kysely: internetin käyttö nuorisotyössä (2013) Yleistä kyselystä: tavoite: selvittää miten nettiä hyödynnetään nuorisotyössä Suomessa ja millaista haasteita työmuotoon mahdollisesti liittyy toteutettiin huhti-toukokuussa 2013 kohderyhmä: kaikkien Suomen kuntien nuorisotyöntekijät kyselyn saaneita 2100 kpl  vastauksia 872 kpl (vastausprosentti 42.3 %) vastanneita kunnittain 249/ 320 vastanneista 63 % naisia ja 32 % miehiä (5 % ei halunnut määritellä)

Kysely: internetin käyttö nuorisotyössä (2013) Mihin tarkoituksiin nettiä käytetään? tiedottaminen ja markkinointi (94 %) yhteydenpito nuoriin (92 %) kohtaaminen ja neuvonta (81 %) vaikuttamistoiminta (54 %) ryhmätoiminta (50 %) pelaaminen (8 %) Huom. Luvut kuvaavat, kuinka monta % käyttää nettiä seuraavin tarkoituksiin vähintään kuukausittain. Arvon ja asenteet: Kunnallisen nuorisotyön tulee toimia internetissä: 91 % samaa/osin samaa mieltä Internetiä tulee käyttää enemmän nuorisotyössä: 80 % samaa/osin samaa mieltä Digitaaliset pelit ovat hyvä nuorisotyön väline: 43 % samaa/osin samaa mieltä Vastanneista 92 % ilmoitti käyttävänsä internetiä nuorisotyössä.

Kysely: internetin käyttö nuorisotyössä (2013) Mitä internetin palveluita nuorisotyössä käytetään? sähköpostia (89 %) yhteisöpalveluita (92 %) organisaation omia verkkosivuja (82%) verkkopelejä (8 %) Yleisimmin käytetty yhteisöpalvelu nuorisotyössä on Facebook: 93 % Facebookia käyttää: ammatillisella profiililla 87 % henkilökohtaisella profiililla 20 % (sekä henkilökohtaisella että ammatillisella profiililla 12 %) (5 % ei käytä fb.profiilia nuorisotyössä) Myös ryhmiä (86 %) ja fanisivuja käytetään (93 %)

Kysely: internetin käyttö nuorisotyössä (2013) Vastanneista 8 % ei käytä internetiä nuorisotyössä. Mitkä tekijät siihen vaikuttaa? Vastanneista 8 % ei käytä internetiä nuorisotyössä. Miksi? työajan riittämättömyys (41 %) internetin ei tuo lisäarvoa nuorisotyölle (38 %) osaaminen ei ole riittävä (27 %) netissä tehtävä työ ei ole oikeaa tai autoa nuorisotyötä (24 %) Vastanneista 45 % kokee työssään olevan netin käyttöä hankaloittavia tekijöitä. Millaisia? välineistö ei ole riittämättävä (25 %) työaika ei riitä internetin käyttämiseen (24 %) osaaminen ei ole riittävä (19 %) (avoimissa nousee resurssiongelmat…) Huom. Avoimissa vastauksissa käyttämättömyyttä perusteltiin mm. työnjaollisilla tekijöillä, eli netin käyttö ei liity omaan työnkuvaan. Kun käyttämättömiltä kysyttiin, haluisivatko he käyttää nettiä, 55 % vastasi ”ei osaa sanoa”, 27 % ”ei” ja 18 ”kyllä” (Tähän ei pyydetty perusteluita.) Huomionarvoista: Koettu osaaminen kehitystarpeisiin on linjassa (syynä ehkä se, että niistä tiedetään ja ollaan kiinnostuneita) midiasisältöjen tuottamista halutaan kehittää!

Huomioitavaa… Lähtökohtana ammatillinen, ei tekninen osaaminen. Tavoite ohjaa välineiden valintaa. Riittävät resurssit (mm. aika, sitoutuminen, laitteisto, tekninen tuki) Periaatteiden tuntemus: Verkkotyön eettiset periaatteet (NuSuVeFo, Eryica) Verkkopalvelun käyttöehtojen ja toimintakulttuurin tunteminen Työyhteisön yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja niihin sitoutuminen Erityispiirteitä: Ammatillisen ja henkilökohtaisen roolin rajapinnat Työntekijän tunnistettavuus Kirjoitetulla kielellä kommunikointi Toiminen haastavissa tilanteissa Se ei ole rakettitiedettä! Lähtökohtana on ammatillinen, ei tekninen osaaminen. Toisaalta teknisiä taitojakin vaaditaan, mutta mikään tekniikkaguru ei tarvitse olla.  tärkeämpää on laadukkaat laitteistot ja päivitetyt ohjelmat.  hyvä keskustella asiasta oman esimiehen kanssa. Ensin määritellään työn tavoitteet, sitten valitaan menetelmä ja välineet (vrt. ”tekniikka on hyvä renki, muttei isäntä”). Ennen työskentelyn aloittamista on hyvä tutustua: - ammatillisiin periaatteisiin - palvelun käyttöehtoihin ja toimintakulttuuriin (esim. Facebook-case: profiilit) - työyhteisön yhteisiin pelisääntöihin (jos sellaisia ei ole, on sellaiset hyvä sopia työyhteisössä) Lähtökohtana on oma ammatillinen osaaminen, ei tekninen osaaminen.  Työn tavoite ja sisältö eivät muutu, vaikka ympäristö muuttuu.    Erityispiirteitä: 1) Ammatillinen ja henkilökohtainen rooli erotettava toisistaan myös verkkotyötä tehdessä: - Yhteydenpito työvuoron ulkopuolella? - Otatko kaveriksi omaan henkilökohtaiseen profiiliin nuoria? - Pohditaan näitä yhdessä opiskelijoiden kanssa.   2) Tunnistettavuus  omalla nimellä, nimimerkillä, nimettömänä? Käytetyn verkkopalvelun luonne vaikuttaa ko. valintaan: esim. Facebook, IRC-Galleria 3) Kirjoitetulla kielellä kommunikointi  esim. empatia, väärinymmärrykset Vaatii työntekijältä herkkyyttä ja tarkkasilmäisyyttä Verkkotyö ei ole rakettitiedettä  avoin asenne ja terve uteliaisuus on tärkeintä!

Kiitos! Lisätietoa: leena.tuuttila@verke.org 040 334 7211 www.verke.org