OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Toimintaohjeet opelle
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Turun esi- ja perusopetuksessa
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tytöt teknologian taitajiksi
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Toimintaohjeet opelle
Opettajat Kuninkaanhaka
OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2 Ritva-Liisa Järvelä
OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka (TVT) sekä tiedonhankinta 2 Ritva-Liisa Järvelä
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Kohtaamisia pelimaailmassa
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Pedagogiset aineopinnot lv
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OKLV120 Tieto- ja viestintätekniikka sekä tiedonhankinta 2 Ritva-Liisa Järvelä 20.1.2014

Tämän luennon sisältö Infoa kurssin vetäjästä Yleistietoa kurssista Suoritustavat yms. Oppilaan tieto- ja viestintätekniikan (TVT-) taidot 6. luokan päättyessä TVT Opetuskäytössä –teoriataustaa Uusia raportteja

Kurssin vetäjästä Kurssista vastaa pääasiassa Ritva-Liisa Järvelä Antti Lokka, tuokiot viikoilla 9 ja 10 Työhuoneeni: Viv 519, puh. +358408053332‏ Sähköposti: ritva-liisa.jarvela@jyu.fi MUISTA TUOKSUTTOMUUS: EI HAJUVESIÄ, EI TUOKSUVIA DEODORANTTEJA!!!!

Kurssista 1/2 Esitiedot: OKLV110, POM-opinnot ja harjoittelut OKLP515 JA OKLA515 Kurssiin kuuluu: Kaksi luentoa (ma 20.1. ja ti 4.3. klo 16-18 AgGamma)‏ 8 pienryhmätuokiota (eri ryhmät eri tahdissa, kaikki aloittavat tällä viikolla ks. Korppi!) tai korvaavuustehtävät (en suosittele)‏ Ilmoittaudu ja osallistu vain yhteen ryhmään! Itsenäiset tehtävät: Oppimateriaalin laadintatehtävä Oman tvt-opetuskäytön vahvuudet/heikkoudet Tehtäviä tuokioiden välissä Luentotehtävä luentojen välissä Näytä Optimasta missä kohtaa

Kurssista 2/2‏ Käytetään Optima-oppimisympäristöä OKLV120 – Kevät 2014 (http://optima.cc.jyu.fi/) ja sen jälkeen kun olen saanut aikaiseksi, myös uutta Peda.net-versiota  Osallistuminen: Luennoille ja tuokioille (2 luentoa, 8 tuokiota) TAI korvaavien tehtävien teko (joka tuokiosta oma tehtävä!)‏ Kun olet saanut kaikki tehtävät valmiiksi, lähetä kurssin pitäjälle sähköposti

Tehtävä Menkää 3-4 hengen ryhmiin. Pohtikaa muutama minuutti seuraavia kysymyksiä: Mikä on tieto- ja viestintätekniikan asema alakoulussa? Mitä oppilaille pitäisi opettaa TVT:stä (tähän palataan tämän viikon pienryhmissä)? Opettavatko opettajat mielestänne näitä asioita? Jos eivät, mikseivät? Tulosta taitoja 90kpl. Jaa luennolla Laita ryhmiin pohtimaan n. 3 minuutiksi 6

Opintojakson tavoitteet 1/2 Pohditaan TVT:n merkitystä oppimisessa ja opettajan työssä. TVT:n tuomia mahdollisuuksia ja haasteita suomalaisessa koulujärjestelmässä. Tekniikan asettamia haasteita oppilaiden eettisessä kasvatuksessa. Omaa tvt-osaamista

Opintojakson tavoitteet 2/2 Harjoitellaan Miten teknologiaa käytetään pedagogisessa kontekstissa Tehdään Oma suunnitelma siitä, miten tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään alakoulussa Oma tvt-pohjainen opetusmateriaali tai opetuskokeilu harjoittelun yhteydessä tai sijaistaessa tai jonkun tutun opettajan kanssa tai…

Tuokioiden aiheet (alustava)‏ 1. TVT alakoulussa, GoogleDrive, opetussuunnitelmat 2. Pelit opetuksessa 3.-4. Vuorovaikutteinen kosketustaulu (2 kertaa) 5. TVT, etiikka ja tekijänoikeudet Netiketti Facebook ym sosiaalinen media Kiusaaminen Mikä on opettajan vastuu? 6-7-Digitaalinen kuvan- ja videonkäsittely (2 tuokiota, Antti Lokka) 8. Vaihtoehtokerta Taulukkolaskenta Tvt-ohjeen tekeminen Peda.net Pilvipalvelut TOIVOMUKSIA?! Lähetä sähköpostia minulle, jos on! Antti Lokka: Kuvaamataidon didaktiikan lehtori

Tuokioista Kesto 90min Paikka: YOL139 Jos et hyvästä syystä pääse paikalle, tee tuokion tehtävät itsenäisesti hyvin ja perusteellisesti pohtien! Tämä ei ole kuitenkaan suositeltavaa, koska opintojaksolla ei niinkään harjoitella omia taitoja, vaan pohditaan yhdessä muiden kanssa opettamista Jos teet tehtävän tulematta demolle, tee se viikon kuluessa demosta

Itsenäiset tehtävät (1) Tee oppimateriaali vuorovaikutteisen kosketustaulun käyttöä varten Suunnittele jostakin oppiaineesta/aihekokonaisuudesta vähintään 5 oppitunnin mittainen kokonaisuus, jossa käytät kosketustaulua monipuolisella tavalla Oppilaslähtöinen työtapa! Voit käyttää pohjana valmiita Promethean Planetissa olevia materiaaleja, mutta tässä tapauksessa sinun osoitettava, mikä on sinun oma osuutesi Oppimateriaaliin liittyy myös konteksti eli kerro, kuinka suunnittelemaasi materiaalia käytät oppilaiden kanssa Jos mahdollista, liitä tämä harjoitteluun!

Itsenäiset tehtävät TAI Suunnittele, toteuta ja arvioi jokin opetuskokonaisuus, jossa käytät tvt:tä usean eri oppitunnin aikana Voit tehdä tämän harjoitellessasi tai Sijaistaessasi tms.

Itsenäiset tehtävät (2) Pohdi omaa tvt-osaamistasi ja aiheen opettamisen osaamista Mitkä ovat vahvuutesi? Miten voit hyödyntää niitä työssäsi opettajana? Mitkä ovat heikkoutesi? Mitä aiot niille tehdä? Kirjaa nämä ja palauta yhdessä muiden tehtävien kanssa

Oppilaan TVT-taidot 6. luokan päättyessä Raportti ”Perusopetuksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön sekä oppilaiden tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen kehittämissuunnitelma” (2005)‏ Optimassa, ks. teksti ”Oppilaan TVT-osaaminen” Optimassa linkki raporttiin: TVT-taitojen kehittämissuunnitelma

Opettajan tvt-taidot Tampereen seudun OPE.fi-tasot

Mitä ovat mielestäsi ”Tulevaisuuden taidot”

Tulevaisuuden taidot 1/2 Tapa ajatella: Luovuus ja innovaatio Kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisu Oppimaan oppiminen, metakognitiiviset taidot Tapa työskennellä: Kommunikaatio Yhteistyö

Tulevaisuuden taidot 2/2: Työvälineiden hallinta: Informaation lukutaito ICT-lukutaito (tietotekniikan käyttötaidot) Kansalaisena maailmassa: Globaali ja paikallinen kansalaisuus Elämä ja työura Kulttuuritietoisuus ja sosiaalinen vastuu Lähde: Juho-Matti Norrena

Tehtävä Pohdi hetken yksin millä OPE-tasolla oma TVT-osaamisesi tällä hetkellä on (voit kirjoittaa nämä ylös jos haluat)‏ Mitkä ovat vahvuuksiasi? Mitkä ovat heikkouksiasi? Miten haluaisit kehittyä? Tämän jälkeen kokoontukaa samaan ryhmään kuin äsken ja jakakaa pohdintanne tulokset :) (2-3min)‏

TVT opetuksessa nyt ja tulevaisuudessa Liikenne- ja viestintäministeriön Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Hanke: Tieto ja viestintätekniikka koulun arjessa Hankkeen tavoite: Vuonna 2011 Suomen kouluilla on TVT:n pedagogisessa käytössä ja osaamisessa Euroopan kärkeä OPM: Koulutuksen tietoyhteiskuntakehittäminen 2020

TVT nykypäivän koulussa Tekniset edellytykset olemassa Kuntien välillä eriarvoisuutta Teknologiaa ei kuitenkaan hyödynnetä Tehokkaampi käyttö vaatisi pedagogisia ja rakenteellisia muutoksia Uuden teknologian käyttö ei ole juurikaan juurtunut kouluihin Opettajilla tarvittavat käyttötaidot Ei kuitenkaan pedagogisia taitoja Paljon kokeiluhankkeita. Kokeilun jälkeen palataan kuitenkin usein vanhaan.

TVT nykypäivän koulussa (2)‏ Paljon erilaisia teknisiä ratkaisuita. Ovat myös kustannustehokkaita. Suomessa tekninen infrastruktuuri Euroopan huippua Tarvitaan lisää sähköisten oppimateriaalien ja välineiden kehittämistä pedagogisista lähtökohdista. Opettajien pedagoginen osaaminen ja asenteet ovat tulevaisuuden menestyksen tae

Teknisiä ratkaisuja Terminal Server –teknologia Yksi keskuskone, paljon tyhmiä päätteitä. Usein käyttöjärjestelmänä Linux. Toimittajia esim. Opinsys Onko opettajilla käyttötaito? Kannettavat tietokoneet Ns. läppärikärry Ongelmia aiheuttavat koneiden huolto, ylläpito ja hankintahinta. Digi- ja mobiiliteknologiat

TVT:n opetuskäytön tulevaisuus Teknologian opetuskäytön kehittäminen: Paitsi uusi tekniikka, myös uudet pedagogiset mallit! Miten tuoda teknologia pysyväksi osaksi koulun arkea? Tulevaisuudessa kaikki tieto verkossa Onko perinteisellä ”tiedon pänttäämisellä” enää sijaa? Opettajan rooli eettisenä kasvattajana korostuu! Erilaiset mobiililaitteet yms. yleistyvät Miten otetaan huomioon opetuksessa? Tekniikka kehittyy jatkuvasti Opettajan olisi kai pysyteltävä jotenkin mukana?

Haaste opettajalle Opetella käyttämään tietotekniikkaa itse ja ylläpitää omaa tietoutta! Opetella opettamaan tietotekniikkaa hyväksikäyttäen Näitä tullaan tällä kurssilla harjoittelemaan :)‏