Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Kuljetus Kovalainen Ma-Pe
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
”Määrittää ihmisen yksilönä”
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Varjosta valoon – osahanke
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
FC Espoo Palaute PTE10, PTE11 ja TD12-13.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Seuratoiminnan kehittäminen
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Korkeakouluopiskelija yhteis- kunnallisena toimijana tiimi: PirAMK, SeAMK, VAMK Taru Kiuru
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Tyypin 2 diabeetikoiden ryhmäohjausmalli. Taustaa Diabetesliitossa käynnistettiin vuonna 2001 Dehko- projektina tyypin 2 diabeteksen ryhmäohjausmallin.
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
Työssäoppiminen eli TOP
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää Yhteisten tavoitteiden jälkeen jokaisen KIT-vastaavan tulee tehdä yhdessä oman osaamisaluepäällikkönsä kanssa sama taulukko.
M AASEUDUN KEHITTÄMISLAUTAKUNNAN KOKOUS SVYE- HANKE klo Urkin Piilopirtti Sasintie 400, Pinsiö.
Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
What to do next?. OPA1 = PAKOLLINEN KURSSI, josta 1. vuonna suoritettu1/3 kurssia, 2. vuonna 1/3 ja abivuonna suoritetaan 1/3 kurssia suoritusmerkintä.
Toimintaohjeet opelle
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
ETVK Kuntouttavan työtoiminnan sisältö. Pääkohdat  1. Henkilökohtaisen suunnitelman laatiminen  2. Elämänhallinta  3. Työelämävalmiudet  4. Toimintamuodot.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Toiminnallinen sote-integraatio Tapaaminen Toiminnallista integraatiota edistävät Kaste- hankkeet -VM:n kuntakokeilut: Hyvinvoinnin integroitu.
KOKOUSTAITO Oletko koskaan osallistunut kokoukseen?
Opintopolku.fi Yhteishakulomakkeet 2017
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
SO-Tieto -iskuryhmä Select slide template from Format > New Slide and little arrow next to it. Menu shows different templates for slides
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
VLK-toiminta Kaartin jääkärirykmentissä
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Naapurusto tutuksi Toiminnallinen ryhmä lasta kotona hoitaville vanhemmille Espoon maahanmuuttajapalvelut Maria Bakajic
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli RYHMIIN VALINTA RYHMÄTAPAAMISTEN SUUNNITTELU Riskitesti yli 12 pistettä Tyypin 2 diabeteksen riskitesti Ryhmävetäjien valinta Nimet ja yhteystiedot kerätään ryhmäkirjaan Ryhmäkirja Määritetään paikka vuosikierron mukaisesti Aika ja paikka Ryhmäkirjalta kutsutaan kirjeellä infotilaisuuteen Infotilaisuuden ohjelma Ryhmän koko Kirjallisuusviite, ryhmätoiminnan opas Ei riittävästi motivaatiota: Otetaan myöhemmin yhteyttä Kokoontumiset (5 kertaa puolen vuoden aikana) Kokoontumisten sisältö 1. Tapaaminen 2. Tapaaminen 3. Tapaaminen 4. Tapaaminen Liikuntatapahtuma yhteistyössä järjestöjen kanssa 5. Tapaaminen Motivaatio riittävä: Osallistuu ryhmätapaamisiin

Ryhmäkirja Nimi Osoite Pisteet riskitestissä

Infotilaisuus Muutosvaiheen selvittäminen Motivaation selvittäminen Ryhmien kokoontumisaikataulu Kokoontumisten sisältö

Paikka ja aika Ryhmiä järjestetään vuorotellen eri kunnissa, mistä tahansa kunnasta voi osallistua mihin tahansa ryhmään Ryhmät kokoontuvat kussakin kunnassa aina samassa paikassa ja samaan kellonaikaan 1 vuosi 2 vuosi Haapavesi Kestilä Piippola Pulkkila Pyhäntä Rantsila

Kokoontumiset 90 min/kerta 1. tapaaminen Motivaation kehittäminen ja vahvistaminen (esim. Riikka Turku, Muutosta tukemassa, Valmentava elämäntapaohjaus) Tavoitteen asettaminen (keskustelukartat esim. OTA-ohjausaineisto) Käytännön asioista sopiminen (liikuntatuokiot, reseptien tuominen) Kotitehtävät: Pyydä ryhmäläisiä koeluonteisesti muuttamaan jokin yksittäinen tapa esim. Yhden hedelmän syöminen päivittäin

Kokoontumiset 90 min/kerta 2. tapaaminen Kuulumiset ja kotitehtävän läpikäynti (miten helppoa tai vaikeaa muutoksen tekeminen oli) Hyvinvointia edistävä ruokailu (ruokailun rytmi, ruuan määrä ja laatu) Hyvinvointia edistävä liikunta Oman toiminnan tarkkailu, repsahdusten torjunta Kotitehtävä: oman toiminnan tarkkailu (ruokapäiväkirja) ja seuraavaksi kerraksi tuodaan hyvät eväät ja hyviä reseptejä. Toisena kotitehtävänä on pakkausmerkintöjen lukeminen Omat tavoitteet sille, mitä tulee tekemään seuraavaan tapaamiseen mennessä

Kokoontumiset 90 min/kerta 3. tapaaminen Kuulumiset ja kotitehtävän läpikäynti (jäikö jokin asia mietityttämään viime tapaamisesta) tietoa pakkausmerkinnöistä Eväiden tarkastelun lomassa keskustelua motivaatiosta, jota tarvitaan muutoksen aikana. Lisäksi käydään läpi se, miten omat tavoitteet ovat toteutuneet Oppimispelin pelaaminen? (RaPatti-oppimispelin avulla on mahdollista käydä läpi syömisen hallintaa, palkitsemisen merkitystä, ravitsemus-, ja liikunta-asioita, sosiaalisen tuen merkitystä) Itselle asetetun tavoitteen ja itselle laaditun toimintasuunnitelman tarkistaminen Kotitehtävä: Liikunta ja unipäiväkirja

Kokoontumiset 90 min/kerta 4. tapaaminen Kuulumiset ja kotitehtävän läpikäynti (jäikö joku asia mietityttämään viime tapaamisesta) Hyvän elämän taulu: ryhmän tehtävänä on tehdä hyvän elämän taulu: Tehtävän aluksi kukin elämään. Sen jälkeen ryhmänä keskustellaan, mitä hyvä elämä on ja kootaan keskustelusta kirjaa, mitä asioita kuuluu hyvään elämään. Miten terveelliset elämäntavat liittyvät hyvään yhteinen taulu. Järjestön edustajan esittäytyminen Jatkosta sopiminen

Kokoontumiset 90 min/kerta 5. tapaaminen (3 kk:n kuluttua neljännestä tapaamisesta) Kuulumiset ja oman edistymisen arviointi sekä tulevaisuuden suunnitelmat Palaute ryhmäohjauksesta Tulevaisuuspaja (tulevaisuuden muistelumenetelmällä)