Näkökulmia uraohjaukseen Mikko Nykänen Työterveyslaitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAUSTARPEEN ARVIOINTI
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Mohammed Kertoo itsestään:
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus.
Pitkää työuraa! Ikääntyminen ja työelämän laatu Euroopan unionissa
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Ikääntyvä työntekijä työelämässä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
InNoste-palvelupiste (02)
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
Ammatillinen koulutus
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Näkökulmia uraohjaukseen Mikko Nykänen Työterveyslaitos 3.4.2017

Nivelvaiheita opinnoissa ja työuralla Peruskoulu Ammatillinen koulutus Mikä 2. asteen koulutus? Mikä koulutusala? Mihin oppilaitokseen? Opiskeluaika Opiskelutaidot ja opiskelukyky Opintojen, vapaa-ajan ja työn yhteensovittaminen Työelämä Työelämään siirtyminen Ammattitaito ja työkyky Tasapainoilu elämänalueiden välillä VALINTOJA, AJELEHTIMISTA, YLLÄTYKSIÄ, OPPIMISTA

Työura Työuraan sisältyy muutoksia ja "siirtymävaiheita" Liikkuminen työelämän, opiskelun ja työttömyysjaksojen välillä Ammattialan tai työpaikan vaihtuminen Muutos nykyisessä työssä Urasuunnittelu ei ole niinkään kertaluonteista ammatinvalintaa vaan jatkuva prosessi Uraohjauksen tarve on kasvanut kaikissa elämänkulun vaiheissa 3.4.2017 Mikko Nykänen

Koulutus- ja työuran siirtymävaiheet Kuuluvat normaaliin kasvuun ja kehitykseen Siirtymävaiheessa ihmisen toimintaympäristö muuttuu ja elämään tulee uudenlaisia vaatimuksia Siirtymävaiheet voivat sujua helposti tai ne voidaan kokea raskaiksi Siirtymävaiheen ajallinen kesto ja sisältö vaihtelevat yksilöittäin (esim. "jojoilu") 3.4.2017 Mikko Nykänen

Koulutus- ja työuran siirtymävaiheet Siirtymävaiheet johdattelevat uusille poluille Nuoruudessa opintoihin ja työelämään liittyvät siirtymät tapahtuvat samaan aikaan kuin monet ikäsidonnaiset kehitystehtävät Parisuhde (ja perhe) Tunne elämän itsenäisyys Sosiaalinen itsenäisyys Taloudellinen itsenäisyys Kehitystehtävien kasaantuminen 3.4.2017 Mikko Nykänen

Uraohjauksen idea Täydentää alakohtaista ammattitaitoa ja vähentää "kitkaa" siirtymävaiheissa Vahvistaa ihmisen tietoja ja taitoja, jotka tukevat koulutusta ja työuraa koskevaa päätöksentekoa ja toimintaa siirtymävaiheissa Edistää omien ja ympäristön tarjoamien voimavarojen käyttöönottoa Tukea ammatillista kasvua 3.4.2017 Mikko Nykänen

Työelämän asettamia vaatimuksia Ammattitaito Oppimiskyky Yhteistyötaidot ja Urasuunnittelutaidot 3.4.2017 Mikko Nykänen

Uraohjauksen ytimessä ITSETUNTEMUS vahvuusalueet, ammattitaito, arvot, kiinnostuksen kohteet PÄÄTÖKSENTEKO tavoitteet, porrastettu toimintasuunnitelma VAIHTOEHDOT ammattialat, työpaikat, koulutukset 3.4.2017 Mikko Nykänen

Oivaltaminen, että tarvitsee tehdä valinta ”Asia vaivaa minua” "Kaverit puhuvat valinnoista" "Ohjaaja muistutti valinnasta" "Kotona puhutaan valinnoista" Oivaltaminen, kuinka voin tehdä päätöksiä ”Millä tavoin tilanteeni on muuttunut" ”Mitä tein päätöksen aikaansaamiseksi" "Voinko toimia samalla tavoin jatkossa" Jäsennetään tietoa omasta itsestä Omat arvot, kiinnostukset, taidot, vahvuudet, rajoitteet ja Vaihtoehdoista Koulutusjärjestelmä, koulutukset, "ammattien maailma", työpaikat, työtehtävät Koulutuksen ja/tai ammattialan valitseminen Edut ja haitat Valinta ja varasuunnitelma Koulutus- ja uramahdollisuuksien laajentaminen tai rajaaminen Niiden koulutuksien ja/työpaikkojen tunnistaminen, jotka sopivat arvoihini, kykyihini, kiinnostuksiini LÄHDE: SAMPSON YM. 2002 3.4.2017

Haasteisiin varautuminen Haasteet ja takaiskut saattavat heikentää motivaatiota, jos niihin ei ole lainkaan osattu etukäteen varautua. Sietokyvyn kasvattaminen etukäteen auttaa ylläpitämään motivaatiota edetä koulutuksessa ja työuralla. Haasteiden sietokykyä kasvatetaan harjoittelemalla etukäteen, miten niihin kannattaa suhtautua.

YMPÄRISTÖN MERKITYS Ympäristön tuki ja esteet ( esim. vanhemmat, kaverit, sukulaiset, opettajat, opot, viranomaiset...) Kykyjen ja Uratavoitteiden Koulutus- ja kiinnostusten luominen ja työuria koskevan Konkreettinen kohteiden vastoin- käymisiin toiminta kehittyminen ja informaation varautuminen hankinta tunnistaminen Menetelmiä opintouran hallintaan / 3.4.2017

Mihin uraohjaus voi liittyä? Itsetuntemus Mitkä ovat vahvuusalueeni? Millaiset työtehtävät ja työympäristöt kiinnostavat minua? Mitä asioita pidän tärkeänä? Mitä ammattitaitoa ja osaamista minulla on? Vaihtoehtojen tuntemus Millaisia ammattialoja on olemassa? Mitä työtehtäviä niihin liittyy? Millaisia koulutuksia ja kursseja on tarjolla? Mitkä työt liittyvät koulutukseeni? Millaisia töitä voin hakea? Millaisia vaatimuksia eri töissä on? 3.4.2017 LÄPSY -HANKE

Mihin uraohjaus voi liittyä? Päätöksentekotaidot Yhdistetään tietoa omasta itsestä tarjolla oleviin vaihtoehtoihin Mitkä koulutus- ja työelämä tavoitteet sopisivat omiin vahvuuksiin, mielenkiinnonkohteisiin tai osaamiseen? Porrastettu toimintasuunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi 3.4.2017 LÄPSY -HANKE

Mihin uraohjaus voi liittyä? Työelämään osallistumisen esteet Muut työelämätaidot Työnhakutaidot Työelämän pelisäännöt 3.4.2017 LÄPSY -HANKE

Uraohjauksen hyötyjä Suurempi todennäköisyys koulutus- ja työelämävalintojen onnistumiseen Päätöksentekotaitojen kehittyminen Elämänhallinnan vahvistuminen Hyvinvoinnin lisääntyminen 3.4.2017 LÄPSY -HANKE

Uraohjauksen välineitä Kohti työelämää –opas ja työkirja (Julkaistaan huhtikuussa 2013) Koulutuksesta työhön –opas ja työkirja Menetelmäkoulutukset: mikko.nykanen@ttl.fi Oppaiden tilaaminen: https://verkkokauppa.ttl.fi/ Koulutuksiin ja työpaikkoihin tutustuminen käytännössä 2. asteen opiskelijoiden, AMK –opiskelijoiden, työnantajien ja ammattilaisten haastattelut 3.4.2017 LÄPSY -HANKE

Urahallinnan vahvistaminen Kohti työelämää ja Koulutuksesta työhön –menetelmissä Tarvittavien toimien määrittely Hankin tietoa oppilaitoksesta, hankin tietoa avoimista työpaikoista 2 Työelämätavoitteiden tunnistaminen Mihin koulutukseen/työhön? Taitojen harjoittelu Kuinka toimin tehokkaasti eri tilanteissa 3 1 Esteiden ja vastoinkäymisten tunnistaminen Mitkä asiat vaikeuttavat koulutuksen valintaa, koulutukseen pääsyä tai työpaikan löytämistä? Ratkaisukeinojen määrittely esteiden varalle Kuinka kumoan esteet? Miten voin varautua mahdollisiin haasteisiin? 4 5 6 Esteiden voittamisen harjoittelu Kuinka kumoan esteet? Koulutuksen läpäisyn tehostaminen / 3.4.2017

Uraohjauksen lähteitä Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus. Peavy, V. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Suom. P. Auvinen. Helsinki: Psykologien kustannus Oy. Holland, John L. (1985): Making Vocational Choises: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. 2. painos, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1985. Amundson, N. E. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Suom. P. Auvinen. Helsinki: Psykologien kustannus Oy. Gottfredson, L. 2002. Gottfredson´s theory of circumscription, compromise, and self-creation. Teoksessa D. Brown (ed.) Career choice and development. Fourth edition. San Francisco: Jossey- Bass, 85-148. Nykänen ym. (2012). Koulutuksesta työhön -ryhmämenetelmä. Ohjaajan käsikirja. Helsinki: Työterveyslaitos. Nykänen ym. (2013, painossa). Kohti työelämää -ryhmämenetelmä. Ohjaajan käsikirja. Helsinki: Työterveyslaitos. Peterson, G.W., Sampson Jr., Lenz, J.G., & Reardon R.C., 2002. A Congnitive information processing approach to career problem solving and decision making. Teoksessa D. Brown (ed.) Career choice and development. Fourth edition. San Francisco: Jossey-Bass, 312-369.