OPINNÄYTETYÖ TEKSTINÄ 2011-2012 Tuuli Heikka
OKM:n viestintäkompetenssit (2009) Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneella on muun muassa ”kyky viestiä suullisesti ja kirjallisesti asianomaiseen tehtäväalueeseen liittyvistä kysymyksistä sekä asiantuntijoille että yleisölle”. -- ”Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.” 2011 Tuuli Heikka
Asetus (256/1995) ammattikorkeakouluopinnoista : ”Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.” 2011 Tuuli Heikka
O-työ Metropolian tutkintosäännössä (2011) teoreettinen tai empiirinen tutkimus-, kehittämis- tai suunnittelutehtävä työ tehdään pääasiallisesti työelämän tarpeisiin, ja aihepiiriltään se liittyy kiinteästi koulutusohjelman ammattiopintoihin opinnäytetyöhön kuuluu aina kirjallinen osa, jonka arvioinnissa kiinnitetään huomiota sekä työn asiasisältöön että kieli -ja ulkoasuun opinnäytetyö voidaan tehdä yksilö- tai pienryhmätyönä 2011 Tuuli Heikka
AMK-tutkinnon suorittaneen tekstuaaliset taidot (suvi-opettajat 2008): valmistuva opiskelija osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti osaa työstää kirjallisen, suullisen ja visuaalisen esityksen kohdeyleisölle osaa tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä tuntee työelämän keskeisiä tekstilajeja käyttää kieltä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti 2011 Tuuli Heikka
Metropolian kulttuuria-alan ohjeistus: Perehdy koulutusalasi/yhteisösi toimintatapoihin: rehellisyys, huolellisuus, tarkkuus tutkimuksessa Huolellisuus tulosten tallentamisessa ja esittämisessä Muista eettisesti kestävät tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmät Muista avoimuus ja läpinäkyvyys tutkimusprosessissa ja sen esittämisen tavoissa Kunnioita toisten tutkijoiden/kollegoiden työtä asianmukaisesti lainatessasi ja pohtiessasi heidän ajatteluaan tai julkaisujaan Tutkimuksen esitystavan pitää noudattaa tieteelliselle tiedolle asetettuja vaatimuksia Muista tutkimusaineistona olevien henkilöiden oikeus itseään koskevaan tietoon: pyydä lupa henkilötietojen esittämiseen ja toimi vastuullisesti esittäessäsi heistä tietoa 2011 Tuuli Heikka
Arvionti opinnäytetyön arvioinnissa kiinnitetään huomiota kykyyn hankkia, käsitellä ja soveltaa itsenäisesti tietoa, tunnistaa, eritellä ja ratkaista ammatillisia ongelmia käytännön tilanteissa sekä kehittää omaa ammattialaansa arvosana 1–5 ja kirjallinen lausuntoa opinnäytetyö ja siitä annettu kirjallinen lausunto ovat pääsääntöisesti julkisia 2011 Tuuli Heikka
O-työn arviointi tyydyttävästä kiitettävään (Halonen & Hero 2009) 2011 Tuuli Heikka
O-työn suoritus jakaantuu 3 osaan: Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen 3 op - ideapaperi ->työsuunnitelma Opinnäytetyön toteutus 9 op - sisällys, tekstilukuja, lähteet, liitteet Opinnäytetyön tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte 3 op - arviointi ja julkistaminen, arkistointi Yht. 15 op 2011 Tuuli Heikka
Toiminnallinen opinnäytetyö palvelu, kuten teatteriesitys, tapahtumatuotanto, opetusdemonstraatio tai koulutuspaketti tuote tai taideteos, museolle räätälöity draama/elämystyöpaja, oppimateriaali toimintatapa, kuten ammatillisen prosessin dokumentointi ja kirjallinen reflektio Kaikkiin toiminnallisiin opinnäytetöihin kuuluu aina prosessia reflektoiva kirjallinen osio! 2011 Tuuli Heikka
Ideointivaihe (3 op) 3. vuonna Aiheen etsintä ja ideointi ideaseminaarissa Ideapaperi -> työsuunnitelma (tutkimussuunnitelma) 2011 Tuuli Heikka
IDEAPAPERIN RUNKO (n. 2 sivua) Työn alustava otsikko, aihe ja tausta - Mikä on työsi aihe? - Miksi valitsit kyseisen aiheen? Taustamateriaali ja tiedon hankinta - Millaista kirjallisuutta aiot käyttää työsi taustalla? - Millaista muuta aineistoa käytät työsi taustalla? - Millä menetelmällä aiot tietoa hankkia? Työn merkitys ja tavoitteet - Miksi tämä työ on kiinnostava ja tarpeellinen esittävän taiteen opinnäytetyö? - Mitä hyötyä työstä on sinulle? Prosessin hallinta - Millaisella aikataululla aiot työsi tehdä? - Mikäli teet toiminnallisen opinnäytetyön, kuvaile käytännön osan ja kirjallisen osan suhdetta toisiinsa 2011 Tuuli Heikka
Toteutusvaihe (9 op) 4. vuonna aiheen hyväksyminen ja ohjaajan nimeäminen hankkeistaminen; hankesopimus seminaarityöskentelyä itsenäistä työskentelyä ohjauskeskusteluja luku luvulta kohti valmista työtä: kansisivu, tiivistelmä, abstrakti, sisällys, tekstiluvut, lähteet, liitteet, mahdollinen teososa tallenteena 2011 Tuuli Heikka
Tekstin rakennemallit Opinnäytetyön raportoinnissa on useita vaihtoehtoisia rakennemalleja, joita sovelletaan työn toteuttamistavan mukaan. Keskeistä on kirjoittaa työssä käytetty tietoperusta näkyviin ja laatia tekstiin oppimista osoittava ja lukijaa palveleva arviointi- ja pohdintaosa. - Uskottavuus, luotettavuus - Käytettävyys (Lähde: Opinnäytetyön laadun tekijät. Suosituksia opinnäytetyötä ohjaaville. 2006.) 2011 Tuuli Heikka
Tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte (3 op) 4. vuoden keväällä tekstinohjaus ja kielentarkistus n. 1,5 kk ennen työn jättämistä työn luovutus arvioitavaksi n. 1 kk ennen valmistumispäivää (kuukauden viim. perjantai) ks. valmistumisaikataulu kypsyysnäyte työn julkistaminen, arviointi 1–5, winhaus ja lausunto työn arkistointi ja kansitus valmistujaisjuhla, kakkukahvit ja ruusut viimeistään toukokuussa 2012 2011 Tuuli Heikka