Ammatillista verkkoapua – Sosiaalityöntekijän eväin pärjää Ammatillista verkkoapua – Sosiaalityöntekijän eväin pärjää! Sosiaalialan asiantuntijapäivät Wanha Satama 2014 Anu Pärssinen/ 12.3.2014
Miten rivisossusta verkkoauttajaksi someen? Itsellä 2012 ensimmäiset asiakaskontaktit A- klinikkasäätiön nettisosiaalityöntekijänä Hankemuotoinen kehittämistyö nyt työtä mahdollistamassa Varjomaailmassa pitkä verkkoauttamisen perinne Asiakastyömme netissä on yhä ainutlaatuista Suomessa intensiivisyydessään A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus auttaa verkossa: Varjomaailma.fi ja Tukinet.net
Miksi nettiin? (1) Asiakkaamme hakevat aktiivisesti ja omatoimisesti apua Matalan kynnyksen kohtaamispaikka Työntekijäystävällinen, monipuolisuutta työhön Netissäkin ovat mahdollisia aidot kohtaamiset ja tavoitteellinen työskentely
Miksi nettiin ? (2) Nuoret kaipaavat aikuista netissä: IRC-galleria eli galtsu, Suomi24, Demi.fi, Gosupermodel.com Netti on osa elämää; ammatillista apua elämän vaikeuksissa tarvitaan Luotettavia ja helppokäyttöisiä työkaluja on jo olemassa Vaikuttavuustutkimus kertoo: verkkohoito tehoaa ja toimii lähes kaikilla
Keitä ovat asiakkaani? Koko Suomesta (ellei toisin sovita) Varjomaailma.fi nettiryhmissä 12-18- vuotiaat, jotka kokevat haittoja vanhempien päihteidenkäytöstä Tukinet.netissä 12-29 vuotiaat vaikeassa perhetilanteessa elävät nuoret. ”Rikkinäiset” chat- illat, Nuorten foorumi. Pilottiryhmä 2013 syksyllä Koko Suomesta (ellei toisin sovita)
Yksittäiset lyhyet kontaktit: -> avoimet chat-illat tai foorumikirjoitukset Foorumeilla mahdollista etukäteen moderointi= viestit tarkistetaan ja sopivat julkaistaan (esim. Tukinet.net) Neuvontaa, ohjausta ja tilanteiden sanoittamista Kannustetaan huolten puheeksiottoon luotettavan aikuisen kanssa Avun pariin ohjausta: kuka on se luotettava aikuinen ja mitä avun hakemisessa tapahtuu? Kuuntelua: huoli tärkeä ottaa vastaan, olla läsnä Rajaamista kuten vastuullinen aikuinen (rajausta vaativat nuorten nettiryhmissä: itsetuhoisuus/viiltely, seksuaaliasiat, traumat)
Pitkäjänteinen työskentely: -> suljetut ja luottamukselliset nettiryhmät = Foorumikirjoituksia ja chat-iltoja Ryhmälle foorumi auki 24/7. Chatit 1-4 krt/kk ryhmään valituille. Jälkimoderointiin ei ole tarvetta, ei häiriöitä Ryhmässä nimettömyys suojaa nuorta, ei tunnistetietoja Tilanteen tarkempi kartoitus mm. tehtävien avulla Tavoite määritellään, jonka eteen työskennellään Samalla ammattilaisen kannattelevaa tukea arjessa 2-3kk ajan. Aikuinen läsnä päivittäin Avun hakeminen tarvittaessa kädestä pitäen = puhelin/sähköposti kontakti, jolloin nuori luopuu nimettömyydestään ylläpitoon päin
Miten verkkoapu toimii? Nuorten nettiryhmä yllättävän samanlainen kuin kasvokkainen Huolellinen suunnittelu Oltava valmius toimia hätätilanteissa Riittävästi työaikaa ja organisaation tuki Työtä tukevat käytännöt kuten asiakastyössä yleensä (purku, konsultaatio, työsuojelu) Työkaluja ja -muotoja on hyvä kehittää jatkuvasti Miten verkkoapu toimii? Samoin kuin sosiaalityö kentällä kasvokkain paitsi: Nuoret uskaltavat avautua verkossa paremmin!
Nuorten palaute kannustaa! Nuorille on tärkeää ohjaajien monipuolinen apu ja vertaisuuden kokemus Ryhmissä vallitsee keskinäinen kunnioitus ja lämmin tunnelma Nuorten käytös on erinomaista Aikuiset ovat itseohjautuvampia kuin nuoret: mahdollista mm. nettiterapia, hoitotyö Nuorten palaute kannustaa! ”Tämä ryhmä on helpottanu paljon sitä etten ajattele enään pelkästään pelkkiä huonoja puolia kaikesta vaan nyt pystyn ajatteleen myös ”valoisammin” :) ” (Tyttö, 12 vuotta)
Rohkeasti mukaan, tekemällä oppii! Salassapito ja tietoturva ovat helposti ratkaistavissa olevia asioita Kasvokkaista työtä tehneet työntekijämme ovat yllättyneitä nettiavun mahdollisuuksista, laadusta ja syvällisyydestä Vahva oman työn osaaminen riittää, kun on avoin mieli, pitää kirjoittamisesta ja työstään Työvälineeksi asiakastyön rinnalle, täydentämään kasvokkaista apua ja aukkoja palveluissamme Ennaltaehkäisevä työ ja palvelunohjaus netin vahvuudet tänään, mutta korjaavakin työ on mahdollista
Linkkejä: Pärssinen, Anu: Olen Rikkinäinen, auttaisiko nuorten nettiryhmä? 3/14 Blogi www.lastenseurassa.fi Hubara, Shirley & Pärssinen, Anu (2013) “Olette jaksaneet auttaa aina <3”. Netistä tukea nuorille, joiden kotona juodaan liikaa. http://www.humak.fi/sites/default/files/liitteet/humak_selk enevaa_myotatuulta_verkko2_2.pdf Talentia-lehti 1/2014: Verkkoauttamista ammatillisesti http://www.talentia-lehti.fi/lehti/talentia- lehti/juttuarkisto/ilmiot_arkisto?1409_m=5304 www.a-klinikka.fi Verkkoauttamisen käsikirja ilmestymässä
Kiitos! Anu.parssinen (at) a-klinikka.fi